Ilmaisu ilman esinettä

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
arja valtonen

Ilmaisu ilman esinettä

Viesti Kirjoittaja arja valtonen »

Käytiin taas tänään pellolla jäljellä. Koirani ilmaisu alkaa olla aika hyvällä mallilla. Mutta tänään se ilmaisi myös "ei mitään" ainakin ohjaajan mielestä. Eli ilmaisi kaikki kepit, mutta kävi maahan myös kolme kertaa, vaikkei siinä kohtaa keppiä ollut.

Onkos muille käynyt vastaavaa? Mistä voisi olla kysymys, epävarmuudesta, varmuuden vuoksi miellyttämisestä, vai mistä? Koirani on mielestäni hyvässä kunnossa, ettei sen jäljellä tarvitsisi lepäillä. :D
Sanna Varpula

Viesti Kirjoittaja Sanna Varpula »

Voi tätä vastausten valtaa... :twisted: Sulla Arja on liian kinkkisiä kysymyksiä, ilmeisesti.
Itte en puhu mitään, kun oon ihan noviisi, mutta olis omankin oppimisen takia kiva lukea vastauksia kokeneemmilta ko. kysymykseen. :eitietoo:
Tuula Siimes

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Mä vastaan vaikken mistään mitään tiedäkkään. Näissä mun teksteissä on yleensä se taika että viisaammat syöksyvät paikalle korjaamaan mun juttuja :D

Mulle tulee mieleen tosta käytöksestä 3 vaihtoehtoa;
A
koirasi ei vielä varmasti tiedä mitä sen pitää jäljellä ilmaista.

B
se kokeilee saisiko tyhjästä palkan.

C
esineen haju tulee sen nokkaan ennen esinettä, ilmaisu on "herkässä" jolloin se läjähtää maihin heti hajusta eikä tarkista onko nokan edessä mitään.

Eniten veikkaan A tai C
arja valtonen

Viesti Kirjoittaja arja valtonen »

Kiitos Tuula vastauksestasi, kyllä sä tiedät :D. Lisää otetaan mieluusti vastaan ellei Tuula esittänyt kaikkia mahd. vaihtoehtoja. Sunnuntaina toi poitsu teki tuon saman tempun, mutta vain kerran.
Rajamiehet, HALOO! :foni: kai teillä nyt joku mielipide asiasta on.
Mieluiten valitsisin tuon Tuulan vaihtoehdon C. Siinä ei NIIN hirveästi tarvitsis peiliin tuijottaa, kun se on jo kovin kulunut. :idea:
Veijo Kinnunen

Viesti Kirjoittaja Veijo Kinnunen »

Infoa. Kerro, ajatko jälkeä myötätuuleen? Meneekö maahan ennen ensimmästä kapulaa? Meneekö maahan, jos jäljellä ei ole kapuloita? Käytätkö kapulain alla makupaloja? Ovatko kapulat näkyvissä? Kuinka pitkä jälki on? Eteeneekö koirasi rauhallisesti jälkeä pitkin? Huomaatko koirassa jotain oireita ennen maahan menoa. Vastaa näihin, niin saavat viisaammat ratkoa miksi?
arja valtonen

Viesti Kirjoittaja arja valtonen »

En ole enää katsonut tuulen suuntaa, kun eikö kaksi kesää jälkiä ajaneen koiran pitäisi jo jäljestää tuulella kuin tuulella? Tai oikeastaan vajaa kolme kesää, kun ensimmäisenä vuonna loppukesänä, ei ohjaaja vielä tiennyt mitään jäljestyksestä.

Meni maahan ennen ensimmäistä kapulaa. En käytä makupaloja kapulan alla, kapulat näkyvät. Kaikilla jäljillä on kapuloita. Rupesin ekojen valeilmaisujen jälkeen kiinnittämään huomiota palkkaukseen. Sunnuntaina tein sen vaihtelevasti, makkaralla, palloleikillä ja tietysti kehuin valtavasti, kun ilmaisi kepin. Aiemmin kehuin ja annoin makkaraa. Olen yrittänyt löytää jotain erikoisherkkua ruokaa palkkaamiseen, mutta kun tuo on kaikelle ruualle ahne. Lopussa vikan kepin ilmaisun jälkeen leikittiin aiemminkin.

Ja jäljen pituudet vaihtelevat . Pellolla, sunnuntainen "ilmaisujälki" oli suora noin 100 metriä, sillä 8 keppiä ja kaikki kyllä ilmaisi, yksi valeilmaisu siis oli, mutta sen koira teki jäljen keskivaiheilla.

Pari metsäjälkeä on takana tänä keväänä, pituudet arvioisin 200-300 metrin välillä, kaverit polki ne. Viime kesänä tehtiin myös 500 metrin jälkiä, jäljestettiin suurimmaksi osaksi metsässä. Tänä keväänä ei vielä ole metsässä valeilmaissut.

Kyllä tuo rauhallisesti menee, intoa sillä kyllä riittää, mutta ei mun tarvitse koiran perässä juosta.

Kun se ilmaisee kepin, se menee maahan varmasti ja nopeasti, mutta nuo valeilmaisut käy kyllä hitaammin ja epävarmasti
Katri Toivainen

Viesti Kirjoittaja Katri Toivainen »

Viime kesänä koirani valeilmaisi juuri Tuulan arvelemasta syystä C, eli sai hajun kapulasta ja kävi maate, niin kuin kapula olisi ollut nenän edessä :? .
Samaisena kesänä tuo ihana narttu ajoi myös valejälkeä. Mikään sen käytöksessä ei muuttunut, se vaan ajoi liinanmitan sivuun, mutta kun mamma ei seurannut, palasi oikealle jäljelle. Ja kyse on koirasta, jota on alkuun opetettu pellolla tarkaksi ja viety sitten mettäjäljelle.
Vaihdoin kapulanilmaisut, nykyään se tuo ne minulle iloisesti :oma: . Maahanmenon kapulalla se koki painostavaksi.

Katri
Tuula Siimes

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Saatiin keskustelua aikaiseksi, hienoa!

Kerroit että koirasi ei valeilmaise metsässä ja osaa siis jo kepin ilmaisun.
Minä en laittaisi pellolle ollenkaan keppejä, ajaisin siellä vain jälkeä.

Jos taas haluaa varmistella ilmaisun osaamista niin tiputtelee niitä tikkuja vaikka lenkillä, kun koira ilmaisee nii bileet pystyyn. Tai heittää kepin nurmikolle ilman että koira näkee, päästää koiran sinne humputtelemaan ja ilmaisusta palkka. Opettaa siis erikseen ilmaisun. Tuolla tavalla saa myös tarkistettua osaako koira todella, sen pitäisi läjähtää maihin heti kun bongaa tikun...

Yksi keino on myös se että piilottaa kepin pellolla hieman maan sisään, näin kepin haju ei leiju niin paljon. Tai, käyttää hammastikkuja :D
Veijo Kinnunen

Viesti Kirjoittaja Veijo Kinnunen »

Hei, yksi huomio tarttui haaviin "palkkaan jne...." Kokeile, ettet palkkaa koiraa kapulalla mitenkään ylitsevuotavasti, kun koira on mennyt maahan, anna jos haluat antaa koralle kädestä palkka, lähellä kapulaa tietenkin. Samalla rauhallinen hyvä, tai jotain.
Selkä suoraksi ja matkaan.
Usein liian ylitsevuotava palkkaus kapulalla saa koiralle stressin aikaan joka voi ilmetä valeilmaisuina.
arja valtonen

Viesti Kirjoittaja arja valtonen »

Veijo Kinnunen kirjoitti:Usein liian ylitsevuotava palkkaus kapulalla saa koiralle stressin aikaan joka voi ilmetä valeilmaisuina.
Vai niin, en ole tuota(kaan) tullut ajatelleeksi noin. Olen kyllä saanut aiemminkin samantapaisen ohjeen, mutta silloin haettiin koiraan jännitettä ilmaisussa eli tekikö se oikein kun meni maahan kepin kohdalla. Mutta koska koirani on erittäin miellyttämisenhaluinen ja onnessaan, kun sitä kehutaan reippaasti oikein tehdessään, otin reilut kehumiset ja pallohullulle palloleikin mukaan sen ilmaistessa kepin kesken jäljenajon.

Miettii, oliko tosiaan pakko kertoa kaikille foorumin lukijoille, kuinka surkea koiranohjaaja on
Veijo Kinnunen

Viesti Kirjoittaja Veijo Kinnunen »

Aina pitää kuitenkin muistaa koirien ja ohjaajien erilaisuus.
Toinen sopii toiselle tai ei.
Eräs esimerkki. Koira ajoi ykköselle mallikelpoisesti, sen jälkeen stop, tai erittäin taitava valejäljen ajo.
Tein ko. koirakolle jäljen, ja lähdin perään katsomaan jäljestystä.
Ei mitään heikkoa, ajattelin, koira jäljesti, ilmaisi ykkösen hyvin, ohjaaja pisti kapulalla taisteluleikiksi, aika rajuksi jopa. Uudelleen jäljelle, hieman nuhruisempaa mutta hyvää ajoa, lähestyttiin kakkosta, n. viiden metrin päässä koira teki kulman oikealle, ja alkoi kuuluisa "valejäljen" ajo. Revippäs tästä päätelmä.
Eikä ainoa tapaus. Itse olen huomannut saman, jopa suullinen kehu kapulalla saa koiran miettimään tekemänsä mielekkyyttä.
Voi olla, että dominoiva ohjaaja tekee tässä juuri virheen.
Sekoittaa koiran ajo fiiliksen, ja ei ne leikki signaalitkaan varmaan koiran mielestä aina niin aitoja ole. Ja koiran herkkyystaso jäljen ajossa on paljon korkeammalla kuin esim. tottiskentällä. Näin ajattelen, voin ajatella täysin.............. old man
minna knuuttila

Viesti Kirjoittaja minna knuuttila »

Niin, en tiijä, mutta itse en ainakaan esineillä pistä ranttaliksi, vaan kokolailla eleettömästi annan joko esineen sisältä tai taskusta ruokaa ja PYRIN (ihan aina ei sekään onnistu) rauhoittamaan koiran niin, että sen etukynnetkin rentoutuu, ennenkuin annan luvan jatkaa jäljenajoa. Välillä kyllä tuntuu, että se odotuttaminenkin vain patoaa lisää viettiä ja muutaman kerran on pitänyt palauttaa koira niska-pers -otteella takaisin makuulle, kun se on omavaltaisesti koittanut jatkaa jäljenajoa.

Ja palkan annan niin, että palkkaava käsi on aina esineen päällä tai ihan koiran kuonon ja esineen välissä. Omalla koirallani tuppasi alkuun pellolla olemaan sitä vikaa, että saattoi ilmaista esineen jo metriä kahta aiemmin, heti kun esineen haju oli riittävän vahva. Pienensin esineitä ja lisäsin erään kouluttajan neuvosta ruokaa jäljelle vähän ennen esinettä, jolloin koiran oli "pakko" jäljestää esineelle asti. En siis alkanut hiillostamaan tai antanut uutta jäljestyskäskyä. Tiedä sitten auttoiko se, mutta nykyään koira ilmaisee esineet etukäpäliensä välistä.
Vastaa Viestiin