pentu popsii kiviä

Terveyteen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Pia Repola

pentu popsii kiviä

Viesti Kirjoittaja Pia Repola »

Meillä on kahdeksan viikkoinen sakupentu, joka syö kiviä ihan harrastuksenaan pihalla. Se siis rouskuttaa ja nielee ne. Nyt oksentelee ja ulostelee niitä. Voiko niistä olla jotain haittaa pennulle ja jos on, onko vinkkejä kuinka sen saa loppumaan?
Anna Olin

Viesti Kirjoittaja Anna Olin »

Juu, paha tapa tuo on. Siinä menee mm. hampaat pilalle. Ei taida auttaa muu, kuin ehdoton kielto aina kun olisi kiviä syömässä. Muista haitoista on paha mennä sanomaan, kun ei tiedä, että minkä kokoisia ne kivet on. -ei ne varmaan ole kovin hyväksi ruoansulatukselle, vaikka olisivatkin pieniä... :lol: Mutta se on sit jo huonompi juttu, kun muutaman vuoden ikäisellä koiralla on hampaat niin heikossa kunnossa, että joutuu kaiken syöttämään pehmitettynä. (olen yhden sellaisen tapauksen nähnyt ja hammaskalustosta olisi voinut päätellä koiran olevan jo reilusti toisellakymmenellä, vaikka ikää todellisuudessa oli kolme vuotta..) Eli kehoitan puuttumaan tuollaiseen käyttäytymiseen heti, jotta sen saisi kitkettyä pois.
Hannu Lillstrang

Viesti Kirjoittaja Hannu Lillstrang »

Meillä oli koiralla aikoinaan sama homma. Kalkin puutetta tai sit ikeniä vain kutittaa. Kyllä se siitä loppuu ....ei ne kivet nyt niin hyviä ole. Turhaa sitä kuitenkaan kieltämään, siinähän se vain oppii tekemään jäynää omistajiaan kohti. Eiku katse toiseen suuntaan ja todeta: Syö vain kiviä pössö :wink:
Kirsi Niinimaa

Viesti Kirjoittaja Kirsi Niinimaa »

Kyllä minäkin kieltäisin kiviä syömästä. Tarpeeksi paljon pieniä/ isoja kiviä jossain suoliston mutkassa, josta ne eivät pääse liikkeelle, niin.... :shock: Voi käydä huonostikkin :!:

Sitä "jäynää" yritetään tehdä meilläkin, mutta loppuu se lyhyeen 8)
maiju savolainen

Viesti Kirjoittaja maiju savolainen »

Minun viimeisimmät 3 saksanpaimenkoiraa, eivät ole syöneet kiviä enää ollenkaan.
Aikaisemmin se oli iso ongelma.

En tiedä, liekö syys yhteys siinä, että siirryin kokonaan pois teollisista ruuista. Nämä "luonnonmukaisesti" ruokitut, eivät ole sitten enää kiviä popsineet.
Kangasmaa, Laura

Viesti Kirjoittaja Kangasmaa, Laura »

Luepa mun kirjoittamia tekstejä tältä sivustolta (viime kesältä... Aihe joku kivenpyörittäjä...).
Oma spu oli viime kesänä pieni pentu ja söi kiviä, mikä aiheutti sen että koira ei syönyt ruokaa --> laihtui, oksensi, vettäkin meni aika huonosti... Soitin ell joka käski tuoda koiran VÄLITTÖMÄSTI tarkistukseen. Röntgenissä selvisi että koiralla oli suolisto täynnä kiviä, mikä pahimmillaan aiheuttaa suolitukkeuman --> leikkauspöydälle, tai jopa... :(
No, mun pentu sai antibioottikuurin (kivet aiheuttavat haavaumia suolistossa) sekä parafiiniöljyä (saa apteekista ilman reseptiä). Annoin pari kertaa päivässä parafiiniölyä kahdella eri ruiskulla --> toisella suun kautta ja toisella peräsuoleen. Tämä öljy liukastuttaa suolia, ja kivet tulikin kakan mukana ulos. Tarkkaile siis kakkaa!!
Kukaan ei osannut sanoa mistä kivien syöminen johtuu, ei ollut kalkin puutetta tai muutakaan. Ja yritin saada sen loppumaan vaikka millä, kielsin, syötin ananasta jne. siis kokeilin kaikki keinot mitä mulle vähänkin osattiin vihjaista. Talvi oli se mikä lopetti kivien syömisen!
Nyt alkaa lumet sulaa ja kauhulla odotan vieläkö koira muistaa kivien napsimisen (nyt 9kk). Näyttänyt päivänä muutamana nappaavan kengistä tulleita kiviä suuhun, pyörittää suussa hetken aikaa ja sylkee pois.

Pia, tarkkaile kakkaa ja oksentelua (oksentelu paha merkki), otata röntgenkuvat suolistosta (ja pyydä kuvat itsellesi jatkoa varten), ja kaiva joka ikinen kivi koiran suusta pois (silläkin uhalla että kädet tulee olemaan verillä kun koira puree naskaleillaan). Vaikka koira napsisi kiven silloin, toisen tällöin niin jokainen suolestoon kertynyt kivi paakkuuntuu suolistossa suureksi kiveksi (jopa hiekka paakkuuntuu kiveksi!!). Ensiapuna suosittelisin parafiiniöljyä, voi huoletta käyttää pienelläkin pennulla eikä maistu millekään joten koira litkii sitä mielellään ruiskun päästä.

Toivottavasti tästä jotakin apua! Kerro sitten miten kävi!
Pia Repola

Viesti Kirjoittaja Pia Repola »

nonniin. Kivien syöminen on nyt vähentynyt huomattavasti. Aivan yllättäen ei kivet kiinnostanut enää. Josko olisi huomannut että niistä tulee vain paha olo. Vielä yrittää aivan uhmalla kiviä syödä, tuijottaa silmiin ja nappaa kiven suuhunsa. Pelkkä tiukka "ei" saa luovuttamaan kiven kiltisti pois... ainakin silloin tällöin :) .

Parempi näin. Pentu on kuitenkin erittäin pirteä ja energinen sekä syö päivä päivältä enemmän ja paremmin. Eli eiköhän tämä tästä. Kiitoksia kaikille!
Hannu Lillstrang

Viesti Kirjoittaja Hannu Lillstrang »

Pia Repola kirjoitti:nonniin. Kivien syöminen on nyt vähentynyt huomattavasti. Aivan yllättäen ei kivet kiinnostanut enää. Josko olisi huomannut että niistä tulee vain paha olo. Vielä yrittää aivan uhmalla kiviä syödä, tuijottaa silmiin ja nappaa kiven suuhunsa. Pelkkä tiukka "ei" saa luovuttamaan kiven kiltisti pois... ainakin silloin tällöin :) .

Parempi näin. Pentu on kuitenkin erittäin pirteä ja energinen sekä syö päivä päivältä enemmän ja paremmin. Eli eiköhän tämä tästä. Kiitoksia kaikille!
Kuullostaa niin tutulta toi 'uhmalla syöminen' vaikka pentuajasta onkin kulunut jo liki puolitoista vuotta :D . Ihanaa pentuaikaa teille!
Vastaa Viestiin