SPL-jalostusuroslista

Jalostukseen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Päivi Ollikka
Viestit: 268
Liittynyt: 25 Joulu 2007 19:46

Re: SPL-jalostusuroslista

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

Juurikin noin Mia. Harvoin mikään harmittaa näin paljon kuin nykyisin nämä jal.toimikunnan päätökset ja suunnitelmat :(
Miksi, voi miksi :(
Vesa Hirvioja
Viestit: 276
Liittynyt: 03 Tammi 2008 19:23

Re: SPL-jalostusuroslista

Viesti Kirjoittaja Vesa Hirvioja »

Terve kaikille

Uroslista herättää näköjään vilkasta keskustelua. Hienoja ja asiallisia kommentteja on tullut, kiitos niistä.
Tämä uroslista asia ei ollut mikään helppo päätös hallitukselle. Hallitus joutuu miettimään asioita kokonaisuuteena. Nyt tulleet kommentit ovat lähes yksinomaan käyttöpuolen harrastajien puolelta, ei se ole huono, mutta päätöksessä hallituksen tulee ottaa huomioon kokonaisuus.
Hallitus on tehnyt päätöksen jalostustoimikunnan linjauksen mukaisesti. SPL kasvattajakoulutukselle ja jalostustarkastukselle on haluttu antaa painoarvoa.
Onko nämä kriteerit eivät ole varmasti oikeen heti kerralla. Pitääkö lista olle esim kolmiportainen on varmaan hyvä kysymys.
Nykyinen lista on ensimmäinen meidän netti sivuilla, se ei missään nimessä ole kiveenhakattu kriteerien suhteen. SPL ry:n sivuilla oleva lista täytyy tarkoin harkita kokonaisuutena, se on aivan eri asia kuin yksityisen henkilön julkaisema lista. Katsotaan rauhassa ja hallitus tekee sitten muutokset tarvittaessa.
Nyt oleva lista antaa kuitenkin kaikille mahdollisuuden ilmoittaa "hyvästä" uroksesta, minimi määreillä. Mitä tulee hintaan 240€ vuosi, se ei ole paljon. Jos minulla olisi "hyvä" uros, Olisi tämä mainos todella halpa, vuoden panostus tulis tuplana tai jopa nelinkertaisena takaisin jo yhdellä astuksella.

Jatkakaa asiallista keskustelua ja mielipiteiden vaihtoa, ja mielellään laajemmallakin jäsenpohjalla. Näin mekin saamme laajemman pohjan tuleville päätöksille.

Mälli
V-P Hirvioja
SPL pj
Sonja Lehtinen
Viestit: 140
Liittynyt: 04 Joulu 2007 00:09

Re: SPL-jalostusuroslista

Viesti Kirjoittaja Sonja Lehtinen »

Ihan vaan ajatuksia jalostuslistasta
Tarkastus on varmasti yksi maininnan arvoinen meriitti
miksei myös näyttely/koetulokset
tärkeimpänä on terveys ja geenipooli
Miten olisi yksinkertainen pisteystys
IKÄ
alle 2v =0p
2-4,99v=1p
5v-6,99v=2p
yli 7v=3p

jälkeläismäärä
yli 50 jälkeläistä=0p
30-50jälkeläistä=1p
10-29jälkeläistä=2p
0-9 jälkeläistä=3p

Indeksit
0-100 =0p
101-109=1p
110-119=2p
120-> =3p

geenitestit
terve=1p
sairas/kantaja=0p

tarkastus
IIa 4p
Ia 6p

Ulkomuoto
U-A: 0p
G 1p
SG 2p
V/VA 3p

Koetulokset
IPO/SCHH
1 1p
2 2p
3 3p
Kansalliset/pelastus/virkakoirakokeet/FH
1-2 1p
3 2p

Pisteitä kertyy vaan Suomessa tehdyistä/suomalaisista tuloksista, DNA testien osalta toki niin että vaan rodulleominaiset sairaudet huomioidaan, listalle pääsyyn esim 10p, ensimmäisenä ilmoitetaan korkeimmanpisteytyksen saaneet.
Listalle siis voisi päästä ilman tuloksia esim 8v uros jolla molemmat indeksit yli 120 ,ja sillä on alle 50 jälkeläistä+1=10p, mutta ei 3v koira(+1) jolla näyttelytulos suomesta V=3, indeksit 98/101=0+1, jälkeläisiä yli 50, eli koiralla pisteitä kasassa 5, tarkastamalla sen suomessa ykköseen pisteet nousisi 11 ja paikka listalla aukeaisi,
toisaalta jos koiralla jo tehtynä muualla tarkastus ja esim ipo3 niin toistamalla se 3, odottamalla muutamavuosi niin että iästä saa lisä pojon ja jälkeläisten kuvaaminen nostaisi indeksit päälle 100, tai Dna testit terveenä esim DM ja perianaalifistelia.

Rotujärjestön on mielestäni pakko ottaa kantaa millaisin kriteerein koiria voi jalostukseen käyttää, ja niiden kriteerien tulisi olla ennen kaikkea jalostusta hyödyttäviä, ei ihmisten meriittejä, rahalla ei tulisi rotuyhdistyksen jalostussuositusten kanssa olla mitään tekemistä, vaan koirilla itsellään tulee olla jalostukseen jotain annettavaa.
Anu Kurki

Re: SPL-jalostusuroslista

Viesti Kirjoittaja Anu Kurki »

Piti ihan mielenkiinnon vuoksi katsoa mitä tuo SPl kasvattaja tittelin saaminen vatii:

Seuraava kasvattajakurssi järjestetään vuonna 2012. Ilmoitus kurssista


Kurssin aikataulu:
Koulutusviikonloppu 1
30.6-1.7.2012
Liiton koulutusleiri,Lehtimäki

Koulutusviikonloppu 2
13.-14.10 2012
Kiljava,Nurmijärvi

Kasvattajapäivät
17-18.11.2012
Kiljava, Nurmijärvi

Koulutusviikonloppu 3
12-13.1.2013
Kiljava, Nurmijärvi

Koulutusviikonloppu 4, kurssin päätös
Liiton kevätleiri 2013



Kasvattajatoimikunta


Jos tuon koulutuksen yhdellä astutuksella kuittaa niin hyvät on astutusmaksut!
Avatar
Miia Heikkinen
Viestit: 151
Liittynyt: 07 Tammi 2009 12:10
Viesti:

Re: SPL-jalostusuroslista

Viesti Kirjoittaja Miia Heikkinen »

Sonjan pisteytysidea vaikuttaa nopeasti tutkittuna kehittämiskelpoiselta ja harkitsemisen arvoiselta.
spn FCI IFH1 BH Oligotrofic´s Amaryllis
R.I.P. spn FI KVA FI TVA RM1-11 JK3 EK3 FH2 TK4 SchH1 HK1 Wolfrock´s Blitz
R.I.P. spu HK2 JK2 (TOKO VOI2) Anesin Babar
+ muutama muun rotuinen harrastuskaveri matkan varrella
Kari Salkosalo
Viestit: 257
Liittynyt: 07 Joulu 2007 12:50

Re: SPL-jalostusuroslista

Viesti Kirjoittaja Kari Salkosalo »

Valitettavasti minusta näyttää siltä, että tämä hallituksen "kokonaisuus" muodostuu lähinnä kolmesta seikasta.
1. Miten saada nyhdettyä uroksen omistajilta mahdollisimman paljon rahaa
2. Miten saadaan "myytyä" spl-kasvattaja pakettia mahdollisimman paljon - jopa kasvattajien ulkopuolelle - myös raha kyseessä
3. Miten saadaan Hohzucht koirat pysymään listan kärjessä.

Anteeksi vain, mutta tältä tämä minun silmissäni näyttää.

Ehdotan kahta "rinnakkaislistaa" toinen käyttökoirille toinen näyttökoirille. Molempiin sitten ne 1-3 kategoriat, joissa liiton suosittelemat on maksuttomia, ja kakkos ja kolmos kategoriat maksullisia. Näin sen takia, että jalostuskriteerit jo näiden kahden "linjan" välillä ovat niin suuret, että näitä ei mielestäni kannata "tunkea" saman kriteeristön alle. Mietittäköön kumpaisellekin päälinjalle selkeät vaatimukset, ja linjat rinnakkain. Tästä saataisi jotain syntyäkin, koska en oikein usko, että näyttökasvattajat hakevat uros-vaihtoehtoja käyttöpuolelta, eivätkä käyttö kasvattajat hae uroksia näyttölinjoista.

Nuo Sonjan kertoimet ja kriteerit ovat hyvinkin yksinkertaiset ja kannatettavat kriteeristöt näihin päälinjoihin. Ylipäätään rahan tai jonkun "kultapossukerhon" sotkeminen jalostus suosituksiin kyllä vesittää koko homman täydellisesti.

Kyllä kait lähtökohta on se,että jalostusuros ensiksi täyttää itse vaatimukset, niin terveyden,ominaisuuksien kuin muidenkin kriteeristöjen suhteen. Sen jälkeen, jälkeläiset vasta todellisuudessa kertovat oliko/onko se hyvä jalostuskoira. Ei tämän pitäisi vaatia sen suurempaa kokonaisuutta ympärilleen.

T:Salkkis
Juha Puurunen
Viestit: 604
Liittynyt: 04 Joulu 2007 08:30

Re: SPL-jalostusuroslista

Viesti Kirjoittaja Juha Puurunen »

Vastataan nyt vielä Salkille. Olet kysynyt samaa aiemminkin ja saanut siihen vastauksen, myös henkilökohtaisessa keskustelussa. Sen vuoksi koen asian esiintuomisen piikittelyksi. Yksityishenkilönä minulla, niin kuin meistä jokaisella, on oikeus omasta arvomaailmasta, kokemuksesta ja tavoitteista etc muodostettuun mielipiteeseen. Liiton toimihenkilönä minulla tuota oikeutta ei ole. Tilalla on velvollisuus hankkia ja löytää mahdollisimman monta eri näkökulmaa asioihin ja muodostaa päätökseen vaikuttava näkemys niiden pohjalta. Liiton toimihenkilönä joudun tekemään kompromisseihin perustuvia ratkaisuja joihin yksityishenkilönä minulla ei ole velvoitetta. Hallituksessa ei kukaan edusta mitään yksittäistä ryhmittymää, ei alaosastoaan, ei treeniryhmäänsä etc.
Juha Puurunen
Viestit: 604
Liittynyt: 04 Joulu 2007 08:30

Re: SPL-jalostusuroslista

Viesti Kirjoittaja Juha Puurunen »

Pikaisella lukemisella Sonjan idea vaikuttaa hyvälle. Pari asiaa joihin vois kirjoitella ajatuksia. Listalle pääsyn rajaksi on asetettu 10 pistettä. Mitä tehdään koiralle joka on tuotu Suomeen 8 vuotiaana, sen tulokset (koe, nly, tarkastus, lonkat) on ulkomailta, sillä on yli 50 jälkeläistä joista osa Suomessa osa ulkomailla. Koira on tarkastettu Saksassa lbz joten uusiminen ei ole mahdollista. Koiran myyjä asettaa ehdoksi ettei koiraa enää käytetä kokeissa sen enempää kuin näyttelyissäkään puhumattakaan uusinta kuvauksista. Koska ulkomaisia tuloksia ei hyväksytä jää koiran pisteet reilusti alle rajan eikä se pääse tuolle listalle. Jälkeläisillään koira on kuitenkin osoittanut olevansa potentiaalinen jalostusuros.

-Juha
Kari Salkosalo
Viestit: 257
Liittynyt: 07 Joulu 2007 12:50

Re: SPL-jalostusuroslista

Viesti Kirjoittaja Kari Salkosalo »

Kiitos Juha vastauksestasi. Näinhän se oli, olet tuon kertonut minulle aiemminkin. Minä sen olin unohtanut. Toisaalta taas on vähintäänkin hämmentävää vastata kysyttäessä, tai kommentoida ns. eri persoonissa. Vielä hullummaksi asian tekee se, että näkemys muttuu erilaiseksi jopa kolmessa persoonassa (yksityishenkilö, vt-jalostusvastaava, ja hallituksen jäsen). Sen vielä voin jotenkin ymmärtää, että joskus "taloudelliset seikat" ohjaavat päätöksentekoa ohi saksanpaimenkoiran edun, mutta kun jalostusasioissa saksanpaimenen etu jää jatkuvasti jalkoihin, sitä minä en ymmärrä.

Minua ihmetyttää suuresti, ja varmasti muitakin, että esimerkiksi hallitus kokoontuu edellisenä iltana jalostutoimikuntana. Päätyvät johonkin ratkaisuus yhdessä, ja seuraavana päivänä samat "naamat" kokoontuvat hallituksena, ja päätyvät ihan toisenlaiseen ratkaisuun. Tätä minä en kertakaikkiaan ymmärrä.

Olen myös sitä mieltä, puhuttaessa saksanpaimenen ominaisuuksista (terveys,luonne,terve rakenne), että näiden kolmen persoonan näkemys voi olla hyvinkin sama tai yhtenäinen. Ei ne voi niin paljoa erota toisistaan, että kannanotot heittelevät laidasta laitaan.

T:Salkkis
Vesa Hirvioja
Viestit: 276
Liittynyt: 03 Tammi 2008 19:23

Re: SPL-jalostusuroslista

Viesti Kirjoittaja Vesa Hirvioja »

Terveyskysely on yksi erittäin hyvä pointti, laitetaanpa korvan taakse
Sonja Lehtinen
Viestit: 140
Liittynyt: 04 Joulu 2007 00:09

Re: SPL-jalostusuroslista

Viesti Kirjoittaja Sonja Lehtinen »

Juha
itse ajattelin tuota pentumäärääkin vain Suomen osalta siis raa'asti väliäkö sillä vaikka muualla olisi pentuja 500, mutta jos suomessa alle kymmenen niin niin 3 pojoa irtoaisi siitä samoin iästä, kasassa olisi siis jo 6p, viralliset kuvatsuomeen mahdollistavat indeksit eli 110 molemmista niin 10p täynnä, mahdollisia dna testejä, mahdollista virallista selkälausuntoa en huomioinut ollenkaan, mutta toki sekin olisi syytä olla mukana.
Mutta toki voisi kirjata että ulkomaisista tuloksista hyväksytään saksan ja pohjoismaiset päänäyttelyt, kokeista LGA, ja eri maiden mestaruuskokeet. Tosin epäilen ettei ne vanhat jo jalostukselliset meriittinsä esittäneet listoja kaipaa.

Lisäksi unohtui tietty se että toki listalle pääsyyn kriteeriksi omistajan spl-jäsenyys,kotimaiset tulokset lähinnä siitä syystä jotta ne olisi helposti todennettavissa, ja toisaalta kannustaisi ihmisiä tuomaan koiriaan esille täällä, ei jossain missä kukaan ei ole näkemässä. Systeemi ruokkisi itse itseään. (In my dreams )
Päivi Ollikka
Viestit: 268
Liittynyt: 25 Joulu 2007 19:46

Re: SPL-jalostusuroslista

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

Hassuinta tuossa listavaateessa on tuo SPL kasvattaja vaatimus uroksen omistajalle. Harva uroksen omistaja kasvattaa koiria - niillä kilpaillaan ja pääpaino on harrastamisessa. Sitten kasvattajat käyttävät näitä harrastajien kouluttamia uroksia jalostukseen.
Kotimaisia täällä koulutettuja koiria käytetään kokonaisuudessaan liian vähän, joten tähän tulisi erityisesti minusta liiton satsata ja tarjota mahdollisuuksia.

Kolme kohtaa listaan olis mun ehdotus:

Jal.tarkastetut koirat
Kokeen tehneet koirat ja viranomaisten koirat
Tuloksettomat - ja tämä ois maksullinen

Kaikille ilmoittajille pakollinen SPL jäsenyys.

Kasvattajatoimikunnan hahmotelma "urospäivistä" kuulostaa hyvältä :)
Juha Puurunen
Viestit: 604
Liittynyt: 04 Joulu 2007 08:30

Re: SPL-jalostusuroslista

Viesti Kirjoittaja Juha Puurunen »

Päivi Ollikka kirjoitti:Kotimaisia täällä koulutettuja koiria käytetään kokonaisuudessaan liian vähän, joten tähän tulisi erityisesti minusta liiton satsata ja tarjota mahdollisuuksia......Kasvattajatoimikunnan hahmotelma "urospäivistä" kuulostaa hyvältä :)
Olen täysin samaa mieltä. Suomessa syntyneiden ja/tai täällä koulutettujen urosten käyttö on olematonta. Jokainen voi asian tilan todeta koiranetistä. Toki tähän voi kenties pienesti vaikuttaa jollakin listalla mutta, viisasten kiveä jolla asiantilaan voitaisiin oikeasti vaikutta siitä ei saa. Itse olen usein keskusteluissa törmännyt siihen, että suomalaista ei käytetä koska sen taustoista tiedetään enemmän kuin ulkomaisten koirien taustoista. Ja tiedon myötä joudutaan jalostuksessa tekemään kompromissejä ja ottamaan tietoisia riskejä. Samat kompromissit ja riskit saattaa olla edessä sen ulkomaisenkin koiran kanssa, niistä vaan ei tiedetä. Äärimmäisen harvalla kasvattajalla on niin hyvät kontaktit, että tiedot jostain ulkomaisesta olisivat samalla tasolla kuin suomalaisten urosten kohdalla.
Heitänkin pallon vaikka tähän ketjuun osallistuneille kasvattajille, toki muillekin. Kolme syytä miksi astutat mieluummin kannuksensa muualla hankkineella uroksella kuin ne kotimaasta tienanneella? Miten SPL pystyisi tukemaan kotimaisten urosten laajempaa käyttöä? Marko voi siirtää tän omaan ketjuunsa jos menee liian paljon aiheen ohi.

-Juha
Päivi Ollikka
Viestit: 268
Liittynyt: 25 Joulu 2007 19:46

Re: SPL-jalostusuroslista

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

Samaa mieltä.
Mä vastaan ny samoin tein:
Itse olen astuttanut nartun ulkolaisella uroksella - koska kyseisen sukulinjan koiria ei ole ollut Suomessa tarjolla.
Kotimaista käytetään, jos suvut osuu kohdilleen.
Tuula Siimes

Re: SPL-jalostusuroslista

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Mä olen käyttänyt sekä ulkolaisia että kotimaisia uroksia. Ulkolaisista 1 ei ole antanut täällä näyttöä osaamisestaan, kaikki muut käyttämäni ovat käyneet täällä kokeissa.
Vastaa Viestiin