Hirvenluut

Ruokintaan ja ravintoon liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Anu Manninen

Hirvenluut

Viesti Kirjoittaja Anu Manninen »

Nyt on sitten pakastin täynnä hirven jalkoja, mutta heräsi kysymys voiko koirille myös antaa hirven kylkiluita?:roll: Niitähän on myös paljon tarjolla... :)
Helena Koivisto

Viesti Kirjoittaja Helena Koivisto »

Mulla koira söi hirven kylkiluita tässä ja lekuri reissulla jouduttin käymään eilen.ei kuulemma kannata antaa kylkiluita,ovat kauhen teräviä ja tekevät koiralle helposti massana suoleen tukoksia,näin mulle sanottiin,asiastahan ollaan montaa mieltä,mut minä en enää koiralleni anna,on koira niin kipeänä!!!
Heidi Miettinen

hirven luut..

Viesti Kirjoittaja Heidi Miettinen »

Meillä ei hirven luita syötetä enää pari vuotta sitten tapahtuneen jälkeen.

Koira oli syönyt hirven lavan ja seuraavana päivänä kun mies kävi ulkoiluttamassa koiraa ruokatunnilla, tulos oli..

Koira kykki ja kykki ja uikutti.. Mies sitten ihmetteli, että mikä on ja kurkkasi hännän alle, siellä oli kaksi pingispallon kokoista luumurupalloa tulossa rinnakkain! :( Mies sitten soitti minulle kouluun ja oli hädissään, että mitä tehdä. Käskin laittaa vain muovipussin käteen ja ottaa pois. Mies juosta hakemaan pussia ja koira kykkii metsän reunassa. Ei ollut hievahtanutkaan, sillä aikaa kun mies haki kolmannen kerroksen kämpästä pussia. Koira oli huutanut kuulemma niin, että varmasti kaikki luuli, että sitä tapetaan. Varmasti on moinen sattunut, en epäile, mutta sen jälkeen ei ole hirveä meillä syöty. Palleroiden kaivamisen jälkeen kaikki oli hyvin taas.

Ehkä kaikilla ei käy näin, mutta meillä nyt pysytää naudan reisiluissa. :wink:
Sonja Lehtinen

Viesti Kirjoittaja Sonja Lehtinen »

Jos vatsa oikein kovaksi heittäytyy luista niin, mikäänhän ei estä antamasta vaikka pellavansiemenöljyä tms. luiden annon ohessa!
Itse ainakin pidän hirvenluita parempana kun nautaa, kun hirvestä sentäs jää joitain luunpaloja jäljellä, kun hyperjalsotetut lehmät murenevat kokonaan. :cry:
Tiina Frilander

Viesti Kirjoittaja Tiina Frilander »

Raaoista hirvenluista voi saada ekinokokkoosin l. rakkulamatotaudin, joka on kai aika hankala hoitaa.
Anu Manninen

Viesti Kirjoittaja Anu Manninen »

Jotta vältytään ekinokokkoosin saamista, luitten täytyy olla pakastettuna n. viikon..

En ole antanut koirilleni kuin jalkoja ja ne eivät edes syöneet niitä..outoja sakemanneja :shock: Muut luut ja ruuat menee kyllä tosi hyvin alas :)
Seija Kulmala

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

Vähän faktaa

Hirviekinokokin saa sairaan hirven, peuran tai poron keuhkoa tai maksaa syömällä. Eli ei luista, (vaikkakin ikäänkuin varmuuden vuoksi pakastan AINA luutkin).

Koirien loislääkitys, mikäli epäillään sen syöneen kypsentämätöntä sairaan eläimen keuhkoa tai maksaa, tehdään pratsikvanteelia sisältävällä matolääkkeellä.

Ihmiseen hirviekinokokki leviää pääisännän kautta, ts susi, koira, ulosteista tai jopa turkin kautta.

Väli-isäntiä ovat poro, hirvi jne. Poroissa tavataan vuosittain n 50 sairasta eläintä.

Riistan luut ja lihat ovat mitä parhainta ruokaa koiralle! Ei hormooniylijäämiä eikä muutakaan tuotannollisista syistä ylimääräistä.
Tälläkin hetkellä pakkasessa on 3 kilon möhkäle hirvenjauhelihaa, paistista. Säästellään emälle ja pennuille. Vaikka kai tuo olisi itsellekin maistunut :)

Tämä tästä aiheesta, joku vielä kyseli mitä tehdä jos luita syövän koiran uloste on liian kovaa. Lisään öljyä hieman, mutta kaikken tärkeintä on antaa kuitua. Esim. kokojyvä näkkileipää, yrjölän puuroa. Yrjölän puuron kun paistaa hirssistä, tattarista ja ohrasta ja lisää pari raastettua porkkanaa niin pitäisi olla riittävästi kuitua.
Leena Uimaniemi

Hirvenkarvat

Viesti Kirjoittaja Leena Uimaniemi »

yhdessä luiden sisältämän rasvan kanssa ovat tuhoa koiran mahalle. Hirvikoirani massu ei kestänyt. Karvat pois luiden päältä ja rasvat pois luiden sisältä, niin ei tule mitään ongelmia koirna mahan kanssa!
Vastaa Viestiin