Pennun ruokinta

Ruokintaan ja ravintoon liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Anniina Aaltojoki

Pennun ruokinta

Viesti Kirjoittaja Anniina Aaltojoki »

Minua kiinostaisi tietää, mitä ruokaa olette syöttäneet sakemannipennulle. Nappuloita vai kotiruokaa? Minulla on reilu 8kk poika, jolle syötän eaglen large brediä sekä lihaa ja riisiä mukana hieman. Milloin minun pitäisi vaihtaa large breed aikuisen koiran ruokaan? Koirani on aika hoikassa kunnossa, kun tuo taitaapi kuluttaa enemmän mitä saa... pojalla tota virtaa riittää enemmän kuin tarpeeks :lol:
Eli voinko "turvallisesti" antaa sille jotain lihottavaa ja mikä se olisi?
Satu Immonen

Viesti Kirjoittaja Satu Immonen »

Hei
Itselläni on kasvamassa nyt 6kk uros joka sai pentuajan eli 5kk asti "rakenettua" kotiruokaa eli neljänviljan hiutaleita, viiliä tai piimää, naudan jauhelihaa, naudan maksaa, kanaa, kananmunaa, öljyä, keitettyä perunaa, keitettyä porkkanaa, keitettyä parsaa sekä kalkkiseosta. Nyt koira syö Bento Kronen Maxi Growthia mutta vaihdetaan aikuisen ruokaan tarpeen mukaan (ennen 1v.) oma pentuni on nyt siis 6kk ja painoa 37-38kg ja hoikassa kunnossa. Koira ei saa olla yhtään punkero eli parempi hoikkana, tietysti jos kylkiluut pistää silmään on koira liian laiha.
piia tuomi

Viesti Kirjoittaja piia tuomi »

:? moikka!Minulla on Saksanpaimenkoiran pentu tyttö 9vko.Syötämme sille eläinkaupasta ostettuja pennun nappuloita Franks Progoldpuppy.
Liotan ne vedessä ja syätän,samalla annan sille koiran makkaraa perigreetä kana-riisiä ja ja ihan kotiruokaa.

Ja noissa papanoissa ei ole vehnää mille koira on yleensä allerginen,täytyy varautuu kaikkeen etukäteen ettei tule mitään yllätyksii.

T:piia valkeakoskelta
Noora Koivistoinen

Viesti Kirjoittaja Noora Koivistoinen »

Edellinen pentu söi n. vuoden ikään asti Nutron large breed puppya ja siitä jatkettiin sitten Frank'sin muonalla. Tulevalle pennulle jatkan saman ruuan antamista, mitä kasvattaja on nyt syöttänyt eli Frank'sin penturuoalla. Kotiruokaa en syötä ollenkaan. Tietenkin nameja käytetään koulutuksessa, frolicit on suurta herkkua. :wink:
Pia Alho

Viesti Kirjoittaja Pia Alho »

Laku söi 15-viikkoiseksi muistaakseni nutron lammas puppya, sitten vaihdettiin Frank's Pro Goldin Large Breed Puppyyn ja lisänä annoin Neuta. Seuraavalle ajattelin Eaglen Large & Giant Breed Puppya ja Neuta. Raa'at luut ja rustot kuuluvat kaikkien koirien ruokintaan.
Veronica Czekaj

Viesti Kirjoittaja Veronica Czekaj »

Kertokaapa mitkä olis frolicceihin verrattavia (="meheviä") pienikokoisia makupaloja 10vko pennulle? Olen käyttänyt makkaraa mutta hirvittää kun niissä on niin paljon suolaa ja lisäksi ne pitää hakea jääkaapista ennen (kiireistä) uloslähtöä kun menevät pilalle muuten. Omat papanat (kuivina) ei toimi yhtä hyvin kuin makkara vaikka ahne pentu onkin.
Antti Iiskola

Viesti Kirjoittaja Antti Iiskola »

Veronica Czekaj kirjoitti:Kertokaapa mitkä olis frolicceihin verrattavia (="meheviä") pienikokoisia makupaloja 10vko pennulle? Olen käyttänyt makkaraa mutta hirvittää kun niissä on niin paljon suolaa ja lisäksi ne pitää hakea jääkaapista ennen (kiireistä) uloslähtöä kun menevät pilalle muuten. Omat papanat (kuivina) ei toimi yhtä hyvin kuin makkara vaikka ahne pentu onkin.
Aina välillä on meillä käytetty "pihvitikkuja" paloiksi leikattuina. Messuilta yms. saa monta kertaa purkillisen (yleensä joku 100 tikkua) halvalla ja yhdestä tikusta tulee ainakin neljä makupalaa.
Satu Lampio

Viesti Kirjoittaja Satu Lampio »

Meillä on nyt ongelma pentumme kanssa. Kasvattajalta emme saaneet muita ruokintaohjeita, paitsi että syöttää jahtivahti pentua puolivuotiaaksi asti, ja sitten siirtyä aikuisten ruokaan.

Mutta emme saaneet mitään määriä, kuinka paljon antaa ruokaa. Pentu on pian 12 vk, paino vähän yli 10 kg, onko hyvä?
Ei ole missään tapauksessa lihava, mutta kasvaa korkeutta ihan silmissä.
Olemme kaivaneet entisen rottweilerin pentuoppaan, josta katsoneet määriä, saa tällä hetkellä 2 ja puol dl muruja, 4 dl puuroa, 100 g jauhelihaa, 1 rkl öljyä. Puuroon laitetaan piimää mukaan.

Kuulostaako nuo määrät liian suurilta?
maiju savolainen

Viesti Kirjoittaja maiju savolainen »

Älkää mittailko määriä, vaan katsokaa pentua!

Pennun tulee olla mieluummin hieman laihahko, ei kuitenkaan aliravitun laiha. Lihava ja löysä se ei saa olla missään nimessä. Kasvun tulee olla tasaista ja raajojen suorat.

Jos kasvattaja on rodun tunteva ja vastuuntuntoinen (toivon, että on!), niin käykää muutaman kerran näyttämässä pentua hänelle kasvuaikana.

Aika yksioikoiset ruokintaohjeet on mukaan annettu. :roll:
Mistään "laaturuuasta" ei ole kysymys, jos ko. kuivamuona on kasvattajan ohjeen mukaan ainoa eväs. Itse en pentua tuollatavalla ruokkisi.
kari mölsä

Pennun ruokinta

Viesti Kirjoittaja kari mölsä »

Totta.
Itse pentu paras mittari ruoka määriin.
Meillä 16 viikkosena ranteissa ilmeni lievää löysyyttä, ravinnosta vähennettiin valkuais määrää ja 2 viikossa ranteet suoristuivat oleellisesti.
Joten ravinnolla on suuri merkitys.


:heipat:
Laura Lehtonen

Viesti Kirjoittaja Laura Lehtonen »

Minulla on 9 viikoinen narttu saku pentu kotona. Me ainakin syötetään Eaglen large breed puppya ja tod kohtuudella puhtia, neuta, lihaa ja sen sellaista. Pentu syö neljä kertaa päivässä. Jos olen antanut jotain muuta ylimääräistä päivän aikana, niin vähennän yhden ruokinta kerran. Enemmin hoikka pentu kuin pullea!!
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

Rommi söi noin puolivuotiaaksi puolet Eaglen Large Breed puppya ja puolet raakaruokaa+toisinaan puuroja. 6kk iässä aloin vähentää nappulaa ja noin 8kk iästä lähtien syönyt pääasiass barffia. Nyt 1v 4kk ainoastaan barffia.
On ollut terve koko ajan, yksi korvatulehdus ihan pentuna.
Pentu hyvä pitää kasvuaikana hoikkana, ettei tulisi kasvuhäiriöitä. Kerkii se isoksi kasvaa myöhemminkin. Nyt Rommi 66-67cm 38kg ja kehittää lihasmassaa edelleen..
Irene Haikka

Viesti Kirjoittaja Irene Haikka »

Entäs määrät esim. deseissä? Missä ikävaiheissa olette suurentaneet annosta, ja kuinka paljon? Kasvattajan mukaan 1,5 dl pennulle krt päivässä, mutta missäköhän vaiheessa sitä määrää kannattaa alkaa nostamaan? Ruokapusseissa löytyy noita annossuosituksia, mutta olisin kiinnostunut ihan käytännön esimerkeistä? :wink:

Täällä syödään Nutron lammasriisi puppya.
Laura Peteri

Viesti Kirjoittaja Laura Peteri »

Täällä luotetaan Royal Caniniin.. :) Kuulemma jos liian ripeästi kasvaa, kannattaa vaihtaa aikaisemmin puppysta juniori-ruokaan. Taitaa olla aika paljonkin eroja ruokamerkkien välisissä annostelumäärissä.. Syötin aluksi Eaglea ja siinä minun mielestäni suositeltiin suurempia määriä kuin mitä RC:n paketissa ohjeistetaan. Eaglea syötin viitisen desiä päivässä (RC:ta nyt suurinpiirtein saman verran), hitaastihan tuo paino on noussut, mutta ei ainakaan eläinlääkäri sanallakaan väittänyt pentua (12vkoa, 7,6kg, 37cm) liian laihaksi.
Barffaukseen on vielä aikaa perehtyä, pennun kasvuajan luotan viisaampien suunnittelemiin valmisruokiin :wink:
Seija Kulmala

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

Moi Satu,

Kasvattajan tulee antaa tarkat ruokintaohjeet, joten käänny nyt pikimmin pentusi kasvattajasi puoleen.

Itse ohjeistan että pennun paino ei saa nousta enempää kuin kilo viikossa
ja että ruokinnassa hyödynnetään kuivamuonan lisäksi lihaa, luita, kaurapuuroa, kasviksia muussattuna, ruusunmarjaa ja tarvittaessa jugurttia tai raejuustoa.

Joillekin nopeakasvuisille pennuille syötämme iässä 4 - 8 kk pelkkää aikuismuonaa, kaurapuuroa, luita ja kasviksia (+ ruusunmarjaa) ja marjoja (puna-, musta- ja valkoherukka) sekä hedelmää (esim appelsiini. omena ja viinimarjat joista kannattaa murskata siemenet). Näistä saa luontaiset c-vitaminit. Ruusunmarja on erinomaista nivelvoiteluainetta ja luontaista. Samoin luut ja rustot toimivat kuten nämä kalliimmat lisäaineet (hainrustojauheet tms).

Ruokamäärissä esimerkkinä oma pentuni joka on 4 kk, painaa n 12 kg, eli on todella hoikka ja jäntevä, syö kuivamuonaa (Robur lammas/riisi 23/13) 2 x päivässä kerralla 1,5 dl + kerran päivässä kaurapuuroa ja lihaisia luita saa lähes joka päivä. Ja tietty sitä ruusunmarjaa.

Tarkkana etujalkojen kanssa, jos ne taipuvat ranteesta u:lle yleensä lisään raejuustoa tai jugurttia ja samalla hiukan lisään liikuntaa. Jos etujalat kääntyvät ulospäin ranteesta, lisään puuron osuutta. Jos etujalat sojottavat ulospäin mutta ovat suorat, odotan että pennun rintakehä kehittyy.

Yllämainitut eivät ole siis neuvoja, vaan se mitä teen itse oman pentuni kanssa.

Onnea pentusi kanssa

T: Seija
Vastaa Viestiin