Pennuille ruokaa!?

Ruokintaan ja ravintoon liittyvät aiheet
Nina Westerling

Pennuille ruokaa!?

Viesti Kirjoittaja Nina Westerling »

Minä tässä ensimmäisen koiran hankintaa mietin ja ajattelin kysyä, että minkälaista ruokaa syötätte pennuillenne entä laitatteko sinne sekaan jotain ? :lol:
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Kasvattajalta kannattaa kysyä ohjeet.

Penturuokaa ja monet siirtyvät 5-6kk ikäiselle pennulle aikuisruokaan(huom. siis osa) .

Raakaa lihaa,piimää,mahaa yms

Jokaisella on omat sekoituksensa.
Mari Suomela

Viesti Kirjoittaja Mari Suomela »

Meillä Eaglen isojen pentujen nappulaa, ei muuta. Koira kohta vuoden vanha, seuraavan pussin ostan adultia.
Sonja Lehtinen

Viesti Kirjoittaja Sonja Lehtinen »

Nuo isojen pentujen ruuat ja aikuisten ylläpito ruuathan ei juurikaan eroa toisistaan. Esim eaglen large & giant breed puppy ja natural formula ovat lähes samaa tavaraa. Enkä ainakaan itse lähtisi sen vahvempia penturuokia missään vaiheessa pennulle syöttämään.
Nina Westerling

Viesti Kirjoittaja Nina Westerling »

okei... :D nyt alkaa tulla hieman selvemmäks :D ja kyllähän toi kasvattaja osaa sitte sanoo :voitto2:
Mari Suomela

Viesti Kirjoittaja Mari Suomela »

Kertokaas te ruuilla leikkijät, miksi pitäisi antaa raejuustoa, piimää, yrjölää, tms.? Itse katson, että valmiissa nappuloissa on ainakin ravintoaineet kohdallaan. Nirsot koirat tietysti tarvitsevat niitä mausteita, mutta miksi perusnappulat ei riitä?

Eaglen edustaja kehoitti ruokkimaan large & giant breed puppya ainakin vuoden vanhaksi. Ideahan on juuri se, että kasvu olisi mahdollisimman hidasta. Meidän käppänänpentu sitä vastoin syö hyvin väkevää eaglen pikkupentujen ruokaa, jolla kasvaa nopeasti, ja 4 - 5kk:n iässä (me) vaihdetaan adultiin. (muut vaihtaa koska haluavat)
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

No kuivamuonahan ei ole koiraeläimen normaalia ruokaa,vaan raaka liha,rustot,luut yms.

Ja nappulassa on säilöntä,väri ja lisäaineita jne...

Itse syötän koiralle neuta,alttia,sekä luita,rustoja,kasvissoseita jne

Ja kauppiaathan kehuvat aina omia tuotteitaan.

Jos ajattelisit,että itse söisit elämäsi ajan kaiken ruoan "kuivana" niin ei olisi sekään kivaa :roll:

Ja monien koirien olo=karvan laatu,vireys,allergiat kadonneet yms,kun ovat alkaneet syömään luonnonmukaisempaa ruokaa.
Nina Westerling

Viesti Kirjoittaja Nina Westerling »

Niinhän se ain on et kauppiaat suosittelee omia PARHAITA :wink:
Mari Suomela

Viesti Kirjoittaja Mari Suomela »

Niin, joka kaupassa on parasta merkkiä, jos myyjältä kysyy, ja joka merkillä on kannattajansa. Älkää ymmärtäkö väärin, ei Eagle ole ainoa oikea. Meillä vaan syödään sitä, ja edustajan mukaan heidän penturuokaa olisi hyvä popsia pitkään ennen aikuisten ruokaan siirtymistä... Sitä vain tarkotin...

Barffauksen ymmärrän aivan hyvin, että koirille syötetään 'luomua', niiden luonnollista ruokaa, mutta ne kaikki raejuustot, piimät ja puurot... Mitä niillä tekee? Eikös koira ole lihansyöjä? Jos olisi rahaa antaa koiralle raakaa lihaa, niin sitä lisäisin ruokaan. Ne pakastemahat ym. myös vähän epäilyttää, onko ne oikeasti sitä mitä paketin päällä isolla lukee, vai onko siellä vain kaikkea, mikä kalapuikkoihin ei kelvannut?

Olen ymmärtänyt, että koirilla on hyvin herkkä vatsa, jolloin ruokalajien vaihtelu ei tekisi hyvää. Siten olen ajatellut, että samassa ruuassa pysyminen joka päivä olisi hyväksi vatsalle.

Ja kun mie en ole koira... Meillä ihmiset syö ihmisten ruokaa ja koirat koirien ruokaa, ja kaikki me joudutaan syömään lisäaineita... Laiska luonne ei aina tahdo valmistaa ruokaa itse... :oops:
Nina Westerling

Viesti Kirjoittaja Nina Westerling »

Nii-i sellast se on me ihmiset ollaan laiskoi :wink: :heipat:
Peltonen, Satu

Viesti Kirjoittaja Peltonen, Satu »

Kun tekee koiransa ruoat itse, eli keittää riisin, lisää kasvikset ja lihan, niin tasan tarkalleen tietää mitä koira syö ja että se on tuoretta.
Ja onhan tuo pääasiallisesti lihansyöjä, mutta kasviksiahan luonnossa sudet saavat saaliseläimen vatsassa ja syöväthän ne heinää, mustikoita yms... Meillä ainakin koira vetää viinimarjat pensaista ja omenat puun alta. Onhan tuo joskus istunut odottamassa, että se kaikkein herkullisin hilloinen omena vihdoin tippuu maahan... :kuola:
Sonja Lehtinen

Viesti Kirjoittaja Sonja Lehtinen »

Yleensä ottaenhan koiran vatsa ei ole kovin herkkä, mutta jos se on totutettu vain yhteen ruokaan, niin toki reagoi uuteen.
Itse annan milloin mitäkin (paitsi Taistolle ei kuivamuonaa) eikä ole ripuleista tarvinnut kärsiä.
Kuivamuonista pidän Eaglestäkin juuri siksi, että ruuissa on monta proteiinien ja hiilihydraattien lähdettä.
Kaipa se on sitä "Kaikki mikä ei tapa vahvistaa" ideologiaa.

ps. Enpä usko, että kukaan rupeaa mahalaukkua väärentämään, kun ei ihmiset moista syö.
Peltonen, Satu

Viesti Kirjoittaja Peltonen, Satu »

Hagginsi tehdään lampaan vatsaan? (Tai johonkin sen tyyppiseen. ällöttävää joka tapuksessa ja hyvin maittaa skoteille) :P Sitä saa myös kennelrehulta, joten ei tarvitse väärentää. Sen, kun heittää kasvikset sekaan! :P
Nina Westerling

Viesti Kirjoittaja Nina Westerling »

no joo-o aika ällöttävältä kuullostaaa :D itse en suuhuni pistäis :wink:
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

Joku kyseli että miksi pitää syöttää puuroja+raejuustoja+piimä ym.. Itse syötän pennulleni (reilu5kk) puolet Eaglen large breed puppya ja puolet kotiruokaa vit.lisällä. Mitä todennäköisimmin siirryn kotiruokaan kokonaan kun kasvu loppuu.
Itselläni ja tuttavapiiristä todella hyviä kokemuksia, kun teoll.ruoka on vaihdettu kotimössöihin. Siskon koiran ainainen (ainakin yli vuoden kestänyt,n.10 antibioottikuuria) korvatulehdus hävisi tyystin (eikä ole sen koommin uusinut!) noin 1,5kuukaudessa, kun siirtyi kotiruokaan. Toinen lähipiirin koira, joka oli muka kaikelle allerginen (iho ruvella jokaisesta teoll.ruuasta) sai ihonsa ja turkkinsa aivan upeaan(!) kuntoon n.kuukauden kuluttua ruuanvaihdosta. Nämä vaan kaksi radikaaleinta esimerkkiä.

Meillä siis syödään näin:
Ohra/tummariisi/hirssi/tattari/kaura -puuro, josta noin puolet on raakaa vihannes/hedelmä/kasvis-sosetta. Eli porkkana/vihreätpavut/omena/ banaani/parsakaali/punajuuri/maissi/herne....
valkosipulinkynsi silputtuna per päivä, aur.kukka/pellavansiemen/ruokaöljyä/kalaöljyä, toisinaan jotain siemeniä (esim auringonkukansiemenrouhe)
Proteiinit saadaan raa´asta jauhelihasta/kalasta/sisäelimistä (mahalaukku,munuaiset, sydän)/kalkkunaa/kanaa/nautaa/riistaakin... Luita kaluttavaksi tietenkin, naudan potkaluut, joskus rustoluut jne...munankeltuaista/piimää/viiliä/raejuustoa toisinaan. Välipalaherkkuna joskus mandariinia,greippiä pikkuisen ja "nahkat" pois. Lisänä sitten esim citro-oskaa, c-vitamiinia, merilevää...

Eikä ole aikaavievää tai sen kalliimpaa kuin laadukas teoll.ruoka. Ostaa kerralla isoja eriä pakastimeen ja tekee vihannessoseita reiluja annoksia kerralla. Puuro kypsyy liedellä aivan itsekseen, vaikka tunnin muhiikin. Ja pääasia että koirat kasvavat ja kehittyvät hyvin. Ja voihan vaikka miettiä aikaa ennen teollista ruokaa; millaisia sairauksia, vaivoja ja allergioita koirilla oli silloin...eipä juuri mitään, kun nykypäivään vertaa!!!
Vastaa Viestiin