Mikähän syynä

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
eija oikarainen

Mikähän syynä

Viesti Kirjoittaja eija oikarainen »

Meidän uroksemme on nyt yhden vuoden. Se on luonteeltaan rauhallinen ja ihmisystävällinen. Kotioloissa seuraa kyllä tarkkaan, mitä tapahtuu, mutta makoillen vain silmillä seurailee. No, joskus kyllä perskärpäsenä seuraa jopa vessaan saakka meikäläistä. Kun ovikello soi, se jää yleensä katsomaan korvat hörölään, kuka tuli, Käy tervehtimässä tai sitten vain toteaa tulijan, mutta haukkuvan sen en ole koskaan kuullut tulijoita. Paitsi yöllä se on muutaman kerran kömpinyt paikaltaan ja haukkunut ulkoa kuuluvia ääniä.

Olimme lomalla pari viikoa ja koira jäi miheni kanssa kotiin. Minä lähdin tyttären kanssa edeltäkäsin. Mies ja koira tulivat muutaman päivän päästä. Talo jossa olimme, on iso omakotitalo, johon on kolme sisäänkäyntiä. Kaikki ovet ovat sepposen selällään aina ja ihmiset sielläpäin eivät soittele ovikelloja, vaan tulevat suoraan sisälle. Kun taas meillä täällä ovat ovet kylläkin auki sekä etu että takapihalle, mutta vieraat soittelevat kyllä ovikelloa.

No, koiramme piti aivan m mahdotonta meteliä aina kun joku tuli sisään. Se haukkui kovasti ja nosti niskakarvansa pystyyn. Hetken kuluttua kylläkin meni ihmisen luokse ja oli juttutuulella ja kovasti innoissaan tulijasta.

Se minua hämmästytti, että sen käytös ei muuttunut vaikka olimme siellä melkein kaksi viikkoa ja suurinpiirtein samat ihmiset kulkivat ovista.

Ja toinen, tähän asiaan ehkä liittyväkin piirre on se, että kotioloissa ja ulkona saa kuulua vaikka mitä ääniä ja olla vaikka mitä härveleitä, niin koira ei pahemmin niile reagoi, mutta nyt lomalla se haukkui jopa pyykikoneen ääntä pesuhuoneessa. Tai muuta kahisevaa, mitä se ei ole tehnyt ennen. Sitten eräänä aamuna päästin sen ja äitini neljävuotiaan koiran ulos temmeltämään n. 3000 neliön tontille. Koirat juoksivat ja leikkivät, minä hörpin aamukahviani. Sääskiä oli aivan mhdottomasti ja nostin yöpaitani kauluksen ylös ja minulle muodostui yöpaidastani ikään kuin huppu. Kai sitten muistutin munkkia tai nunnaa, kun koirani, siis minun oma koirani, säntäsi kuin mielipuoli kohti ja jäi haukkua räksyttämään eteeni. Vasta kun sanoin sille, "mitä höpiset", se laski karvansa alas, haukku loppui ja häntä maatakohden se tuli nolona luokseni. Se liehitteli ja oli tosi nolon oloinen. Tein saman jutun uudelleen, jolloin se ei enää haukkunut, mutta perääntyi kyllä kunnes sitten tuli luokseni vaikken pyytänyt.

Kommentokaapa, mitä ajattelette käytöksne muutoksesta... Ja mistä voisi olla kyse?

Nyt kun tänään palasimme kotiin ja tyttären kaverit ovat menneet ja tulleet avoimista ovista, on koira vaan relana makoillut ja lunkisti liikutellut korviaan. ei ole edes noussut paikaltaan tarkistamaan tilaannetta.

Onkohan nyt kysymyksessä myöhäisiän möröt vai mikä

kyselee Eija
Vastaa Viestiin