Tuomarikoulutuksesta

SPL:n näyttelyihin ja ulkomuotoon liittyvät aiheet
Lilli Hyvärinen

Tuomarikoulutuksesta

Viesti Kirjoittaja Lilli Hyvärinen »

Voisiko joku asiosta perillä oleva kertoa,minkälaisia meriittejä tulee ulkomuototuomarilla olla? Vaaditaanko mitään näyttöä koulutuspuolelta?

Ja olisi mielenkiintoista tietää,keitä tällä hetkellä on koulutukseen hyväksytty.
Johanna Syväkuru

Viesti Kirjoittaja Johanna Syväkuru »

Minuakin kiinnostaisi tietää, että mitä tuomarikoulutus vaatii.
Voiko koulutukseen hakea kuka tahansa, vai mitä meriittejä se vaatii, ja kuka hyväksyy?

Onkos se julkista tietoa, ketkä koulutuksessa ovat?

Èhkä tätäkin palstaa lukee joku, joka asioista tietää.. Vastauksia ei vain kuulu.
Erkki Läike

Viesti Kirjoittaja Erkki Läike »

Ulkomuototuomarikoulutuksessa on kaksikin vaihetta, tai oikeastaan saksanpaimenkoiraliiton ajatuksissa kolmaskin.
1. SPL oma koulutus
2. SKL-FKK virallinen koulutus
3. SV-tuomarikoulutus

SKL-FKK tuomarikurssin vaatimukset löytyvät kennelliiton sivuilta.
Saksanpaimenkoiraliitto ilmoittaa kun uusi peruskurssi aloitetaan, ei ainakaan ennen vuotta 2007.
Tällä hetkellä koulutuksessa ovat Tytti Luoto, joka on jo läpäissyt SPL koulutuksessa perusvaiheen ja on koearvosteluvaiheessa. Sami ja Kim Baggström ovat vielä perusvaiheessa.

Oikeudet arvostella näyttelyissä tulevat vasta kun henkilö on läpäissyt myös SKL-FKK koulutuksen ja pätevöity tuomariksi. SPL koulutuksen hyväksytysti päättäneillä on harkittu mahdollisuutta arvostella epävirallisissa pentukatselmuksissa.

Kun henkilöllä on SKL-FKK antama pätevöinti ja hän on arvostellut riittävästi (ainakin 5 vuotta ja vuosittain arvostelua) liitto voi esittää häntä SV- tai tulevaisuudessa WUSV koulutukseen.

Tie tuomariksi on pitkä ja vaatii usean vuoden ahkeran harjoittelun. Tuomarikokeilaiksi pyrkineillä on yleensä ollut vähintään 10 vuoden aktiivinen saksanpaimenkoira harrastus ja kasvatus taustalla.
Lilli Hyvärinen

Viesti Kirjoittaja Lilli Hyvärinen »

Kiitos vastauksesta.

Vielä kysyisin tarkemmin tuosta harrastustaustasta,että onko sitä määritelty sen tarkemmin?
Esim. pitääkö olla jotain konkreettista näyttöä koepuolelta,kuten tulos itse kouluttamallaan (ja ohjaamallaan) koiralla tms.?
Heidi Similä

Viesti Kirjoittaja Heidi Similä »

Näyttäisi vähän siltä ettei tarvitse.
Johanna Mattila

Viesti Kirjoittaja Johanna Mattila »

Näyttäisi vähän siltä ettei tarvitse.
:?:

Kyllä mä olen ollut siinä uskossa, että pitää.
Hanna Rikkonen

Viesti Kirjoittaja Hanna Rikkonen »

Mielestäni pitää olla kilpaillut kouluttamallaan koiralla suojelussa.
Kannattaa varmaan soittaa Läikkeelle ja kysyä häneltä.
Tuula Siimes

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Miten mulla on sellanen mielikuva ettei Läike itsekään ole koskaan kisannut suojelussa (tai muussakaan lajissa), ja on silti ulkomuototuomari :eitietoo:

Voihan toki olla että nykyään tarvitseekin koetulokset mutta epäilen..
Heidi Similä

Viesti Kirjoittaja Heidi Similä »

Voihan ollakin että pitäisi olla, mutta kysymys kuuluukin onko niin käytännössä :?:
Erkki Läike

Viesti Kirjoittaja Erkki Läike »

Joku oli kysynyt milloin olen saanut tuomaripätevyydet
Suomen Kennelliitto 1975
SV 1985
Erkki Läike

Viesti Kirjoittaja Erkki Läike »

Vielä kun niistä pätevöinneistä niin lisätään vielä tämäkin
SV hyväksymä jalostustarkastaja 2005
Lilli Hyvärinen

Viesti Kirjoittaja Lilli Hyvärinen »

Siis vastasit vain itseäsi koskeneeseen kysymykseen,miksi et samalla tähän tuomarikoulutusasiaan?
Viesteistä päätellen muutkin kuin minä ovat asiasta kiinnostuneita.
Onko siis asiaan liittyvissä huhuissa perää? Huhuissa,joiden mukaan koulutukseen oppilaita haettaessa yhtenä ehtona on ollut tulos suojelukokeesta itse kouluttamallaan koiralla,ja että tämä tulos osalta koulutuksessa olevilta puuttuu??
Heikki Heiskanen

Viesti Kirjoittaja Heikki Heiskanen »

Lilli Hyvärinen, kertoisitko keltä ulkomuototumarioppilailta puuttuu tämä niin sanottu ScHh tulos omakouluttamallaan koiralla??
Lilli Hyvärinen

Viesti Kirjoittaja Lilli Hyvärinen »

Heikki;en ole väittänyt näin olevan,vaan kysynyt,ONKO? Ihmetten,miksi asialliseen kysymykseen ei saa suoraa vastausta,asian kiertely saa mielikuvituksen laukkaamaan.
Johanna Syväkuru

Viesti Kirjoittaja Johanna Syväkuru »

Ompa mielenkiintoista, yksinkertaisia kysymyksiä, mutta niin vaikeita vastata, ilmeisesti.

Asiasta vähän toiseen, luulisi kyllä, että jalostustarkastajalla pitäisi olla aika vankka kokemus myös koepuolella. Helppo ainakin niin olisi uskoa. Mutta ehkä heillä onkin?
Vastaa Viestiin