Nappulat ja papanat eivät korvaa itsetehtyä

Ruokintaan ja ravintoon liittyvät aiheet
Tuija Kuisma

Nappulat ja papanat eivät korvaa itsetehtyä

Viesti Kirjoittaja Tuija Kuisma »

Kovastipa keskustellaan erilaisista nappuloista ja papanoista. Papanakeskustelu näyttää käyvän välillä niin totisena, että luulisi asialla olevan valmistajat tai myyjät.
Kyllä koirillekin kotiruoka aina teollisen muonan peittoaa.
Johtuuko nappulavillitys ajan puutteesta vai laiskuudesta. Ei jakseta/viitsitä keitellä koiralle kunnon pöperöitä. Ohjeista ei ainakaan ole puutetta, niitä löytyy pilvin pimein. Aloittaa voi vaikka Yrjölän puurosta.
Kokemuksesta voin sanoa, että koira voi hyvin ja pysyy terveenä kotiruualla - enkä tarkoita tässä ihmisille valmistettu kotiruokaa.
Tuula Siimes

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Laitappa muutama ohje :tsemp:

Oletko ruokkinut koirasi koko ikänsä itse tekemällä sapuskalla?
Ovatko kuvattuja? Tulokset?
Laitatko purkista mitään vitamiineja tms. sekaan?

Ihan mielenkiinnosta kyselen :)
Tuija Kuisma

Viesti Kirjoittaja Tuija Kuisma »

Tuula Siimes kirjoitti:Laitappa muutama ohje :tsemp:

Oletko ruokkinut koirasi koko ikänsä itse tekemällä sapuskalla?
Ovatko kuvattuja? Tulokset?
Laitatko purkista mitään vitamiineja tms. sekaan?

Ihan mielenkiinnosta kyselen :)
Kiitos mielenkiinnosta, Tuula
Itse tekemällä pääasiassa. Lisäksi vähän kotiruokaa (ihmisten) silloin tällöin. Koirapuurot ovat hirssi-, tattari-, riisipohjaisia, sekaan juureksia/vihanneksia, vaihtelevasti lihaa, kalaa, kanaa ja ajoittain puristettua valkosipuliakin. Annokseen lisään öljyä, joskus raejuustoa ja kananmunankeltuaisen. Koirani saa myös kovaa leipää, kaurapuuroa, raakaa naudanlihaa, joskus rustoa (vähän ja naudan), raakoja silakoita, raakaa, sulatettua pakastekalaa, piimää, viiliä, pähkinöitä ja mantelia. Se syö myös hedelmiä (valikoidusti). Joskus annan kalaöljykapselin päivässä muutaman viikon ajan.
Minulla on viides sp-koira menossa. Niistä 4 on aikoinaan kuvattu ja lonkat ovat olleet ok. Koirani ovat olleet pitkäikäisiä (10-14v.), terveitä ja "hyvävatsaisia". Olen antanut vanhoille koirilleni joskus B-vitamiinia ja Cartivet `ia. (nimestä en ole ihan varma). Ruokinta lenkin/ulkoilun jälkeen 2 kertaa päivässä, kun koira ei ole enää hengästynyt. Nykyinen koirani on 6v, sähäkkä ja iloinen narttu, joka tuli 3-vuotiaana perheeseemme.
Ruokinta on vain yksi, tosin tärkeä, osa koiran hyvinvointia. Geeneihin ei kai voi paljoakaan vaikuttaa.
Tuula Siimes

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Kiitos vastauksestasi. Eli ruokinta on muuten sama kuin meillä paitsi mulla on nappula osana. Pähkinää ja mantelia en kyllä ole koirille antanut.
Oletko antanut marjoja?
Mustikat on hyviä :wink:
carita servin

Viesti Kirjoittaja carita servin »

Kyllä nappula ruokinnallakin tulee terveitä koiria. Mutta jokainen tietysti tekee miten parhaaksi näkee oman koiransa kanssa. Itsetehdyssä ruuassa minun tiedot ja taidot eivät riitä ainakaan siihen mitä laboratoorioissa on tutkittu ravintopitoisuudet jne.
Joskus 20 vuotta sitten keitellyt ja miksaillut itsekin näitä pöperöitä mutta kyllä itse olen sitä mieltä että koira saa täysipainoisempaa ravintoa säkistä.
Tuija Kuisma

mustille mustikoita

Viesti Kirjoittaja Tuija Kuisma »

Tuula Siimes kirjoitti:Kiitos vastauksestasi. Eli ruokinta on muuten sama kuin meillä paitsi mulla on nappula osana. Pähkinää ja mantelia en kyllä ole koirille antanut.
Oletko antanut marjoja?
Mustikat on hyviä :wink:
Hei! Mustikat ovat hyviä. Koiramme syö niitä suoraan varvuista ja samoin kotimarjapensaista karviaisia ja punaisia viinimarjoja. On kyllä katsottava perään, ettei syö liikaa. Oletan, että karviaiset ovat viinirypäleiden kaltaisia ja nehän eivät ole koiran ruuansulatukselle hyväksi, joten karviaisissa on tiukka kiintiö.
Muuten: suklaa ja suola ovat kokonaan pannassa.
Pähkinöistä ja manteleista: vain muutama päivässä silloin tällöin. Keitän myös soijaa, jonka kypsentämisen jälkeen muhennan tehosekoittimella mössöksi. Sitä annan joskus muuhun ruokaan sekoitettuna. Sisäelimistä käytän kypsennettynä possun kieltä ja sydäntä sillon tällöin. Herkkua koiralle.
Ylläolevasta voisi päätellä, että kylläpä sitä koiraa paapotaan ja hemmotellaan, kalliiksikin luulisi tulevan.
Voi tullakin, mutta kun ruuan pohjana on terveelliset puurot, ei kokonaisuus niin hintavaksi muodostu. Lisäksi tietää, mitä koirallensa syöttää. Ainakin säästyy teollisen ruuan lisäaineista. Ja kun saksanpaimenkoira on upea koira, mitäpä ei sen hyvinvoinnin eteen tekisi.
PS. Joskus tosin tuntuu, että koira syö terveellisemmin kuin muu perhe.
PS2. Onko kuva mustasta sp:sta sinun koirasi? Minkä niminen? Itselläni oli 3. koira musta, ruskeilla sukilla. Mitä sukua koirasi on (lähisukulaiset) - se kuvassa oleva?
Tuula Siimes

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Juu samoin menee meillä mustikat suoraan varvuista ja marjat pensaista sekä omenat puusta :D
Viime vuonna keräsimme mustikoita koirille pakkaseen.

Musta koira on Black Chance Ida (Vico v Bernet-Black Chance Frida)
koko suku löytyy tästä linkistä http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoir ... 0/02&R=166
aki sutinen

Re: mustille mustikoita

Viesti Kirjoittaja aki sutinen »

Sisäelimistä käytän kypsennettynä possun kieltä ja sydäntä sillon tällöin.
Hmm..eihän tuota possunkieltä voi sanoa hyvällä tahdollakaan sisäelimeksi...sehän on melkein täyttä lihaa!
Tuija Kuisma

Re: mustille mustikoita

Viesti Kirjoittaja Tuija Kuisma »

aki sutinen kirjoitti:
Sisäelimistä käytän kypsennettynä possun kieltä ja sydäntä sillon tällöin.
Hmm..eihän tuota possunkieltä voi sanoa hyvällä tahdollakaan sisäelimeksi...sehän on melkein täyttä lihaa!
Hyvä Aki!
Onhan se sisäelin, kun pitää suun kiinni. terv. tk
Hilkka Laakso

Re: mustille mustikoita

Viesti Kirjoittaja Hilkka Laakso »

Tuija Kuisma kirjoitti:Oletan, että karviaiset ovat viinirypäleiden kaltaisia ja nehän eivät ole koiran ruuansulatukselle hyväksi, joten karviaisissa on tiukka kiintiö.
Mihin tämä perustuu? Siis miksi viinirypäleet ovat haitaksi?

Olen aikaisemmin ajatellut, että se johtuu siitä, että viinirypäleissä voi "kuorellisina hedelminä" olla jäämiä lannoitteista tai tuholaismyrkyistä, mutta tämähän ei päde kotikarviaisiin?
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Olen kuullut myös,että viinirypäleet olisivat haitaksi,syytä en kyllä tiedä.
Senni Hietaranta

Viesti Kirjoittaja Senni Hietaranta »

Väitetään, että rusinat ja viinirypäleet saattavat aiheuttaa koirille munuaisvaurioita ja jopa kuolemaan johtaneita myrkytyksiä. Haitallista ainetta ei tunneta. :|
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

Sama käsitys minulla kuin tuossa aiemmin tuli - siis nuo torjunta-aineet ja semmoset ilmansaasteet jää siihen viinirypäleen kuoreen. Ei varmastikaan tee mitään häikkää antaa joskus pikkusen sillointällöin!

Karviaisia on meilläkin koissut popsineet pensaista suoraan, eikä ainaskaan oo menny maha sekasin. Ja mustikat ja puolukatkin menee parempiin suihin :lol:

Miekin kannatan raakaruokintaa (tai kotiruokintaa)! :D
Mikko Pietarinen

Viesti Kirjoittaja Mikko Pietarinen »

Voi kun en löydä sitä osoitetta mistä luin tätä viinirypäle/rusina juttua. Lyhykäisyydessään kuitenkin se meni niin että viinirypäle on sellainen hedelmä joka kerää ilmastosta saasteita itseensä ja niihin voi tulla myrkky jäämiä (esim. elohopea tai syanidi). Määrät jotakin marjaa kohden tietysti ovat jotain ihan niin älyttömän pieniä että ihmisille niistä ei varmaan ole koskaan todettu olevan haittaa mutta väittäävät kovasti että tähän olis koiria kuollut ihan mitättömistä marjan syönneistä. Tietysti täytyy olla jo vähän huonoa tuuriakin mukana että juuri omalle koiralle sattuu tällainen marja jossa myrkkyä olisi mutta enpä ainakaan itse viitsi ottaa riskiä. :|

Koetin googlettaa vaikka kuinka mutten enää löydä sitä julkaisua mistä tuota tutkiskelin pari kuukautta sitten. Sinänsä mietin että ihan järkeenkäypä asiahan se on, moni muukin aine on sellainen että ihmiset voivat sietää enemmänkin (suklaa esim.) mutta koirille saattaa pienikin määrä olla todella vahingollista.
Lotta Heikkilä

Viesti Kirjoittaja Lotta Heikkilä »

Entäs sipuli?

Kotona ollaan keskusteltu kovin, onko sipuli haitallista koiralle. Puoliskoni kun väittää, että olisi, mutta hänellä ei ole mitään perusteluja asialle. Olen nimittäin antanut koiralle kotiruuan jämiä, joissa lähes poikkeuksetta on ainakin vähän sipulia. Haitaksi?

p.s. kiitos ruokavinkeistä. Itseänkin kiinnostaisi antaa koiralle enemmän kotiruokaa, mutta pidemmän päälle arveluttaa, että jos en osaa antaa sille kaikkea, mitä se tarvitsee. Nyt pääasiallisesti nappularavinnon jälkeen turkki kiiltää ja koira voi hyvin. Toki yrjön puuroa olen keitellyt ja välillä antanut kermaviiliä tms. hapanmaitotuotteita ja kotiruuan jämiä.
Vastaa Viestiin