Koiran elekieli

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Hanna-Kaisa Hiltunen

Koiran elekieli

Viesti Kirjoittaja Hanna-Kaisa Hiltunen »

Saksanpaimenkoiramme on tällä hetkellä 15kk ikäinen. Minun koskettaessa sitä se on alkanut murisemaan ja jopa näyttämään hampaitaan. Korvat ovat litistyneenä pitkin päätä, häntä koipien välissä ja koko olemus "kutistuu". Sitten se menee omalle paikalleen portaiden alle ja luimistelee siellä. Pelkääkö koirani minua vai mistä ihmeestä tämä johtuu? En ole tietääkseni tehnyt koiralleni mitään sellaista, mikä saisi sen pelkäämään minua. Mieheni kanssa se ei käyttäydy noin.
Koira on myös erittäin äänekäs vieraita ja toisia kohtaan. Kaikki saavat hirveät rähinät osakseen, mutta yleensä se loppuu haisteluun ja tutustumiseen ja toisten koirien kanssa se haluaa sitten vain leikkiä. Mutta ihmisiä pelottaa kun se on aika isokokoinen! Olisi kiva ettei tarvitse koko ajan olla varuillaan, milloin alkaa rähinä vastaantulijoille ja meillä käyville vierailijoille!
Tässäpä on ongelmaa kerrakseen.
Veijo Kinnunen

Viesti Kirjoittaja Veijo Kinnunen »

Olisiko asia tuon pelon suhteen toisin päin?
Hanna-Kaisa Hiltunen

Viesti Kirjoittaja Hanna-Kaisa Hiltunen »

Vaikka koira minulle on pari kertaa rähähtänytkin, en sitä silti pelkää ollenkaan. Mutta silloin olen epävarma kun tulee esim. toisia koiria vastaan niin huomaan vaistomaisesti kiristäväni hihnaa ja silloinhan koira tottakai vaistoaa, että tilanteessa on jotain hämärää.
Suurin ongelma tässä onkin sitten se, kun en tiedä miten tätä ongelmaa lähtisimme purkamaan!
Mari Suomela

Viesti Kirjoittaja Mari Suomela »

Tuli mieleen tuosta sinun pelkäämisestä että jos koira on kipeä, se voi käyttäytyä noin, ettei siihen koskettaisi. Esimerkiksi jos korva olisi kipeä ja sinä olisit se joka korvia koskaan ronkkii, niin se pelkäisi sinua. Kaukaa haettua? Tuli vaan mieleen... :valistus:
Hanna-Kaisa Hiltunen

Viesti Kirjoittaja Hanna-Kaisa Hiltunen »

Joo, itsellänikin on tuo seikka ollut päälimmäisenä mielessä. Koiralla on nimittäin ollut aika paljon ulkokorvan tulehduksia, sekä tassuvälitulehduskin ja minähän se olen joka niitä korvatippoja laittaa ja tassuja rasvailee.
Kokeilin äsken, että kun koira meni omalle paikallensa makailemaan portaitten alle, menin ja istuin sen viereen ja kun ojensin käteni, alkoi heti tasainen murina. Silittelin sitten sitä siinä noin varttitunnin verran ja puhelin rauhoittavasti, niin jo saatiin loppuajasta korvatkin nousemaan pystyyn :) Vähän ajan kuluttua menin uudestaan sinne koiran luokse ja sitten se ei enää murissut ollenkaan. Katsotaan jos tälläinen silittelevä siedätyshoito vaikka auttaisikin!
Mari Suomela

Viesti Kirjoittaja Mari Suomela »

Niin, täytyy sille koiralle olla sitten kaveri palkaksi hoidoista. Älä loukkaannu, mutta oletkohan koskaan läpsinyt koiraa toruessasi? (Minä olen.) Herkällä tapauksella sellanenkin kun voi ottaa koville. Jos se pelkää just sitä (sun) kättä... Leikin varjolla voisin luulla että siitä äitipelosta vois päästä, kun pistää siihen käden jatkoksi vaikka jonkun solmulelun ja repii sitten sitä yhdessä. Kuka teillä koiraa kouluttaa? Johdonmukaiselle ja luotettavalle johtajalle ei koiralla kuin koiralla pitäisi olla nokankoputtamista. Koira on vielä niin nuorikin, että pian vain kouluttamaan koiraa ankarasti (siis paljon) ettei tuu ihan rasavilliä ukkoa siitä :wink: Olipa sekavaa...
Hanna-Kaisa Hiltunen

Viesti Kirjoittaja Hanna-Kaisa Hiltunen »

Kyllä varmasti olen joskus läpsinytkin, vaikka en kovastikaan niin varmasti koira nyt olettaa, että saatan läpsiä uudestaankin! Murina alkaakin vain silloin kun ojennan kättäni sen päätä kohti. Muualle saan koskea ihan rauhassa.
Silitys-siedätyshoidolla nyt opetellaan olemaan pelkäämättä hirveää omistajaa! Edistystä on jo havaittavissa parin päivän perusteella.
Hanna-Kaisa Hiltunen

Viesti Kirjoittaja Hanna-Kaisa Hiltunen »

Niin vielä siitä kouluttamisesta. Minun vastuulla yritetään pitää pääasiassa, mutta käytännössä se on mahdotonta töiden takia, joten molemmat kouluttaa. Käydään tällä hetkellä seurakoirien ja käyttökoirien treeneissä. Spl alaosaston treeneihin yritettiin päästä mukaan, mutta se ei oikein onnistunut täällä. Ei saatu informaatiota treeneistä yms. vaikka yritettiin kysellä kovasti!
Vastaa Viestiin