Royal Caninin ruoka allergisoi....

Ruokintaan ja ravintoon liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Hanne Muurinen

Royal Caninin ruoka allergisoi....

Viesti Kirjoittaja Hanne Muurinen »

...minua! :shock: Meillä on Jadella käytössä se Royal Caninin saksanpaimenkoirille tarkoitettu penturuoka. Olen lähes siitä lähtien, kun pentu meille tuli (vajaa neljä viikkoa sitten), meinannut tulla hulluksi silmäluomien kirvelyn kanssa. Aamuisin luomet on olleet turvoksissa ja se kirvely.... Pitkin päivää niitä on kirvellyt ja sen vuoksi olen niitä sitten hangannut. :oops: Luomet punoittavat, hilseilevät ja kirvelevät. Kirvelevät. Ja kirvelevät! Silmät itsessään eivät ole oireilleet. Ei punoitusta tai mitään vuotamista.

Minähän jo ajattelin pahinta, että olen allerginen koiralle. Sanoin miehelle, että sitten vedellään allergialääkkeitä, mutta pennusta en luovu. Kokeilin luomiin jotain reseptivapaata allergialääkettä, hydrokortisonia ja Bepanthenia, kaikkia ilman tulosta. Tänä aamuna "meni sitten järki" siihen halvatun kirvelyyn ja soitin terveyskeskukseen. Juttelin sairaanhoitajan kanssa, joka myös ihmetteli moista ja antoi ajan lääkärille.

Lääkäri katsoi luomia ja sanoi sen olevan allerginen reaktio "jollekin". Kysyin sitten varovasti, että josko koiralle, mutta sen vaihtoehdon tohtori tyrmäsi. Itselle tuli tuo ruoka aiheuttajana mieleen jo eilen illalla ja sanoin siitä lääkärillekin. Hän sanoi, että voi olla. Ja todella! Tänään en ole tuota ko. ruokaa käsitellyt, mies on syöttänyt koiran ja minä palkinnut sen muilla "herkuilla". Eikä ole kirvellyt silmiä yhtään!! :tsemp: Mahtava tunne! Käsittelin tuota ruokaa aikalailla, kun palkkasinkin pennun ruokanappuloilla. Ja harvoinpa sitä sitten tuli ruuan käsittelyn jälkeen käsiä pestyä...

Mutta kerta kaikkiaan aika yllättävä aiheuttaja mielestäni. Ja ennen kaikkea mahtava fiilis, kun ei ole koko ilta mennyt kiroillessa ja silmiä hangatessa. Täytyy keksiä muut herkkupalat koiralle ja mies saa tästä lähin syöttää Jaden.

ps. Ei minulla ole käsitystäkään, kuuluuko tämä edes tänne ruokintaan, vaikka ruuasta puhutaankin. Yhtä hyvin tämän olisi voinut lykätä tuonne terveyspuolelle. :D :wink: 8)
Niina Hämäläinen

Viesti Kirjoittaja Niina Hämäläinen »

itse luin tuosta koiran ruuasta esitteen, jossa neuvottiin että kädet tulisi pestä hyvin ruuan käsittelemisen jälkeen.. eli ilmeisesti tuo ruoka pitää sisällään jotain, mikä ei ole hyväksi ihmisen iholle? eli uskoisin tuon reaktiosi johtuvan juuri ruuasta..
Tuula Siimes

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Varmaan tosi terveellistä koirallekin :shock:
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

:shock: No eipä tulis itselläni mieleenkään jatkaa tuollaisen ruuan syöttämistä koiralle.
Mut enpä minä oikein riemusta hihku muutenkaan minkään teollisen ruuan ollessa kyseessä...

"...kädet tulisi pestä hyvin ruuan käsittelemisen jälkeen..." Mitähän hemmetin myrkkyä siinä on? Mitä kuvittelette sen tekevän koiran sisäelimille, jos ihmisellä iho oireilee? Sisäelimet on hurjan paljon herkempiä elimiä kuin vahva, suojaava iho...
Niina Hämäläinen

Viesti Kirjoittaja Niina Hämäläinen »

pakko oli lukea esite uudelleen :) nappasin sen eilen lekurilta mukaan, jossa muun muassa suositeltiin tuota ruokaa..
Esitteestä:
"Huom! German shepherd- ruokavalio sisältää kurkumaa, joka on voimakas luonnon väriaine (keltainen). Sillä on antiseptisiä ja tulehdusta lievittäviä vaikutuksia. Varoitus Älä päästä ruokaa kosketuksiin tekstiilien kanssa. Pese kädet saippualla ruokinnan jälkeen. "
Elikkä siis ilmeisesti Hanne voisi olla tälle aineelle allerginen?
maiju savolainen

Viesti Kirjoittaja maiju savolainen »

Tiedan ihan lähipiiristä tapauksen, jossa perheen kaikki koirat kutisivat mielettömästi, kun niitä ruokittiin Royal Canin Ruuilla.

Kutina loppui kuin seinään, kun ruoka vaihdettiin.
Hanne Muurinen

Viesti Kirjoittaja Hanne Muurinen »

Niina Hämäläinen kirjoitti:pakko oli lukea esite uudelleen :) nappasin sen eilen lekurilta mukaan, jossa muun muassa suositeltiin tuota ruokaa..
Esitteestä:
"Huom! German shepherd- ruokavalio sisältää kurkumaa, joka on voimakas luonnon väriaine (keltainen). Sillä on antiseptisiä ja tulehdusta lievittäviä vaikutuksia. Varoitus Älä päästä ruokaa kosketuksiin tekstiilien kanssa. Pese kädet saippualla ruokinnan jälkeen. "
Elikkä siis ilmeisesti Hanne voisi olla tälle aineelle allerginen?
En ehkä allerginen, se vain on päässyt ärsyttämään silmiä. :shock: Tänäänkään en ole tuota sapuskaa käpälöinyt ja ei mitään hämminkiä simmujen kanssa. Toki ne vielä hilseilee (nahka "kesii") kovan hankauksen takia, mutta toivon tuon ihon korjaantuvan Bepanthenilla.

Mies sanoo (ravintolakokkina), että meidän kotimainen curry-mauste on pääosin kurkumaa. Joten en ole siis allerginen tuolla kurkumalle, koska voin syödä curryruokia. Mutta ilmeisesti tuolla kurkumalla on vähän samanlainen vaikutus, kuin vaikka suolalla: jos suolaisilla sormilla hieroo silmiä, varmasti kirvelee ja pitkään. 8) Täytyy siis vain muistaa aina pestä kädet, kun tuota ruokaa käsittelee. Joten eiköhän sitä pysty ihan huoletta koirillekin syöttämään. :wink:
eija.simola

Viesti Kirjoittaja eija.simola »

:) Mutta mielestäni tuo ruoka on sopinut junnuille tosi hyvin.

Olen pahoillani jos siitä on tullut muille kuin koiralle ongelmia......
eija.simola

Viesti Kirjoittaja eija.simola »

"...kädet tulisi pestä hyvin ruuan käsittelemisen jälkeen..."

Tässä olisi varmaankin hyvä mainita koko lause mihin viitataan....
Koska näin typistämällä saadaan aikaiseksi ihan mitä vain....

Olen syöttänyt tätä ruokaa omille junnoilleni enkä ole havainnut mitään allergiaan viittaavaan koirissani tai itsessäni tai perheen jäseissä.

Mutta tulee mieleeni joskus 90-luvun alkuvaiheessa kun jopa allergialääkärit olivat eri mieltä poikani infektio-astmasta... toinenoli ehdottomasti eläinten "kielto-kannalta" ja toinen oli sitä mieltä että " altistuminen lisää lapsen luontaista vastustmiskykyä... ja tänä päivänä lapseni elää koirien keskellä ILMAN ASTMAA....."""".
Tosin sillä rajoituksella ettei hänen sänkyynsä tule koiraa.(koska tästä jää liikaa hilsettä, karvoja hänen petivaatteisiinsa) ..... mutta muuten poika voi todella hyvin. :P
eija.simola

Viesti Kirjoittaja eija.simola »

Pyydän anteeksi mahd. kirjoitusvirheitäni ed. teksitsäni. :oops:
Hanne Muurinen

Viesti Kirjoittaja Hanne Muurinen »

Tuota, kröhöm.... Taisikin olla niin, ettei tuo ruoka meikäläiselle aiheutakaan noita oireita. :oops: Mulla on uusi työtakki, jonka hankin vähän pennun tulon jälkeen. Olen pannut merkille, että aina, kun takki on mulla töissä, alkaa silmiä kirvellä. :? Ilmeisesti takki on siis käsitelty jollain myrkyllä (en ole vielä sitä pessyt), jota sitten pölisee koko ajan silmiini auton ilmastoinnin ja jatkuvan puhelimien yms. taskusta kaivelun takia.

Näin olen päätellyt puhtaasti siksi, että kun tulen kotiin ja riisun takin, silmien olo helpottaa.
Hanne Muurinen

Viesti Kirjoittaja Hanne Muurinen »

No nyt se selitys sitten vihdoin ja viimein löytyi luomiärsytykseen!! Selitys kaikessa yksinkertaisuudessaan on liian vähäinen siivous. :oops: Jadehan on nukkunut yönsä meidän huoneessa, joka sijaitsee alakerrassa. No alakerrassa ei käydä kuin saunassa/suihkussa ja nukkumassa, eli siellä ei oleilla. Näin ollen yläkertaa on tullut siivottua vähän ahkerammin.

Kun pentu on nukkunut makuuhuoneessamme, on se myös tehnyt tarpeitaan sinne (eihän pieni osaa pidättää). Näitä pisuja ei sitten heti ole tullut siivottua pois ja makuuhuoneeseen on syntynyt ammoniakkia. Simppeliä. Fiksu mieheni keksi tämän eilen! :wink: 8) Eilen otettiinkin sitten perusteellinen siivous imuroinnin ja lattianpesun kera, koskien myös alakertaa.

Ja kappas! Ei ollut aamulla luomet turvoksissa ja kirvely väheni huomattavasti heti, kun siivottua saatiin! Jee, mahtava fiilis, kun silmiä ei kirvele!!
Vastaa Viestiin