Hintavertailua barffaus / nappulat

Ruokintaan ja ravintoon liittyvät aiheet
Sarita Kivikko

Hintavertailua barffaus / nappulat

Viesti Kirjoittaja Sarita Kivikko »

Ihan mielenkiinnon vuoksi kysyisin, että kumpi tulee edukkaammaksi pitemmän päälle, tuo barffaus vai nappularuokinta? Itelläni ainakin lävähti leuka lattiaan kun eläinkaupassa royal caninin juniori ruoka maksoi 85€/15kg... barffaus keskustelua olen mielenkiinnolla seuraillut ja ottanu asiasta jopa selvää, mutta liekö tuo vieläkin kalliimpaa?!?!?

Toinen kysymys liittyy myös tuohon barffaukseen.... nimittäin mistä hankitte koirallenne jauhelihat, luut, rustot ja esim. kanansiivet, pitäiskös noita käydä kyselemässä joltain paikalliselta lihajalostamolta / teurastamolta vai ihanko jonkun eläinkaupan/kotimarketin kautta hommaatte?
Johanna Latva

Viesti Kirjoittaja Johanna Latva »

Meillä ei koiraa enään ole, mutta täältä saat hyvät lihat:

http://www.nellinkanaherkku.net/
Jonna Putkonen

Viesti Kirjoittaja Jonna Putkonen »

Monet hankkivat varmasti Kennelrehuautolta. Koiramme-lehden viimeisellä sivulla (kannessa) on useimmiten mainos tästä. Siellä on päivämäärät ja kellonajat, missä auto líikennöi. Eli sinne soitetaan ja tilataan valmiiksi halutut tuotteet ja sitten käydään noutamassa ne autolta. Tuotteet ovat pakastetuotteita. Ilmaiset ruokintaohjeet voi tilata niiltä myös. Itselläni ei ole tietoa barffauksesta, mutta kuten kirjoittelit allergiaruokien ja ns. laatunappuloiden hinnoista niin ne ovat kalliita. En osaa vastata kumpi on hinnakkaampaa, raaka-ruokinta vai nuo kalliit nappulat... Oma koira syö milloin mitäkin nappuloita, joskus marketin, joskus eläinkaupan halvimpia, mutta kuitenkin hyvää kuivaruokaa.
Mira Pelli

Re: Hintavertailua barffaus / nappulat

Viesti Kirjoittaja Mira Pelli »

Sarita Kivikko kirjoitti: Itelläni ainakin lävähti leuka lattiaan kun eläinkaupassa royal caninin juniori ruoka maksoi 85€/15kg...
nyt kyllä lävähti mullakin.. mistä sä oikein sitä ostat? ulkomailta?? :shock: ei se meillä maksa kuin 58e muistaakseni... hullua hommaa :D

vai meniköhän sulla numerot väärtepäi? :wink:

mira
Sarita Kivikko

Viesti Kirjoittaja Sarita Kivikko »

Saatto tuo ollakkin jotain 60 euron hujakoilla, useampia ruokamerkkejä kun tutkailtiin, niin olipa siellä useampaa laatua yli 90 euroakin. Säkki oli kooltaan 15 kiloa ja ainakin tuo NEU:n penturuoka rahteineenkin tulis äkkiä ajateltuna edullisemmaksi koska 25kilon boxi rahteineen maksaa tuollaset 70 euroa.
Seija Kulmala

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

BARF ei tule yhtään kalliimmaksi kuin kuivamuonan syöttäminen.

Tiedustelin hintaa juuri eräältä BARF:ia syöttävältä kasvattini omistajalta.
N 60 euroa/kk.

Varmasti riippuu paljolti siitä, saako tuotteet kotinurkilta vai joutuuko tilaamaan kotiin.
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Meillä ollaan raakaruokinnalla,kaksi koiraa ja ehkä n 50€/kk kahden koiran ruokailut.

Itse olen siinä onnellisessa asemassa,että saan töistä lähes kaikki kasvismössön ainekset ja se tuo ison säästön.

Ruokien ostopaikat meillä,reikko,vauhti-raksu ja hakaniemen halli ja lidl:stä joskus kasviksia.

Eli meillä tulee tämä tapa selkeästi halvemmaksi.
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

Barffaus noin 40 euroa kuussa aktiivisella, paljon kuluttavalla 38kg uroksella. Lihoja, luita, kaloja ja elimiä ostan suuria määriä, jolloin tulee kilohinta halvemmaksi. Käytän hyväksi tuttavat, joilta liikenee koiralle kelvollista sapuskaa, metsästyksen ja kalastuksen rääppeitä. Hintavertailuja kannattaa tehdä, niin säästää reilusti. Kalliiksi barffaus tulee, jos ei tiedä, mistä halvimmalla saa.

Välillä on kuukausia, ettei mene ollenkaan raaa ruokaan ja välillä ostan reilusti jemmaan pakastimeen jolloin kerralla menee enempi rahaa. Itse en kuitenkaan mieti kumpi tulee halvemmaksi, sillä barffauksesta paljon parempia kokemuksia kuin nappularuokinnasta koiran terveyttä ja hyvinvointia ajatellen. Ja tietty eläinlääkärikuluissa tulee monilla barffaajilla sitten se säästö, kun pitemmän päälle miettii.
Sarita Kivikko

Viesti Kirjoittaja Sarita Kivikko »

Me saatiin mukaan kasvattajalta tuota Royal Caninin penturuokaa. Ongelma vaan tuntuu olevan siinä, että koira ei sitä suostu syömään. Käy vaan närppäsemässä pieniä annoksia. Poika on nyt 11-viikkoa vanha ja painaa kymmenen kiloa. On kuitenkin oikein säälittävän laihan näköinen viikon paastoamisen jälkeen. Tein tuossa kuitenkin niin, että kun tein perheelle lihapataa niin heitin koiran kippoon paistista kaikki kalvot ja jätin niihin vähän täkyksi lihaakin ja ne meni ku kuumille kiville.
Huolestuneena syömättömyydestä menin ostamaan sitten tuollasta koirien purkkiruokaa siinä toivossa, että poika suostuisi syömään edes sitä, mutta ei. Kävi vaan nuuhkaisemassa ja jätti siihen. Kuitenkin söi ihan raakaa porkkanaa kiitettävällä ruokahalulla ja tuntuu syövän kyllä ruisleipääkin, mutta ei noita nappuloita.

Tuntuupi siltä, että koira vaistomaisesti söis tuota raakaravintoa joten sille linjalle luultavasti nyt sitten lähdetään. Pitää kaivaa lisää tietoutta ja aloittaa barffaus täällä meilläkin. Toivottavasti vaan ei mennä ihan metsään... :?
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

:shock: Kyllä minä todella huolestuisin, jos 11-viikkoinen pentu ei syö. Enkä kallistuisi mihinkään purkkiruokiin, porkkanaan ja ruisleipään.... Pentu tarvitsee täysipainoista sapuskaa kasvuaikana ja viikon paastoamisella voi olla todella vakavia ja ikäviä seurauksia tuossa iässä. Kannattaisi varmaan tutkituttaa pentu eläinlääkärillä, ettei sillä ole mitään suurempaa häikkää.

Mikäli et ole perehtynyt barffaukseen, en suosittele sitä yhtäkkiä kasvavalle pennulle aloittamaan - saatat saada enempi vahinkoa aikaan, vaikka tarkoitus olisi hyvä. Kokeile eri merkkistä nappulaa. Nappulalle toki on hyvä laitella ainakin lisukkeiksi raakaa lihaa, kalaa, elimiä (kerran vko), riisiä/ohraa/kasvissosetta sekä luita kaluttavaksi, jotta saa kalsiumia vastapainoksi lihan fosforille. Lueskele koiran koti- ja raakaruokinnasta tietoa, mutta ole kriittinen, ainakin netistä löytyy monentasoista tietoa.

Oma koissuni söi puolivuotiaaksi puoliksi nappulaa ja puoliksi raakaruokaa, sen jälkeen pääasiassa barffannut.
Sarita Kivikko

Viesti Kirjoittaja Sarita Kivikko »

No juu... eipä tuo tarkotukseni nyt ollutkaan mitään porkkanaa ja ruisleipää ruveta syöttämään. Olen vaan huomannut, että nämä ovat pennulle maistuneet. Nappulaa närppii, noin puolet suositellusta päiväannoksesta. Tosin saa sitten kyllä esim. masupullia aina koulutuksen yhteydessä, joten siinäkin saattaa olla syy tuohon ruokahaluttomuuteen.

Ihan mielenkiinnolla kuitenkin kysyn, että miksi mielestäsi barffaus ei sovi kasvavalle pennulle? Mitä nyt olen aiheesta lukenut, niin ei tuo kuitenkaan mitään salatiedettä tunnu olevan...
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

Barffaus sopii kasvavalle pennulle erinomaisesti!! :wink: En ole missään vaiheessa päinvastaista sanonut. Pointtini oli juuri niin kuin edellisessä viestissä kirjoitin:
"Mikäli et ole perehtynyt barffaukseen, en suosittele sitä yhtäkkiä kasvavalle pennulle aloittamaan - saatat saada enempi vahinkoa aikaan, vaikka tarkoitus olisi hyvä." Nimenomaan kyse on siitä tietääkö mitä tekee. Tiedän joitakin tapauksia, joissa pennun kasvu on häiriintynyt, kun omistaja on halunnut barffata, mutta tietämys ko.ruokinnasta on ollut pahasti puutteellinen.

Itselläni on tarkoitus mitä todennäköisimmin barffata seuraava pentu, mutta tätä nykyistä en halunnut täysin barffata, sillä minulla ei ollut mielestäni riittävästi tietämystä aiheesta. Nyt kokemusta ja tietoa on karttunut useamman vuoden ajan monelta taholta, joten tietäisin pennun saavan kaiken tarpeellisen ravinnostaan kasvuun ja vieläpä oikeissa suhteissa.

Laittele mulle mailia, jos haluut tuumailla enempi! Näköjäs kotoisin samasta paikka, missä sinä asustelet..... :D
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

" saatat saada enempi vahinkoa aikaan, vaikka tarkoitus olisi hyvä."

No nappula ruoka on syypää moneen kasvuvaurioon,allergiaan,kutinaan jne,ettei se nappula ole mikään pelastus,päinvastoin.

No jos barffata ei uskalla aina voi kokeilla neu:ta/puhtia.

Barffi sivuilta löytyy hyviä ohjeita myös pentu barffailuun,ei ole salatiedettä.

Nappula ruokinassa seurataan pussin kylkeä ja painoa ja katsotaan paljonko pitäisi syöttää ja barffissa seurataan painoa ja punnitaan ruokamäärät.

Googleen sana barf ja jo rupeaa löytymään.
Sarita Kivikko

Viesti Kirjoittaja Sarita Kivikko »

Mä olen sen verta käsittänyt tästä barffauksesta, että jos pentu saa lihaisia luita n.60% päivän annoksesta ja loput kasviksia + muuta eläinperäistä tuotetta, niin aletaan olemaan jo lähellä oikeita suhteita. Sen verta olen myös antanut itseni ymmärtää, että nuita lihaisia luita pitäisi olla tuollanen 2-4% koiran painosta jolloin... jos omaa pikkasen matikkapäätä on helppo laskea myös tuo kasvismössön+muun lihan osuus. Jos tuosta lopusta mössöstä sitä kasvista pitää olla kaks kolmasosaa ja loput lihaa niin sekin on grammalleen laskettavissa.

Pari kolme kertaa viikossa kalaa, kerran pari viikossa sisäelimiä, loput vaihtelevasti muuta jauhelihaa tai lihaa. Kasviksista ei saa syöttää sipulia eikä mielellään perunaa raakana. Onko muita "huonoja" vihanneksia? Kananmunaa ilmeisesti kerran viikossa...

Lihaisten luitten pitää olla suhteessa 50% luuta ja 50% lihaa, siksi kanansiivet ovat parasta tässäsuhteessa. Kanansiipiä saa valmiiksi jauhettuna, joten siitä ilmeisesti olisi hyvä aloittaa mitä tulee pentuun joka on tottunut syömään nappulaa ja "karkeuttaa" safkaa hiljalleen... rustoihin ja lopulta luihin. Pennulla aloitetaan hiljalleen muutamista neutraalin makuisista kasviksista ja lisätään pikkuhiljaa. Eri ruoka-aineet annetaan eri aikoihin päivistä, jopa eri päivinä (siis lihaisat luut kontra kasvissoseet). Tärkeintä kuitenkin on, että ravinto on esim. kuukauden juoksulla monipuolista ja oikeassa suhteessa. Sen mitä oma koira kestää pitää etsiä ja katsoa miten koira reagoi kulloinkin.

Näistä muista lisistä, vitamiineista sun muista ilmeisesti on sitten montaa eri mielipidettä, itse näin noviisina päätyisin ehkä antamaan koiralle vitamiineja kuureina....

Jos tällä pohjalla aloitan pentuni ruokkimisen niin aiheutanko pahaa vahinkoa pennulleni, sitä en missään tapauksessa halua tehdä? :(
Hannele Koivu

Viesti Kirjoittaja Hannele Koivu »

^ Näyttää melko hyvälle suunnitelmalle.

Sisäelimiä ja kalaa syöttäisin kerta viikkoon kuten myös antaisin luonnonjogurttia kerta viikkoon. Kananmunat rikotaan ruoan joukkoon kuorineen. Kuoret tosin kannattaa rikkoa aika pieneksi silpuksi...

Kasvismössöä tehtäessä sipulin lisäksi pitää välttää myös viinirypäleitä. Peruna ei sinänsä ole haitallista, mutta ei siitä suurta hyötyäkään ole. Vatsantäytettä lähinnä.

Lisistä ollaan montaa mieltä, toiset antavat toiset eivät ja lopputulos on sama. Itse annan oluthiivaa ja merilevää joka aterian yhteydessä.

Edellämainittujen lisäksi vielä kerta päivässä ruokalusikallinen kylmäpuristettua öljyä ja bon appetit.
Vastaa Viestiin