Uroksen kastrointi?

Terveyteen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Nina Hiironniemi

Uroksen kastrointi?

Viesti Kirjoittaja Nina Hiironniemi »

Onko teillä jakaa kokemuksia siitä, miten koiran käyttäytyminen muuttuu/ vaikuttaako se harrastustoimintaan jotenkin, kun se on kastroitu?

Mulla on reilun vuoden vanha uros, jolla on laskeutumaton kives jossain piilosilla vatsaontelossa. Olin ajatellut ehdottomasti leikkauttavani samantien koko helahoidon, kun piilokives poistetaan. MUTTA sitten olen kuullut kommentteja puolesta ja vastaan, että toimintavietti yms. yleinen "tärätaso" laskee ja koira flegmatisoituu, alkaa lihoon jne. jne..

Koirastani on heitetty kyllä kommentteja, että koska se on näinkin hyvä saalisvietteineen ja erittäin motivoitunut mun kanssa työskentelyyn ei ongelmia pitäisi tulla, kunhan harjoitus tahti ei muutu. JOs jollakin olisi omakohtaisia kokemuksia sussariuroksesta asian tiimoilta olisin kiitollinen. :?: :wink:
Pia Heikura

Viesti Kirjoittaja Pia Heikura »

Mulla kastroitiin uros 4-vuotiaana kroonisen eturauhasvaivan vuoksi, eikä se vaikuttanut mitenkään koiraan. Treenattu on paljon sen jälkeen ja leikkauksesta toipui tosi nopeasti, oli jo seuraavana päivänä voimissaan ja varmaan mennyt treeneihinkin jos olisi päässyt! :)
Ruuasta sen verran, että ainahan sitä seuraa koiraansa, ettei lihoaisi ja mulla ei senkään kanssa ole ollut ongelmia.
Nyt 7-vuotiaana on edelleen virtaa kuin pikkupojassa!
Riikka Martikainen

Viesti Kirjoittaja Riikka Martikainen »

Siis mitä? Jos koiralla on vain yksi kives ja toinen jossain hukuksissa niin pitääkö se "hukkunut" jotenkin leikata? Minen ymmärrä näistä ukkokoirista ja niitten pussukoista tai kassikoista yhtään mitään, heh.

R 8)
Tuula Siimes

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Piilokives saattaa kehittää kasvaimia oleillessaan liian lämpimässä. Siksi suositellaan sen leikkaamista pois, samalla nappaa sitten sen näkyvissä olevankin.
Nina Hiironniemi

Viesti Kirjoittaja Nina Hiironniemi »

Näinhän minäkin ajattelin, että ei kiitos kasvaimia tai muuta vaivaa yhdestä kiveksestä-- joten pois vaan. Onko muuten kokemuksia minkä ikäisenä uros kannattaa leikata, siis vuosi vähintään, mutta muuten ?

Entäpä se luonne / koulutettavuus / sukupuolivietti ?? Onko omakohtaisia kokemuksia. Mun pitäis tehdä nyt piakkoin päätöksiä ilmeisesti..
Antti Iiskola

Viesti Kirjoittaja Antti Iiskola »

Nina Hiironniemi kirjoitti: Entäpä se luonne / koulutettavuus / sukupuolivietti ?? Onko omakohtaisia kokemuksia. Mun pitäis tehdä nyt piakkoin päätöksiä ilmeisesti..
Mikäs kiire siinä on? Meillä on pojalla sama vaiva ja eläinlääkärien mukaan pitäisi leikata viimeistään viisivuotiaana... Samaisella lääkäriasemalla sanoi asiantuntevan oloinen lääkäri, että käytös muuttuu vain, jos käytöksen taustalla ovat sukupuolihormonit. Eli koirasta riippuu. Mutta kuulemma yleensä piilokiveksissä ei juurikaan hormonitoimintaa ole, eli piilokiveksisllä uroksilla kastrointi ei yleensä vaikuta luonteeseen. Tietysti, kun koirallasi on yksi terve kives, voi sen hormonitoiminnan loppuminen vaikuttaakin...


A.
Vastaa Viestiin