PIKA-APUA!!! Kuonopanta vai vedonestovaljaat??

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Christine Strid

PIKA-APUA!!! Kuonopanta vai vedonestovaljaat??

Viesti Kirjoittaja Christine Strid »

Toivottavasti täällä kävisi joku, joka todella osaisi vastata seuraavaan (tuntuu, että tämä on aika hiljainen keskustelupalsta):

Nyt on PAKKO saada pikaista apua! Kumpi parempi, kuonopanta vai vedonestovaljaat? Maanantaina käytävä ostamassa.

Iitu on hiukkasen yli 7 kk narttu. Ilmeisesti menossa myös jonkin asteinen murkkuikä.
Ongelmana on se, että tytär (19-v.) ei pysty pitämään vastaan, kun Iitu vetää ja varsinkin silloin, kun näkee kaverin.
Eihän siitä tule mitään, jos tytär ei voi koiraa viedä ulos, kun voimat ei riitä "vastavetoon".
Joku oli eilen illalla (ilmeisesti pikkukoiran kanssa kulkeva) mäkättänyt tyttärelle, kun Iitu oli kiskonut itsensä koiran luo ja haluaa vain ja ainoastaan päästä leikkimään. Todellakin ON KILTTI, mutta kyllähän se tiedetään, että varsinkin pikkukoirien omistajat (jos eivät tunne) luulevat, että tullaan "tappamaan".
Palstalla joku kirjoitti yli-innokkaasta pennustaan, eli sama ongelma on myös meillä. Koulutuksessa ei olla nyt käyty, kun ei tuohon päähän mikään oikein tahdo upota. Lenkillä ollessa jatkuvasti itse yritän kouluttaa tottelevaisuutta. Kentälle mennään sitten parin kuukauden päästä, jos olen oikein ymmärtänyt, että tuo murkkuvaihe alkaisi loppua silloin.
Minna Finsk

Viesti Kirjoittaja Minna Finsk »

Itse oisin ainakin vedonestovaljaiden kannalla. Mutta koulutustahan tietysti pitäisi olla, myöskin tyttären pitäisi olla tiukkana kun kerran koiran kanssa lenkkeilee. Ottakaa vaikka makkaraa mukaa niin saa koiran kiinnostumaan itsestäänkin ja hirrrveesti kehuja kun koira ei vedä, vetämiseen vaan heti tiukka ei ja luokse tulo käsky ja kun koira tulee niin paljon kehuja!!! Minulla 1v 5kk narttu ja homma toimi jo puoli vuotta sitten. Koulutuksessa ei olla käyty koskaa, itse opiskelua kaikki. Ekat lenkithän tietysti oli vaan ei, hyvä ,ei ,hyvä kyllä varmaan vastaan tulijoita nauratti mutta kyllä se sinne päähän uppoaa kun on vaan kärsivällinen. Tsemppii! :)
Christine Strid

Viesti Kirjoittaja Christine Strid »

Niinpä, kyllähän me tuota KAIKKEA ollaan molemmat tehty, mutta eipä edes makkarat yms. kiinnosta, kun on kamuja ympärillä!
Kyllä tytär ihan yhtälailla Iitua kouluttaa kuin minäkin, mutta kun ei ole voimaa - jota myös tarvitaan - tuohon nykäisyyn. Joutuu pysähtymään ottamaan hihnan molempiin käsiin ja kiskaisemaan, jotta koira liikahtaa. Itse selviän yhdellä kädellä, vaikka välillä tekee tiukkaa minullakin, kun kaveri tulee vastaan.

Kuonopanta oli käytössä vuonna yks ja kaks aikasemmalla sakemannilla. Silloin mistään vedonestovaljaista mitään tiennyt. Tässäkin on tietty kaksi koulukuntaa, että kumpi onpi parempi.
Väliaikainen apu tässä on kyseessä, kunnes Iitu "viisastuu".
Anu Manninen

Viesti Kirjoittaja Anu Manninen »

Mutta viisastuuko Iitu ilman koulutusta?Luulen, että ei viisastu.

suosittelen koulutukseen menoa...Miksi menette koulutukseen vasta parin kuukauden päästä?
itselläni on myös samanikäinen narttu ja tiedän kyllä kuinka lujaa ne osaa vetää :)
minna.moisio

Viesti Kirjoittaja minna.moisio »

Ootko kokeillu et otat koiran kontaktiin ennenkuin se huomaa toisen koiran.Olen kuonopannan kannalla.Koulutan tottista eräässä koirakoulussa ja monella koiralla ollut kainalot rikki vedonestovaljaitten jäljiltä.Eikös koirakouluun pitäs mennä heti kun rokotukset on kunnossa.
Christine Strid

Viesti Kirjoittaja Christine Strid »

Olemme olleet koirakoulussa HETI kun rokotukset oli kunnossa ja sitä ennen oltiin jo kentän laidalla tutustumassa muihin koiriin!
Kyse ei ole siitä, etteikö koulussa oltais käyty.
Olenpahan vaan myös lukenut palstoilla, että kun tuo murkkuikä iskee, niin parempi pitää se parin kuukauden tauko (tai mitä lie kestääkään) ja tulla sitten uudelleen, kun rauhoittuu.
Kontaktin ottamista ollaan yritetty vaikka millä keinoin, mutta se kaveri vie voiton!
Tuula Siimes

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Mars vaan sinne kentälle! Silloin kun koiralla on ns. murkkuikä ei ehkä kannata opettaa uusia liikkeitä mutta jo opittuja voi vahvistaa.
Minun mielestäni kyllä koirilla ei voi sanoa olevan murkkuikää ainakaan siinä mielessä kuin me ihmiset sen ymmärrämme...

Koiran hallinta ei ole millään lailla voimista kiinni, vaan se tulee koulutuksen myötä. Hihna ei ole olemassa sitä varten että sillä (vain sillä) estetään koiraa tekemästä typeriä asioita. Eihän elefanttikuskitkaan voimalla elukkaansa hallitse, kyllä ne ovat koulutettuja (motivoituja) tottelemaan käskyjä.
Viisaus koiralle ei tule itsestään, vaan sille on opetettava mikä on sallittua ja mikä ei.

Keinoja kouluttaa koiraa on miljoonia, parhaiten saat neuvoja kun menet sinne kentälle jälleen, oli ikäkausi mikä hyvänsä.
Kysy vaikka ihan ensiksi siellä että miten koiralle opetetaan sanan "Ei" merkitys :wink:
riitta vainiontaus

Viesti Kirjoittaja riitta vainiontaus »

Kunnon kuri koulutuksessa on tällaisen koiran ainoa tie oppimiseen. Kuonopannalla saavutut hetkellisesti jotakin, mutta hetkenpäästä sillä ei ole enää mitään merkitystä ja veto jatkuu samoin käy monesti vetovaljailla.
Koirasi on saatvaa ymmärtämään mitä tarkoitat, kun sitä käsket. Kävele sitten vaikka 3 tuntia 100m metrin matkaa, mutta vain sinä määräät tahdin. Liike pysähtyy heti, kun koira ei tottele sinua. Ryntäily eikä kiskominen johda mihinkään. Kun jaksat intensiivisesti koirasi kanssa 2-3 viikkoa harjoitella kuuliaisuutta uskoisin ongelman olevan takanapäin. Kuten kerroit ei koirasi välitä mistään makupaloista silloin kuin se sen pää ottaa, älä niitä sille tarjoakkaa, sillä silloinhan palkkaat sen herkästi juuri siitä tottelmattomuudesta. Vasta sitten makupala kun koira todella käyttäytyy niin kuin tahdot. En tiedä missä asut, mutta ota joku kokenut vilkkaan kovapäisen sakemannin ohjaaja mukaan, joka osaa tarvittaessa neuvoa ja on vähän puskurina kanssasi kaikkitietäviä koirankouluttajia vastaan joihin törmäät varmasti yrittäessäsi rajoittaa yli-innokkaan vauhtihirmusi menoa.

Terveisin Riitta
Christine Strid

Viesti Kirjoittaja Christine Strid »

riitta vainiontaus kirjoitti:En tiedä missä asut, mutta ota joku kokenut vilkkaan kovapäisen sakemannin ohjaaja mukaan, joka osaa tarvittaessa neuvoa ja on vähän puskurina kanssasi kaikkitietäviä koirankouluttajia vastaan joihin törmäät varmasti yrittäessäsi rajoittaa yli-innokkaan vauhtihirmusi menoa.

Terveisin Riitta
Helsingin Kannelmäessä vaikutan, enkä tunne ketään sakemanniohjaajaa enkä ketään muutakaan vastaavaa. Se vasta olisikin onnea, jos olisi joku, jonka kanssa tuolla ulkona harjottelis, että oppisi itse ihan kunnolla käyttämään noita vinkkejä.
minna.moisio

Viesti Kirjoittaja minna.moisio »

Kaippa Hesassa on sakemanneille oma koulutus.Kouluttajat ovat kurssit käyneet ja osaavat neuvoa.Voisit mennä sinne.
Tiina Hämäläinen

Viesti Kirjoittaja Tiina Hämäläinen »

Hei Christine!
Tervetuloa SPL Helsinki ry.:n tapakasvatusryhmään, jossa opetellaan mm. hihnassa kulkemista vetämättä, toisten koirien kohtaamista jne. :moik:

Ohjatut tottelevaisuuskoulutukset ovat torstaisin klo 18.00 Talin huipun palveluskoirien koulutuskentällä Helsigissä Vermon raviradan välittömässä läheisyydessä (hevosalueen puolella).

Tarkemmat tiedot kokoontumisista löydät alaosastomme nettisivuilta http://www.spl.fi/ao/helsinki/index.html Foorumilta kohdasta Tiedotteita.
Seuraava tapakasvatusryhmän kokoontuminen on 26.11.2003 klo 18.00 Sahaajakadun kentällä Herttoniemessä. :)

Tervetuloa monipuoliseen joukkoomme :wink:
Christine Strid

Viesti Kirjoittaja Christine Strid »

Tiedän, että teillä on torstaisin Talissa koulutusta, mutta en ole jäsen, enkä oikein pysty nyt liittymäänkään, kun on muutenkin noita laskuja ja jässäreitä tässä jonossa (esim. HPH, Kennelliitto) ja olen ymmärtänyt, ettei teidänkään koulutukseen saisi oikein osallistua ellei ole ensin Liiton jäsen ja sitten vielä alaosaston jäsen, huhhuh.
Muuten kyllä olisi ihan kiva tulla "asiantuntija"koulutukseen.
Tiina Hämäläinen

Viesti Kirjoittaja Tiina Hämäläinen »

Koska olet HPH:n jäsen, niin oletan vahvasti, että sielläkin on ohjattua koulutusta. Ellei ole niin ilmeeni on tällainen
:kiukku: :seko: :???: :mutina: :hui: :shock: :roll: :kauhistus: :valistus:

Mielestäni SPL:n ja ao:n maksu eivät ole kohtuuttomia, koska ne tuovat muitakin etuja kuin Saksanpaimenkoira- ja ao-lehden. Saksanpaimenkoirien erikoisnäyttelymaksut, SPL-näyttelymaksut ja kokeeseen osallistumismaksut ovat alempia kuin ei jäsenille, olet äänivaltainen jäsen kokouksissa, koulutuksiin osallistuminen on useinmiten ilmaista, pääset Lehtimäen leirille kesällä jne. Etuja riittää.
:tsemp: :idea:
Christine Strid

Viesti Kirjoittaja Christine Strid »

Joo-joo, on HPH:lla koulutusta keskiviikkoisin Talin huipulla, siellä on käyty. Ehkä mä jotenkin vaan ajattelen, että jos olisi ihan sakujen ikiomassa jutussa, niin se olis kai jotenkin "syvällisempää" tai jotain sellaista. Eli siellä nähdään rodun puitteissa paremmin asiantuntijoina, että mitä pitäis tehdä tai jättää tekemättä.
En tiedä, ehkä olen vähän :toktok:
Tiina Hämäläinen

Viesti Kirjoittaja Tiina Hämäläinen »

Kyllä vaan, syvällisempää rotujärjestön ao:ssa. Ja sitten vaan liittymään rotujärjestöön. Asia on näin yksinkertainen. :hali: Kaveria ei jätetä :tuki:
TERVETULOA SAKSANPAIMENKOIRAHARRASTAJIEN JOUKKOON!!!
Vastaa Viestiin