Nappulat ja papanat eivät korvaa itsetehtyä

Ruokintaan ja ravintoon liittyvät aiheet
Pia Porko

Viesti Kirjoittaja Pia Porko »

Olikohan koiramme-lehdessä juttua joskus takavuosina juuri näistä myrkyllisistä ruoka-aineista. Jos en ihan väärin muista niin kerrottiin viinirypäleiden käyttäytyvän koiran elimistössä kuten alkoholi ihmisen elimistössä..
Kaisu Kainulainen

Viesti Kirjoittaja Kaisu Kainulainen »

Lotta Heikkilä kirjoitti:Entäs sipuli?
Ihan lyhyesti

sipuli ja valkosipuli
Sipuli, kuten valkosipulikin, tuottaa myrkyllistä tiosulfaattia, aiheuttaa anemiaa eli veren punasolujen vähyyttä. Jotta tällainen tulisi pitäisi sipulia, niinkuin valkosipuliakin syöttä jopa 30g/pv
Valkosipuli sisältää alliinia ja allinaasientsyymiä. Allinaasista muodostuu allisiinia, jolla on kyky estää bakteereiden, hiivojen, sienten ja myös virusten kasvua. Eräät valkosipulin sisältämät ainesosat, mm. tioallyylisulfidit, ehkäisevät fibriinien muodostumista veressä ja hidastavat siten veren hyytymistä. Tämä tulee huomioida jos koira on menossa operoitavaksi lääkärille, ennen leikkausta ei pidä syöttää valkosipulia veren hyytymisongelman takia.

Eli säännöllisesti suurina määrinä on haitaksi, varsinkin valkosipuli pieninä määrinä säännöllisen epäsäännöllisesti hyödyksi.
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

Sipuli aiheuttaa koirilla anemiaa, eli sitä ei pidä syöttää. Taas tässäkin, tuskin tulee ongelmia, jos koira saa kypsennettyä sipulia silloin tällöin ruuan jämistä, kunhan se ei ole päivittäin annettua, eikä suurina määrinä kerrallaan. Näin itse ajattelen.

Valkosipuli onkin sit ihan eri juttu, sitä kannattaa antaa kynsi päivässä murskattuna. Lisää koiran vastustuskykyä, ehkäisee tulehduksia ja toimii luonnollisena sisäloisten häätäjänä. Ja koiran henki haisee joskus hyvälle valkosipulille :D
Tuija Kuisma

valkosipulista

Viesti Kirjoittaja Tuija Kuisma »

"Eli säännöllisesti suurina määrinä on haitaksi, varsinkin valkosipuli pieninä määrinä säännöllisen epäsäännöllisesti hyödyksi."

------------------


Itse olen antanut koirilleni valkosipulia (kypsennettynä tai puserrettuna) ja tavallista sipulia kotona tehdyn ruuan joukossa juuri säännöllisen epäsäännöllisesti. Koirani eli melkein 15 vuotiaaksi.
Lotta Heikkilä

Viesti Kirjoittaja Lotta Heikkilä »

No hyvä homma. Ei viitsis jättää sipulia/valkosipulia pois omasta ruuasta ajatellen, että jos loppu päätyy koiran suuhun. Kiitos vastauksista!
Marika Punola

Viesti Kirjoittaja Marika Punola »

Pakko tässä kysyä, että mihin ihmeeseen koira tarvitsee viljaa?
Ja miksi sisäelimet keitettyinä? Omat koirani barffaavat, eivät saa viljaa missään muodossa. Välillä ihmettelen tätä puuronkeittoinnostusta...
Kaisu Kainulainen

Viesti Kirjoittaja Kaisu Kainulainen »

tuohon liittyen ihan mielenkiintoinen kirjoitus aiheesta "Canis Lupuksesta Canis Puuronsyöjäksi, ruoansulatuselimistön evoluutio koirassa" http://www.palvelumaatti.fi/canis.html
Hannele Koivu

Viesti Kirjoittaja Hannele Koivu »

Kaisu Kainulainen kirjoitti:Mikä absoluuttinen määrä on tappava, on vielä tutkinnan alaisena.
Hmm... 30 kg spn voi todistettavasti tyhjentää kolmen vartin kaakaolikööripullon eikä kuole, eikä saanut maksavaurioitakaan. Tosin eläinlääkärikertomuksessa todettiin seuraavaa: "Koira tuotiin vastaanotolle vahvassa humalatilassa..." eikä piruvie tarkenneta sen enempää kuka oli kännissä... :lol:
Sirpa Hörkäs

Viesti Kirjoittaja Sirpa Hörkäs »

Hannele; :D
Mervi Tervo

Viesti Kirjoittaja Mervi Tervo »

Edelleen liputan nappuloiden puolesta. On muuten enemmän ollut asiantuntijoita niitä tekemässä ja testaamassa kun meikä mamman puurokattiloita hämmentämässä :wink:
Kaikki ruoka tänä päivänä on vitamiini köyhää (sanokoon kuka mitä vaan) ja suositten myös ihmisille lisäravinteiden käyttöä. Tuskin kukaan (?) syö puolta kiloa kasviksia päivässä :shock:
Kukahan se alkaisi meille immeisille valmistaa yhtä hyviä ja vitaminoituja ruokia kuin koirille valmistetaan?
Nappulat kunniaan 8)
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

:shock: Itse taas olen nappuloista sitä mieltä, että niiden vitamiinimäärät tuskin mitenkään päin pitävät lähellekään paikkaansa sitä mitä pussin kyljessä lukee. Jos nappularuoka säilyy vuoden (tai en mä tiedä kuin pitkään niissä on päiväys), niin on sula mahdottomuus, että jokainen vitamiinimäärä pysyisi oikeana valmistusvaiheesta koiran massuun. Sama homma rasvahappojen kanssa, ne kun vaan ei säily niin pitkään optimaalisen hyvänä. :|
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Itse olen sitä mieltä,ettei koiran ruokinta ole mitään salatiedettä,normaalilla järjellä pärjää.


Itse näen sen vaivan,että syötän koirille muuta kuin nappulaa,neu:ta pennulle ja aikuinen barffaa.

Koirasta näkee aika pitkälle päällepäin onko se kunnossa.
Senni Hietaranta

Viesti Kirjoittaja Senni Hietaranta »

Tuskin kukaan (?) syö puolta kiloa kasviksia päivässä
Mä syön, vähintäänkin ton verran :D .
Autio Pirjo

Viesti Kirjoittaja Autio Pirjo »

Minä olen tänään syönyt lähes kilon ja hedelmät päälle! :oops:

Ei koiran ruokien teossa kauan mene, puuron voi laittaa uuniin hautumaan ettei tarvi edes sekotella, ja lihan kun ostin kaupasta jauhoin kerralla kaikki ja pakastin annospusseihin.
Vitamiinit saa apteekista! kun vaan opin vielä barffauksen, eli uskallan alkaa antamaan pikkuhiljaa luita.
Täällä "jumalan selän takana" kaikki on hakusessa ja kaukana esim. broilerin siivet, joita saan ensi viikolla 25 km päässä olevaan kauppaan! Kun barffaus ohjeissa on, että ne ovat helpoimmin sulavia huonovatsaiselle!
Ja isäntä on 2 viikkoa lomalla vahtimassa ettei sotke mattoja!
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

Hei taas Pirjo!
Mieleeni tuli kertoa (varmaan itsekin tiesit), että broiskunsiipien ja muiden luiden syönti kannattaa aloittaa varovasti ja tosiaan antaa eri aikaa kuin muu ruoka. Itse aloittaisin noin herkkävatsaisella ihan yhdellä siivellä alkuun ja toisella ruualla sitä puuroa/kasvissosetta/lihaa tms. (mitä nyt on syönyt). Sitten lisäillä siipiä, kun maha pysyy kunnossa. Ensin totuttaa siipiin, ne on kyllä mielestäni sulavimpia.
Ahne koira saattaa hotkia, mutta siivestä voi pitää itse kiinni, ja odottaa, että koira todella järsii sen pienemmäksi. Vaikka kyllä tuolla omallanikin joskus luiskahtaa siipi yhdellä rouskauksella kurkusta alas, mutta eipä oo silti kokonaisia siipiä tullu toisesta päästä :shock:

Siiville vaihtelua: kauppahallista hain tänään nieriää (joku muikkua isompi sintti), possun selkärangan lihaisia pätkiä sekä possun sorkkia. Alkoi olla hirven kylkiluutkin lopussa.. Niitäpäs saapi koissu rouskuttaa. :D
Vastaa Viestiin