NARTUT(KOIRAT) MESTARUUSKISOISSA?

Jalostukseen liittyvät aiheet
Jussi Planting
Viestit: 116
Liittynyt: 21 Maalis 2008 22:27

NARTUT(KOIRAT) MESTARUUSKISOISSA?

Viesti Kirjoittaja Jussi Planting »

Tässä työmaalla ollessa katselin ensi viikonlopun mestaruuskisojen osallistujalistaa. 58 koirakkoa ilmoittautuneena. Hieno määrä , jos vertaa esim SPKL.n tai jonkin muun rodun mestaruuskisoihin.

Itse otsikkoon eli narttukoirien määrään. Laskiskelin ne ja sain tulokseksi 12 kpl. Siis tälle vuodelle. Vuonna 2011 11 kpl 51 osallistujasta. Prosentteina pyörii siellä jossain 20% kiekuroissa. Aikaisemmilta vuosilta en tuloksia löytänyt.

Itse toivoisin näkeväni ko karkeloissa enemmän myös narttuja (koiria). Vähintään sellaisen 30% osallistuja määrästä, jos määrät pyörivät siellä 50 - 60 osallistujaa. Vai onko ko. karkelot, niin kuin jalostustoimikunta on keskustelumuistiossaan 22.4 2012 määritellyt, kilpailutoimintaa?

Eivätkö rodunomaista koetta harrastavat ota narttuja (koiria) koulutettavaksi vai mistä asia johtuu. Vai onko maassamme niin huono narttu (-koira) materiaali, että niitä ei pystytä ominaisuuksien puutteiden takia kouluttamaan tälle tasolle? Joku nikkari voisi kyhätä taulokun narttukoirista, jotka ovat suorittaneet viime vuosina voittajaluokan tuloksen suojelussa. (Eero?)

Ihan vaan alkoi mietityttämään ko asia...

Ja kuinka nämä narttu (koirien) osallistuja määrät mestaruuskisoissa saadaan korkeammaksi. Vai onko koko asialla mitään merkitystä?

Jussi
Jussi Planting
Viestit: 116
Liittynyt: 21 Maalis 2008 22:27

Re: NARTUT(KOIRAT) MESTARUUSKISOISSA?

Viesti Kirjoittaja Jussi Planting »

Jos hormonaalisia asioita mietitään niin samat asiat vaikuttavat mielestäni, myös uroskoiriinkin. Kiimainen narttu reeni-, koe- tai kisapaikalla saa aika monen uroksen pään sekasin. Ja ne vaikuttavat mielestäni enempi vielä uroksen suorittamiseen kuin nartun kiima tai valeraskaus... ? Ja yleensä uroskoiran omistajalle tulee tälläiset asiat vielä täysin nurkan takaa ja niihin ei kaiketi oikeen pysty koulutuksellakaan vaikuttamaa

Mutta jos nyt puhutaan nartuista niin vaikuttaako ne juoksut tai valeraskaus koiraan oikeasti niin paljon? Vai onko kyseessä urbaanilegenda? Tekosyy / uskomus? Joku joskus sanonut jotain jonka joku kuuli? Ja siitä se homma sitten lähti? Niin kuin sanoit?

Itselläni on narttuja, joita koulutunja joilla pyrin kisaamaan. Sen myönnän että nartut eivät ehkä ole niin suoria kuin urokset ohjaajien kohtaan vaan yrittävät mennä siitä mistä aita on matalin? Tai keksisä jotain uutta. Näitä olen itsekkin kokenut ja koen edelleen... Eikö sekin asia kuitenkin ole koulutuskysymys? Miten hyvin sen nartun koulutat, jotta se ei niitä omia "temppujaan" ala kesken suorituksen keksimään, jos on niitä keksiäkseen? Jalostuskäyttökin onnistuu kun laskee pennutus ajankohdat. Jos siis on sellainen narttu mitä jalostukseen kannattaa käyttää. Ja näin maalaisjärkeilyllä luulis, että ne nartut olis kiukkusempia noihin aikoihin, kuin mitä normaalisti?

Ja jos mietitään kuinka monta hyvää narttua jää mahdollisesti pimentoon sen seurauksena, että ohjaajat ottavat pentueesta uroksen vaikka nartut vaikuttaisivat lupaavammilta? Vaikka siinä vaiheessa nyt ei oikeen voi sanoa mitä niistä koirista vanhemmiten tulee. Siinä vaiheessa mielestäni kuitenkin lisätään jo riskiä saada ehkä "heikompi" koira?

Itseäni kuitenkin säväyttää suorituksissa hyvä narttu enemmän kuin hyvä uros. Vaikkakin mielestäni niitä kumpiakin on aika harvassa.

Virkakoira puolesta en tiedä. Ehkä se on koko kysymys. Iso koira on pelottavampi kuin pieni koira. Siis partiokoirina. Erikoiskoirina narttuja sitten kuitenkin löytyy kaiketi kohtalaisen paljon? joku tietävämpi voipi vastata...
Mikko Sjöberg

Re: NARTUT(KOIRAT) MESTARUUSKISOISSA?

Viesti Kirjoittaja Mikko Sjöberg »

Partiokoirina ei poliisissa ole tällä hetkellä yhtään narttua. Erikoiskoirina jokunen. Mistä johtuu? Hankala sanoa, varmasti osaltaan siitä, että ei ole niitä tyttöjen vaivoja, mutta kyllä tuohon varmasti vaikuttaa myös nuo Mian mainitsemat uskomukset. Itse olen sitä mieltä, että nykyisellään työkoiraksi nartun puolesta puhuu ennen kaikkea koko. Urokset on monesti liian isoja ja osa ohjaajista jopa karsastaa suurta koiraa. Mitään estettä ei esim. poliisikoiralaitoksen puolesta ole nartun ottamiselle, päinvastoin. Sehän antaisi sen 50% lisää vaihtoehtoja, kun koiraa koitetaan ohjaajalle löytää. Nyt kun ei tahdo löytyä saksanpaimenkoiria mistään niin paljoa kun niille olisi poliisipuolella kysyntää...
Joanne S A Vähämaa

Re: NARTUT(KOIRAT) MESTARUUSKISOISSA?

Viesti Kirjoittaja Joanne S A Vähämaa »

Musta tuntuu että urokset on lajissa kuin lajissa (ihmiset mukaan lukien) suoraviivaisempia kuin nartut. Urosta kun nappaa tukasta kiinni ja sanoo perkele niin ravistelee päätään ja unohtaa koko jutun. Narttua kun menee nappaan niin se on loukkaantunu seuraavan vuoden. "En seuraa, en istu, en tee itseasiassa yhtään mitään kun silloin 60-luvun alussa sanoit minulle EI" Kyllä uros helpompi on kisakoirana. Ja juoksujen aikana koira voi muuttua ihan pirusti. Vaikka ois normaalisti vahva koira niin juoksujen aikaan saatta pelätä vaikka omaa varjoaan. Tai sit on niitä jotka juoksujen aikana on paljo aktiivisempia ja ärhäkämpiä vaik muuten ois lapasia. Kyl ne hormoonit vaan on veikeitä.
Sonja Lehtinen
Viestit: 140
Liittynyt: 04 Joulu 2007 00:09

Re: NARTUT(KOIRAT) MESTARUUSKISOISSA?

Viesti Kirjoittaja Sonja Lehtinen »

Pikainen laskenta tänä vuonna järjestetyistä spl kokeista ykkösessä nartuilla 9 koekäyntiä, uroksilla 26, nartuista tulos 5/9 ja uroksilla 22/26.
Kakkosessa nartuilla 7/10 ja uroksilla 18/31
Kolmosessa nartuilla 11/13 ja uroksilla 26/39.
Samat koirat voivat esiintyvät niin monta kertaa kuin kokeissakäyneet.
Avatar
Eija Käyhkö
Keskustelun ylläpito
Viestit: 55
Liittynyt: 18 Elo 2003 08:16

Re: NARTUT(KOIRAT) MESTARUUSKISOISSA?

Viesti Kirjoittaja Eija Käyhkö »

Jos meiltä ei löydykään narttuihin kilpakoirina uskovia harrastajia, niin tanskalainen John Jabine on asiasta eri mieltä, Jabine on tuonus WUSV-kisoihin saakka nartut Jabina Nova, Jabina Biene, Jabina Dighte ja Jabina Yena. Uskottaessa uroksen itsestään selvään paremmuuteen kilpakoirana jää meiltä aivan varmasti pimentoon hyviä narttuja, joilla olisi annettavaa jalostukseen. Nähdessäni kokeissa hyvän nartun puhuttelee se itseäni usein enemmän kuin uros, sillä hyvien narttujen asenteessa nyt vain on piirun verran enemmän tekemisen makua.
Avatar
Miia Heikkinen
Viestit: 151
Liittynyt: 07 Tammi 2009 12:10
Viesti:

Re: NARTUT(KOIRAT) MESTARUUSKISOISSA?

Viesti Kirjoittaja Miia Heikkinen »

Jussi Planting kirjoitti:Mutta jos nyt puhutaan nartuista niin vaikuttaako ne juoksut tai valeraskaus koiraan oikeasti niin paljon? Vai onko kyseessä urbaanilegenda? Tekosyy / uskomus? Joku joskus sanonut jotain jonka joku kuuli? Ja siitä se homma sitten lähti? Niin kuin sanoit?
Mun koira voitti SPL mestaruuden viime vuonna valeraskaana, tosin metsäjäljellä.

Onhan suomen MM-joukkueessakin ollu narttu viime vuosina useamman kerran.
spn FCI IFH1 BH Oligotrofic´s Amaryllis
R.I.P. spn FI KVA FI TVA RM1-11 JK3 EK3 FH2 TK4 SchH1 HK1 Wolfrock´s Blitz
R.I.P. spu HK2 JK2 (TOKO VOI2) Anesin Babar
+ muutama muun rotuinen harrastuskaveri matkan varrella
Ville Salmia
Viestit: 395
Liittynyt: 04 Joulu 2007 15:11

Re: NARTUT(KOIRAT) MESTARUUSKISOISSA?

Viesti Kirjoittaja Ville Salmia »

Helppoa asiasta samaa mieltä Jussin ja narttujen puolesta puhujien kanssa. Painin just parhaillaan "Jaakopinpainia" saman asian kanssa.No se siitä.

Mutta haluaisin kyllä itsekin nähdä treenikentillä huomattavasti voimasuhteiltaan tasapainoisempia koirakoita, kun nykyään monessa paikassa näkee.En pysty ymmärtämään sitä miksi ohjaaja, joka on joko kokematon tai persoonaltaan vähemmän voimakas melkein aina haluaa vahvan uroksen??? Miksi ihmessä?! Mitä hienoa siinä on punnertaa sen kans sitä alageetä ,koska ei saa sitä ikikuunapäivänä koulutettua riittävän puhtaaksi?! Ei tajua.Tämä ei ole provo vaan puhtaasti vaan yritys ,saada harrastajia tajuamaan että koiran on sovittava ohjaajalleen ennenkuin voi pärjätä.Simple as that!

Jussin kans myös siitä aikalailla samaa mieltä ,että jos narttu on täyspäinen ja oikein koulutettu, niin ei se mitään kikkailuja keksi mitenkään erityisen paljon enempää kun uroksetkaan. Tietty juoksut voi joihinkin vaikuttaa enemmän kun muihin.No sit ajaa jälkee enemmän, ja huolehtii painotetusti fysiikasta sen ajan.

Mutta itsekään en ole ohjannut narttua koskaan pidempää aikaa.Kokeillut olen ,ja tuntui vieraalta:) Se johtuu mun kohdalla varmaankin siitä, että olen vielä kehitysvaiheessa ohjaajana.Nimittäin kun kaikki muuttuu tähän tahtiin kun nykyään muuttuu, niin tunnen olevani koko ajan jatkuvassa kehitysvaiheessa.Koko ajan on oltava parempi vähän siellä sun täällä.Nyt on menossa "älä kadota koiras sieluu-projekti". Täytyy käydä tää tie eka läpi ,ja sit voiskin jo ottaa nartun.

Tässä eräänä päivänä tapasin erään naisohjaajan, joka oli mielestäni ottanut opikseen hienosti. Oli ohjannut paisti narttua ,niin myös isoja rohjouroksiakin.Nyt oli kuitenkin päätynyt ottamaan pienikokoisen uroksen.Todella fiksua.Juuri näin pitäisi kaikkien toimia.Etsiä kokemuksen kautta itselleen ja omille voimavaroilleen sopiva koira.Viettivoimaisin ja vahvin on harvoin sopivin.

Adios amigos.....ja ainiin tsemppii SM:iin kaikille sinne meneville.Olette jo nyt voittajia!

Ja erityisesti tsemppii narttujen ohjaajille. Show the fuckers what bitches are made of!
Ville Salmia
Viestit: 395
Liittynyt: 04 Joulu 2007 15:11

Re: NARTUT(KOIRAT) MESTARUUSKISOISSA?

Viesti Kirjoittaja Ville Salmia »

Niinpä...en minäkään pidä liian terävistä nartuista enkä varsinkaan mistään "kuutamohaukkujista" jotka käyttäytyvät vielä siviilissäkin pelokkaan oloisesti.Sellaisilla ei tee jalostuksessa hevonpaskaa. Se ei itsessään pelasta vielä mitään että esitetään paljon narttuja SM:ssä ,mutta se voi pikkuhiljaa vaikuttaa asenteisiin narttujen koulutuksen suhteen.Niillä kun muutama menestyy niin alkaa taas muoti-ilmiöt heräilemään:)) Sehän olis vaan hyvä jos sitä kautta seuloontuisi hyvää jalostusmateriaalia esiin. Sama kait se oin mistä ne löytyy ne hyvät nartut,kuhan löytyy ja niitä kans sit käyettäis eikä vaan seliteltäis. Kuten eräs tuomarikin toisessa yhteydessä vihjaisi ,et vaikea on tuomariarvosteluja tehdä jollei ite kouluta...niin vähintäänkin sama pätee natun omistajaan saatikka sit kasvattajaan.
Pirjo Niskanen

Re: NARTUT(KOIRAT) MESTARUUSKISOISSA?

Viesti Kirjoittaja Pirjo Niskanen »

Minä olen omasta mielestäni ollut "urosihiminen"...eli aina se uros on ollut se ensimmäinen ja ainoa vaihtoehto kunnes.....tuli Raili. Raili tuli vajaa kaksi vuotiaana ja muutti minun käsityksen saksanpaimenkoirasta sekä nartusta. Olen sanonutkin, että Railissa on "enemmän munaa" kuin perheen (tällä hetkellä kahdessa) uroksessa yhteensä. Ei ole ollut valeraskauksia tms. ja juoksuja ennen se vain paranee...tulee tempperamentti esiin oikein huolella :) . Koulutuksellisesti on vaikea analysoida, koska Raililla on olemassa jo historiansa, jota ei ole kirjoitettu minun kanssani, joten on asioita joista en tiedä, mutta osan asioista toki koira kertoo omalla tavallaan. Koirana ehdottomasti paras mitä minulla on ollut. No...uusi pentu on tuloillaan ja se on uros, koska tämä meidän lauma on sellainen, että samanlaista tulta ja tappuraa ei vaan voi nartun muodossa tähän istuttaa kuin mitä tämä Raili-neiti on :) .

Minun käsitys nartusta on muuttunut täysin.

Minun "koirahistoriaani" kuuluu sellainen uskomus, että narttuja ei voi kouluttaa niiden juoksujen aikaan jne...ja minä uskoin tähän asiaan tosi vahvasti, sillä senhän kertoivat harrastajat, joilla itsellään on narttu, joten kai he sen parhaiten tietävät :lol: . Nyt sitten tämän oman naikkosen kanssa olen ollut pakotettu huomaamaan, että ei niillä juoksuilla niin suurta merkitystä ole...ainakaan tämän yksilön kohdalla, joten ehkä sitäkään ajatusta ei pitäisi yleistää niin vahvasti.

Tämä aloitettu aihe on todella aiheelinen ja minun mielestäni myös tärkeä..kiitos aloittajalle.
Jussi Planting
Viestit: 116
Liittynyt: 21 Maalis 2008 22:27

Re: NARTUT(KOIRAT) MESTARUUSKISOISSA?

Viesti Kirjoittaja Jussi Planting »

Onhan tänä vuonna kisoissa pari kasvattajaa kisaamassa omilla jalostusnartuillaan... Pikaisesti ku katto niin Saaren Jari ja Leskelän Mika ainakin.

Mun mielestä tuo omilla jalostusnartuilla tai kasvateilla kokeissa käyminen ja kisaaminen on kasvattajalle se helpoin "mainos"-kikka, millä tuoda sitä omaa materiaalia ja omaa näkemystä esille harrastajille. Ja se osoittaa myös kasvattajan omaa uskomustaan siihen mitä on kasvatustyössään tekemässä. Ja niinkuin Ville tuossa sanoi viitaten tuomarin kommenttiin. Niin kyllä siitä materiaalista saa parhaimman kuvan, kun sitä itse kouluttaa. Jollakin asteella... Harjoitusten näkeminen silloin tällöin ei vielä koirasta paljoa kerro. Hyvät ominaisuudet tulevat ehkä helpommin esille, mutta matkan varrella olleet ongelmat ei niinkään.

Eipä noita narttuja kovasti tänä vuonna Sonjan laskujen mukaan ole kokeissa sitten ollutkaan. Sekin taitaa puhua jotain asian suhteen. Minkäköhänlaisella jakaumalla niitä narttukoiria reeniporukoissa on? Oma veikkaus on että, jos reeniryhmässä on aktiivinen kasvattaja, toimii vaikka maalimiehenä tms. Niin jakaumat menee varmaan aikalailla 50 - 50 ?? Oma ajtus vaan.

Samoin kiinnostais kuulla, nyt kun otettiin näitä suorituksia esille, tuomareiden näkemystä asiasta. He näitä kumminkin ovat nähneet koesuorituksissa enemmän? Mitkä ovat ne suurimmat erot / kompastuskivet urosten ja narttujen välillä koesuorituksissa tai ominaisuuksissa?
Sonja Lehtinen
Viestit: 140
Liittynyt: 04 Joulu 2007 00:09

Re: NARTUT(KOIRAT) MESTARUUSKISOISSA?

Viesti Kirjoittaja Sonja Lehtinen »

Jälleen pikainen laskenta vik arvioinneista uroksilla 24*a5 34*a4 19*a3 0kpl vh 2* ng 9* - ja 7 keskeytystä (yksi hiukan epäselvä oliko - vai keskeytys ennen ceetä)
uroksista siis vik arvosanan saaneista 30% sai korkeimman a5, 43% a4 ja 24% a3
Nartuilla 3*a5 16*a4, 9*a3 2*vh 0klp ng 1*- ja 1 kesk. prosenteissa siis nartuista 10% saa a5, 53% a4 ja 30% a3. Toki narttujen otanta jää pieneksi mutta näyttäisi että myös ominaisuuksissa jäädään uroksista.
Katri Ahonen

Re: NARTUT(KOIRAT) MESTARUUSKISOISSA?

Viesti Kirjoittaja Katri Ahonen »

En ole etologi, mutta kun puhutaan ominaisuuksista, tuli vain mieleeni ehkä huonokin analogia villieläimiin , mitkä ominaisuudet ovat evoluution myötä nousseet lajin säilymisen kannalta esiin. Nartuilla=poikasten usein yksinhuoltajaemolla, on oltava herkkyyttä ympäristön vaaroille voidakseen suojata jälkeläistensä hengen olemalla nimenomaan varovainen, väistävä, vain äärimmäisessä tilanteessa hyökkäävä (jälkeläiset varmasti kuolevat jos emolta lähtee henki) jne. - nämä asiat kait on yleistä tietoa. Mikä merkitys tällä vuosituhansia vanhalla dna:n kierteisiin tarttuneella tiedolla on sitten nykysaksanpaimenkoiranartun käyttäytymiseen rohkeuskokeessa? Kun se luonnon perimään ehkä kirjoittama viesti voi olla jotain, jonka laatu ei tule esiin ehkä kuin tositilanteessa täydellä kympillä, eli vasta kun narttu puolustaa pentujaan viimeiseen hengenvetoonsa asti... muu on sille ehkä kuitenkin sitä muuta... uroksilta saadaan luontaisesti esiin sitä sapelinkalistelua, mikä voidaan helpommin aktivoida kisa- tai työkäyttöön ja nimenomaan tuolla "tappelun poikanen silmäkulmassa" -meiningillä. Meninkö metsään mutta tulipahan vaan mieleen, että josko näilläkin sitten merkitystä, koska pentueessa riippumatta onko uros- vai narttupentuja, on vanhempien muu kuin sukupuoleen liittyvä geeniperimä samaa.
Sonja Lehtinen
Viestit: 140
Liittynyt: 04 Joulu 2007 00:09

Re: NARTUT(KOIRAT) MESTARUUSKISOISSA?

Viesti Kirjoittaja Sonja Lehtinen »

Mä itse näkisin kyllä toisin päin vain ne vahvimmat ja osin jopa aggressiivisemmat nartut pääsevät jatkamaan sukuaan. Kynnyskysymyksenä koiraeläimelle on että se narttukin lähtee synnyinlaumastaan pois (osa ei koskaan lähde) tai nousee emoaan vastaan. Toisaalta jos ajattelee mitä koiraeläimet saalistaa, oli sitten kyseessä peura tai hirvi, saati pohjoisamerikassa biisoni, niin saalis on suurempi ja vahvempi, ja silti ruokaa pitää saada. Jossain luontodokkarissa näytettiin kun susipari kaatoi biisonia, uros luovutti, mutta naaras ei, vaan biisoni kaatui. Mahtoiko tosin susinaaraskaan selvitä, niin pahoja tällejä ja potkuja sai.

Nartut on heikkoja vain siitä syystä että jalostuksessa on niiden heikkouksia hyväksytty, mutta heikot nartut vaan heikentävät niiden urosjälkeläistensäkkin ominaisuuksia, vaikka varmaan jossain määrin on "onnistuttu" luomaan kantaa jossa sukupuolierot myös luonteen osalta on suuret.
Itse en näe myöskään suojelussa voimakasta haukkumista/aggressiota esittävää narttua automaattisesti erityisen terävänä. Oma suojelutyöskentelyssään sangen ärhäkkä koira on siviilissä omista koirista epäterävimmästä päästä, mutta sen leluihin ei parane vieraiden koskea.

Kisakoirana uskoisin nartuissa olevan sekin etu, että niiden ura on yleensä pidempi. Narttu on täydessä iskukunnossa 7-8v, tosin jos jalostukseen käytetään vie se aina monta kuukautta treeneiltä.
Juha Puurunen
Viestit: 604
Liittynyt: 04 Joulu 2007 08:30

Re: NARTUT(KOIRAT) MESTARUUSKISOISSA?

Viesti Kirjoittaja Juha Puurunen »

Sukupuolella ei minun näkemyksen mukaan ole merkitystä koesuorituksen suhteen. Hyvä koira saa hyvän ja erinomainen erinomaisen, jalkojen välistä huolimatta :) Voima ei tule koosta vaan "sydämmestä". Sinällään on ymmärrettävää ettei kilpailuissa näe narttuja tuon enempää. Hyvän nartun tehtävä kun on tehdä pentuja ja jokaisen pentueen aikaan, ennen ja jälkeen, narttu on varsin kauan pois aktiivisesta treenistä. Marginaalit huipulla on pienet, eikä menestykseen tähtäävällä ole varaa antaa parin-kolmen kuukauden tasoitusta per vuosi treeniajassa.
Vastaa Viestiin