Nappuloista...

Ruokintaan ja ravintoon liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Tanja Suutari

Nappuloista...

Viesti Kirjoittaja Tanja Suutari »

Hei! Haluiasin tietää, että ne ketkä syöttää alle vuoden ikäistä koiraa kuivaruualla annatteko nappulat veteen tai johonkin (piimään) liotettuna vai kuivana? Entä sekoitatteko nappuloiden joukkoon aina jotain muutakin? Lihaa, piimää, viiliä tai raejuustoa? Toisaalta sanotaan ettei ruokaan saa sekoittaa mitään koska kaikki ravintoaineet on tarkkaan laskettu. Oma koirani ei syö liotettuna ollenkaan jos ei ruokaan sekoita jotain mukaan. Kuivana nappulat kelpaisi, mutta kaikki suosittelee kostuttamaan....Koira on 5,5kk narttu.
Irene Routio

Viesti Kirjoittaja Irene Routio »

Nikke 1,5 v söi pentuna nappulat kuivana.
Kohdalle on sattunut useampi kokenut kasvattaja, joka on hyväksynyt kuivamuonan kuivana syöttämisen.
Nikellä alkoi n 1v kuonon kutina. Olen päätellyt, että ainakin maidolle ja vehnälle allerginen.
arja valtonen

Viesti Kirjoittaja arja valtonen »

Pennulle syötin nappulat turvotettuna, sekaan laitoin piimää. Nyt kun se on jo toisella vuodella annan vähän turvotettuna tai vettä vain perään. En itsekään haluaisi syödä kuivaa näkkäriä. :D Eikä koira juo liikoja, kun se saa nesteet ruuan mukana.

Olen vakaasti sitä mieltä, että lisäprotskuja nappuloihin ei tarvita. Koirani syövät lihaa eri aterialla kuin nappuloiden kanssa. Eli yleensä toinen päivittäisistä aterioista on hiilareita, lihaa, kasviksia, kotiruokaa, piimää tulee edelleenkin lorautettua, tarpeellista tai ei, mutta tavan vuoksi ja koirat ja niiden pakki tykkää. :)
Irene Routio

piimästä ja nappuloista vielä

Viesti Kirjoittaja Irene Routio »

Nyt muistan, että oman pennun kasvattaja suhtautui erittäin kielteisesti piimän ym lisäämiseen pennun kuivamuonan joukkoon. Kannattaisi varmaan jutella oman pennun kasvattajan kanssa. Olisiko kuivana syöttäminen kuitenkin pienempi paha?

Muissa ruokakeskusteluissa on muutaman kerran kerrottu maitotuotteille allergisista koirista. Yksilöitä ovat.

Nikelle tuli ahmimisvaiveen jälkeen kranttuilukausi ja kyllästyin vahtimaan, ettei vanhempi koira syö kahden edestä. Kuonon kutinan takia sitten siirryttiin kotitekoisiin koirapöperöihin ja Nikke syö kupin hartaan rauhallisesti tyhjäksi ja vielä röyhtäisee kaunnin kiitoksen. :D
Laura Peteri

Viesti Kirjoittaja Laura Peteri »

Ihan turha tuolle meidän 14vko syöpölle ainakaan on mitään lisukkeita nappuloitten (RC) sekaan sotkea.. nappulat menee sellaisinaan kuivina (käteviä, kun tulee esim. töistä niin voi pikaiseen ruokkia nälkäisen koiran eikä tarvitse jäädä odottelemaan likoamista). Silloin tällöin laitan sekaan jotain hyvää, mutta kun kerran joku on laskenut nuo ravintoarvot kohdilleen nappuloihin, niin tietääpä ainakin mitä syöttää kun ei turhaan sotke sekaan kaikenlaista. Ja jos tarkoitus on nappuloita syöttää, niin helpoiten minun mielestäni saa ronkelin koiran kun jatkuvasti lahjoo jollain ylimääräisellä ruoan seassa. Makuasioita toki :D (toinen koira ei tosin pelkkiin kuiviin nappuloihin ennen koskenutkaan.. nyt on asia eri, kun on toinen koira vieressä kyttäämässä, nappuloita menisi niin paljon kuin viitsisi syöttää..)
Meillä on Nemon tarkoitus kasvuaika syödä nappulaa ja sitten barffia kun on kasvut kasvettu.
Satu Rautiainen

Viesti Kirjoittaja Satu Rautiainen »

Olen tarjoillut naput veden kanssa, mutta en ole turvottanut niitä.
Harju Sanna

Viesti Kirjoittaja Harju Sanna »

Meillä on pienestä pitäen syötetty liotettuna. Hyvin menee alas, hiukan nirso nykyään, pitää itse linjoistaan huolta :wink: Joskus harvoin saatamme laittaa sekaan jotain muuta, mutta aika vähän. Entinen koiramme taas ei edes koskenut nappuloihin jos ne oli liotettu :) Maku asia :)
Vastaa Viestiin