Nappulat ja papanat eivät korvaa itsetehtyä

Ruokintaan ja ravintoon liittyvät aiheet
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

Hei taas Pirjo!
Mieleeni tuli kertoa (varmaan itsekin tiesit), että broiskunsiipien ja muiden luiden syönti kannattaa aloittaa varovasti ja tosiaan antaa eri aikaa kuin muu ruoka. Itse aloittaisin noin herkkävatsaisella ihan yhdellä siivellä alkuun ja toisella ruualla sitä puuroa/kasvissosetta/lihaa tms. (mitä nyt on syönyt). Sitten lisäillä siipiä, kun maha pysyy kunnossa. Ensin totuttaa siipiin, ne on kyllä mielestäni sulavimpia.
Ahne koira saattaa hotkia, mutta siivestä voi pitää itse kiinni, ja odottaa, että koira todella järsii sen pienemmäksi. Vaikka kyllä tuolla omallanikin joskus luiskahtaa siipi yhdellä rouskauksella kurkusta alas, mutta eipä oo silti kokonaisia siipiä tullu toisesta päästä :shock:

Siiville vaihtelua: kauppahallista hain tänään nieriää (joku muikkua isompi sintti), possun selkärangan lihaisia pätkiä sekä possun sorkkia. Alkoi olla hirven kylkiluutkin lopussa.. Niitäpäs saapi koissu rouskuttaa. :D
Autio Pirjo

Viesti Kirjoittaja Autio Pirjo »

Hei Terhi!
Niin olen ajatellutkin, saan broilerin siipiä huomenna!
Kävin eilen eräässä lemmikkieläin kaupassa ja ostin sieltä maitohappobakteeria jauheena. Viikon olen syöttänyt ihmisten maitohappobakteereja, joista kysyin apteekista, voiko antaa.
Kaikki tieto on tervetullutta! Aijon kokeilla tätä niinkuin neuvoit.
Eilen aamulla annoin sian etuneljänneksestä tullutta luuta n 200g. Kun on viikonloppu ja voi seurata koiraa. Ja illalla puuroon olen lisännyt vähän ( n50g) raakaa sian lihaa. Ei ole ollut ongelmia.
Minua vaan huolestuttaa, kun mielestäni olen uskaltanut antaa liian vähän ruokaa ja koira on laihtunut! Eikä ole lihava normaalistikaan, söisi kyllä vaikka kuinka paljon!
On kyllä monenlaista kommenttia broilerin siivistä ja luista! Esim, siellä eläinkaupassa suorastaan kauhistelivat kun kerroin, että alan syöttämään niitä. Toki se ei vaikuta minun päätökseeni!
Rino syö kaikki tarkasti pureskellen, että todennäköisesti hotki siipiäkään!
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Mä alottaisin kertarysäyksellä.

Ja tottakai ne on eläinkaupassa kauhuissaan,sähän et jatkossa osta heidän tuotteitaan.
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

Koiran on hyvä saada myös rasvoja, niin eläin- kuin kasvirasvoja ravinnossaan. Eli jos meinaa laihtumista olla, niin rasvoja ja proteiinia lisää puuron kustannuksella. Ihan possun rasvaa esimerkiksi voisit nyt lisäillä, kun possua olet syöttänyt. Tai sit kananrasvaa. Lisäksi monipuolisesti kasviöljyjä (eli sitä mitä milloinkin on kaapissa, ei koko arsenaalia kerralla tarvii): kylmäpuristettu auringonkukka- ja rypsiöljy, pellavansiemen- tai vehnänalkioöljy, oliiviöljy, jne. Näistä koira saa energian lisäksi elimistölle tärkeitä rasvahappoja ja mm. E-vitamiinia. Pysyy turkki ja iho kunnossa. Mutta koira voikin tosiaan paremmin hoikkana, kunhan saa tarpeeksi ravinteita.

Itsellä on tällä hetkellä lampaan rasvaa pakastimessa, sitä saa harva se päivä pikkuisen, hiukan aktiivisuudestakin riippuen aina lisään koiran ruokaan rasvoja. Just oli pellavansiemenöljykuuri, nyt saa kylmäpur.rypsiöljyä, kunnes käyn jotain muuta ostamassa.

Niin juu, mäkin kuulin taas eilen kauppahallissa, että "eihän nuita (possun selkärankaa) saa koirille syöttää - raakana ainakaan". :lol: Että monenmoista kommenttia tulet sinäkin, Pirjo, kuulemaan broilerisiipien syöttämisestä. :D

Onnea valitsemallesi tielle :wink:
Autio Pirjo

Viesti Kirjoittaja Autio Pirjo »

Minulla itsellä on ollut "pallo hukassa" tämän ruokahomman kanssa. Nyt alkaa pikkuhiljaa jotain järkeä tulla. Kun viikko kausia koira epäsäännöllisesti ripuloi! Ja aina muka löysin jonkin syyn ja jätin sen pois ja taas muutaman päivän kuluttua sama rumba! Ehkä maitohappobakteerit ja eläinlääkärin neuvoma ruuansulatuskanavaa hoitava kuuri on rauhoittanut mahan!
Sen vuoksi olen jatkuvasti kysellyt täällä! Varmaan liikaa!
Tästä on hyvä jatkaa! :)
Vastaa Viestiin