Koiran hyppiminen ihmisiä vasten

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vieras

Koiran hyppiminen ihmisiä vasten

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Olisiko kenelläkään viisaammalla antaa neuvoa seuraavaan;

6 kk urokseni on alkanut hiljattain (ei siis ole pienempänä osoittanut vastaavaa käytöstä) hyppiä ihmisiä vasten, esim. jos ulkona tavataan joku vieras henkilö koira hyppää tervehtiäkseen, ei siis ole mitenkään vihainen, ainakaan vielä.
Tahtoisin kitkeä heti pois tuollaisen käytöksen, ettei tule myöhemmin vaikeuksia.

Mutta,
-Remmistä ei saisi nykiä, etten vahvistaisi ei-toivottua käytöstä
-Ei-sanaa ei saisi käyttää samasta syystä, koska koira ei tiedä mistä sitä sillä hetkellä kielletään
-Koiran huomion kiinnittäminen muualle on mahdotonta ennalta-arvaamattomissa tilanteissa

-Harjoittelu tutuimpien ihmisten kanssa häiriöttömässä ympäristössä varmastikin voisi auttaa, mutta eihän se ole tarkoitus että minä opetan ihmisiä käyttäytymään niin ja näin ettei koirani käyttäytyisi siten ja täten jne..
Eli miten sammuttaa koiran turhanpäiväinen toiminta heti alkuunsa?

Tiedän, että pennullani on alkamassa murrosikä, mutta miten selviytyä tästä sekä muista ns. läl-läl-lää -efekteistä lauman johtajan kunnioituksen edellyttämällä tavalla?

Edellisen koirani kanssa ei ollut minkään näköisiä vastaavia ongelmia.



-Christina-
Kalle Marjala

Re: Koiran hyppiminen ihmisiä vasten

Viesti Kirjoittaja Kalle Marjala »

Christina Leino kirjoitti: Mutta,
-Remmistä ei saisi nykiä, etten vahvistaisi ei-toivottua käytöstä
-Ei-sanaa ei saisi käyttää samasta syystä, koska koira ei tiedä mistä sitä sillä hetkellä kielletään


:?:
Birgitta Johansson

Viesti Kirjoittaja Birgitta Johansson »

Ensin samat sanat kuin Kallella...

Ehdotukseni: Kun näet vaaravyöhykkeessä olevan ihmisen, kiinnitä koiran huomio heti itseesi äänelläsi ja kaiva makupala/lelu samalla taskustasi. Jatka, kunnes ihminen on ohitettu. Pistä vaikka juoksuksi, ellei koira muuten pidä sinuun kontaktia. Kaikki lujaa liikkuva yleensä kiinnosta koiraa.

Jos ihmisiä on paljon ja koira yrittää kaikkien syliin, yksinkertaisesti kiellät sitä rauhallisesti mutta vakuuttavasti ja estät sitä hillumasta. Kehut kun sillä on 4 jalkaa maassa ja se on rauhallinen. Ei koiran aluksi tarvitse ymmärtää, mistä tarkalleen ottaen kiellät sitä. Kyllä se sen pikkuhiljaa oppii. Riittää, että koira lopettaa kiellon kuultuaan mitä tahansa sitten olikin tekemässä. Sen jälkeen se saisi mielellään myös ottaa sinuun katsekontaktin ja kysyä, että "mitä, häh?", jolloin kehut sitä. Tämän voit opettaa koirallesi ihan minkä tahansa maassa olevan esineen/makupalan avulla (kielto/kontakti/palkka).

Jos koira hyppää, kiellät sitä rauhallisesti ja vedät alas, laitat istumaan ja kehut. Jos jäätte juttelemaan, älä anna kaverin kiinnittää koiraan mitään huomiota, vaan kehut itse sitä rauhallisesti ja välillä voit sujauttaa sille makupalan.

t. Birgitta
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kiitoksia Kalle ja Birgitta kommenteistanne!

Yritetään, yritetään.. :wink:

-Christina-
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Birgitta,

"Jos koira hyppää, kiellät sitä rauhallisesti ja vedät alas, laitat istumaan ja kehut. Jos jäätte juttelemaan, älä anna kaverin kiinnittää koiraan mitään huomiota, vaan kehut itse sitä rauhallisesti ja välillä voit sujauttaa sille makupalan. "

Mut mitä sitten jos "kaveri" vain kysyy tietä? Ja koira hyppää heti? Tai jos kaveri ei ymmärrä mistä on kyse? :wink:

Pitääkö sitten tehdä vaan näin:

:hali:

ja yrittää kuitata sillä koko juttu? :kumarrus:
Kalle Marjala

Viesti Kirjoittaja Kalle Marjala »

Napakka pakote hihnasta ja samalla EI, heti liina löysäksi ja antaa koiran tehdä ratkaisu jos hyppää uudestaan niin napakampi pakote, EI ja hihna löysäksi jne... jos/kun koira ottaa kysyvän katse kontaktin kehu koiraa.?
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kalle, en suostu toimimaan noin. Tuolla on saatu monta koiraa vihaiseksi, olen seurannut sivusta.

-Ch-
Birgitta Johansson

Viesti Kirjoittaja Birgitta Johansson »

No jos joku ykskaks kysyy tietä just kohdalla ja koira siitä innostuu, ethän voi muuta tehdä kuin yrittää estää se hyppääminen, ja hihna on tähän tarkoitukseen yleensä näppärin. Jos pelkäät koiran tulevan aggressiiviseksi kielloista tms., älä nyi siitä hihnasta ja kiellä tiukasti, estä vaan se hyppääminen ja "selitä" sille koiralle "nätisti", että nyt tarttis olla hillumatta.

Jos tuossa hyppimisessä kuitenkaan on yhtään dominanssia tai sellaista tuntua, että voisi olla aggressiivisen käyttäytymisen alkua, tilanne on toinen. Silloin kieltäisin ja erittäin tiukasti. Jos se kuitenkin haluaa vain moikata/nuolla naamaa, pehmeämmätkin keinot on ok.

En oikein ymmärtänyt mitä tarkoitit tuolla "vastaantulija ei ymmärrä mistä on kyse" -lauseella.

t. Birgitta
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Birgitta

Kirjoitin ed. viestissäni:

"Tai jos kaveri ei ymmärrä mistä on kyse?"

Tarkoitin tuolla just sitä etten voi tietenkään opettaa ihmisiä käyttäytymään sen mukaan missä vaiheessa kullakin hetkellä olen koirani koulutuksessa.

Tuossa minun koirani hyppimisessä ei mielestäni ole kyse tällä hetkellä dominanssista, vaan siitä että hän vaan on kehittämässä omaa tapaansa tervehtiä, kuten ihmisen naaman nuolaisu, mikä minun nyt pitäisi pystyä positiivisesti kitkemään pois heti alkuunsa.


Kiitokset neuvoista.

-Christina-
Tini Mäkelä

Viesti Kirjoittaja Tini Mäkelä »

Minä *ennakoisin* tilanteet vaikkapa syöttelemällä namia nyt alkuunsa ihan *aina* mahdollisissa ongelmatilanteissa. Lisäksi harjoittelisin kavereitten kanssa niin, että aluksi he vain seisoisivat edes katsomatta koiraan ja vähitellen muuttuisivat yhä vastustamattomammiksi koiran silmin katsottuna. Lopulta ihmiset voisivat vaikka hyppiä ja kiljua ja koira vaan istuisi vieressäni rauhallisesti. Enkä ikinä nykisi enkä repisi enkä edes suullisesti kieltäisi koiraa.

Jaa mahdotonta? Eipäs ole :) Mun samanikäinen pentu esim. kävelytiellä lenkillä ollessamme ottaa automaattisesti vähintään (yleensä tulee myös viereeni kulkemaan) katsekontaktin, kun ihminen (myös koiran kanssa toimii ihan samalla tavalla) tulee vastaan. Ja tämä mun pentu osaa esim. juuri tuon ohituksen nykyään niin hyvin, etten anna normaalisti kuin yhden namin ohituksen jälkeen palkaksi.

Oleellista tässä on tosiaan se, että alkuunsa namia tulee jokaisessa ongelmatilanteessa ja sitä namia pitää tulla aluksi myös erittäin tiiviiseen (uusi nami tarjolle jo ennen kuin koira on edellisen niellyt!) tahtiin. Jos vieläkään ei onnistu, pitää lisätä etäisyyttä, jota sitten vähitellen pienennetään.

kirjoittaa nimim. "Taas iski se naksuttelijamoodi päälle" :roll:
Timo Kohonen

Viesti Kirjoittaja Timo Kohonen »

Miksei, ei sanaa saa käyttää, koska yleensä joka koira tietää mitä se tarkoitaa.Pikku lapsillekin sanotaan ei ,mutta koiralle ei saa sanoa niin julmasti.Itse sanon koiralleleni:Ei saa hyppiä naapurisedän päälle, se suuttuu jos vaatteet likaantuu ja koirani uskoo.
Päivi Ollikka

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

Höpsis Christina!
Ei koirat tule vihaiseksi sen takia, että niitä nykäistää (tai vaikka revitään) remmistä, jos ne ihmisen päälle hyppää. Vihaiseksi koiran saa vain aivan sokealla väkivallalla, vihaisuus kumpuaa aina pelosta. Puree jottei kuole.
Jos koira on ns "vihainen" on kyse yleensä enemmän siitä, että ohjaaja ei ymmärrä koko otuksesta höykäsen pöläystä. Kaikki on tehty epäjohdonmukaisesti, liian ihmismäisesti.
Kivoja neuvoja on annettu ja kannattaa niitä kokeilla. Järeämpiäkään keinoja ei kannata pelätä. Ensin hyvällä, jos ei tepsi niin sitten vähän voimaa peliin.
Älä pelkää, että koirastasi tulee vihainen. Saat kohdella sitä jo niin väärin ja huonosti, ettet edes vahingossa tee niin.
Tsemppiä nuoren koiran kanssa. Muista, että se on vielä pentu ja jos lapseen nyt vertaisi niin se on n. nelivuotias. Vateet sen mukaan. Ensin mennään eskariin, peruskouluun, lukioon ja lopuksi yliopistoon. Nyt koirasi käy sitä eskaria. Vaikka kuinka muistuttaisi asioista ne unohtuu... niin lapsilta kuin koiriltakin :)
Jali Pajula

Viesti Kirjoittaja Jali Pajula »

Mulla on samansuuntainen ongelma. Mutta sillä erotuksella, että koira on 6-vuotias, tuota tapahtuu vain sisätiloissa ja ongelma on alkanut hiljakkoin.

Tein ulkomaanmatkan, jonka aikana koira oli muualla hoidossa.
Vein ilmeisesti väärään paikkaa, koska olen tietoisesti välttänyt opettamasta koiralle typeriä esim. "Anna tassu"-käskyjä. Kun palasin reissusta (jonka pituus ei ollut kuin 2 viikkoa!!!) oli koiran ensimmäinen reaktio lähes kaikkeen antaa tassua. Se tavan olen onneksi saanut karsittua pois. Se oli itseasiassa erittäin helppokin karsia pois. En vain ollut huomaavinani sitä kun tassua tuli ja jos se laittoi tassun esim. syliini istuessani, tylysti ja päättäväisesti työnsin tassun pois. Muuta ei tarvittu.

Mutta hyppimisongelma tuli tuosta hoitopaikasta ja sitä en saa millään pois.
Koira on muuten täydellisesti komennossa ja tajuaa, kuka on pomo. Ulkona se ei koskaan hypi ketään vasten. Eu tuttua, ei tuntematonta. Mutta annas olla kun ovesta tulee sisään mieluinen vieras. Alkaa ihan tajuton hyppiminen ja se saattaa ottaa vauhtia ja hypätä jopa _minua_ päin hullunkiilto silmissääm. Koira on ihankuin jonkinlaisessa ekstaasissa ja se ei todellakaan näytä edes kuulevan komentoja.
Normaalisti koira on todella hyvin käskytettävissä ja kun olemme kahden tai vaikkapa ulkona niin mitään tällaista ei tapahdu.

Olen kaikki tuntemani konstit käyttänyt, mm. kaiken tässä topicissa ehdotetun, mutta mikään ei auta.
Vain sitä en olekokeillut, että laittaisin hihnan kaulaan kun tuollainen tilanne on tulossa. Vaikka ollaankin sisällä Mitä mieltä tällaisesta kokeilusta?

Löytyisikö täältä vielä muita ehdotuksia?
Onko teorioita, mitä ihmettä tuolla hoitopaikassa on tapahtunut että tuollainen hyppimisongelma tuli?
Riikka Martikainen

Viesti Kirjoittaja Riikka Martikainen »

Meillä vieraat ei pääse sisälle ennen kuin ipana on siivosti rauhassa ja istuu ja odottaa nätisti.

R
Janet Tervashonka

Viesti Kirjoittaja Janet Tervashonka »

Oikein hyvä Päpä! Nykyään on koirien (ja lastenkin) kasvatuksessa vallalla periaate, jonka mukaan kaiken pitäisi olla kivaa ja positiivista. Koirien annetaan tehdä mitä vaan, kun kiellettyjä toimintoja ei saada pois makkarakuutioilla ja naksuttimella. Alkuperäisen viestin lähettäjä ei halua käyttää hihnaa hyppimisen estona siitäkään huolimatta, että vieraan ihmisen päälle hyppääminen voi vaikka aiheuttaa rillien rikkoontumisen, silmän puhkeamisen ja elinikäisen kosmeettisen haitan. Pääasia, että koiralla on kivaa.
Vastaa Viestiin