Kertokaahan...

Jalostukseen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Tiina Kangas

Kertokaahan...

Viesti Kirjoittaja Tiina Kangas »

Mitä eroa on kotikoiralla, aktiivisella kotikoiralla ja työkoiralla. On nyt tainnut käydä niin että omat kriteerini näistä on pahasti hukassa. :shock:
Matti Väistö

Viesti Kirjoittaja Matti Väistö »

Kotikoira elää syödäkseen.

Työkoira syö elääkseen.


Siihen väliin mahtuu paljon. Eli niinkuin ihmisten kohdalta niin "älä elä syödäksesi vaan syö elääksesi!"

Lisää filosofiaa luvassa seuraavan kerran ........


-M-
Tiina Kangas

Viesti Kirjoittaja Tiina Kangas »

Niin tai... Elää tehdäkseen työtä
tai Tekee työtä eläkseen....
taitaa enempikin päteä ihmisillä..

toi oli kyllä aikast hyvä...valaisi sekin käsityksiäni.. :D
Nina Kallio

Viesti Kirjoittaja Nina Kallio »

No termithän jokainen ymmärtää miten haluaa, mutta mä ymmärrän kotikoiran semmosena, jolla ei varsinaisesti harrasteta mitään. Aktiivinen kotikoira voisi olla sitten semmoinen, jota viedään vaikkapa koirapuistoon ja omistaja esim itse lenkkeilee ja ottaa koiran mukaan. Myös marja- ja sienimetsässä koira kulkee mukana.

Harrastus-/ kisakoira olisi sitten semmoinen, jolla tavoitteellisesti (oli tavoitteet sitten mitkä tahansa) treenataan jotain lajia.

Työkoiriksi luen mm. poliisi- ja rajavartiolaitoksen koirat.

Tässä yksi mielipide, mutta niitähän on yhtä monta kuin ihmisiäkin. :wink:
Matti Väistö

Viesti Kirjoittaja Matti Väistö »

Tämähän oli "jalostus" osassa. Pahoittelen että edes vastasin.
Kannattaa ottaa yhteyttä suoraan eri kasvattajiin tuosta kysymyksestä jos haluat tarkempaa tietoa.

Mutta noin yleisesti olen koirasta kuin koirasta tuota mieltä kuin kirjoitin.

-M-
Tiina Kangas

Viesti Kirjoittaja Tiina Kangas »

Jos olen kasvattajilta kysellyt koiraa jonka haluan aktiiviiseen käyttöön en mitään sohva koiraa kerran halua,ja jos haluiasinkin se ei olisi sakemanni,se mitä olen lukenut rotu määritelmää ja olen ymmärtänyt että juuri sakemanni on sellainen ettei kelistä välitä jos ulkoilemaan lähtee harrastukseen tai lenkille vain,,ihmettelen vain miksi kasvattajat puhuvat kotikoirista niin että olisivat tekemättä mitään ja harrastuskoirista sitten niin että kaikki koulutukset ja näyttelyt päälle pitäisi suorittaa... meidän perheessä koira liikkuu siinä missä mekin kelillä kuin kelillä maalla metsällä kaupungilla ja kyllä aiomme kouluttaakkin ja näyttelyä nyt harkitaan edelleen...
ja osasto valikoima nyt sattui vain olemaan tämä...hups
Noora Koivistoinen

Viesti Kirjoittaja Noora Koivistoinen »

Mitä olen saksanpaimenkoiria nähnyt, terveitä sellaisia, kyllä ne minusta kaikki soveltuvat harrastuskäyttöön... "kotikoiratkin". Tietenkin, jos hakee pentua työ- tai kilpailukäyttöön, pitää olla vaativammat kriteerit. Pääasiallista lienee, että vanhemmat ym. ovat terveet. Minusta kannattaisi sohvakoiraksi valita jokin muu rotu, mutta tästä taas on mielipiteitä laidasta toiseen.
Anne Ahokas

Viesti Kirjoittaja Anne Ahokas »

Perus saku on parhaimmillaan kuin muovailuvahaa, siitä saa irti uskomattomia tuloksia, jos on tietoa ja taitoa.Meillä on ollut voittaja lkl. kilpailevia 2 kpl. sitten sohvacampion(lapset pieniä)ja taas työkoira.Kaikista näistä on löytynyt resurssia jos olisi tarve,mutta tervepäinen saku osaa olla myös`` kotikoira``jos perus asiat on OK.Kilpailu koulutus vie toisilla paljon:Tupakkaa ja hermoja: toiset on luonnon lahjakkaita.Kasvattajan on helpompi myydä kotikoira, kun takuuvarma Suojelutykki,
Ulla Turmola

Viesti Kirjoittaja Ulla Turmola »

Täydellisesti samaa mieltä Annen kanssa :)
Vastaa Viestiin