Syökää kanaa...

Ruokintaan ja ravintoon liittyvät aiheet
katariina salmimeri

Viesti Kirjoittaja katariina salmimeri »

Mielenkiintoinen keskustelu, mutta mulla on jotenkin sellanen mielikuva, ettei koiruudelle saa antaa lainkaan kananluita, mutta tämä tieto taitaa olla jo vanhetunutta...?

Pitänee varmaan updateta tietojani luiden suhteen :oops:
Kaisu Kainulainen

Viesti Kirjoittaja Kaisu Kainulainen »

^ ei kypsennettyjä kanan tai muunkaan linnun luita, tai ylipäätään mitään luita kypsennettyinä, mutta raakana kylläkin.

Eipä noita kettuja tai susiakaan näy kanatarhojen laitamilla kasapäin kuolleina tai sairastuneina, mutta eihän ne paistakaan niitä nuotiolla ennen ruokailua... :wink:
sami.lehtonen

Viesti Kirjoittaja sami.lehtonen »

Eipä noita kettuja tai susiakaan näy kanatarhojen laitamilla kasapäin kuolleina tai sairastuneina, mutta eihän ne paistakaan niitä nuotiolla ennen ruokailua... :wink:[/quote]
^Jep,kettuja ja susiahan näkee marketeissa jonoittain hamstraamassa teollisesti tuotettua lihaa ja luita. :lol:
On vähän eri asia syödä itse pyydettyä, kun tuota jalostusketjun läpikäynyttä lihaa. Kaupoissa myytävä raaka-liha on tarkoitettu kypsennettäväksi ja siitä syystä niihin saa lisätä säilöntäaineina "toksisia" kemikaaleja,jotka hajoavat kuumennettaessa.Aika humoristista soveltaa "biologisesti luonnollista ruokintaa" ajatusta -teollisesti tuotetuilla ruoka-aineilla.Lihan vaikutushan pääsääntöisesti ruokavaliossa on olla proteiininlähde,eikä suoliston bakteeriviljelmä.Proteiinin pitoisuus ei lihasta lähde kypsennettäessä,joten en näe järkeä jättää kypsennystä tekemättä. :wink:
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

^
Kypsennettäessä lihasta/sisäelimistä/kalasta tuhoutuu koiran ruuansulatukselle ja elimistölle hyödyllistä bakteeristoa, entsyymeitä ja joitakin hivenaineita/vitamiineja.
Minun koirille ostamani lihat ja sisäelimet ei ole pakattu suojakaasuun, ne on teurastamolta, jauhettu ja lyöty pakastimeen. Vararikkokin tulisi, jos ostaisin lihat marketin lihahyllystä, sen verran niitä tuo jäpikkä kuluttaa... :lol:
sami.lehtonen

Viesti Kirjoittaja sami.lehtonen »

Terhi Puumalainen kirjoitti:^
Kypsennettäessä lihasta/sisäelimistä/kalasta tuhoutuu koiran ruuansulatukselle ja elimistölle hyödyllistä bakteeristoa, entsyymeitä ja joitakin hivenaineita/vitamiineja.
Minun koirille ostamani lihat ja sisäelimet ei ole pakattu suojakaasuun, ne on teurastamolta, jauhettu ja lyöty pakastimeen. Vararikkokin tulisi, jos ostaisin lihat marketin lihahyllystä, sen verran niitä tuo jäpikkä kuluttaa... :lol:
Tuo kuulostaa jo paremmalta kun "marketti-barffaus" :evil:
Ne bakteeristot on hävitetty markettien lihoista jo jalostuksen alkuvaiheessa.Vitamiineista tuhoutuu kypsennettäessä c-ja b-vitamiineja, joiden määrä lihassa on muutenkin olematon.Entsyymit?-mitkä ja mikä on niiden positiivinen vaikutus terveyteen.Lihasta saatavat hivenaineeet tietääkseni ei kärsi kypsennyksestä. :?: Se, missä vaiheessa lihoihin lisätään nitraattia/nitriittiä ei ole minun tiedossa. :roll: Ehkä jo teurastamolla,kun lihat on leikattu oikeaan kokoon..En tiedä. Tästä syystä kannataisi selvittää mahdolliset lisä-/säilöntäaineet esim.teurastamolta.Jos, ja kun kyseessä on pakasteet,niin olisi loogista ettei niihin ole säilöntäkemikaaleja lisätty?!Toivottavasti raaka-ruokkijat ottavat asiasta selvän ja jakavat faktan tänne palstalle :D
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

No kyllä minäkin haluisin tietää, jos jo teurastamolla dumpataan lihat mömmöjä täyteen. :shock: En vaan ole moista kuullut koskaan näistä pakastetuista koiran sapuskoista. Aina elänyt kuvitelmissa, että aika luomua nuo olis. Minäpä koitan onkia jostain tietoa tästä. Se on ollutkin tiedossa, että suojakaasua/nitraattia on niissä "kaasupaketeissa". Tuskin sekään kuitenkaan milläänlailla haitallista koiralle, jos kerran-pari kuussa ostaa "kaasu"-munuaisia tai muita kaasuun pakattuja elimiä. :D
Autio Pirjo

Viesti Kirjoittaja Autio Pirjo »

Todella mielenkiintoinen keskustelu! Ne lihat, jotka minä ostin Keskiseltä oli muovipussissa ja eikä mitään mainintaa suojakaasuista ja sydämet, munuaiset ja maksa on Atrialla tyhjiöpakattu! Niitä on eläinten ruokapakasteessa! Eli vedetty ilma pakkauksesta pois! Ei siinä mitään kaasuja käytetä! Töihin minulle tulee ihmisille lihaa samanlaisissa pakkauksissa! Täytyypä lukea tarkkaan huomenna naudan lihan etiketti josko mainitaan kaasuista ym!!
Minäkin olen vuosia sitten kuullut, että koirille ei saa antaa linnun luita, mutta hyvä kun on uutta tietoa ja niitä saa RAAKANA antaa!
Meillä aikoinaan oli suomen pystykorva ja sille oli annettu metson luita, kun metsästivät ja tietysti kypsänä, niin oli rikkonut jotenkin koiran ruokatorvea, ettei koskaan siitä selvinnyt. Siitä jäänyt uskomus ettei saa linnun luita syöttää!
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

Broilerinsiivestä voi itsekin vääntämällä kokeilla, että aika taipuisaa ja pehmyttä on. Enpä ole koskaan nähny koiran läjässä luita törröttelevän, kyllä ne on hyvin sulaneet. Sama juttu, vaikka ois kokonaisen broilerin popsinut (kahden päivän annos). :D

Yhdestä suunnasta kuulin tähän säilöntäaine-asiaan, että tuoreessa lihassa ei tosiaan pitäis mitään olla, eri asia sitten ihan nämä jalostetut lihatuotteet tai suolatut kinkut, joihin tosiaan nitraatteja ja mitä lie muuta laitellaan, jotta lihan väri säilyy.

Siis jatkamme samaan tyyliin kuin tähän asti 8)
Autio Pirjo

Viesti Kirjoittaja Autio Pirjo »

Hyvä asia , kun vanhat uskomukset saa laittaa romukoppaan!
Kävin Atrian sivuilla katsomassa mitä suojakaasupakkaamisesta kertoivat:
Sillä pyritään pienentämään happipitoisuus korvaamalla happi typellä ja/tai hiilidioksiidilla. eli ei mitään vaarallista!
Eli turvallista on vaikka oliskin suojakaasua!
Nyt vaan naturellia broileria metsästämään!
Taitaa löytyä kaupan pakastealtaasta tähän hätään jatkossa pitäisi varmaan tilata kennelrehulta, mutta kun lähin paikka taitaa olla 50 km päässä ja kello 21.00.
Hilkka Laakso

Viesti Kirjoittaja Hilkka Laakso »

Autio Pirjo kirjoitti:Alan olla epätoivoinen meidän koiran kanssa, vähintään kerran viikossa on ripulilla! ......

Onko kukaan syöttänyt herkkävatsaisen koiranruokaa omilleen? Jotain mitä saa vain eläinlääkäriltä.
......

Onko koiran maha niin herkkä vai mikä on vikana. :cry:
Minullakin on vanha koira, ja takana vatsavaivoja. Ennen syötiin mitä sattui, kaikenlaista mitä täälläkin on mainittu. Sitten alkoi olla yhä tiheämmin vatsavaivoja, ripulia ja oksentamista. Koiran vatsa huusi ja koira oli selvästi välillä kipeä ja kärsivän oloinen. Syötiin lääkkeitä ja käytiin lääkärillä, mutta epäsäännöllisen säännöllisesti tuli vaikeuksia, ja esimerkiksi kaikista luista seurauksena oli oksentelu. Kun maha meni sekaisin, se oli sitä päiväkausia, eikä ruokakaan meinannut maistua ollenkaan. Aina oksentelun tullessa siirryttiin lääkärin ohjeen mukaan kana-riisi linjalle ja siitä sitten pikkuhiljaa normaalitilaan.

Avun toi lopulta tuo herkkävatsaiselle tarkoitettu eläinlääkäriltä saatava ruoka, jota aloin syöttää säännöllisesti, ja VAIN JA AINOASTAAN SITÄ. Pikkuhiljaa siirryimme normaaliin, laadukkaaseen senioriruokaan. Sillä ollaan nyt menty monta vuotta, ja voitu hyvin siitä huolimattta, että nivelrikon takia joudutaan vatsaa rasittavaa lääkitystäkin syömään jatkuvasti. Muutaman kerran vuodessa on edelleen ollut oksentelua, mutta yleensä se on mielestäni johtunut jostakin ulkoa löydetystä "herkusta". :)

Mitä siis nyt oikeastaan haluan sanoa, kun en todellakaan ole mikään ravintoasiantuntija, enkä ymmärrä barffeista tai luontaistuotteista tuon taivaallista?

Minä uskon, että kun kyseessä on vanha, herkkävatsainen koira, pitäisi vatsalle kohdistuva rasitus pitää mahdollisimman vähäisenä, ja tasaisena. Kuulostaa järkeenkäyvältä, minusta.

Jos vatsa on herkkä, tuntuu järkeenkäyvältä, että ruuan tulee olla helposti sulavaa? Raaka liha tai luut eivät kyllä siltä kuulosta. Miksi ehdoin tahdoin pitäisikään syöttää esimerkiksi luita, jos koira niistä kärsii, vaikka se olisikin kuinka luonnonmukaista susien ruokaa... Tuleeko itsellä mieleen vetää pihviä ripulimahaan? No ei tod, ainakaan minulla.

Kun vatsa on herkkä, tuntuu myös järkeenkäyvältä, että ruokavalio on tasalaatuinen. Ei tänään yhtä puuroa, eilen kanansiipeä, huomenna luuta, ylihuomenna rustoa... Sekaan heitetään vielä monenmoista luontaistuotettta, joitten vaikutuksia koirille ei tarkasti tiedetä... Ja vatsa on ihmeissään jatkuvasti?

Allergiat ovat tietysti hankalia, jos niiden takia (mikään?) valmisruoka ei käy. Toisaalta, voiko jopa ajatella, että joskus on valittava pienempi paha. Kumpi on vanhan koiran hyvinvoinnille ratkaisevampaa, jatkuva ripuli vai esim. korvien kutina, jos kerran nappuloilla on ennen mennyt hyvin?

Jokainen yrittää toimia koiransa parhaaksi, ja neuvojia on monia. Minä en edes yritä neuvoa, minulla ei kertakaikkiaan ole siihen riittävää kompetenssia. Kerroinpa vain, miten meillä on pärjäilty, ja mitä oma maaliasjärkeni sanoo. Tänään on muuten meidän neidin 14 v syntymäpäivä! :love:

Toivottavasti löydät avun hauvallesi!
Autio Pirjo

Viesti Kirjoittaja Autio Pirjo »

Meillä on nyt mennyt viikko hyvin! Olen antanut riisistä ja rikotusta ohrasta uunissa haudutettua puuroa kananlientä ja vähän sian lihaa. Maitohappobakteeria olen myös syöttänyt. Rino ei ole oksentanut viime perjantain jälkeen eikä ripuloinut! :)
Onnea syntymäpäiväsankarille! Hienoa että noin vanhaksi elänyt saksanpaimenkoira! Vai onko saksanpaimenkoira? Meillä on 9v. sp leikattu uros.
Se minkä vuoksi vaihdettiin kokeeksi puuroon ja lihaan oli jatkuvat korvatulehdukset. Sen jälkeen ei ole yhtään kuuria tarvinnut ja ei kutise korvat. Ei sekään ollut koiralle helppoa, kun yötä päivää raapi korviaan ja nuoli tassujaan. Lisäksi vielä valvotti meitä, kun nukkuu makuuhuoneen oven ulkopuolella!!
Tilasin broilerin siipiä ja aijon kokeilla tätä raakaruokintaa puuron kanssa jonkin aikaa ainakin muutaman viikon jos tuntuu hyvältä niin jatketaan, jos edelleen ongelmia. niin pitää eläinlääkäriltä ostaa sitä herkkävatsaisen ruokaa ja kokeilla sitä.
Autio Pirjo

Viesti Kirjoittaja Autio Pirjo »

Terhi hei!
Oulussa näkyy olevan koiranruoka myymälä jossa myydään broilerin siipiä ja paljon kaikenlaista muutakin. Minun poika asuu Oulussa ja löytyi yksi paikka josta saan koiralle siipiä tuotettua kun tulee käymään kotona! Hyvä!
Linkeistä siinäkin apua kiitos!
Peltonen, Satu

Viesti Kirjoittaja Peltonen, Satu »

sami.lehtonen kirjoitti:Eipä noita kettuja tai susiakaan näy kanatarhojen laitamilla kasapäin kuolleina tai sairastuneina, mutta eihän ne paistakaan niitä nuotiolla ennen ruokailua... :wink:
^Jep,kettuja ja susiahan näkee marketeissa jonoittain hamstraamassa teollisesti tuotettua lihaa ja luita. :lol:
:wink:[/quote]

Öh.. Kyllä mä kuvittelisin, että jos se kettu käy meidän pihatosta kanan viemässä niin sama kanaa se syö, kun mekin seuraavana päivänä jos tiskistä kanan haemme. Eli ihan yhtä teollista.

Herttinen, mä en ole edes tiennyt, että liha voi olla vaarallista jollei sitä kypsennä kunnolla. Mä kun syön omat pihvinikin niin, että ne on vähän vaan pinnasta rusekaa ja jauhellihassakin on vaaleanpunaista (eli raakaa) hyvin olen elänyt kaikki nämä vuodet!
Koira saa ruokansa kennelrehulta tai sitten alennuslaatikosta. Paljon mielummin annan sille tuoretta raakaa ruokaa kun sapuskaa joka kestää säkissä vielä puolivuotta senkin jälkeen kun päiväys on mennyt umpeen.
Autio Pirjo

Viesti Kirjoittaja Autio Pirjo »

Niinpä, eläimille liha ym.raakana!.

Ihmisten syömä broileri , sianliha ja tuore kala kypsänä! Broileri salmonellan, sianliha trikiinin ( tosin nykyisin kiitos hyvän tarkastuksen teurastamoissa, kai enää ole niin suuri vaara) ja tuore kala lapamadon vuoksi kypsänä!
Hietamäki Raija

ei missään nimessä....

Viesti Kirjoittaja Hietamäki Raija »

Minulla on ollut sakemanneja vuodesta 1978 ja kasvattanutkin"muutaman"pentueen enkä koskaan ole antanyt koirilleni muuta kuin linnun lihaa(kana;Broil.) ja ehkä kaularangan. Kaikii muu luu joka menee tikuksi tai säleiksi voi repiä koiran suoliston auki.Kettuhan syö sitä mitä löytää,mutta lemmikkimme(kalliit ,jalostetut)sitä mitä annetaan.Joskus olen päättänyt että koirani on minulle rakas ystävä,eikä jäteroskis.Mutta ihan oikeesti ne luut on vaarallisia,voi repiä vaikka ruokatorven auki.ja silloin ei ole mitään tehtävissä.Kasvattajien pitäisi tämä kyllä tietää ja neuvoa ostajia!
Hyvää kevättä kaikille ja nautaeläinten luita koirille..
Vastaa Viestiin