Luoksetulo, karkailu

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Anneli Ylimartimo

Viesti Kirjoittaja Anneli Ylimartimo »

Seija Kulmala kirjoitti: edesmennyt urokseni oli täysin riistahullu. Oli vaikka 6 tuntia hirven perässä, takaisin ei tullut jos vain hajulla oli. ---
Ainoa mikä todella tehosi oli ehdollistaa pillin ääni palloon. Koira onneksi oli myös pallohullu.
Sama riistahulluus ongelmana täälläkin. Hyvät neuvonne olisivat kalliit!
Koira on nyt 2,5-v ja "hirvestyksiä" on ollut vasta muutama ja viimeistään tunnin kuluttua koira on palannut pillin äänestä luokseni, mutta pelkään että ongelma pahenee.

Teenköhän jotain väärin?:
Kun koira saa tuoreen hirven hajun ja ehtii lähteä sen perään ennenkuin saan sen kytkettyä, olen kuitenkin toivorikkaasti vaikkakin turhaan puhaltanut pilliin 2-3 kertaa (koska kerran olen opettanut koiran tulemaan vihellyksestä luokse), lopettanut sitten ja lähtenyt autolle. (Koira on pari kertaa tullut autolle, jonka jätän yleensä samaan paikkaan metsäautotien varteen.) Mutta reilun puolen tunnin kuluttua olen jo niin huolissani - ja yökin jo alkaa pimetä jne. - että lähden sittenkin etsimään koiraa ja kutsumaan sitä pillillä ja jonkin ajan päästä se läähättää perääni puolikuolleena väsymyksestä ja hätääntyneen oloisena ja painautuu jalkojeni juureen läähättämään.
Mitä tekisitte silloin? Itse olen vain eleettömästi kytkenyt koiran ja lähtenyt viemään sitä autolle, vaikka sisällä kiehuisi kiukusta ja helpotuksesta.

Pari kertaa koira on karannut lähellemme yllättäen ilmestyneen toisen koirakon luo tutustumaan, niin että olen joutunut itse hakemaan sen pois, ja silloin olen kyllä tehnyt selväksi että moinen käytös ei vetele. Tälle koiralle tehoaa parhaiten napakka, lyhyt ravistelu niskanahasta niin että koira kiljahtaa (kiljaisu on kyllä pelkkää teatteria, otteeni ei niin vahva ole).

Mutta tuo hirvestys on paha ongelma. Yritän nyt aloittaa pillin äänen ehdollistamisen palloon (tämäkin koira on pallohullu) - kiitos Seijalle vinkistä! - mutta kaikki muutkin vinkit ovat tarpeen.

Anneli
Anne Linjala

Viesti Kirjoittaja Anne Linjala »

Tyhjennetty
Viimeksi muokannut Anne Linjala, 04 Heinä 2006 13:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
eija oikarainen

luoksetulosta vielä

Viesti Kirjoittaja eija oikarainen »

Minä olen kuullut, että jos koira karkaa, niin se pitää ajaa pois laumasta eli ihmisen luota silloin, kun se palaa reissultaan.

Itse kokeilin tätä yhden kerran Sipoon koirametsässä. Olimme talvella perheen kanssa siellä ja koira oli vapaana. Se innostui 7 kuukauden ikäisenä (silloin) toisista koirista niin paljon, että lähti yhden miehen ja hänen kolmen villakoiransa perään. Ei tullut, vaikka kutsuin. Sanoin miehelleni, että nyt ei sitten kutsuta ja pidä suus kiinni kun toimin. Jatkoimme matkaa normaalisti (hui, kuinka edesvastuutonta!!!) No, kuitenkin, me kävelimme ja koiraa ei kuulunut. Aloin vähän huolestua, mutta päätin, että minä en huuda sitä. Kului aikaa ja niin se rymisteli sieltä tulemaan. tuli oikein mielin kielin, kai sillä oli ikävä tehnyt tepposensa. Minä käännyin koiraa kohti ja huusin naama punaisena, karjuin ja osoitin, että tämä lauma ei ole sinun laumasi. Se kyllä ymmärsi todella hyvin, vaikka sanotaan, ettei koira snaoja ymmärrä. Se jäi seisomaan, kun huusin eikä yrittänytkään tulla luoksemme. Käänsin sille selän ja jatkoimme perheen kanssa matkaa. Koira tuli jonon perässä ja minä taas karkoitin sen laumasta. Se jäi hölmönä istumaan kun poistuimme. Pikkuhiljaa se tuli lauman luokse, kulki vierelläni ja kun ohitimme seuraavat ihmiset ja koirat, jotka olivat myös vapaina se meni kyllä leikkimään, mutta kun en noteerannut ja jatkoin vain matkaani, oli ilmeisesti sen mielestä parmpi seurata minua kuin toisia koiria.

Se on ollut ensimäinen ja viimeinen kerta kun minun on tarvinnut puutua sen karkailuun. Muutenkin vaapaana ollessa teen paljon sitä, että kutsun sen luokse, annan makupalan ja päästän saman tien vapaaksi.

Ulko-ovi meillä on auki etupihalle ja takapihalle eikä se lähde mihinkään. Samoin parkkipaikalla (asumme paritaloyhtiössä) sen kanssa harjoittelen nykyisin päivittäin muutamia asioita:

1. Paikallaan olo. Aluksi teimme niin, että koira oli hihnassa, käskyllä "paikka". Kun se jäi istumaan, se tahtoi menn' maahan, joten otin paikallaan olon koiran ollessa makuulla. Pikku hiljaa pystyin venyyttämään matkaa ja nyt paikallaan olo sujuu jo vapaana. Muutaman kerran olen kokeillut myös niin, että on häiriöitä. Häiriöt meillä ovat mm. juoksevat lapset, palloa potkivat lapset ja ohikulkevat ihmiset.
2. Olemme harjoitelleet seuraamista. Se on ehkä meillä kaikista vaikein hommeli. se yrittää kovasti vetää ja seuraaminen on vaikeaa. Mutta tuolla toisella keskustelufoorumilla puhuinkin jo käskyistä "vapaa" ja "yhdessä" . Mutta seuraamista pitää harjoitella.
3. Sivulle. Sivulle koira osaa tulla erittäin hyvin, sillä se tietää, että siitä seuraa mukiavia asioita kuten vapaaksi pääseminen, makupala tai kehut.
4. Tänne. Sitä käskyä olemme harjoitelleet koiran ollessa vapaana. Minusta yksi kouluttaja sanoi erittäin kivasti koirani tänne käskyn tottelemisesta: "se suorittaa sen mallikelpoisesti". Eli koira tulee vauhdilla eteeni, istahtaa ja ottaa suoran katsekontaktin. pientä hiomista vielä vaaditaan, sillä koira ei ole minun mielestäni kyllin lähellä. Mutta näistä kaikista se ilmeisesti tietää saavansa aina jotakin kivaa eli kehut ja makupalan tai vain toisen.


Kun juttelin erään kouluttajan kanssa, hän sanoi, että opeta koiralle ensin vain yhden toiminnon käskyt. Eli istu, maahan tai mitä niitä onkaan. Minä tietty jääräpäåänä aloin opettaan niitä, jotka palvelevat monia asioita eli tänne, paikka ja sivulle. Teinköhän aivan tyhmästi?

Mutta asiasta viidenteen, yksi kouluttaja kertoi myös sellaista, että hommaa (jos ei satu olemaan!!!) kaljatölkki. Laita sen sisään muutama kivi tai lasihelmi. Sulje tölkki esimerkiksi maalarinteipillä. Kun koira sitten tekee jotakin mitä et halua sen tekevän. Esimerkiksi kun se ottaa ensimmöisen karkuaskeleen tai säntää toisen koiran luokse tai muuta vastaavaa, niin heitä kaljatölkillä maahan koiran viereen. Tästä lähtee niin kova ääni, että koirasi havahtuu. Kun se kääntää pänsä pois kohteesta ( eli siitä, mihin on alunperin reakoinut), niin kutsu se luoksesi ja kehu niin valtavasti kuin osaat.

Myöhemmin tämä toimii my6ös niin, ettei sinun tarvitse kuin heläyttää tölkkiä taskussasi tai kädessäsi, kun haluat koiran huomion itseesi. Tätä muuten käytetään monessa paikassa!!!!

Ja jos vantaalla on muitakin koirakoulutuksesta kiinnostuneita, niin perustetaan ryhmä.... ja hankitaan kouluttaja!!!!

Jaahaa, taas tuli tarinaa...
Janita Leikas

Re: luoksetulosta vielä

Viesti Kirjoittaja Janita Leikas »

eija oikarainen kirjoitti: Mutta asiasta viidenteen, yksi kouluttaja kertoi myös sellaista, että hommaa (jos ei satu olemaan!!!) kaljatölkki. Laita sen sisään muutama kivi tai lasihelmi. Sulje tölkki esimerkiksi maalarinteipillä. Kun koira sitten tekee jotakin mitä et halua sen tekevän. Esimerkiksi kun se ottaa ensimmöisen karkuaskeleen tai säntää toisen koiran luokse tai muuta vastaavaa, niin heitä kaljatölkillä maahan koiran viereen. Tästä lähtee niin kova ääni, että koirasi havahtuu. Kun se kääntää pänsä pois kohteesta ( eli siitä, mihin on alunperin reakoinut), niin kutsu se luoksesi ja kehu niin valtavasti kuin osaat.

Myöhemmin tämä toimii my6ös niin, ettei sinun tarvitse kuin heläyttää tölkkiä taskussasi tai kädessäsi, kun haluat koiran huomion itseesi. Tätä muuten käytetään monessa paikassa!!!!

Ja jos vantaalla on muitakin koirakoulutuksesta kiinnostuneita, niin perustetaan ryhmä.... ja hankitaan kouluttaja!!!!

Jaahaa, taas tuli tarinaa...

Tossa kaljatölkin tilalla toimii samana avainnippu, testattu juttu :D
sanna pusu

Viesti Kirjoittaja sanna pusu »

en osaa kyllä sanoa onko tämä hyvä vinkki mutta meidän neidille tehos nämä voima sanat ku karkaa pihalta ja usein naaruriin jossa on toinen koira niin ei varmaan antaudu kiinni ei kuule ei nää mutta ku ottaa möreen äänen ja karjasee että, minni perkele kotio ja sassiin niin koira on ennemmin kotona ku ite ja istuu oven edessä ja kattoo etten minä ole mitään tehnyt kiltisti oon ollut tässä koko ajan! siis tämä meidän neito on minni ja ikää vähän reippaan vuoden! naapurit ei kyllä varmaan tykkää siittä että naapurista kuuluu hirmuinen kiroominen mutta minkäs teet ku sitä uskoo kaikista parhaiten!!!
:D :heipat:
Senni Hietaranta

Viesti Kirjoittaja Senni Hietaranta »

Itse sain dobberini opetettua suht`nopeasti tulemaan luokse ns. liinan avulla, eli pitkä naru, joka oli aina koiran irti ollessa kiinni sen valjaissa. Jos koira ei kutsuttaessa tullut luokse kiltisti ja vitkastelematta, nappasin liinasta kiinni, ja yksinkertaisesti vain vedin ja pakotin koiran tulemaan luokseni :arrow: isot ja valtavat kehut. Liina oli lähes samanlainen, jota käytin jäljellä, ainoa ero oli, että liina on noin 50m pitkä, joten sain sen kiinni koiran ollessa kauempanakin. Itse ostin liinani muistaakseni K-raudasta (saa niin pitkän pätkän kuin haluaa/tarvitsee), se on lähes samanlaista kuin auton turvavyö, ei katkea eikä juurikaan jää kiinni mihinkään puuhun tai kivenkoloon. Suosittelen sen kiinnittämistä kuitenkin valjaisiin eikä pantaan, että mahdollisen "jumittumisen" tapahduttua, koira ei kuristu...
Vastaa Viestiin