Veteraaniluokat erkkareissa?

SPL:n näyttelyihin ja ulkomuotoon liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Sanna-Riina Vuorenmaa
Viestit: 79
Liittynyt: 07 Joulu 2007 22:56

Re: Veteraaniluokat erkkareissa?

Viesti Kirjoittaja Sanna-Riina Vuorenmaa »

Hei!

Näyttelyn järjestäjänä ja veteraanikoiria näyttelyissä ja kilpailuissa kuskanneena voisin ottaa kantaa näiden "erikoisten" luokkien järjestämiseen. Näyttelyn järjestäjille valitettavasti nämä pikkuluokat taitavat lisätä vain kuluja, pidentävät näyttelypäivää ja eivätkä kiinnosta yleisöä. Toisaalta, myös liikunta-arvostelun toteuttaminen isossa kehässä voi olla veteraaneille vaikeaa. Ajatuksena "pirteiden" vanhusten tietokanta :käsi: - näin tietokantojen luvattuna aikana :lol: voisi olla parempi. Mielestäni veteraaneille sopivat paremmin kennelliiton pikkukehät, tarvitsee vain valita sellaiset erikoistuomarit, joiden arviointiin voi paremmin luottaa. :)
Tuula Siimes

Re: Veteraaniluokat erkkareissa?

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Miten ne lisäävät kuluja? - Veteraanienkin omistajat juovat kahvia ja syövät pullaa, saattavatpa vielä sille vetskulle ostaa oman makkarankin. Jotkut voivat olla valmiita maksamaan osallistumismaksunkin.
Koiramääräthän ovat näyttelyissä kuulemma pienentyneet? -Tässä oiva tilaisuus niiden lisäämiseen.
Pidentävät päivää? - Muutama veteraani kehässä ja niiden arvostelu tuskin vie tuntikausia. Voihan vetskuluokat laittaa päivän alkuun :wink:
Kyllä se koira juoksee isoakin kehää ympäri jos pystyy siihen pienessäkin kehässä. Arvosteluun riittänee pari kierrosta.

Hiukan toisenlainen asenne vaan kehiin.
Itse käytettiin 11 v pappakoira Talentissa eikä kukaan valittanut että se pidentää päivää ja yleisöäkin näytti kiinnostavan. Kyllä luulis nlykansaakin kiinnostavan miten säilyy ravaamiskyky kun vuodet menee yli 8.
Sanna-Riina Vuorenmaa
Viestit: 79
Liittynyt: 07 Joulu 2007 22:56

Re: Veteraaniluokat erkkareissa?

Viesti Kirjoittaja Sanna-Riina Vuorenmaa »

Näkökulma se tuokin on. Aktiivista talkooväkeä ja tapahtumien järjestäjiä tarvitaan kaikkialla. Tuntuu, että ideoita ja toiveita löytyy, mutta löytyykö toimijoita? Ei muuta kuin näyttelyä,kokeita/kilpailuja ja tapahtumia anomaan ja järjestämään! Silloin saa sellaisen tapahtuman kuin haluaa.
Tuula Siimes

Re: Veteraaniluokat erkkareissa?

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

^Päätit sitten vetää esiin oikeen ässän hihasta? Vakiovastaus; tehkää ite :D

No eiköhän sitä tule taas oltua Harjun nlyssä töissä :wink:
Mun puolesta sinne voi vetskuluokan pystyttää, siinähän se menee samoilla narujen virityksellä kuin muutkin. Pitääpä kysellä pj:lta.
Viimeksi muokannut Tuula Siimes, 09 Marras 2010 19:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Laura Muhonen

Re: Veteraaniluokat erkkareissa?

Viesti Kirjoittaja Laura Muhonen »

"Olisi hyvinkin perusteltua että rodun erikoisnäyttelyissä olisi erikseen veteraaniluokka: jäisi kirjoihin ja kansiin ne seniorit jotka ovat vielä hyvässä kunnossa vanhanakin. Käyttökoirarotuna on tärkeää että saksanpaimenkoira on hyväkuntoinen vielä 9-11v iässäkin, eikä muulla näitä vanhuksia voida virallisesti "seurata" kuin mahdollisilla nlyesiintymisillä. Olisiko siis mahdollista kannustaa näiden teräsmummojen ja -pappojen esilletuontia edes erkkareissa?"

Olen täysin samaa mieltä, vetskut kehiin. Itseäni ainakin kiinnostaisi kovasti koirat jotka ovat työkuntoisia vielä 10 vuotiaina.

Ja jalostuksellisesti, niistä toimivista papparaisistahan voisi löytyä jalostukseen vielä käytettävissä olevia koiria. Itse mielelläni käyttäisin jalostukseen koiraa jonka tiedetään olevan vanhempanakin kaikin puolin hyväkuntoinen :)

"Toisaalta, myös liikunta-arvostelun toteuttaminen isossa kehässä voi olla veteraaneille vaikeaa."

Kuinka niin? Kyllähän sen koiran tulee kyetä liikkumaan kunnolla, ja jos ei kykene niin sekin on ERITTÄIN tärkeä tieto
Päivi Ahola

Re: Veteraaniluokat erkkareissa?

Viesti Kirjoittaja Päivi Ahola »

vanhassa vara parempi:).. tässä rodussa ei ehkä vielä broilerijalostus ole onneksi ihan arkipäivää vielä, mutta asennetta oikeaan suuntaan olisi estää sitä vaikkapa tuomalla veteraaneja näkyviin näytelmissä tai ehken vaikka vielä enemmän olisi aihetta esitellä myös tuolla talentissa koirat vielä hyväkuntoisina veteraanina.. ja katsoa mitenkä ominaisuudet on pysyneet ja kestäneet elämänvaiheissa elikolla.
päxä
Tuula Siimes

Re: Veteraaniluokat erkkareissa?

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Kari Koskitanner

Re: Veteraaniluokat erkkareissa?

Viesti Kirjoittaja Kari Koskitanner »

Veteraaniluokat erkkareissa?

Mikä ettei?

Onko koira oikeasti loppu ja kyvytön rotunsa edustaja ku ikää on yli seittemän vee?

Kaikkihan me tiedetään se, että ei ole mitään niin makeeta, kuin "vanha sakemanni", toimii paremmin kuin junan vessa, liikkuu hyvin ja näyttää hyvältä.

Meittin vanhus meni piikille lähes 15 vuotiaana. Oli oikeasti vanhus vasta viimeiset kaksi vuotta.

Saa oikaista, jos olen väärässä, yleensä olen.

"Ihanteita ihminen kerää" runoili jo Eino Leino.

Ps. Kun tuo meittin karvaperse tulee "yli-ikäiseksi", niin maksan mielelläni muutaman ylimääräisen euron näyttelymaksua, jos se siitä on kiinni? Vanhat koirat kunniaan.
Raija Tuomisto

Re: Veteraaniluokat erkkareissa?

Viesti Kirjoittaja Raija Tuomisto »

Minä ainakin olen veteraaniluokkien kannalla, vaikka itsellä ei enää olekaan koiraa, joka niissä ulkonäkönsä puolesta pärjäisi.

Nyt pitää mainostaa että mulla oli koira (Daushaufen Dior) joka kahdesti peräkkäin voitti vuoden SPL-veteraani -arvon. Oli se hienoo!
Näyttelyt järjestettiin Kristiinankaupungissa erikoisnäyttelyn yhteydessä vuosina 2002 ja 2003, muistaakseni.
Tilaisuus veti yleisöä ja koiriakin oli kiitettävästi. Luokkia oli 7-10v veteraanit ja yli 10-v jotka pääsi ilmaiseksi sisälle.
Mulla oli koira myös yli 10-vuotiaissa. Se tuli kolmanneksi.
Siellä ne veteraanikoirat juoksi isossa kehässä niinkuin nuoremmatkin koirat.
Sitä en tiedä jäikö näistä veteraaneista mitään kirjoihin ja kansiin. Koiranetistä löytyy tuo toinen näyttely siinä luki yli24kk-L sij.1. Veteraania ei mainita. Tuota toista näyttelyä ei löydy, olisko ollu sitten SPL-nly? Muistaisin että tulosluettelossa nimen jälkeen luki HYL...
Tuula Siimes

Re: Veteraaniluokat erkkareissa?

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

No niin Harjun näyttely on ohi ja veteraaniluokatkin arvosteltu. Paikalla oli 2 veteraania, yksi narttu (10v) ja uros (11v). Luokkavoittajia siis molemmat :voitto2:

Tässä uros Black Chance Ferrar
Kuva

ja narttu Kronis Kändrewa
Kuva

Molemmat koirat esiintyivät tempperamenttisesti ja liikkuivat erinomaisesti
Vastaa Viestiin