Päänäyttelyn 2011 rohkeuskokeet videoina

SPL:n näyttelyihin ja ulkomuotoon liittyvät aiheet

Re: Päänäyttelyn 2011 rohkeuskokeet videoina

ViestiKirjoittaja Aulis Koistinen » 23 Elo 2011 8:46

Tervehdys saksanpaimenkoiraväki !
Yleensä en ole kommentoinut rotuumme ja liiton toimintaan liittyvä asioita netin välityksellä. Nyt on kuitenkin ilmennyt sellaisia asioita ja väittämiä minua ja jalostustoimikunnan jäsentä kohtaan, että katson velvollisuudekseni kommentoida ja tuoda ilmi oma mielipiteeni.
Hallituksen puheenjohtajan kirjoituksesta saa selvästi käsityksen, että olen kieltäytynyt päänäyttelyn rohkeuskokeen arvostelusta. Näin asia ei ole. Olen ilmoittanut ennen päänäyttelyä haluni arvostella päänäyttelyn rohkeuskokeen, jota kuitenkaan ei hyväksytty.
Mielipiteeni päänäyttelyn rohkeuskokeen kulusta ja suoritustavasta on seuraavanlainen:
Saamieni selvitysten mukaan ko:n tilaisuuden maalimiehet saivat vähän ja jopa epämääräisiä ohjeita suorituksen kulusta, sekä miten maalimiehen tulee toimia. Mahdollisesti tämän vuoksi rohkeuskoetta ei suoritettu maalimiesten toimesta rohkeuskokeen periaatteiden mukaisesti. Olemmekin alustavasti sopineet tuomaritoimikunnan, maalimiestoimikunnan ja jalostustoimikunnan kesken, että laadimme yhdessä rohkeuskokeesta ohjeistuksen, jottei tällainen rohkeuskokeen kulku toistu. Tämä suunnitelma sisältää myös mahdollisuuden osallistuville koirille ja ohjaajille saada ohjausta ja koulutusta suojelun perusvaatimuksista. Mikäli koiraa harjoitetaan ja pakotetaan vain rohkeuskoetta varten, johon koiran ominaisuudet eivät riitä, on tästä seurauksena ahdistunut, stressaantunut ja mahdollisesti arvaamattomasti käyttäytyvä koira. Tämän vuoksi hallitus on päättänyt: Mikäli koira puree maalimiestä suorituksen aikana muualta kuin suojahihasta, suoritus hylätään välittömästi ja koira suljetaan pois näyttelystä.
Selvästi ilmeni, että useilla rohkeuskokeen koirien ohjaajilla oli puutteelliset tiedot ja taidot koiran ohjaamisessa. Tässä on myös kysymyksessä koiran ohjaajan oikeusturva, ettei hän tietämättään kohtele koiraansa ohjeiden vastaisesti.
Matti Saarivuoren kommentti ja mielipide rohkeuskokeesta, että kyseessä oli enemmänkin maalimiehen pako piilosta kuin maalimiehen hyökkäys, on aivan oikeaan osunut.
Kommentti, että Matin mielipide on tässä asiassa asiantuntematon ja kokematon, on virheellinen.
Matti on valittu jalostustoimikuntaan nimenomaan asiantuntijana. Hänen pääaineenaan Turun yliopistossa on olut ekologinen eläintiede ja hän toimii tällä hetkellä suuren lukion rehtorina..
Lisäksi ko. mielipiteen esille ottaminen liiton strategiapäivillä ei ollut asianmukaista.

Terv: Aulis Koistinen
Aulis Koistinen

ViestiKirjoittaja Marko Kurkinen » 23 Elo 2011 9:32

Aulis Koistinen kirjoitti:Tämän vuoksi hallitus on päättänyt: Mikäli koira puree maalimiestä suorituksen aikana muualta kuin suojahihasta, suoritus hylätään välittömästi ja koira suljetaan pois näyttelystä.

Aukke avasikin jo hieman tätä maalimiehen koskemattomuutta käsittelevää päätöstä, joten tarkennan tätä vielä. Eli päätös ei koske yksinomaan näyttelyitä, vaan on voimassa laajemmin kaikissa tapahtumissa jossa on suojeluosuus (kokeet, rohkeuskokeet, jalostustarkastukset). Näiden tapahtumien sääntöihin tullaan kirjaamaan, että jos koira puree maalimestä muualta kuin suojahihasta, suoritus hylätään välittömästi ja koira suljetaan koko tapahtumasta. Tämä on voimassa 1.1.2012 lähtien.
Marko Kurkinen

ViestiKirjoittaja Vesa Hirvioja » 23 Elo 2011 10:03

Terve vaan

Auken kommentti rohkeuskokeen tuomaroinnista ja hänen kieltäytymisestään on aivan oikein. Jos minun kirjoituksestani saa väärän käsityksen niin olen pahoillani.
Eli korostan Aukke ei ole kieltäytynyt rohkeuskokeen tuomaroinnista.

Aukke on aivan oikeassa Matin koulutuksellisen pätevyden ja hänen asiantuntija roolinsa suhteen, enkä ole arvostellut Matin pätevyyttä rehtorina enkä kiistänyt hänen yliopistotutkintoa ekologisen eläintieteen saralta. Hän on todella fiksu mies ja on ollut jalostustoimikunnanvetäjältä fiksua ottaa hänet asiantuntijarooliin nimenomaan hänen omaa alaansa koskevissa asioissa. Antaako tämä koulutus sitten asiantuntemuksen maalimiestyöskentelyn ja tuomarin arvosteluun on sitten eri asia.
Mitä tulee maalimiestyöskentelyyn niin korostan vielä, VIDEOSTA ei näe koko totuutta. Suojelu on parasta paikanpäällä sopii myös tähänkin tapahtumaan. Olen itse seisonut tuomarin vieressä lähes kokoajan ja kommentti maalimiehen paosta eikä hyökkäyksestä on ehdottomasti liioiteltu ja väärä. En toista enään kaikkia edellisessä kirjoituksessani kertomaani. Totean vaan että kyseinen suoritus ei todellakaan ole helppo, sitä voi käydä jokainen kokeilemassa.

Strategiapäivillä korostin liiton luottamustehtävissä olevan vastuuta ja sitoutumista yhteisesti tammikuun strategiapäivillä sovittuihin toimintatapoihin. Niistä oli poikettu rajusti ja olin kyllä mielestäni oikeutettu keskustelemaan aiheesta. Asiallinen ja rakentava kritiikki ja arvostelu on aina paikallaan. Ja näin Matti fiksuna miehenä sen ottikin. Toisten mollaaminen, nimitteleminen tai haukkuminen ei ole hallituksenpuheenjohtajalta, hallituksenjäseneltä eikä toimikunnanjäseneltä suotavaa.

Yhdessä eteenpäin yhteisen asian puolesta, olkoon meidän mottomme

Mälli
Vesa Hirvioja

ViestiKirjoittaja Kari Salkosalo » 08 Syys 2011 13:39

Nyt on sitten netissä nähtävissä Italian päänäytelyn rohkeuskoeita vuodelta 2010. Ilmeisesti kuvattuna olivat ainoastaan hylätyt tai arvosanalla olemassa olevat suoritukset. ne olivat vielä kauheampia kuin meidän tapahtumassa nähdyt. Halutaanko täälläkin jatkaa samalla linjalla, ja päästää alamäki jatkumaan kiihtyvälllä vauhdilla. Italiassa oli moninkertainen määrä näitä hirvityksiä, joilla ei ollut muuta vietiä kuin pakovietti,verrattuna tänne kotimaahan, mutta se ei kyllä anna aiheta röyhistelyyn täällä meilläkään. Olisi ilmeisesti päätösten teon aika! :oops:

T:salkkis
Kari Salkosalo

Edellinen

Paluu Näyttelyt