Huonoruokainen pentu

Ruokintaan ja ravintoon liittyvät aiheet
Marika Wasström

Huonoruokainen pentu

Viesti Kirjoittaja Marika Wasström »

Moikka, olen uusi täällä foorumillanne.

Mulla on sakemannihistoria seuraavanlainen: narttu v.84, uros -93 ja -94 (molemmat jo poistuneet tästä maailmasta) ja nyt uusin tulokas urospentu joka on nyt 8-viikkoinen. Vauva on asunut meillä viikon ja olemme yrittäneen syöttää kasvattajan ohjeen mukaan Hillsin penturuokaa (nappuloita) n.1dl neljästi päivässä ja siihen mauksi sekoitettuna purkkiruokaa (myös Hillsin).

Ongelmaksi on muodostunut pennun nirsoilu ruuan suhteen, eli nappulat maistuvat miten kuten kuivana, vrk:ssa menee ehkä 2dl nappulaa. Märkänä ruoka ei maistu lainkaan. Pentu on mielestäni laihtunut meillä ollessa ja vähän huolestuttaa koko syömishomma. Enää ei liene uutuudenjännitystäkään pitäisi olla. Ainakin tuo tuntuu hyvin kotiutuneen meille.

Toinen mikä mietityttää on koiruuden yskä. se on nyt pari päivää kröhinyt melkolailla. Kasvattaja kyllä varoitteli että kennelyskää on liikkeellä, mutta lienee parasta käyttää toi vauva eläinlääkärin tykönä jos yskä ei lähipäivinä ala paranemaan.
Viimeksi muokannut Marika Wasström, 14 Syys 2007 21:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Päivi Ollikka

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

Tuo yskä ja huono ruokahalu voivat liittyä toisiinsa nielutulehduksen merkeissä. Toivottavasti apu löytyy.
Marika Wasström

Viesti Kirjoittaja Marika Wasström »

No käytiin pieneläinklinikalla ja saatiin antibioottikuuri pojalle. 8 viikkoisena painoa oli 3.6kg ja ell tosi huolissaan pennun painosta. Sanoi että pitäisi tässä iässä painaa 7-8kg :roll:

No- Yskä on parantunut ja painostakaan emme ole huolissamme, kävimme kasvattajalla ja meidän dogin sisarukset olivat vielä pienempiä. Nyt on pojalle alkanut tulla massaa, kun siirryttiin raakaravintoon (siinä sitä onkin perehtymistä!). Pitää toppuutella sitä, kun ahmisi kuinka paljon vaan. Mutta ilmeisesti on tehnyt hyvää, kun viikon painosaldo on +1kg. Nopeempaa ei uskallakaan kasvattaa ettei tule sitten nivelten ja luuston kanssa ongelmia.

Ai niin, pitää vielä ääneen ihmetellä sitä eläinlääkäriä, kun alkoi jo kouhottamaan että meidän poika olis mahdollisesti kääpiökasvuinen :shock: Onneksi sitä pelkoa tuskin on, sillä kyllä toi niin normaali sakemanninpentu on, että ei normaalimpaa voi ollakaan. Piru vaan ku alkuun pelästytti..
Merja Takaeilola

Viesti Kirjoittaja Merja Takaeilola »

Ehkä se eläinlääkäri sanoi siksi niin, koska 3,6kg on tosi vähän. Miten ruippanoita ne toiset sitten on olleet jos ovat vielä pienempiä? Meidän koira painoi 9 viikon ikäisenä 8-9kg, mutta se onkin vähän isokokoinen.

Mukavaa kuulla että siirryitte pois nappuloista, vaikka kasvavan pennun ruokkiminen raaka ruualla onkin hankalaa. Toivottavasti teillä menee nyt kaikki hyvin! Varmasti saatte tarvittaessa apua täältäkin jos on vielä ongelmia ruokinnassa. :)
Marika Wasström

Viesti Kirjoittaja Marika Wasström »

Joo, se 3.6 kg on vähän, mutta pentuja oli tässä pentueessa yhteensä 13, joista pienin painoi sybntyessään vain 225g! Siitä johtuu että pentue kasvaa vähän pienempänä kuin muut samanikäiset. :)
tanja lindholm

Viesti Kirjoittaja tanja lindholm »

moi marika! mulla on ens viikolla 9 vuotta täyttävä narttu,joka on aina ollu tosi nirso ruuan suhteen.varsinki nyt,ku on yksin koirana talossa,kun meijän vanhemmat koirat on nukkunu pois.tosi monet nappula pussit on menny kavereiden koirille.koitappas tehä niin et laitat ruuasta osan laadukasta nappulaa,osa raakaa lihaa.sit mä oon mun koiralle laittanu raejuustoa,piimää,kananmunaa,kasviksia,öljyä ym.mitä milloinki kaapis on.ja mitä toi suostuu syömään :roll: mut lue ekaks barffauksesta ja määristä!pennun kans joutuu kyl olla tarkka,et saa kaiken tarvitsemansa ravintoaineet ja vitamiinit.kennelrehu myy pakastettua raakalihaa.lisäksi oon käyttäny vitamiinivalmistetta.mä en oo puhtaasti barffannu ton mun koirulin kans ku tosiaan on niin nirso. alkuvuosina tein yrjölän puuroa ja lihaa ja siihe nappuloita. oon ottanu käyttöön ne raaka-aineet mitä toi neiti suostuu syömään.ja ku kysees pentu,ni kannattaa kysellä niiltä kellä on kokemusta.mä oon jättäny nappulat tosi vähälle nykyään.ja koira voi paremmin.meillä on ollu ongelmia ihon kanssa ja hammaskiven.sit kun meille uuden vauvelin saan,meinaan alusta asti opettaa raakaravinnolle.
Jukka Haataja

Viesti Kirjoittaja Jukka Haataja »

Omalle, suhteellisen nirsolle narttupennulle on maistunut Bozita Roburin Performance erittäin hyvin. On vain aika ytyä tavaraa, ei välttämättä sovi herkälle vatsalle.. hinta noin 55-60e€/15kg.
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

Minä olisin huolissani tuon painoisesta pennusta. Ja ylipäätään siitä, että koiralle, varsinkaan pennulle, ei ruoka maistu. Se kertoo aina, että ihan kaikki ei ole elimistössä kunnossa, vaikka siltä päällepäin voisikin näyttää. Elinvoimainen ja terve pentu on yleensä kohtuu ahne...

No mutta hyvä homma, että raaka sapuska kelpaa aloittajan pennulle ja paino on alkanut nousemaan. Muista pitää pentu hoikkana; sillä ei alhaisesta painosta huolimatta ole kiire saavuttaa sitä painoa, mitä ikäisensä yleensä painavat.

Oman nykyisen ei-todellakaan-nirson koissuni ruokin puolivuotiaaksi siten, että puolet nappulaa, puolet raakaa, sen jälkeen siirryttiin kokonaan raakaruokinnalle. Aiempi koissu söi viimeiset 5 vuotta elämästään kaikkee muuta paitsi teollista muonaa. Seuraava pentu saa todennäköisesti kasvaa täysin raakaruualla, erinomaisista kokemuksista johtuen.


off topic... eipä ollu 13 pennun pentueita rekattu, kun mielenkiinnosta kävin koiranetissä kahtelee löytyiskö koiran sukua
Marika Wasström

Viesti Kirjoittaja Marika Wasström »

Terhi Puumalainen kirjoitti:
off topic... eipä ollu 13 pennun pentueita rekattu, kun mielenkiinnosta kävin koiranetissä kahtelee löytyiskö koiran sukua
Eipä niin, kun pentueesta 4 syntyi kuolleena..
Birgitta Johansson

Viesti Kirjoittaja Birgitta Johansson »

Moi!

Riippuu tulevasta aikuispainosta, mikä on pennulle sopiva kasvuvauhti. 8-viikkoinen pentu voi vallan mainiosti painaa 3,6 kg ja olla täysin normaali. Syömättömyys tai nirsoilu sen sijaan ei sitä ole.

Esim. Royal Caninin sivuilla tai Merja Hellemanin kirjassa "Kotiruokaa vai kuivamuonaa" on hyviä käyriä, joista jokainen voi laskeskella omalle pennulleen sopivaa kasvuvauhtia. Se perinteinen "kilo viikossa"-ohje voitaisiin jo tyystin unohtaa. Omaa eläinlääkäriään voi myös valistaa tässä asiassa. Eivät nimittäin aina ole ajan tasalla esim. siitä, että nykyisin monet saksanpaimenkoirat ovat kooltaan selvästi pienempiä ja kevytrakenteisempia kuin koirat, joihin Suomessa on viime vuosikymmeninä totuttu. Ja samassa suhteessa painoero näkyy tietysti myös pennuissa. Onhan selvää, että aikuisena lähemmäs 50 kg painava koira ei ole pentuna läheskään samankokoinen kuin koira, jonka aikuispaino on 30 kg.

Tänä vuonna BSP:ssä kiinnitin ensimmäistä kertaa huomiota siihen, että monet koirista alkavat tosiaankin olla erittäin pienikokoisia, varmasti useat aivan rotumääritelmän alarajalla, elleivät jopa sen alle. Mutta jos pidämme mielessä rodun "kantaisän" säkäkorkeuden 61 cm, se ei ehkä kuitenkaan ole kovin kummallista.

t. Birgitta
tanja lindholm

Viesti Kirjoittaja tanja lindholm »

mites sun pienokaisella on mennyt?näyttää vähän siltä et meille ois tulossa vauva samasta pentueesta :)
Marika Wasström

Viesti Kirjoittaja Marika Wasström »

Tosi loistavasti on mennyt! Poika on kiltti mutta vilkas. Haluaa oppia ja oppii kovaa vauhtia asioita, energiaa riittää. Vaikuttaa helpolta koulutettavalta. Tykkää kissoista ja lapsista. Hammaskalustoa teroitetaan kaikkeen liikkuvaan -siis paimennusvietti on kohdillaan. Nyt on pojalle kertynyt painoa 7kg barffiravinnolla, kun ikää on huomenna huisit 11 viikkoa.

Tuleeko teille se pitkäkarvauros, joka meni uudelleen sijoitukseen? :)

Miltä muuten teidän ihmisten mielestä painonnousu kuullostaa? 8 viikkoisena painoi 3.6kg. 3 viikossa on tullut 3kg 400g. Olen kytännyt tasujen kääntymistä ym. mutta en ole mitään kasvuongelmiin viittaavaa havainnut.
Jukka Haataja

Viesti Kirjoittaja Jukka Haataja »

Marika Wasström kirjoitti:Hammaskalustoa teroitetaan kaikkeen liikkuvaan -siis paimennusvietti on kohdillaan.
Eikös tuo viittaa pikemminkin kohdillaan olevaan saalisviettiin... ;)
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

Mielenkiinnosta kyselen Marikalta: mistä kaikesta pennun ravinto koostuu? Mikä on lihaisten luiden, lihan/elinten/kalan, ja kasviksen suhde? Annatko lisäravinteita?
Marika Wasström

Viesti Kirjoittaja Marika Wasström »

Syötän pennulle 2 liha-luuateriaa päivässä (yleensä broilerinsiipiä jauhettuna) ja yhden kasvismixin -siis kasvis/hedelmäsose jossa myös lihaa mukana. Pellavansiemenöljyä kerta viikkoon. Kermaviiliä/piimää välillä lorauttelen sapuskojen sekaan. Joku kasvissoseateria korvautuu välillä yrjölänpuurolla johon sekoitan n. 40/60 jotain jauhelihaa, mahaa tai sisäelimiä..

Mä käyn ostamassa koiranruuat tuolta: http://www.murrenmurkina.com/

Ruokinnassa seuraan Murren murkinan pentubarf-ohjeita. Ikävä kyllä en löytänyt netistä linkkiä niihin.

Jos jollain on kokemusta pennun Barffauksesta, otan mielihyvin kokemuksianne ja ideoita/ohjeita vastaan! 8)
Viimeksi muokannut Marika Wasström, 27 Syys 2007 18:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin