Hermot tiukalla!

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Hanna-Kaisa Hiltunen

Hermot tiukalla!

Viesti Kirjoittaja Hanna-Kaisa Hiltunen »

Tarvittais pikaista apua kun ei meidän herraan tunnu mikään konsti tehoavan ovikellon ja vieraiden suhteen. Aina kun ovikello soi, tai ovesta tulee vieraita alkaa hirveä rynnistys ovelle ja niskakarvat pystyssä haukkuu ja rähisee. Viime viikolla oli tuttu naapuri käyttämässä sitä pissillä kun olimme itse töissä. Kun hän meni omilla avaimilla sisään, koira syöksyi eteiseen ja tokkasi kädestä. Ja kyllä varmasti tuntee kyseisen henkilön eikä ennen ole näin vahvasti reagoinut. Mikä avuksi? Ei viittisi kovin pitkään ihmisiä purukohteena pitää...
Henna Nyyssölä

Viesti Kirjoittaja Henna Nyyssölä »

Minkä ikäisestä koiruudesta kyse?
Janet Tervashonka

Viesti Kirjoittaja Janet Tervashonka »

Meillä oli sama ongelma, koirat ovelle kauhealla rähinällä ja vanhin saattoi sitten "vähän puraista". Tein professori Kai Pelkosen ohjeen mukaan ja telkesin koirat toiseen huoneeseen niin kauaksi aikaa, että vieraat pääsevät sisälle, sitten laskin vasta koirat, yhden kerrallaan. Koirat eivät mitenkään reagoi jo sisällä oleviin ihmisiin, ehkä käyvät vähän nuuskimassa. Jos joskus on käynyt niin, että vieraat ehtivät eteiseen, enkä ehdi teljetä koiria, niin siinäkin suhteessa on tullut huima parannus, ketään ei ole enää purtu! Ja vierailijoille ehdoton kielto: ette kiinnitä koiriin mitään huomiota....
Hanna-Kaisa Hiltunen

Viesti Kirjoittaja Hanna-Kaisa Hiltunen »

Koira on 1v ja 4kk vanha.
Janet Tervashonka

Viesti Kirjoittaja Janet Tervashonka »

...joten ongelmasta pääsee melko helposti vielä eroon!
Anna Olin

Viesti Kirjoittaja Anna Olin »

Janet: toimiiko toi keino myös yliystävällisiin koiriin? Omani kiipeäis jokaisen ovesta tulijan syliin, jos vaan pääsis. Tietty tulijat on yleensä olleet tuttuja, mutta siltikin. Tuo tervehtiminen kun menee jo hieman liian iloiseksi. (ja naapurit varmaan luulee, että täällä koiraa tapetaan, kun piippaa siihen malliin :lol: )
Janet Tervashonka

Viesti Kirjoittaja Janet Tervashonka »

Kyllä kuulemma tepsii kaikkeen ei-toivottuun käyttäytymiseen ovella. Ohje kuulostaa oikeasti vähän typerältä, mutta toimii. Onkohan se niin ei-toivottua, kun hurrrja susikoira nuolee ihmisetn naamat eteisessä, voipi olla että pelottava rosvokin saa jalat alleen, kun seefferi alkaa oikein nuolemaan!
Mia Örnmark

Viesti Kirjoittaja Mia Örnmark »

Janet Tervashonka kirjoitti:Kyllä kuulemma tepsii kaikkeen ei-toivottuun käyttäytymiseen ovella. Ohje kuulostaa oikeasti vähän typerältä, mutta toimii. Onkohan se niin ei-toivottua, kun hurrrja susikoira nuolee ihmisetn naamat eteisessä, voipi olla että pelottava rosvokin saa jalat alleen, kun seefferi alkaa oikein nuolemaan!
Meillä tuota pusuttelu/jaloissa häärimistä sanotaan ihan tuttavallisesti kukkahattumenetelmäksi tai pehmeäksii voimankäytöksi, vaikkakin takalistolle tipahtaminen kenkiä pois ottaessa vähän kirpaiseekin kun koira tulee oikein puskemaan. :lol: Meillä on joskus vieraille sanottukin, että älköö suuttuko tuollasesta pusuttelusta ja pyörinnästä jaloissa. Toinen vaihtoehto on sitten pureminen ja rähinä. Ovat kaverit ymmärtäneet. :wink:
Anna Olin

Viesti Kirjoittaja Anna Olin »

:) Juu, kyllähän ne meilläkin yleensä vieraat ymmärtää, mutta sitten kun osa on niitä sellaisia vähän huonompi jalkaisia tai selkäisiä, niin reilut 30 kiloa sylissä ei ole vissiin ihan toivottavaa...? :? Ja oikeastaan minua tuo käytös ei liiemmin häiritse, neitihän vaan osoittaa kuinka IHANAA on kun joku joskus tulee, kun koko maailma on unohtanun "pienen", ihanan koiruuden mamman kanssa kaksisteen. (Lue: "mamma on ihan hölmö, kun vieraita käy liian harvoin, siks toisekseen eihän se edes silitä mua, puhumattakaan että se antais ruokaa.." :lol: )
Mutta omasta kokemuksesta olen havainnut, että tuollaiset loikkimiset voivat kyllä tehdä kipeääkin, minua vasten koiruus lakkasi hyppimästä, kun kerran tuli poskeen oikein verta vuotava naarmu just aiemmin leikatuista kynsistä.
-tietenkin asian olisi voinut ymmärtää siten, ettei leikkaisi niitä kynsiä... (kuten toiset käskevät) :D
On se kuitenkin ystävällinen koira mukavampi, kuin se vastakohta..
Vastaa Viestiin