Pitkäkarvainen??

Jalostukseen liittyvät aiheet
Minna Mustonen

Pitkäkarvainen??

Viesti Kirjoittaja Minna Mustonen »

Onko pitkäkarvainen saksanpaimenkoira sallittu näyttelyissä jne..??
Miten tällaisen pennun saa?? Eli siis voiko tavalliseen pentueeseen syntyä pitkäkarvaisia??

Kovasti pitkäkarvaisen haulaisin, muttakun niitä ei meinaa löytyä. :|
Sirpa Hörkäs

Viesti Kirjoittaja Sirpa Hörkäs »

http://www.spl.fi/jalostus/rotumaaritelma/index.php

Sieltä selviää mm. hylkäävät virheet.

Ja kyllä pitkävillapentuja voi olla kuliturkkipentujen sisaruksina.
Kasvattajille kannattaa soitella..
Satu Immonen

Viesti Kirjoittaja Satu Immonen »

:P On ne ihania ja nättejä, käy katsomassa kuviani.
Palomäki Teija

Viesti Kirjoittaja Palomäki Teija »

Onhan se virhe juu, mut mun mielestä pienin ongelma sakemannin jalostuksessa.
:roll:
sanna holm

Viesti Kirjoittaja sanna holm »

Itsekin olen pitkäkarvaista sakua etsiskellyt joskus,mutta ne todella on harvassa. Melkein kannattaa ottaa yhteyttä johonkin kasvattajaan ja kertoa toiveesta ja jättää myös omat tietosi,että kasvattaja voi yhteyttä jos kaipaamasi pentu syntyisi johonkin pentueeseen.Itselläni on ollut yksi ns puolipitkä karvainen,josta odotettiin pitkäkarvaista,mutta suureksi pettymykseksi turkista ei tullut toivotun lainen ja niin on käynyt monelle muullekin eli lopputulosta ei varmuudella voi tietää.Itse tein myös sen virheen,etten ajatellut lainkaan pennun luonnetta ottaessani vaan sydän sekaisin hypistelin ihanaa pitkää turkkia ja kuinkas ollakkaan sain pentueen vilkkaimman yksilön,jolta energiaa ei saanut kulutettua kirveelläkään.Edes sisällä koira ei rauhoittunut ennen kuin kaikki meni nukkumaan,koira kuin elohopea.Nyt olen kokemuksesta viisastunut ja tullut siihen tulokseen ettei kannata pelkän karvan pituuden mukaan koiraa itselleen valita...pitkäkarvaisia kun ei yleensä synny pentueeseen useampia joista paras valita eli kannattaa ainakin verrata pentua sisarruksiin ennen lopullista päätöstä :puntaroi: Onnea etsintään!
Nina Pajuniva

Pk

Viesti Kirjoittaja Nina Pajuniva »

Minulla on myös pitkäkarvainen saku. Tai oikeastaan puolipitkäkarvainen mutta selvästi pidempi kuin normaalisti saksanpaimenkoirilla. Odotimme kyllä n.10cm pitkää karvaa mutta kuten edellä mainittiin,karvan pituuden lopputulosta ei voi tietää vielä pentutasolla. Erittäin rakastettu koira onkin vaikka ei näyttelyihin sovellukaan. :P
Hanna Rikkonen

Viesti Kirjoittaja Hanna Rikkonen »

Minun kotisivujeni galleriasta löytyy pitkiksien kuvia.
Katri Kallionpää

Viesti Kirjoittaja Katri Kallionpää »

Meillä on spknarttupentu, jonka emä on pitkäkarvainen ja isä lyhytkarvainen. Koska juniorillamme on ikää vasta vajaa 8 vkoa, ei karvan lopullista pituutta voida vielä tietää, mutta tuuheaturkkinen tuo ainakin on. Mutta tulipa siitä sitten lyhyt- tai pitkäkarvainen, niin on kovin rakas joka tapauksessa. Vaikka vähän haaveilen, että turkki olisi ainakin pikkuisen normaalia pidempi.. :)
Ronja Taskinen

Viesti Kirjoittaja Ronja Taskinen »

Isälläni on puolipitkäkarvainen sakemanniuros. Pentueessa oli sen lisäksi toinenkin puolipitkäkarvainen (muistaakseni narttu)pentu. Ovathan nuo kauniita mutta saa tosiaankin etsimällä etsiä, vahingossahan nuo aina syntyvät, kennelpentueisiin siis. (mutta niistä saa alennusta, koska eivät pääse näyttelyihin) Mutta onneksi niitä jotkut huolivat.
Muuten mistäs niitä täyspitkäkarvaisia sitten tulee? :shock:
En oikeastaan kannata niiden pennuttamista vasiten, koska puolipitkäkarvaisenkin turkki, vaikka onkin niin kaunis, on välillä vähän ärsyttävä. Roikkuu ja hapsottaa-> mahassa ja hännässä roikkuu kurakeleillä mahtavat kurapaakut (trimmaus ei, välttämättä, auta pitkään), vettyy helposti ja on todella inhottava koiralle kuumana kesänä. Jotkut toki tykkää kauniista pitkästä turkista, kyllähän niillekin ottajia löytyy. Ja jos jaksaa hoitaa turkkia hyvin niin mikäs siinä.
Palomäki Teija kirjoitti:Onhan se virhe juu, mut mun mielestä pienin ongelma sakemannin jalostuksessa.
:roll:
No joo.
Sanna-Mari Räsänen

pitkäkarvainen

Viesti Kirjoittaja Sanna-Mari Räsänen »

mulla on pitkähkökarvainen-en voi luonnehtia täyspitkäkarvaiseksi. luonne kun lampaalla mutta terävyyttäkin löytyy. kaunis koira on, mutta tosiaan kastuu ku tiskirätti. enkä nyt siitä kurasta tiedä, eitule sen enempätä ku muillakaan. turkki kyl kuivuu nopeammin. :)
Juuri tuossa totesin kaverini kans jolla lyhytkarvanen että ei tälle tule kyl kesäl varmaan niin järin kuuma ku kuitenki pääsee tuuli hieman karvojen väliin toisin ku lyhytkarvasella, jolla on tiivis turkki.

ja omakokemukseni pitkäkarvaiset koirat vs. lyhytkarvaset on se, että lyhytkarvanen pudottaa karvojaan jokaikisel askeleella :twisted:
toisin ku pitkäkarvasest lähtee lähinnä vain harjaamalla.

joo, kiven ja kannon alla oli tämäkin pentu. virheeksihän se luetaan, mutta niitähä syntyy välillä. Myö ainaki käyää näyttelyis, ei kukaan voi estää. koirani sisko jolla vieläkin pidempi turkki menestyi 1.4.06 polvijärven näyttelyssä omassa sarjassaan lyhytkarvaisille ja sai 2.sijan kasvattaja totesi että mun narttu olis voinu pärjätä viel paremmin ku turkki on aivan eri pituusluokkaa. tuomari oli sanonu et jos olis lyhytkarvanen niin olis hänen mieleen.

näissäki asioissa ku tuomarin oma mieltymys ratkasee. Tämän isä on kyl sellane turajooseppi et en vois ikinä ees kuvitella näkeväni ntlykehäs niin paksu ja pitkäturkkista. mutta kokemuksena se ainakin on hyvä-ja ei pitkäkarv tietääkseni voi koskaan sertiin asti yltää. mutta rohkeasti vain näyttelyihin, ei sieltä poiskaan ajeta.

no, meillä onkin tiedos parit näyttelyt, mm nyt tossa helatorstaina käydää mätsäris, pärnävaaralle unohdin ilmoittautua ajoissa.. heh just kasvattajan kans mietittiin et ku vois perustaa pitkäkarvaset ryn ja alkaa kasvattaa pitkäkarvasia ku niille on niiiiiin paljon nyt kysyntää!

myö ainaki tehää vauvoja kunha saadaan jostain tulosta ja mie olen käyny kasvattajakurssin-voi olla et tää mami se ei läpi pääse niistä. :roll:

moni vanhempi ihminen ei miellä tätä puhdasrotuiseksi, sit ku sanoo et kyllä on aivan puhdasrotuinen niin joha kiipeiillään puhelinpylväitä pitkin!

:lol: toinen on myös et ihmiset ei voi mitenkää käsittää et on myös mustia sakuja. tälläine pitkäkarvanen ku on niin ihmiset uskaltaa paremmin lähestyä-on kuulemma niiin nallekarhun näköinen ja söpö-niin, onhan se.

mie luulen että mie vain kuvittelen mutta mun mielestä pitkäkarvasil on jotenki lempeämpi luonne ja koko hermorakenne niin erilainen.. olen kuitenki koko ikäni melkein ollu sakujen kans tekemisis aina poliisi koiriin asti. voi olla että kuvittelen tosiaankin. mutta se on varmaa et pitkäkarvasil tuntuu olevan useimmin nuo Alonkat, mistä lie johtuu..

heti ku osaan ja saan onnistuu laitan oman koirani kuvan tuohon kuvakkeeseen.
Jukka Tuhkanen

Viesti Kirjoittaja Jukka Tuhkanen »

Helpommin varmaan saa pitkäkarvaisenkin, jos omaa jonkun näistä: s-posti, puhelin, yms. :lol:
Ronja Taskinen

Re: pitkäkarvainen

Viesti Kirjoittaja Ronja Taskinen »

Sanna-Mari Räsänen kirjoitti:Juuri tuossa totesin kaverini kans jolla lyhytkarvanen että ei tälle tule kyl kesäl varmaan niin järin kuuma ku kuitenki pääsee tuuli hieman karvojen väliin toisin ku lyhytkarvasella, jolla on tiivis turkki.

ja omakokemukseni pitkäkarvaiset koirat vs. lyhytkarvaset on se, että lyhytkarvanen pudottaa karvojaan jokaikisel askeleella :twisted:
toisin ku pitkäkarvasest lähtee lähinnä vain harjaamalla.
Onhan tuossa perää.
Se sinun Anki on kuulemma isäni koiran, Marskin, siskon pentu. :)
Viimeksi muokannut Ronja Taskinen, 17 Heinä 2006 18:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Niina Anttila

Viesti Kirjoittaja Niina Anttila »

miekin olen tässä haaveillut pitkäkarvaisesta sakemannista, mutta ottaisit kyllä lyhytkarvasenkin. :wink:

kunhan oman kämpän saan ja vähät enemmän tietoa nuista sakemanneista, niin kyllä sellainen meille sitten tulee.. :D
Sanna-Mari Räsänen

Marskin siskon pentu?eiiiiii...

Viesti Kirjoittaja Sanna-Mari Räsänen »

öööh... hetkinen. ei pitäs olla. ankin äiti on Yane´s Illusia eli Lusi ja isä on Triwindas Irko.

Kaverini piialla on se Salli (Mertzenheit´s) mutta et heillä siellä tällä Lauralla (Sallin kasvattaja) on toi Mertsi Triwinda´s Mercedes joka on tälle Sallille tavallaan "täti" :lol:
mutta ei äiti.
eiii

ANki aina liehittelee Marskia tuolla lenkil jos sattuu vastaan tulee :oops:
on tainnu vähä ihastua meidän tyttö.
Ronja Taskinen

Re: Marskin siskon pentu?eiiiiii...

Viesti Kirjoittaja Ronja Taskinen »

Sanna-Mari Räsänen kirjoitti:öööh... hetkinen. ei pitäs olla. ankin äiti on Yane´s Illusia eli Lusi ja isä on Triwindas Irko.

Kaverini piialla on se Salli (Mertzenheit´s) mutta et heillä siellä tällä Lauralla (Sallin kasvattaja) on toi Mertsi Triwinda´s Mercedes joka on tälle Sallille tavallaan "täti" :lol:
mutta ei äiti.
eiii

ANki aina liehittelee Marskia tuolla lenkil jos sattuu vastaan tulee :oops:
on tainnu vähä ihastua meidän tyttö.
Aijaa...no sitten Kirsi selitti vähän väärin tai mie ymmärsin väärin. Mertsistä se ainakin jotain selitti.
Vastaa Viestiin