BLACK KURT?

Jalostukseen liittyvät aiheet
Lukittu
Anne Riutta

Viesti Kirjoittaja Anne Riutta »

Hei!

Onpa reipasta keskustelua! Yksi silmiini pistänyt asiavirhe pitää kyllä korjata tähän väliin eli kohta, jossa Tiia Turunen mainitsee ikään kuin yleisenä tosiasiana, että vakuutukset eivät korvaa perinnöllisiä vikoja.
tiia turunen kirjoitti: Sanoit, että lääkärinne sanoi ettei selkävika ole "itseaiheutettu". tarkoitti siis sitä että vika on perinnöllinen.Miten siis on mahdollista, että lääkäri ei kuitenkaan ole tehnyt kirjallista lausuntoa peritystä viasta, vaan on todennut ettei vika ole perinnöllinen.Korvasihan sinulle vakuutuskin koirasta aiheutuneet kulut???..
Vakuutusyhtiöillä on perinnöllisten vikojen korvaamisesta hieman eri käytäntöjä ja kaikki päätökset lienevät jollain tapaa tapauskohtaisia, mutta pääsääntö lienee se, että ne viat, joita ei vakuutuksesta korvata on lueteltu vakuutusehdoissa. Esimerkiksi lonkkavian kohdalla oma vakuutusyhtiöni teki taannoin päätöksen, että koska olin ottanut koiralleni vakuutuksen sen ollessa alle 3 kk -ikäinen, sillä ei katsottu olleen vakuutuksenottohetkellä vielä lonkkavikaa, joten sairaus kuului korvauksen piiriin - huolimatta siis siitä, että lonkkavika on kiistatta perinnöllinen sairaus. Kyseinen vakuutusyhtiö (If) ei myöskään ole vakuutusehdoissaan sulkenut lonkkavikaa pois korvauksen piiristä.

Ystävällisin terveisin

Anne Anttila
Päivi Ollikka

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

Tervehdys!

Tää olikin hauska ketju :D

Tiia on varmaan sen ensimmäisen oman koiran omistaja ja elämän taivalta vasta hiukan takana.

Kyynisyys ja realismi ei ole vielä ehtinyt iskeä tähän ruusuiseen maailmaan :|

Elämä opettaa,.... jos ei muuta niin hitaasti kulkemaan :wink:

(...sekä tietämään, että pisteen jälkeen lause alkaa ISOlla kirjaimella :?)
tiia turunen

Viesti Kirjoittaja tiia turunen »

laittakaahan vaan ikäraja, mua ette sillä pois saa...Ihan olen jo elämää sen verran nähnyt, että olen jo lapsenkin ehtinyt saamaan, eikä kyseessä ole minulle ensimmäinen koira, vaikka niin haluaisittekin uskoa. kyllä perheessäni on enemmänkin koiria, ja niitä on ollut lapsuudestani asti. koska emme ole äidinkielen tunnilla, emmekä opettele kielioppia tai kirjoitusta, ei luulisi olevan väliä käytänkö isoja kirjaimia pisteen jälkeen. jos se teitä häiritsee, lähettäkää minulle opettaja kotiin. ehkä täällä myös on muita, joilta ei kirjoitus suju, mutta te vanhat konkarithan jo osaatte kirjoittaa oikein, kun täällä päivät päästänne luuhaatte. ja eikös mia ole minua nuorempi, jos kuulopuheisiin on uskominen...
maiju savolainen

Viesti Kirjoittaja maiju savolainen »

Minä olen ollut aivan varma, että T.T on korkeintaan 10 v. :shock:

Jos on ollut tarkoitus puolustaa ko. kasvattajaa, niin T.T:n kirjoittelu on asettanut hänet entistä oudonpaan valoon...
Veijo Kinnunen

Viesti Kirjoittaja Veijo Kinnunen »

Oho, ovatpa akat kärttysiä.
Tiina Kangas

Viesti Kirjoittaja Tiina Kangas »

Tervehdys taasen!

On mielenkiintoista nähdä millainen keskustelu onkaan saatu aikaan, hyvin monimuotoinen. Hienoa!
Asiasta ja aisan vierestä…

Aikomuksenani oli tuoda esiin se tosiseikka mitä ja millaista koiraa kannattaa/voi mielestäni käyttää jalostukseen, joita toiset kasvattajat voivat hyödyntää.
Ja kyllä, toisen koiran hankintaa ajattelimme, Avalle kaveria ja rotujahan vaikka kuinka. Se tosiseikka kuitenkin, kerran saksanpaimenkoira aina saksanpaimenkoira! Mieluusti vielä sellainen joka todella nauttii koulutuksesta yhtä paljon kuin minä. Nooh onpa minut “kehuttu” miten koirani kasvatan ja siinä sivussa lapsemmekin, onkin eriasia myykö meille kukaan pentua. No se on sen ajan murhe se.

Kasvattajamme ei meille vakuutusta suositellut, otimme koska, ensimmäinen koiramme sekarotuinen, ½ dopperia ½ sakemannia oli ikäväksemme hyvin sairas.
Eikä vakuutusta. Vahingosta viisastuneina sen Avalle otimme ja ajatus jos kuitenkin jotain sattuu,,, esmes juoksee auton alle..

Olenkin kiitollinen näistä hyvistä asioista ja vinkeistä joita olette kirjoitelleet, paljon olen taas saanut oppia uutta. Hatun nosto Kaikille kasvattajille jotka pitävät sivustojaan avoimina ja saa nähdä millaista työtä tekevät ja kertovat koiristaan. Ihan harrastajana kiinnostaa. =)
Miia Mäkelälle suuri KIITOS!! teet hienoa työtä!
Talvipäiviä toivotellen Tiina
tiia turunen

Viesti Kirjoittaja tiia turunen »

Eipähän minua ennen ole 10- vuotiaaksi kehuttu, mutta kiitos siis siitä.Lapsenmielisenä olenkin aina halunnut pysyä, ja nyt siitä varmistuksen sain!! Harmittavaa vain, että kun juttu loppuu, niin täytyy repiä asiaa kiven ja kannon välistä, ettei vaan jäisi hiljaiseksi. Juttuja katsellessani voin olettaa, että täällä on siis vain elämää niin paljon nähneitä, jo aikuisiän saavuttaneita naisia. Tälläiset nuorethan pilaavat kaiken kun yrittävät kovin puolustaa hyväksi kokemiaan asioita, tietämättä tietenkään mistään mitään. Toki ymmärtäisin asian ihan toisin, jos hyökkäisin teidän alueellenne, siis keskustelemaan vaikka ryppyvoiteiden tehosta, mutta nyt kuitenkin on kysymys koirista, eikä ikä vaikuta koiran omistamiseen mitenkään. Mia, otin ikäsi myös juttuun mukaan, koska kuten jo sanoin, kuulopuheiden mukaan olet myös nuori, ja siksi ihmettelen miksi minun ikäni vain kiinnostaa. Toki saattaa myös olla, että olette kaikki nuoria, ja siksi teistä on niin hauskaa kun yksi keksii hyvän jutun, nyt tämän 10 v systeemin. Tehän olette kuin lauma valkoisia kanoja, jotka hyökkäävät yhden ruskean kimppuun!!! Toki se ei minua haittaa, nokkikaa yhdessä vain minua, mutta en lannistu.

Se nyt ei ole minun asiani miten vakuutusyhtiöt hommansa hoitavat. En ole ottanut selvää jostain tietystä yhtiöstä, kyse on nyt vain yleisesti perinnöllisistä vioista. Hienoa, jos lonkkavian pystyy vakuuttamaan. Hyvähän se vain on omistajalle, ja koiralle.

Ja Tiina, missään vaiheessa en ole arvostellut lapsiasi tai kasvatustyyliäsi. Ihan turha sinun tuollaista on sepustaa. Kyse oli vain koirista, ei lapsista.

Jos minun kirjoitukseni ovat mielestänne ajaneet kasvattajani huonoon valoon, niin se on vain teidän mielipiteenne. Kuitenkin minä olen esittänyt asiani niin hyvin kuin osaan, enkä ole omasta mielestäni millään tavalla aiheuttanut hallaa kasvattajalleni. Onko niin kamalaa, kun joku yrittää puolustaa toista? eikö teistä muka kukaan puolustaisi omaa kenneliään keinolla millä hyvänsä? minä puolustan näin, ja jos se häiritsee ja on mielestänne niin väärin, niin ihan rauhassa vaan ajatelkaa niin.
Eipähän tässä voi kuin nauraa kymmenvuotiaan helisevällä naurulla ja silittää samalla kahtatoista pölypalloa, joita luulen koirikseni.

terveisi: Tiia Turunen (tai mahtoiko se edes olla oma nimeni, vai olenkohan edes olemassa?) :)
Hilkka Takala

Viesti Kirjoittaja Hilkka Takala »

No minä en puolustele kenneliä mistä vanhempi koirani on, enää en sieltä koiraa ottaisi lue:heräsin, nuoremman koiran kenneliä ei tarvi puolustaa, ei ole mitään mikä arvelluttaisi.

Myös minä olen iältäni nuori, mutta kummastuttaa lapsellinen ajatuksesi, et "omaa" kenneliä täytyy puolustaa keinolla millä hyvänsä, eiköhän ne tulokset (terveys+käyttö) kerro mitä sieltä tulee ja kyseinen kenneli ei kyllä ainakaan minua mitenkään vakuuta.

Ja kun näissä kirjoituksissa ei ole mitään henkilökohtaista, kaikilla jotka osaa koiranettiä lukea ja suvuista jotain ymmärtää niin tajuaa ettei näillä yhdistelmillä ainakaan ole paljoa annettavaa rodulle. Kivoja kotikoiria sieltä varmasti saa (jos ees niitä), mut ku se ei aivan riitä.
tiia turunen

Viesti Kirjoittaja tiia turunen »

Eipä minua mikään kennelissä arvelluta, siitä syystä juuri puolustan, koska minulle tässä kennelissä on ollut kaikki hyvää.
ajatukseni ei ole lapsellinen, jokainenhan täällä jotain puolustaa. Harmi jos olet huonon koiran joskus saanut, onneksi nuorempi sitten on hyvä. Varmasti myöskin kerrot tämän kennelin nimen, jos sinun ei sitä tarvitse puolustaa, kun on huonoja koiria.
Jos olet seurannut tarkasti keskustelun kulkua, olet varmasti lukenut ettei kyseisistä tapauksista ole lääkärin perinnöllisestä viasta antamia todistuksia. Kuulopuheilla siis mennään, niin kuin sinäkin ilmeisesti toimit, jos et kerran mitään hyvää kennelistä huomaa tulevan, kuitenkaan et kerro tunnetko kyseisen kasvattajan/kennelin, jotta voisit kertoa koirien olevan huonoja. Minulla itselläni on puhdaslonkkainen ja nollakyynäreinen koira kennelistä eikä tytössä ole mitään vikaa ollut. Miksi siis en puolustaisi? Ja mitä vikaa yhdistelmässä on? Kyseisten koirien sisaruksillakin tehdään paljon pentuja , eivätkä ne ole mitenkään sen kummallisempia kuin nämä koirat. Ihan yhtä paljon annettavaa näillä kuin muillakin koirilla. Kotikoiraksi voi ottaa koiran mistä kennelistä tahansa. Sinun koirallasikaan ei siis ole mitään käyttöä tai annettavaa tässä maailmassa????
jos meinaat ettei näilläkään ole???
Hilkka Takala

Viesti Kirjoittaja Hilkka Takala »

Osa kirjoituksestasi meni vähän ohi, mut vastaan niihin mitä ymmärsin. Eli voin kertoa kyllä molempien koirieni kennelnimet jos niin haluat.

No kummallakaan yhdistelmän vanhemmista ei ole mitään käyttötuloksia, eikä millään kennelin jalostukseen käyttämällä koiralla, kasvattaja ei ole itse tainnut kisata yhdessäkään palveluskoiralajissa, eikä varmaan hirveästi voi kasvattien omistajia koulutuksessa auttaa.

En tunne kasvattajaa, enkä oikeastaan ketään tähän keskusteluun osallistuneista, muutaman olen tavannut.

Se että, koirien sisaruksilla tehdään paljon pentuja ei kerro et yhdistelmät tai koirat joita näihin käytetään ovat hyviä, vaan siitä et arvostelukyvyssä voi esiintyä puutteita tai et pentuja tehdään ainoastaan rahasta.

Minun vanhempaa koiraani ei jalostukseen ikinä käytettäisikään ja nuorempi on 7kk ja en usko et sekään ikinä jälkeläisiä tekee, johtuen jo siitä et se vie turhan paljon aikaa kisakaudesta.

Koirillani on annettavaa tässä maailmassa siinä mielessä et toimii/tulee toimimaan pelastuskoirana.

Ja ei vanhempi koirani huono ole, se ei vaan ihan täytä kaikkia rotumääritelmän kohtia, kaikkein rakkain se tietysti minulle on.
Pia Yli-Kivistö

Viesti Kirjoittaja Pia Yli-Kivistö »

Eiköhän jokainen joka itseään kasvattajaksi tituleeraa,osaa seistä jalostusvalintojensa takia ja täten ei myöskään tarvitse ketään ulkopuolista itseään ja jalostusvalintojaan puolustamaan :|

Eikö voida pysyä asialinjalla eikä ruveta ihan akkatappelua pystyyn pistään :oops: :D
tiia turunen

Viesti Kirjoittaja tiia turunen »

Eiköhän sitä jokaisen ihmisen arvostelukyvyssä ilmene puutteita, mutta koskaanhan ei voi tietää mitä yhdistelmästä tulee ilman että kokeilee.
Tämän yhdistelmän on kasvattaja katsonut hyväksi ja miellyttäväksi, enkä itsekään huomaa mitään vikaa vanhemmissa.Yhdistelmä ei ole millään lailla sisäsiittoinen, vanhemmat ovat terveitä, eikä sisaruksilla tiettävästi ole mitään todettua perinnöllistä vikaa. Ainakaan minä en ole kuullut.

Hienoa jos koirastasi tulee pelastuskoira. Mutta siitäkään ei kuitenkaan ole varmuutta vielä.
Kukaan ei siis voi sanoa, että jos vanhemmilla on paljon tuloksia tai ovat tehneet jotai "työtä", niin pennuistakin tulee sellaisia. Eiköhän näyttelyissä ja treeneissä käyminen ole myös kiinni kasvattien omistajista?Kaikki eivät halua tai ehdi harrastamaan niin paljon kuin pitäisi. Esim. itse en ole ehtinyt monessakaan näyttelyssä käymään, koska ison mahan kanssa ei paljoa juosta, ja nyt lapseni on niin vilkas ettei jaksa olla paikallaan näyttelyissä. Siksi ei minunkaan koirallani ole paljon tuloksia. Sitten kun minäkin saan taloni kuntoon ja muksun hieman isommaksi, on minullakin aikaa treenata päivät pitkät. Kasvattajani on itse asiassa kouluttaja, ja treenannut paljon koiria. Joten kyllä hänellä on tietoa kouluttamisesta ja mahdollisuus auttaa kaikissa treenaukseen liittyvissä asioissa, niin kuin muissakin koiriin liittyvissä asioissa.

Ei tässä maailmassa kukaan koira täytä rotumääritelmän vaatimuksia, koira on koira kunhan häntä heiluu. Oli se sitten lyhyt tai pitkä.
Kyllähän jokainen kasvattaja seisoo valintojensa takana, mutta tällaisissa tilanteissa kun joukolla haukutaan, on mielestäni tärkeää että edes joku yrittää puolustaa. Kuitenkin asia liittyy myös omaan koiraani, enkä minä halua että omaa koiraani haukutaan kiertokautta.
Hilkka Takala

Viesti Kirjoittaja Hilkka Takala »

Siis tarkoitin et vanhempi koirani toimii jo ryhmässä ja nuorempi tulee tulevaisuudessa toimimaan jos terveenä tulee olemaan. Vanhemman koirani emä on ollut pelastuskoiraryhmässä ja nuoremman koirani vanhemmilla ei ole harrastettu pelastuskoirapuolta, joten en siis viitannut kirjoituksellani siihen et tulokset periytyy vaan siihen et tietyt ominaisuudet periytyy tai niiden puute.
tiia turunen

Viesti Kirjoittaja tiia turunen »

Ehken siis ymmärtänyt oikein kirjoitustasi Hilkka... Olet siis sitä mieltä, että ellei koiran kanssa harrasteta mitään apukoirajuttuja, tai jos sen kanssa ei juosta näyttelyissä sun muissa kisoissa, sillä ei ole mitään annettavaa. vainko harrastamalla saa hyvän koiran? Voinhan minäkin koirani kanssa lähteä vaikka uimakouluun. En kuitenkaan sitä välttämättä saa koskaan sukeltamaan. Onko sillä siis periytyneenä hengityksenpidättämisongelmia, vai onko siinä kyse huonosta koulutuksesta?
Hilkka Takala

Viesti Kirjoittaja Hilkka Takala »

Joo en mä enää jaksa sun kanssas ... :roll:
Lukittu