Ruokinnan vaikutus pentuihin?

Ruokintaan ja ravintoon liittyvät aiheet
riitta vainiontaus

Ruokinnan vaikutus pentuihin?

Viesti Kirjoittaja riitta vainiontaus »

Kyselisin kasvattajilta oletteko huomanneet eri ruokamerkkien vaikutusta pentujenne kehitykseen. Itseäni kiinnostaa erityisesti luuston terveys, iho ja lihaksisto.

Itse olen juuri vaihtanut Eaglen RoyalCaniniin ja arvot ovat totaalisisti erilaiset näissä kahdessa ruokamerkissä.

Vaikka annankin aina hieman kotiruokaa sekaan, olen itse huomannut näiden 10 vk aikana selvän eron näiden kahden ruokamerkin kohdalla.

Pennut ovat hyvin jänteviä, niiden kakkojen määrä ja laatu on ollut positiivinen yllätys. Eniten kuitenkin on ihmetyttänyt se, että pennut pissaavat huomattavasti vähemmän kuin aiemmin millään ruualla syötetyt pennut. Onko se positiivista vai negatiivista pennunkannalta, en vielä tiedä.

Royalcanin on ollut markkinoilla jo muutaman vuoden. Onko sinulla kasvattajana kokemusta sen vaikutuksesta lonkkien kehitykseen eri linjoissa. Joskus on väitetty, että näyttelypuolen koirilla tulisi olla enemmän rasvaa ja protskuja, kuin käyttöpuolen koirilla, johtuen erilaisesta massasta aikuisiässä?

Runsasta keskustelua toivoen

Riitta Vainiontaus

ps. mikäli et halua omalla nimelläsi kirjoittaa tänne, niin laita tietoja tulemaan mailitse riitta.vainiontaus@kolumbus.fi
Tuula Siimes

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Erittäin mielenkiintoinen aihe :peukku:

Itse olen ruokkinut vuodesta 1996 pentuni ja kantavan nartun Eukanuballa + kotiruualla. Ihan vähällä en sapuskaa/ruokintaohjelmaa vaihda vaikka joku muu merkki saattaisikin olla ihan yhtä hyvää.
Pennut ovat lihaksikkaita ja jänteviä, tosin ne saavat liikkuakin paljon mutta niin varmaan muillakin kasvattajilla.
Ulosteen määrä ja laatu on kunnossa, samoin turkki ja iho. Emän karva kiiltää ja pysyy pennuista huolimatta.
Luuston kuvaustulokset vaihtelevat, samasta ruuasta huolimatta.

Uskallan väittää että parempaa luuston terveyttä kuin J-pentueella (viimeisimmät kuvatut) en olisi saanut vaikka olisin ruokaa vaihtanutkin.
Tosin en voi väittää sitäkään etteikö ne olisi olleet yhtä terveitä ruokittuina jollain muulla merkillä tai tyylillä.
6 pentua, kaikki kuvattu ja kaikki täysin terveitä (A ja 0) :D

Pentuajan ruokinnalla on varmasti merkitystä, en nyt kuitenkaan allekirjoita sitä että vain tietyllä merkillä/tyylillä saataisiin terveitä koiria aikaiseksi.
Viimeksi muokannut Tuula Siimes, 30 Tammi 2007 14:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lea Ojala

Viesti Kirjoittaja Lea Ojala »

Tuulahan tarkoittaa varmaan J-pentuetta :wink:
Seija Kulmala

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

Kun Riitta ja Tuula niin tottakai minäkin otan kantaa.

Pentujen ruokinnassa olen vähitellen siirtynyt yhä luomumpaan linjaan. Eli pentujen ruoka koostuu lihasta (ei rehu vaan K-kaupan lihatiskiltä paistilihaa), kaurapuurosta (riisi-ohra), rasvattomasta raejuustosta tai luonnonjugurtista, ruusunmarjasoseesta, marjoista, hedelmistä ja kasviksista sekä aidoista luista.

Käytin aikaisemmin, kuten Riitta, Eaglea (puppy) myös pennuille, nyt pennut siirtyvät suoraan kotiruualta nuoren koiran tai aikuisen kuivamuonaan Mera Dog Agility ja Happy Dog Junior GR 23. Molemmissa proteinit noin 23 ja rasva n 15.

Näitä koiria on nyt kuvattu yksi pentue ja toisesta puolet, lonkat ja kyynärät terveet kaikilla.

Aiemmin meillä oli kahdessa pentueessa ongelmia osteokondroosin kanssa. Nyt pitää taas koputtaa puuta, mutta yhtään tapausta ei ole ollut sen jälkeen kun siirryin tähän kotiruoka - Mera Dog/Happy Dog systeemiin. Tosin linjakin muuttui, ehkä tämä toinen jalostuslinja ei ole
niin herkkä tälle sairaudelle.

Mikäänhän ei ole varmaa ja ruokinnan/terveyden suhteen voi vain olettaa asioita.
Tuula Siimes

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Lea Ojala kirjoitti:Tuulahan tarkoittaa varmaan J-pentuetta :wink:
Hyvä Lea :D
Alankohan mä tulla vanhaksi :oops:
Tea Tuomikoski

Viesti Kirjoittaja Tea Tuomikoski »

Etenkin noihin pissamääriin liittyen kiinnostaisi tietää, että mikä on minkäkin ruuan hiilihydraattipitoisuus. Yks avain aineenvaihduntaan on siinä.

Edit: äkkiseltään katsoin, että Eagle sisältää täysjyväriisiä ja maissitärkkelystä, kun taas Royal Canin enemmän "kasviskuituja", muttei suoranaista mainittua tärkkelyslähdettä.

Hiilihydraatti sitoo itseensä runsaasti nestettä, n. 1g sitoo noin 2,7g. Ihmiselimistössä siis. Nisäkkäitä nuo koiratkin kai ovat. :D Näin ollen pennun aktiivisuudella hh-pitoinen ruoka sitoo nestettä, mutta se myös "palaa" pois ja poistuu, ihmisillä esim. kestävyysurheilussa hikoilun kautta, mutta pennulla vain pissana ja hengityksen kautta. Koira kun ei hikoile, mutta pentuikäinen taatusti "kestävyysurheilee". Täyttä mutua, mutta mitä ihmisfysiologiasta tiedän, niin on järkeenkäypää, että vähemmän hiilaria sisältävä ravinto tuottaa järjellisempiä nestepoistumia, koska otanta ja ulostulo pysyy opitimirajoissa, eikä neste kerry elimistöön, koska sillä ei ole mihin sitoutua.

Jos ihmiseltä rajoitetaan hiilihydraatit yhtäkkiä, niin nestepoistuma on parin vuorokauden sisällä noin 1500ml, eli puolitoista kiloa. Tämän jälkeen se tasoittuu ja vaikka ehkä vessassa saa käydä tihumpaan aineenvaihdunnan pyöriessä vilkkaasti, niin määrät eivät ole hetken päästä enää suuria.

Ja korostan, koirien kodalla koko sepustus Erittäin Musta Tuntuu-osastoa. :)
Seija Kulmala

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

Lisään vielä että kotiruuan etuna kuivamuonaan on ainakin ulostemäärien pienentyminen. Niin aikuisilla kuin pennuillakin. Kun pennut syövät myös luita, ulosteesta tulee äkkiä sementtiä kun muu ravinto on kuivamuonaa, mutta kotiruualla tätä ongelmaa ei ole ollut.
Jaana Hiltunen

Viesti Kirjoittaja Jaana Hiltunen »

Minä olen ehdottomasti raakaruokinnan puolella :heipat:

Aikani punttusin tuon uroksen kanssa ja etsin sopivaa naksu merkkiä mut sit vaihdoin raaka ruokintaan ja voi pojat :D
jäi mahan pöhötykset, löysät ulosteet, hilseily, ikuinen karvanlähtö, töhnä korvat ja rähmäsilmät, röyhtäilyt, piereskelyt, syömättömyys,pahan hajunen hengitys jne. kauaksi taakse...

Nyt myös junnu on siirretty kokonaan raaka ruokintaan.

Kuvittelin et raakaruokinta ois kauheen työlästä ja kallista mut nyt kun tähän on tottunut ei enää oo ollenkaan vaikeeta tai vie paljoa aikaa.
Ja loppujen lopuks tulee paljon halvemmaksikin ;)

Ja mikä parasta karvaturrit voi hyvin :)
Niina Hämäläinen

Viesti Kirjoittaja Niina Hämäläinen »

mitä raakaruokinta kaiken kaikkiaan sisältää? :oops:
Viimeksi muokannut Niina Hämäläinen, 10 Huhti 2007 19:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jaana Hiltunen

Viesti Kirjoittaja Jaana Hiltunen »

no meillä minä puhun et syötän koirani rakaravinnolla ja mun koirien ruuat koostuu noin 1osa yrjölänpuuroo(erittäin hyvin kypsennettyä ja liotettua), noin 1osa kasvis/marja/hedelmäsosetta ja 2osaa lihaa/kalaa/kanaa/kalkkunaa/sisäelimiä, naudanmahaa jne.
ja sitten rutkasti luita! Kylkiluita, broiskunsiipiä, naudan jalkoja, jne,jne mitä nyt millonkin sattuu saamaan...
kanamunan rutkasen ruuan sekkaan noin kerran pari viikkoon ja senkin laitan raakana ja kuorineen.
Tiina Verkkomäki

Viesti Kirjoittaja Tiina Verkkomäki »

Meillä taas raakaravinto tarkoittaa että pentu todellakin saa kaiken ruokansa kypsentämättömänä, paitsi maanantaisin, jolloin on kuivamuonapäivä. Vihannekset, hedelmät ja marjat ym. kasvikunnan tuotteet koira saa valmiiksi soseutettuina, jotta vitamiinit imeytyvät paremmin. Viljaa pentu saa vain sen mitä kuivamuona sisältää.
Ruokinta jäljittelee koiran luonnollista ravintoa, eli se saa monipuolisesti lihaa, kalaa, kananmunia, luita, sisäelimiä ja kasvissoseita, ei kuitenkaan kaikkia samana päivänä eikä edes samalla viikolla.
Tällä hetkellä pentu on 10 viikkoa, on pysynyt terveenä ja kasvaa tasaisesti. Ruokahalu on valtava mutta malttaa olla ahmimatta ja pureskelee ruokansa kunnolla. Broilerinsiivet näyttäis olevan lempiruoka ja maapähkinä paras makupala :)
Jaana Hiltunen

Viesti Kirjoittaja Jaana Hiltunen »

juu..täälä kans junnu kasvanu tasasemmin ja hitaammin kuin kuivamuonalla syötetty "isoveli".
miten muuten massu koiralla kestää sen kuivamuona päivän?
Mietin vaan kun kesäisin maalla olaan ja siellä ei pakastinta ole niin on melkein pakko syöttää koirille siellä kuovamuonaa...
Tiina Verkkomäki

Viesti Kirjoittaja Tiina Verkkomäki »

Hyvin tuntuu kestävän maha kuivamuonapäivän. Ulostetta tulee kuivamuonapäivän jälkeen hiukan runsaammin kuin muina päivinä ja energiaa tuntuu saavan kuivamuonasta vähän liikaa. Maanantai-iltaisin on aina hankala saada pentu nukkumaan, kauhee riehuminen pitkin taloa ja repii kaikkia tavaroita mitä eteen sattuu :P
Riitta Konsti

Viesti Kirjoittaja Riitta Konsti »

Poistin kirjoitukseni asiaan perehtymättömyyttäni.
Pyydän anteeksi keitä olen asiallani loukannut.
Hei Milko, kiitos vinkistä, kävin Reikon sivuilla ja sain uutta positiivista infoa.
Viimeksi muokannut Riitta Konsti, 30 Huhti 2007 07:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

No reikon sivuilta voit käydä tuloksia lukemassa.

Omalla koiralla joka söi pentuna neu:ta/raakaruokinnalla,viime viikolla lonkkakuvat ja alustava arvio BB/00.

Samasta pentueesta kaikilla kuvatuista aa/bb.

Huomattavasti vähemmän ulostetta tulee kuin kuivamuonalla.

Jos kaksi pentuetta menee pas*aksi,kyllä vika lienee muussa kuin ruokinnassa.

Söivätkö pennut myös neu:ta,myös omistajien luona?
Vastaa Viestiin