Vaarallinen asenne?

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Anna Björnström

Vaarallinen asenne?

Viesti Kirjoittaja Anna Björnström »

Hei saksanpaimenkoirien omistajat ja kasvattajat! Tiedän tapauksen, jossa eräs nuori nainen, jolla on suurikokoinen saksanpaimenkoirauros oli sanonut, että hänen mielestään on oikein, ettei vieras tunne oloaan turvalliseksi tullessaan taloon, jossa on saksanpaimenkoira. Tämä kyseinen koira on vieraita kohtaan erittäin epäluuloinen ja toisen koiran kohdatessa tämän sakemannin omistajan on mentävä toiselle puolelle tietä välttyäkseen ongelmilta. Itselläni ei ole saksanpaimenkoiraa, mutta tiedän kuitenkin rodusta jonkin verran. Olen sitä mieltä, että koira kuin koira tarvitsee rajat eikä ole onnellinen ilman johtajaa. Tämän sakemannin omistaja pitää koiraa tasavertaisena kaverina. En halua mustamaalata ketään. Haluan vain saada ko. rodun harrastajilta mielipiteitä asiaan. Kirjoitelkaa vastauksia! KIITOS!
Ville Salmia

Antwort..........

Viesti Kirjoittaja Ville Salmia »

hej på dig Anna,

pyydä sitä tuttavaasi vaihtamaan äkkiä rotua.Sille sopis paremmin
Chi hua hua.Mutta saa siitäkin häijyn noilla konsteilla.Mutta vammat
jäävät ainakin pienemmiksi!?Toivottavasti. :D :D

Kaikki koirat rotuun katsomatta täytyy "tapakasvattaa"!!!!!! :tuki:
Anna Björnström

Vaarallinen asenne?

Viesti Kirjoittaja Anna Björnström »

Kiitos =) Sainpa hyvät naurut :kumarrus: Mutta vakavasti ottaen olet todella oikeassa. Kiitoksia vaan kannanotosta :P
minna.moisio

Viesti Kirjoittaja minna.moisio »

Tuntuu olevan sellainen ihminen että on ottanut sakemannin ihmisten pelottelua varten.Muutenkin sakemannia pelätään,ei tuollaisia tarvittas.Suurin osa rotumme koirista on hyvin kasvatettu,muutamat ihmiset vievät koko rodulta maineen.
Anna Björnström

Viesti Kirjoittaja Anna Björnström »

Haudi! Semmoista vaan tässä vielä lähdin kertomaan, että kyseisen koiran omistajan vanhemmilla on kaksi saksanpaimenkoiraa. Toinen näistä on purrut paria ihmistä. Tapakasvatus siis on hakusessa. Sakemanniuroksen omistaja sanoo, että hänen koiransa on kaveri ja siksi sitä ei voi kunnolla komentaa. Hän siis pitää koiraa tasavertaisena. Huolestuttavaa mutta totta. Oikein kasvatettuna sakemanni on omasta mielestänikin ihana koira :) vaikka itselläni ei sellaista otusta olekaan. Tämän sakemannin kasvattaja sanoi nykyiselle omistajalle pentua valitessa, että siitä koirasta tulee erittäin vahva luonteinen. Silti hän halusi juuri sen koiran. Pahinta kai on, että hän itse ei oikeasti tiedosta ongelmaa. Täytyy toivoa, ettei koira tee vahinkoa toisille koirille eikä ihmisille :| .
minna.moisio

Viesti Kirjoittaja minna.moisio »

Minkä tyyppinen tämän "ongelmakoiran" omistaja on? Aattelin et voisko hänelle ihan ystävällisesti mennä juttelemaan tästä "ongelmasta".Tai mahollisesti tulevista ongelmista.Tuli vaan mieleen.
Anna Björnström

Viesti Kirjoittaja Anna Björnström »

No hei! Ehkä suurin ongelma todellakin on se, että koiran omistajan mielestä mitään ongelmaa ei ole. Hänellä menee koiran kanssa täydellisesti: koira on kuuliainen ja kaikki on kunnossa. Ilmeisesti hänen käsityksensä rodusta on sellainen, että mikään ei ole hänen mielestään pielessä. Tuo on sikäli yllättävää, että kuten kerroin, tämä ei ole siinä perheessä ensimmäinen saku. On aika vaikeaa mennä juttelemaan, koska hänen mielestään ei ole ongelmaa. Ajattelin, että olisiko apua jos saisin selville koiran kasvattajan ja kasvattaja voisi sitten kysellä miten menee jne. Ehkä siitä olisi enemmän apua? Mikäli sinä tai joku muu tiedätte pentueen, joka syntyi 14.6.2001 niin ilmottakaa mulle kasvattaja. En muista mistä koira on. Olis kuitenkin kiva tehdä jotain asian eteen.
Birgitta Johansson

Viesti Kirjoittaja Birgitta Johansson »

Hei Anna!

Onko koira rekiströity? Mistä syntymäaikatietosi on peräisin (pitääkö siis varmasti paikkansa)? Löysin tietokannastani vain yhden pentueen, joka on syntynyt 14.6.-01. Laita s-postia, niin annan sulle sen tiedot, jos haluat.

Kasvattajan mahdollisuudet puuttua kasvatinomistajan koiranpitoon ovat kuitenkin hyvin vähäiset (etten sanoisi olemattomat), jos omistaja on yhteistyöhaluton.

t. Birgitta
Sonja Lehtinen

Viesti Kirjoittaja Sonja Lehtinen »

Minäkin varmaan olen jotenkin huono sakemannin omistaja, mutta en kyllä tuon kertoman perusteella mitään kauheasti panikoisi rodun puolesta. Jos joku ei kunnolla pärjää koiransa kanssa on ihan hyvä että väistää koirinensa. Kun just viikonloppuna taas metsässä tuli vastaan koira joka vapaana eikä hallinnassa, eikä myöskään mitään anteeksipyyntöä kun koira karkasi omani luo.
Tuleeko sitten koiran pitää vieraista ihmisistä, mielestäni ei. Ja soisin että koirien olemassaolo, pitää vieraat poissa, kun itse olen töissä. Varkaiden ei tarvitse tietää, että taisto päästää kenet vaan sisään ja ulos, ja että assikin on aina lahjottavissa vaikkapa viili purkilla.
Eikä varmaan liene kovin poikkeuksellista että nykysakemannit on epävarmoja(koiran käytöksen kuvaus), sääli tietysti jos ohjaaja kokee että tällainen on hyvä.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Sonja Lehtinen ..Tuleeko sitten koiran pitää vieraista ihmisistä, mielestäni ei...
Rotumääritelmä puhuu toisin, mutta tuohan olikin vain sinun mielipiteesi.

Omasta mielestäni sakemannin on oltava luoksepäästävä, muttei mielistelevä. Varoittaa ennen kuin puree. Omistaja päättää sen käydäänkö kiinni vaiko ei.

-Ch-
Sonja Lehtinen

Viesti Kirjoittaja Sonja Lehtinen »

Saksanpaimenkoiran tulee olla luonteeltaan tasapainoinen, vahvahermoinen, itsevarma, ehdottoman ennakkoluuloton (ei ärsytystilassa), hyvin säyseä, tarkkaavainen ja ohjattavissa oleva. Sillä täytyy olla rohkeutta, taistelutahtoa ja kovuutta, jota seura-, vahti-, suojelu-, palvelus- ja paimenkoiralta vaaditaan
Tuossa lainaus rotumääritelmästä. Siis koiran ei tarvitse pitää vieraista =>lue: olla kiinnostunut vieraista, kerjätä rapsutuksia yms.
Koska itse en ole vieraskorea, niin minulla ei käy vieraita vieraita, vain kavereita, ja näistä koirat tietysti pitävät. Naapureihin yms. vieraisiin koirat suhtautuvat välinpitämättömästi, toki pikkulapset samassa hississä kiehtovat molempia. Itse en pidä siitä että vieraat koskevat koiriini, koiria se ei häiritse, mutta siihenkin ne suhtautuvat varsin neutraalisti eli koiran olemuksessa ei tapahdu mitään muutosta puoleen tai toiseen.
Oma mielipiteeni on että saksanpaimenkoira8kuten muutkin) tulisi kasvattaa välinpitämättömäksi kaikkea turhaa kohtaan, kun koirapelkoista ei varmasti lohduta jos omistaja vakuuttelee, että se on ihan kiltti, koiran kiehnätessä huomiota vierailta.
(Ehkä mulle vaan pitäminen on suurempi asia kun jollekin muulle)

Pitämisen ja puremisen väliin kuitenkin jää aika monta vaihtoehtoa.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Sonja Lehtinen kirjoitti: "..tuossa lainaus rotumääritelmästä. Siis koiran ei tarvitse pitää vieraista =>lue: olla kiinnostunut vieraista, kerjätä rapsutuksia yms.
:?:


-Ch-
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Saksanpaimenkoiran on oltava

"tasapainoinen, vahvahermoinen, itsevarma, ehdottoman ennakkoluuloton (ei ärsytystilassa)"

ei tarkoittane sitä ettei se saisi pitää vieraista tai että sen olisi oltava ennakkoluuloinen vieraita kohtaan.

-Ch-
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Sonja, no en minäkään ole hirveän vieraskorea (ja sen kyllä huomaa) mut yritän tehdä koirastani vähän suvaitsevaisemman. :harhar:

-Ch-
Sonja Lehtinen

Viesti Kirjoittaja Sonja Lehtinen »

Kyllä normaalista koirasta tulee suvaitseva tekemättäkin, eli Taisto jolle kasvattajakin ohjeisti ottaa rätin takataskuun(jotta vieraat voivat siihen pyyhkiä kätensä koirani sijaan) niin silti sen saa vieras laittaa vaikka rullalle, kaivella hampaita, munia jne.
Myös rotujärjestön ja kasvatuksen pitäisi pyrkiä, koiriin jotka jo geneettisen olemuksen puolesta ovat niin itsevarmoja ja hyvähermoisia, ettei normaalielämän asioita erikseen tarvitse opettaa.
Vastaa Viestiin