Pulkanveto

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Sanni Sengström

Pulkanveto

Viesti Kirjoittaja Sanni Sengström »

Nyt kun "ensilumet" vihdoinkin tuli :lol: niin lähdimme oitis ostamaan vetovaljaita ja pulkkaa koiruudellemme. Selailin keskustelupalstaa, mutten löytänyt mistään juttua pulkan/reen vedosta.

Kertokaapas kaikki vähän kokemuksianne pulkanvedosta; miten olette aloittaneet, kuinka olette edenneet ja millaisia tuloksia olette saaneet ym..?
Mistä saisi kunnon rekiä (kylläkin ihan "kotikäyttöön") halvalla?
Merja Takaeilola

Viesti Kirjoittaja Merja Takaeilola »

Mulla olis kans pulkka hakusessa. Olishan se ainakin helppoa käyttää koiraa vetojuhtana, kun pitää käydä sille ruokaa ostamassa, niin sitten nakkais vain tavarat kyytiin ja se sais itse raahata ne kotiin. :lol: Huskyvaljaat, joustoköysi ja vetovyö meillä on ja niillä on harjoiteltu omistajan vetämistä. Nytkin jalat kipeänä juoksemisesta...

Harmi vaan että vauhti tippuu aina huomattavasti kun mennäänkin tutun treenailupaikan ohi, eikä mennä sinne pitämään hauskaa. :roll:
Sirpa Rautiainen

Viesti Kirjoittaja Sirpa Rautiainen »

Meillä vedetään pulkkaa ihan omaksi iloksi eli kaverien lapsia.

Aloitettiin seisottamalla koiraa valjaissa parvekkeella aisojen välissä, kuulostaa hölmöltä, mutta kannattaa, ettei koira säiky kun on sivuistaan aisoissa kiinni.
Seuraavaksi mentiin tyhjän pulkan kanssa pitkin poikin, lumella, paljaalla asvaltilla, kaikenlaisessa maastossa mitä eteen voi tulla, että koira taas tottuu pulkan räminään ( meillä ikivanha metallipulkka) ja aisojen kääntyilyyn. Tämä vaihe ainakin meillä ihan kauhea, koira veti ihan hullun lailla ja jarruttaminen aika hankalaa, kun aisat koko ajan tiellä.

Seuraavaksi otettiinkin sitten kaverin 20 kiloinen tyttö kyytiin ja juostiin koiran vieressä läkähdyksiin. Laiskoja kun ollaan keksittiin sitten antaa tytölle liina käteen, joka koiran kaulapannassa kiinni ja josta pystyi itse koiraa ohjaamaan. Toinen lähettää koiran ja toinen huutaa luokseen ja koira veti vielä enemmän innoissaan, tämä tosin käy vain pitkillä suorilla.
Mun koira ainakin vetää ihan himona ja oppi tosi nopeasti tämän vetohomman.
Juha Lyytikäinen

Viesti Kirjoittaja Juha Lyytikäinen »

Meillä myös suunnitteilla pulkan/ahkion veto ja olen miettinyt että jos itse tekisi ahkion. Onko kukaan itse tehnyt ja jos on,niin kertokaa vähän kokemuksia millainen homma oli ja onko jossakin valmiit ohjeet. Kiva lukea kokemuksia kuinka itse kelläkin on tämä harrastus käyntiin lähtenyt eli lisää vaan kokemuksia :) :)
Korhonen Johanna

Viesti Kirjoittaja Korhonen Johanna »

Minkä ikäsellä koiralla voi alkaa vedättämään?

Mulla spu 10kk ja oon ajatellu alkaa vedättää sillä pulkkaa, potkuria, rengasta jne. Muutaman kerran ollaan kokeiltu. husky-valjaat on seuraavaksi tilauksessa :)
Neuvoja, miten aloittaa, minkä ikäisenä, kuinka kauan kerrallaan jne??
Ei taida tuo mun koissu olla viel tarpeeksi vanha...?
raija tuomisto

Viesti Kirjoittaja raija tuomisto »

Tänään kävin kokeilemassa, ennenkuin lumet ehtii taas sulaa.

Viime talvena aloitettiin vetohommat.
Ensin laitoin koiran aisojen väliin ja pallo houkuttimeksi eteen matkan päähän, koira lähti vetämään, minä aisoista jarruttaen koiran kävellen perässä.
Sitten laitoin taas aisat, itse suksilla, joku kutsui koiraa ja menoks.
Aika pian muutaman harjoituksen jälkeen ahkio perään, pehmeälle lumelle, ettei ahkio rahise ja pieni paino kyytiin ettei heilu holtittomasti.
Suoraan vetäminen helppoa, mutta kääntyes koira yritti päästä aisoista, sukeltamalla niiden ali tai yrittämällä hypätä niiden yli.

Vuoden taiko on tehnyt hyvää, nyt koira tajusi kuinka aisojen kanssa käännytään ja tiesi ettei niistä irti pääse. Osas juosta edelläkin ja malttoi kuunnella käskyjä. Ei vielä silti laitettu puolivuotiasta veljentyttöä kyytiin. :wink:
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

Aloittajan jossain toisessa yhteydessä olleesta viestistä muistan, että kyseessä 9kk uros. Tuon ikäisellä ei mielestäni kannata vedättää ainakaan taakkaa vielä tanä talvena, sillä kasvu ja kehitys on vielä kesken. Toki valjaisiin voi jo opettaa, muttei varsinaista vetoa vielä. Itse aloitan vetohommat uroksellani tänä talvena, ikää reilut 2 vuotta, lonkat terveiksi kuvattu.
Sirpa Rautiainen

Viesti Kirjoittaja Sirpa Rautiainen »

Nuorella koiralla ei kannatta aloittaa, vaan odottaa, että koira täysin kehittynyt, kasvattanut jo massaakin, eikä pelkkää korkeutta. Me alotettiin kun koira 2,5 v. Aikuinen koira jota muutenkin jo koulutettu oppii tämänkin homman hetkessä ja ainakin kaikki meidän edellisetkin sakemannit ovat nauttineet tästä vetohommasta, varsinkin jos pääsee vielä järven/meren jäälle painelemaan täysillä.
Sanni Sengström

Viesti Kirjoittaja Sanni Sengström »

Kiitos paljon vastauksista. Päätettiin siirtää pulkanvedon opetus ensitalveen kun koira on melkein reilut 1½ vuotta.
kaisli-marie hakala

Viesti Kirjoittaja kaisli-marie hakala »

mistä voisi johtua se,että koirani joka useimmiten nauttii vetämisestä,
välillä kiihtyy tästä ja alkaa riehua jos ei kokoajan "pomoile" sille?
olsikjo kyseessä pulkanvedon aiheuttama "stressipurkaus" tai vastaavaa?

siis kun vetää pulkkaa ja minä kävelen vieressä,koira yrittää nakkailla käsiin ja vastaavaa. ideoita miten koiran käytöksen saisi rauhoitettua ilman jatkuvaa pomoilua? (muriseminen ja äriseminen,kaulanahasta tarttuminen kunnes koira rauhoittuu yms.)
kaisli-marie hakala

Viesti Kirjoittaja kaisli-marie hakala »

niin ja siis,tiedän koiran nauttivan vetämisestä koska kun luistelen ja koira menee vyöstä valjaisiin menevien valjaiden päässä ,tahtoo kiskoa niin ettei tarvi kehoittaa siihen juuri lainkaan.
kuitenkin koiran kulkiessa vierellä ja pulkka takana (jonka kyydissä tiiltä tvs.) tuntuu vauhkoilevan omiaan.
Sirpa Hörkäs

Viesti Kirjoittaja Sirpa Hörkäs »

Juha; Guuglaa vaellusnet. Siellä on muistaakseni ahkionteko-ohjeet.Koosta ei kyllä minkäänlaista muistikuvaa,enkä jaksa tarkistaa.

Artun Koiratarvike on yks osote,mistä saapi ostaa valmiin,jos ei halua itse askarrellapaskarrella.
Sirpa Rautiainen

Viesti Kirjoittaja Sirpa Rautiainen »

Kaikki koirat ei välttämättä tykkää pulkan vetämisestä, vaikka muuten tykkäävät vetää. Jos koira laitetaan kylmiltään kiinni aisoihin, saattaa koiraa ahdistaa kun joutuu yhtäkkiä kiinni vempeleeseen , jota vaikea hallita.
Toinen juttu voi olla, että vääränlaiset valjaat. Pulkan vedossa pitää aina olla juuri vetävälle koiralle sopivat länkivaljaat, esim. oma koirani isokokoinen ja valjaita kokeillessani kokeilin melko suuria, koiran kaulan ympärys kuitenkin todella kapea. Jos olisin ostanut ne suuret länkivaljaat, joihin ihastuin, olisivat painaneet koiraa vääristä paikoista ja aiheuttaneet urheiluvammoja. Länkivaljaita hankittaessa aina koira mukaan ja asiantunteva myyjä avuksi ( kaikista paras olisi jos tuntisi satulasepän ja saisi ihan mittojen mukaan tehdyt valjaat).

Huskyvaljaat on ihan ok, vetohiihdossa, sauvakävelyssä tai vedossa, jossa vetopaino jakautuu useamman koiran kesken eli huskyjen valjakoissa.

T sirpa
kaisli-marie hakala

Viesti Kirjoittaja kaisli-marie hakala »

meillä on nahkapajasta ostetut vetovaljaat. ei länkiä tai aisoja vaan valjaat joista naru pulkkaan. ja tottunut siihen kyllä, kunnolla harjoiteltu kohta kaksi talvea.
Juha Lyytikäinen

Viesti Kirjoittaja Juha Lyytikäinen »

Sirpa Hörkäs kirjoitti:Juha; Guuglaa vaellusnet. Siellä on muistaakseni ahkionteko-ohjeet.Koosta ei kyllä minkäänlaista muistikuvaa,enkä jaksa tarkistaa.

Artun Koiratarvike on yks osote,mistä saapi ostaa valmiin,jos ei halua itse askarrellapaskarrella.
Kiitos :lol:

Siellä olikin hyvät ohjeet. Vieläkö saisi tehtyä tuon :)
Vastaa Viestiin