Virheellinen toiminta, mutta toivottu lopputulos

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Seija Rinne

Virheellinen toiminta, mutta toivottu lopputulos

Viesti Kirjoittaja Seija Rinne »

Todella p-mäisen työpäivän päätteeksi kotiin ja eikun koiran kanssa metsälenkille rentoutumaan. Hetken siinä pusikoita haisteltuamme edestämme kirmasi juoksuun riivatun rusakko ja eikun Joda perään niin perkeleesti....taas.
Minä olin aivan kiehumispisteessä :evil: No, koira ei saanut vieläkään pupua kiinni ja palasi luokseni iloinen virne naamallaan. Kivaahan sillä toki oli ollut! Mutta minä räjähdin ja huusin sille varmaan maapallon kaikki p-ja v-alkuiset sanat muutaman saamarin pöllöpään lisäksi. Ja koira oli ilmeisen häpeissään.
Näinhän EI kai pitäisi tehdä, kun se rontti kuitenkin sit tuli 5miljoonan kutsun ja komennon jälkeen. Ja mä alan rähjätä sille kuin viitapiru.
Mutta annas olla kun tuli taas seuraavan jänisjahdin paikka, niin Joda yllätti täysin; mullahan olikin sellanen herran enkeli, joka komennosta lopetti ajon ja kurvas sivulle häntä heiluen odottamaan kehuja :shock:
Täytyy nyt yrittää jotenkin saada vahvistettua tää käyttäytymismalli sille ennenkuin siltä taas unohtuu, et huligoinnista joutuu mamman kanssa vaikeuksiin :wink:

saksalainen jänisjahtikoira Joda (1v) & mamma
Tuula Siimes

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Kun me monen koiran omistajat katsomme lauman käytöstä vastaavissa tilanteissa eli lauman alempiarvoinen hilpasee johonkin, tai jää johonkin niin kyllä se saa takasin tullessaan hieman kovistelua.
Eronahan tuossa on vaan se ettei se lauman ylempiarvoinen paljonkaan sitä karkuria huutele, antaa vaan runtua kun tulee takaisin....
Irina Pulkkinen

Viesti Kirjoittaja Irina Pulkkinen »

Oon tota miettinyt oman koikkumme kanssa. Asumme nyt rivitalossa ja ja sessellä on takapihalla niin kivaa että ei millään tulisi sisälle. Kun se sitten aika monen ärräpään ja huutelun jälkeen tulee niin kehuakko siitä että koira tulee vai torua siitä ettei tullut äkkiä? Ymmärtääkö koira että sitä torutaan siitä kun ei tullut heti? Onneksi yleensä tulee heti ensimmäisellä käskyllä ja sillon on sitten pippalot pystyssä :lol:
Johanna Nousiainen

Viesti Kirjoittaja Johanna Nousiainen »

Mielestäni ei pitäs milloinkaan missään tilanteessa koiraa torua luoksetulosta, koska riittä se yks kerta ja koira tuumaa ettei ton luókse kannata mennä kun sieltä ei tuu kun toruja. :)
Nina Kallio

Viesti Kirjoittaja Nina Kallio »

Pitää erottaa kaksi asiaa: Koira, joka et tiedä/tunne luoksekutsua (esim pentu) ja koira, joka ei välitä luoksekutsusta. Semmoselle riiviölle, joka vaan kettuillakseen ei tule luokse (nuuskii omiaan ym), voi toimia juuri tuo poisajaminen ja pieni tukkapölly.

Pennulle niin ei tietenkään saa tehdä tai koiralle, joka ei tiedä mitä käsky tarkoittaa. Silloin pitää ensin opettaa käskyn merkitys (eli positiivinen vahvistaminen esim nameilla) ja kun käsky tunnetaan ja se mahdollisesti aikanaan haastetaan, niin tukkapölly voi olla paikallaan.

"My way or the highway.." :twisted:
Sirpa Rautiainen

Viesti Kirjoittaja Sirpa Rautiainen »

Mä ainakin komennan aina kun on jäniksen perään lähtenyt, sadattelen oikein kunnolla vaikka tulis miten nätisti luokse. Täytyyhän sen saada tietää, että on jotain väärää tehnyt. Ja vaikka kuinka sadattelen tulee aina yhtä iloisena luokseni. Aikuinen koira tietää jo itsekkin mitä ei oikeasti saisi tehdä, veri vaan välillä vetää jäniksen perään.

T sirpa
kari salkosalo

Viesti Kirjoittaja kari salkosalo »

Jos koira "tukkapöllyn" ja huutamisen jälkeen jättää "jänikset" rauhaan ja tottelee edelleenkin luoksetulo-käskyä, et ole voinut menetellä virheellisesti.

Koulutus on niin yksinkertainen juttu, et sä olet tehnyt oikein, jos koirasi käyttäytyy toivotusti! Riippumatta siitä, että mitä teoreettisesti puhutaan ja kerrotaan ns. "lainalaisuuksista"

T:Salkkis
Nina Kallio

Viesti Kirjoittaja Nina Kallio »

Kari puhuu viisaita. :tsemp:
Vastaa Viestiin