Vaalikampanja osa 2: Luonnearvioinnin taustaselvitys

SPL:n tapahtumiin liittyvä oma tiedotus-, keskustelu- ja palautekanava.
Birgitta Johansson
Viestit: 165
Liittynyt: 06 Joulu 2007 01:41
Viesti:

Re: Vaalikampanja osa 2: Luonnearvioinnin taustaselvitys

Viesti Kirjoittaja Birgitta Johansson »

Toi on ihan totta. Ongelma on, että koiran aiemmat kokemukset tahtovat näkyä melkein missä tahansa testimuodossa. Ja vaikka esim. luonnetestin alussa kysellään koiran elämästä ja kokemuksista, sitä ei sitten mielestäni kuitenkaan ole koskaan huomioitu varsinaisessa arvioinnissa.

Katsoin juuri yhden metsämaastossa tehdyn MH-testin, ja siinä esim. kun koiran pitäisi lähteä omistajan luota metsään leikkimään kaukana näkyvän vieraan ihmisen kanssa, on vähänkin treenattu haku- tai suojelukoira ihan eri asemassa kuin joku hyvin kasvatettu normikoira, jota nimenomaan on aina kielletty menemästä vieraiden luokse (sitähän monesti sakemanneile opetetaan, etteivät sitten hyppisi ihmisiä vasten ja pelottelisi heitä turhanpäiten).

Sama ongelma korostetusti Talentin puruosioissa. Nekin pitäis toteuttaa ilman suojahihaa ja muutenkin pyrkiä tekemään mahdollisimman vähän suojelua muistuttavalla tavalla.

Ja miten saada huomioiduksi esim. koiran itsenäisyys. vs. paimenkoiramainen suurempi ohjaajasidonnaisuus eri osioissa. Itsenäinen koira tekee heti itse, paimenkoira odottaa ohjeita ohjaajalta, vaikka esim. taistelutahtoa, saalisviettiä ja toimintakykyä olisi ihan yhtä lailla.

Kaikenlaiset koe- ja testausmuodot pitäisi aika tarkkaan miettiä myös tältä kantilta sellaisiksi, ettei saksanpaimenkoiran rodunomainen paimenkoiramaisuus pääsisi katoamaan ja alettaisi suosia liian itsenäistä koiraa.
Eero Lukkari

Re: Vaalikampanja osa 2: Luonnearvioinnin taustaselvitys

Viesti Kirjoittaja Eero Lukkari »

Johanna Sipiläinen kirjoitti:... tuolla metsissä ja toreilla kulkee saksanpaimenensa kanssa. Kuinka aiot tavoittaa nämä henkilöt?
Minulla on kylmän realistinen asenne: turha edes yrittää tavoitella kaikkia. Nämä kotikoira-linjojen kasvattajat ja omistajat eivät edes halua koiriltaan sellaisia käyttöominaisuuksia, kuin suurin osa tänne kirjoittelevista. Arvioinneilla ei heille siis ole käytännössä juuri mitään annettavaa, joten ei heitä saa niihin millään. Meillä ei ole olemassa yhtä yhtenäistä rotua saksanpaimenkoira, niin kuin esim. suomenajokoirasta voi sanoa. Emme voi tehdä sellaista arviointia, joka olisi kaikkien mieleen. Jos liitto tarjoaa halvan ellei peräti ilmaisen arvioinnin ja siihen päälle indeksilaskennan, ja ei silti kelpaa, niin olkoot ilman ja pennutelkoot rakkejaan ilman nykyaikaisia jalostusmenetelmiä.

Tuota koulutuksen vaikutusta voisi yrittää torjua ihan yksinkertaisesti sillä, että kysyttäisiin ohjaajalta, miten paljon koiraa on koulutettu (jonkinlaisella asteikolla) ja se sitten kirjattaisiin tuloksiin. Uskoisin, että suurin osa ohjaajista vastaisi rehellisesti (koska valehtelusta jäisi helposti kiinni kun tieto olisi julkinen). Niin sitten kun aineistoa on tarpeeksi niin sieltä näkisi mihin kohtiin koulutus vaikuttaa ja kuinka paljon, joten indeksilaskennassa koulutuksen vaikutusta pystyisi puhdistamaan ainakin osin tuloksista.

Tuo itsenäisyys-ohjaajasidonnaisuus on hyvä idea, mutta testaaminen luotettavasti, onko mahdollista?
Johanna Sipiläinen
Viestit: 16
Liittynyt: 24 Tammi 2009 20:51

Re: Vaalikampanja osa 2: Luonnearvioinnin taustaselvitys

Viesti Kirjoittaja Johanna Sipiläinen »

Eero Lukkari kirjoitti:Nämä kotikoira-linjojen kasvattajat ja omistajat eivät edes halua koiriltaan sellaisia käyttöominaisuuksia, kuin suurin osa tänne kirjoittelevista.


Täällä kirjoittajat ovat vielä pienempi osa kuin kentällä käyvät harrastajat.
Eero Lukkari kirjoitti:niin olkoot ilman ja pennutelkoot rakkejaan ilman nykyaikaisia jalostusmenetelmiä.


No tuntuupa aika ylenkatsovalta, kun kuitenkin Suomessa koiratoiminta on pääosin harrastustoimintaa. Aika harvassa on näin perstuntumalla ne kasvattajat, joilta kaikki pennut tai enemmän kuin puolet lähtevät harrastaviin tai koiraa millään tavalla esiin tuoviin koteihin.

Testeillä tms. ei minusta ole paljon painoarvoa (muuten kuin yhden yksilön kohdalla) jos mahdollisimman suurta osaa (keskimäärin enemmän kuin puolet) jo yhden pentueen sisällä ei saa testattua. Tässä kohtaa minusta tärkeiksi muuttavat myös ne kaikki koirat jolla on rekisteröintitodistus, jotka siis kulkevat omistajiensa kaverina. Edustajia tässä porukassa löytyy tasan joka linjasta. Joskus voi olla tilanne, että sinun koirasi sisko tai veli on "vain kotikoira" ja silloinko se on rakki, jota ei ole jalostettu "nykyaikaisesti"?

Eli asennemuutos siinä, että ihmiset pitäisi saada ymmärtämän, että olkoon nyt testi tai koe mikä hyviään, niin sen antama informaatio on koko rodun ja rodunjalostuksen kannalta tärkeää, vaikka se oma koira olisikin ns. vain kotikoira. Vrt. alkujaan kun lonkkakuvia on alettu ottamaan yleisesti/pakosta.

Ja minusta testi tai mikä tahaan arviointi ei koskaan tule olemaan tasavertainen kaikkia osallitujia kohtaan. Tasavertaisimmillan voisi olla silloin, jos koko pentueella testin tms. ajankohtaan asti on samanlaiset olosuhteet. Sittenkin jää vielä tulkinnalle varaa.

No tätä mieltä minä.
-Johanna-
Eero Lukkari

Re: Vaalikampanja osa 2: Luonnearvioinnin taustaselvitys

Viesti Kirjoittaja Eero Lukkari »

Mielestäni tosiasiat pitää tunnustaa. Tosin olen huomannut, että näissä koirapiireissä se on monesti vaikeaa. Vai olisiko parempi jos leijuisin joissain pilvilinnoissa ja kirjoittelisin vain "poliittisesti korrekteja" ajatuksia rodusta?

Jonkun mielestä on varmaan taas liian kärkkäästi kirjoitettu, mutta totuushan on, että huomattava osa rekisteröidyistäkin saksanpaimenkoirapentueista tehdään ilman minkäänlaisia jalostuksellisia päämääriä. Päämäärät löytyvät turhan usein seikoista raha tai "meidän narttu on niin kiva, että sille on pakko saada pentuja". Siitä vaan tekemään asennemuutosta näille kasvattajille. Haluan kuulla, miten se tehdään. Voitaisiin tietysti keskustella siitäkin, että pitäisikö edellä mainituilla päämärillä tehtyjen pentueiden olla rekisteröityjä ollenkaan. Minua asia ei hirveästi kiinnosta, koska ei vaikuta tekemisiini.

Arvioinnista olen edelleen samaa mieltä kuin jo aiemmin kirjoitin: uskoisin, että käyttö- ja käyttölinjaan painottuvista sekalinjaista saataisiin arvioinnissa käymään niin suuri osa, että niille luonneindeksien laskenta tarpeeksi luotettavasti onnistuisi. Arvioinnin tulisi olla helposti järjestettävä ja tuomareita pitäisi kouluttaa niin paljon, että arviointeja järjestettäisiin ympäri Suomea.
Johanna Sipiläinen
Viestit: 16
Liittynyt: 24 Tammi 2009 20:51

Re: Vaalikampanja osa 2: Luonnearvioinnin taustaselvitys

Viesti Kirjoittaja Johanna Sipiläinen »

Eero Lukkari kirjoitti:huomattava osa rekisteröidyistäkin saksanpaimenkoirapentueista tehdään ilman minkäänlaisia jalostuksellisia päämääriä. Päämäärät löytyvät turhan usein seikoista raha tai "meidän narttu on niin kiva, että sille on pakko saada pentuja".
Täysin samaa mieltä tästä.
Eero Lukkari kirjoitti:Siitä vaan tekemään asennemuutosta näille kasvattajille. Haluan kuulla, miten se tehdään.


Sitä varten meillä on liitto, jonka tehtävänä on toimia neuvovana, valistavana, suuntaa näyttävänä ja ohjaavana tukea harrastajille, kasvattajille ja saksanpaimenen omistajille. Kannattaisko sinun miettiä mitä varten olet ehdolla jalostusvastaavaksi, vai mikä lie hieno titteli? Millä hemmetin muulla, kun tietoa lisäämällä ja asenteita muokaten/ohjaten aiot saada nyt kovasti ajamaasi "ihmearviointiin" riittävän määrän koiria, jotta tulokset olisivat luotettavia? Minusta on tärkeämpää nyt kannustaa osallistumaan ja tukea jo olemassa olevia ja ihmisten "omaksi ottamia" testi- ja koemuotoja.
Eero Lukkari kirjoitti:Minua asia ei hirveästi kiinnosta, koska ei vaikuta tekemisiini.
Ai kamala. Totisina totta on kuitenkin, että tämä rotu koostuu muustakin kun käyttö- tai sekalinjaisista.

Liiton säännöistä lainattua:
Saksanpaimenkoiraliiton tarkoituksena on
- edistää rotumääritelmän mukaisen saksanpaimenkoiran jalostusta ja kasvatusta
- tehdä rodun olemusta tunnetuksi sille ominaisten arvokkaiden ominaisuuksien turvaamiseksi -
toimia saksanpaimenkoiraharrastajien yhdyssiteenä koko maassa

Kai niitä kärjistyksiä saa muutkin kirjottaa kuin sinä?
Eero Lukkari

Re: Vaalikampanja osa 2: Luonnearvioinnin taustaselvitys

Viesti Kirjoittaja Eero Lukkari »

Johanna Sipiläinen kirjoitti:Sitä varten meillä on liitto, jonka tehtävänä on toimia neuvovana, valistavana, suuntaa näyttävänä ja ohjaavana tukea harrastajille, kasvattajille ja saksanpaimenen omistajille. Kannattaisko sinun miettiä mitä varten olet ehdolla jalostusvastaavaksi, vai mikä lie hieno titteli?
Olen ehdolla, koska SPL:n toiminta viime vuosina alueella jalostus on ollut niin mitätöntä, että jopa minä pystyisin hoitamaan sen paremmin. Terveyspuolella viime vuosina ei ole juuri muuta ollut esillä kuin selkäprojekti, joka on ollut jo ainakin viisi vuotta käynnissä eikä mitään valmista ole vieläkään saatu aikaan. Ominaisuuspuolella on ollut Talentsichtung, aiemmin MH, molemmat projektit on sittemmin lopetettu. Käytännössä alueella jalostus ei ole viime vuosina saatu mitään pysyvää aikaan. Geenitutkimuksetkin on hoidettu niin, että asiasta ei kukaan tiedä yhtään mitään. Haluaisin asiaan muutoksen.
Johanna Sipiläinen kirjoitti:
Eero Lukkari kirjoitti:Minua asia ei hirveästi kiinnosta, koska ei vaikuta tekemisiini.
Ai kamala. Totisina totta on kuitenkin, että tämä rotu koostuu muustakin kun käyttö- tai sekalinjaisista.
Tässä on tullut vuosien varrella nähtyä, että jokaisen kannattaa pysyä omalla hiekkalaatikollaan. Viimeksi kun hiekkalaatikolta tökittii toiselle (rohkeuskoe-esitys), aiheutettiin tilanne, jota jopa eräs hallituksen jäsen kutsui kriisiksi. Rohkeuskoe-leiri peruttiin osanottajamäärän vähäisyyden vuoksi, ja kuulin huhun, että eräs kasvattaja oli kieltänyt osallistumasta leirille. Niin siksi minua ei kauheasti kiinnosta tökkiä toisille hiekkalaatikoille. Aiheuttaa vain riitoja. Jos minut valitaan jalostusvastaavaksi, niin olet tervetullut jalostustoimikuntaan ideoimaan ja toteuttamaan kaipaamiasi asioita.
Johanna Sipiläinen kirjoitti:Kai niitä kärjistyksiä saa muutkin kirjottaa kuin sinä?
Ehdottomasti saa.
Eero Lukkari

Re: Vaalikampanja osa 2: Luonnearvioinnin taustaselvitys

Viesti Kirjoittaja Eero Lukkari »

Pitää vielä lisätä, että terveyspuoli minua kiinnostaa hyvin paljon, ja se on koko rodulla yhteinen ongelma.
Birgit Johansson

Re: Vaalikampanja osa 2: Luonnearvioinnin taustaselvitys

Viesti Kirjoittaja Birgit Johansson »

Ootko Eero siis tarkoittanut testisi ym parannukset siis jo ennestään aktiivien käyttöön vainen? Öh, ei kait aktiivit niinkään apuja eikä "vahtimistakaan" tarvitse, ainakin jollain tasolla perusasiat lienee hallussa ennestään, vaik painopisteet tai makuasiatkin voikin vaihdella sitten toteutuksessa. Hyvänen aika, siis just uudemmat ja/tai ne kotisohvilla majailevat just tarvitsee liittoa ja jalostustoimikunnan apuja kaikkein eniten, sitä tietoa ja valistusta. Heidät tarvis jollain tavoin tavoittaa. Siis päättelet ja tuumailet monenmoista mut eikö ole tullut mieleen, et jos puhutaan rodun parantamisesta, ni rodun keskitason määrää se "ketjun heikoin lenkki", eikö? Täst tulee muutenkin maku, et sinun "johdollasi"(ko) liiton jalostustoiminnan "suosioon" eli hyödystä nauttimaan pääsis vaan ne ennestään osaavat, nimitekijät, jo ennestään ne paremmat koirat... edellyttäen tietysti että niiden kasvattajat nauttisivat luottamusta sinuun :roll: .

Sanotaan palstoilla mitä sanotaan, mut jos mulla ois valta, ni laittaisin sen BH vaatimuksen rekisteröintiehdoksi, uskon, et se karsii muuten vaan-pennuntekijöitä, kuin myös ne sentään vähän enempi innostuneet kotisessun omistajat se ohjaisi edes toviksi harrastuksen pariin. Niinhän usein käy, et nälkä kasvaa sitten syödessä... Muita vaatimuksia selkäkuvaus pakolliseksi ilman mitään rajoitusta käytöstä. Kun selät on tilastoitu ja mahdolliset BH pennut tehty, ni katotaan, paljonko ja mitä meillä on varaa karsia. BH nyt ei pitäisi olla kelleen ylivoimainen, koska siihen ei tarvita sitä maalimiestäkään haittaamaan... Maksetut tuloksetkin sitten keventäis edes kukkaroa, ni ehkä sekin laittais tarkemmin miettimään kuitenkin, että kannattaako. Silti, en huonoa tykkäis, jos kehiteltäis talentin korvaava, liiton virallinen testi, jossa olis myös jonkinmoinen alusta testi mukana, joka olis sitten nuorille koirille, max jotain 2 vee, ni koirat kenties olis vielä suht "luomuja" koulutuksien ja oppimisten suhteen. Mut tääkin rekisteröintiehdoksi vasta, kun olis käytännössä se hyväksi, toimivaksi ja kannattavaksi havaittu. Nuorten koirien testin pitäis olla sellainenkin, et antaa hieman eri koiratyypeillekin mahdollisuuden läpäistä ok, siks on vaikeaa uskoa, et kovin helpolla saatais sellaista, jonka mukaan voitraisiin jalostusta alkaa rajoittamaan.
Eero Lukkari

Re: Vaalikampanja osa 2: Luonnearvioinnin taustaselvitys

Viesti Kirjoittaja Eero Lukkari »

Totta kai valistustoimintaa pitää SPL:n tehdä, esimerkiksi mielestäni SPL:n nettisivuilta pitäisi löytyä huomattavasti enemmän tietoa rodusta ainakin alueilla luonne ja terveys. Minähän jopa tuolla aiemmassa keskustelussa ehdotin saksanpaimenkoiran omistajakurssia (tosin Kennelliitollahan on "koiranomistajan peruskurssi" suunnitteilla, joten ehkä kannattaa odottaa mitä sieltä tulee). Haluaisin nähdä myös nykyistä paremman pentulistan/uorslistan/kasvattajalistan. Olen luvannut, että jos minuta valitaan, SPL tulee julkaisemaan tarkkoja tilastoja kaikkien saataville. Avointa terveystietokantaa olen kannattanut aina.

Niin tuleeko tästä vielä sellainen mielikuva, että en kannattaisi tiedon ja valistuksen tarjoamista? Haluaisin nimenomaan kuulla ideoita, miten ja millaista valistusta ja tietoa liiton tulisi tarjota - niitä en ole tässä keskustelussa lukenut. Pitää muistaa, että SPL:n resurssit ovat kuitenkin melko rajalliset.
Johanna Sipiläinen
Viestit: 16
Liittynyt: 24 Tammi 2009 20:51

Re: Vaalikampanja osa 2: Luonnearvioinnin taustaselvitys

Viesti Kirjoittaja Johanna Sipiläinen »

Minusta rekisteröinnin ehtona voisi ihan hyvin olla tulos. Silläkin uhalla, että paperittomat koirat yleistyisi. Paperiton= sekarotuinen. Sen verran myönnytyksenä ja SPL:n ison työn tekemänä voitaisiin hyväksyä tulos kansallisistakin lajeista. Siinä nyt on jo jokin osoitus koulutettavuudesta ja laukausvarmuudesta, joskin puolustuspuoli jäisi todentamatta. Sekin minusta parempi kun ei mitään.
Yksinkertaisesti, jos haluat pentuja, haluat myös kouluttaa. Terveyden osalta koko selkäkuvaus entisten lisäksi, joskaan toista koiraani en ole itsekkään koko selän osata kuvannut. Tämä vain minun mielipiteeni.

Kyllä noin vastuulliseen asemaan täytyy valita henkilö, joka osaa ottaa huomioon koko rodun tilanteen. Ruohonjuuritasoa myöten/maailmanlaajuisesti. Täytyy mennä sinne, jossa tarve on suurin. Pitää osata poimia linjoista ne asiat, joihin on syytä puuttua tehokkaimmin.
Kummallista miten collieihmiset ovat saaneet rotunsa tasoa nostettua tekemällä järkeviä jalostusvalintoja ja valioitua voi vain hyväksytyn luonnetestin tai koulutustunnuksen saaneet koirat. Eivät hekään ole tarvinneet rodulleen jotain omaa kokonaan uutta testaus/arviointijärjestelmää.

"Pitää muistaa, että SPL:n resurssit ovat kuitenkin melko rajalliset."
-Mistä otat resurssit uuden arvioinnin kehittämiseen? Ihan mielenkiinoinen näkökulma.
Eero Lukkari kirjoitti:Jos minut valitaan jalostusvastaavaksi, niin olet tervetullut jalostustoimikuntaan ideoimaan ja toteuttamaan kaipaamiasi asioita.
Minulla ei varmastikkaan ole mitään annettavaa jalostustoimikunnalle ainakaan tässä vaiheessa, kenties joskus tulevaisuudessa. Minun kokemukseni rajoittuu kuitenkin muutamaan yksilöön. Parhaiten vaikutan toimintaan omalla toiminnallani koulutuskentällä, jossa sielläkin vasta olen koiraurani alussa.


Mutta koska Sinä Eero olet asettunut ehdolle, niin kai kestät kritiikin? Sinulle on nyt annettu ideoita ja ehdotuksia. Oiskohan loppu jo sitten jalostusvastaavan harteilla? Olen lie sanottavani sanonut.
-Johanna-
Eero Lukkari

Re: Vaalikampanja osa 2: Luonnearvioinnin taustaselvitys

Viesti Kirjoittaja Eero Lukkari »

Tulospakkoja en edelleenkään kannata, enkä usko niiden läpimenoon, ja tässä pitää vielä ottaa sekin asia huomioon, että tulospakko romahduttaisi rekisteröintimäärän, jonka seurauksena jollain aikavälillä varmasti myös SPL:n jäsenmäärä vähenisi, mikä taas pienentäisi käytettävissä olevia rahallisia resursseja entisestään. Olisivatko tulospakon kannattajat valmiita karsimaan SPL:n kuluja, ja mistä?
Johanna Sipiläinen kirjoitti:Kyllä noin vastuulliseen asemaan täytyy valita henkilö, joka osaa ottaa huomioon koko rodun tilanteen. Ruohonjuuritasoa myöten/maailmanlaajuisesti. Täytyy mennä sinne, jossa tarve on suurin. Pitää osata poimia linjoista ne asiat, joihin on syytä puuttua tehokkaimmin.
Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Jos olet yhtään viime vuosina SPL:n toimintaa seurannut, niin olet huomannut, että puuttuminen johtaa lähinnä riitelyyn. Minua ei kiinnosta riidellä kenenkään kanssa.

Väittäisin tuntevani rodun kokonaistilanteen melko hyvin (ottaen huomioon lyhyen harrastustaustani). Olen seuraillut myös näyttelylinjaisia ja tehnyt niistäkin tilastoja, olen joskus kysellyt näyttelylinjaista pentuakin, mutta jäin ilman.
Johanna Sipiläinen kirjoitti:Mistä otat resurssit uuden arvioinnin kehittämiseen? Ihan mielenkiinoinen näkökulma.
Minulla on sellainen tuntuma, että arvioinnin kehittäminen vaatii resursseja aika vähän, lähinnä tekijöitä, rahaa ei juurikaan.

Uuden arvioinnin kehittäminen oli sitä paitsi alunperin nykyisen hallituksen/jalostustoimikunnan idea. Hassusti vaan kukaan ei kritisoinut hallitusta siitä, mutta kun minä vähän jatkojalostin ideaa niin kritiikkiä on riittänyt.
Johanna Sipiläinen kirjoitti:Mutta koska Sinä Eero olet asettunut ehdolle, niin kai kestät kritiikin? Sinulle on nyt annettu ideoita ja ehdotuksia. Oiskohan loppu jo sitten jalostusvastaavan harteilla?
Kritiikki on ihan sallittua. Niinkuin olen jo todennut, tässä keskustelussa kritiikki on vain ollut turhan yleisluontoista, käytännön ehdotuksia, mitä voisi toteuttaa/jatkokehittää, ei ole juuri viljelty. Jos minut valitaan, suhtaudun erittäin postiivisesti kaikkiin hyviin toteutus- ja jatkokehityskelpoisiin ehdotuksiin.
Juha Puurunen
Viestit: 604
Liittynyt: 04 Joulu 2007 08:30

Re: Vaalikampanja osa 2: Luonnearvioinnin taustaselvitys

Viesti Kirjoittaja Juha Puurunen »

Välillä työ haittaa harrastuksia, joten ennätin vasta nyt lukemaan Eeron taustaselvityksen. Erittäin hyvä dokumentti. Käy ansiokkaasti läpi käytössä olevia menetelmiä, niiden vahvuuksia ja heikkouksia. Minusta Eeron valmistelu on juuri sitä mitä uuden arvioinnin kehittämisessä tarvitaan, samoin asiaan paneutuminen osoittaa todellista halua tekemiseen. Kysynkin sinulta, Eero, oletko käytettävissä jalostustoimikunnan kokoonpanoon jos kokous valitsee minut eikä sinua?

-Juha
Johanna Sipiläinen
Viestit: 16
Liittynyt: 24 Tammi 2009 20:51

Re: Vaalikampanja osa 2: Luonnearvioinnin taustaselvitys

Viesti Kirjoittaja Johanna Sipiläinen »

Eero Lukkari kirjoitti:Haluaisin nimenomaan kuulla ideoita, miten ja millaista valistusta ja tietoa liiton tulisi tarjota - niitä en ole tässä keskustelussa lukenut.
Ehkei ihmiset olekkaan vailla mitään uutta ja mullistavaa vaan ihan "perussettiä". Perustiedotuskanavissa, eli lehdessä ja nettisivuilla. Nykyisin syvemmän tiedon etsiminen on niin helppoa, KVG ni alkaa löytyä :D Jos ei niin kilauta kaverille. Ja ainahan voi ottaa hallituksessa/toimikunnissa istuviin henkilöihin yhteyttä mieltä askarruttavissa asioissa.
Eero Lukkari kirjoitti:Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Jos olet yhtään viime vuosina SPL:n toimintaa seurannut, niin olet huomannut, että puuttuminen johtaa lähinnä riitelyyn. Minua ei kiinnosta riidellä kenenkään kanssa.

No toistan nyt itseäni, mutta tämähän on nimenomaan sitä asenteellisuutta. Kaikki johtaminen vaatii taitoa, kykyä etsiä keinot, joilla vaikuttaa suureen joukkoon. Minusta tämä pätee myös tämän liiton "johtoportaaseen". On totta, että pakotteet ja rajoitukset nostavat niskavillat pystyyn ja huomattavan suuren vastarinnan. Itse kun olen ruohonjuuritasontekijä, niin ei minulla ole keinoja tai valmiita vastauksia tähän, eikä se lie ole tarkoituksellistakaan. Minusta ihmiset tarvitsevat selkeää linjaa, suosituksia ja ohjaamista eikä muutokset käy nopeasti. Mainitsemani tulos rekisteröinnin ehtona on vain ja ainoastaan minun mielipiteeni, enkä uskokkaan että niin tulisi koskaan olemaan.
-Johanna-
Eero Lukkari

Re: Vaalikampanja osa 2: Luonnearvioinnin taustaselvitys

Viesti Kirjoittaja Eero Lukkari »

Juha Puurunen kirjoitti:Kysynkin sinulta, Eero, oletko käytettävissä jalostustoimikunnan kokoonpanoon jos kokous valitsee minut eikä sinua?
Sen on sen ajan murhe miettiä moista kysymystä, jos jäsenistö haluaa varmistaa, että teen noin laadukkaasti töitä SPL:n hyväksi heidän kannattaa äänestää minua. Paljon pitää muuttua SPL:n toiminnassa, jotta suostuisin toimikunnan rivijäseneksi, lisäksi minulla tulisi todennäköisesti olemaan melkoinen kassillinen ehtoja.
Marko Kurkinen
Viestit: 948
Liittynyt: 20 Huhti 1996 14:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Vaalikampanja osa 2: Luonnearvioinnin taustaselvitys

Viesti Kirjoittaja Marko Kurkinen »

Kiitos Eerolle rehellisistä ja rohkeista mielipiteistä ja vastauksista.
Itse olen lukenut joka ainoan viestiketjun ja viestin liittyen jalostusvastaavan kampanjointiin, ja olen tullut siihen tulokseen että tulen äänestämään Juha Puurusta tehtävään. Uskon että Juha pystyy hoitamaan tehtävän hyvin, kuten on tehnyt nykyisenkin tehtävän. Lisäksi Juha tuo ison määrän kokemusta ja näkemystä hallitustyöskentelyyn myös muihinkin kuin jalostuksen asioihin. Eeron ennakkoluuloton ja rohkea esilletulo ajatuksineen on myös hatunnoston arvoista.

Ainakin itselle on tärkeätä että tehtäviin haluaville tärkeintä on että pääsevät tekemään työtä liiton ja saksanpaimenkoiran hyväksi, eikä se että asiat menee juuri tarkalleen niinkuin itse haluaa tai muuten laitetaan heti hanskat naulaan. Kuten aikaisemmin joskus kirjoitin niin kukaan ei päätä yksin miten asiat tehdään, vaan pitää pystyä yhteistyöhön ja tekemään niitä asioita joita demokraattisesti päätetään (joko vuosikokouksissa tai hallituksen kokouksissa), vaikka ne eivät aina pilkulleen olisi oman mielen mukaisia.
Vastaa Viestiin