Koirankasvatustako?

Jalostukseen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Marja Wuorimaa

Koirankasvatustako?

Viesti Kirjoittaja Marja Wuorimaa »

"Vanhana" saksanpaimenkoiraharrastajana hämmästelen nykyistä saksanpaimankoirakasvattajakuntaa.
Ennen ihmiset kouluttivat koiriaan, kävivät kokeissa ja riitojakin joskus oli harrastajien ja kasvattajien keskuudessa. Ne selvitettiin naamakkain jopa välillä ääntäkin korottaen.
Nykyään näemmä hurskastellaan muka "avoimuudella" kun kotisivuilla kerrotaan muutamia virheitä joita kasvateissa on ja todellisuudessa kuitenkin isot ongelmat jätetään kertomatta.
Sähköposti ja netti ovat saaneet suuren merkityksen "jalostuksessa" ja kasvattaja/jat uhkailevat ja vainoavat muita kasvattajia mailitse ja omilla palstoillaan.
Pahimmissa tapauksissa myös omien kasvattien omistajat saavat osansa tästä sähköisestä oksennuksesta.

Tämäkö käyttökoirajalostusta?

Toto
ridvall tiina

Viesti Kirjoittaja ridvall tiina »

...sähköinen oksennus :D

elektronisena oksennuksena pidän myös sitä, että joku fiksu on juuri haukkunut jonkin yhdistelmän nartun viitateen perinnöllisiin seikkoihin yms. kuitenkin samaan hengenvetoon sama älykkö ilmoittaa jalostusnartusta, jolla on esim. sama isä/ tai emä kuin hetkeä aiemmin haukkumallaan nartulla...tuntuu jotenkin absurdilta?


...koiraharrastukseen ilmeisesti liittyy sähköinenkin yrjöäminen, olkoon siis niin :?: TR
Seija Kulmala

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

Minusta puolestani on surullista se että jos vuonna keppi ja kivi
sairauksia ja vikoja peiteltiin, niin 2000 luvulla näyttää siltä
ettei avoimeen keskusteluun sairauksista ja niiden periytymisestä
olla vieläkään valmiita.

Aina löytyy joku joka suuttuu tai loukkaantuu verisesti.
Marja Wuorimaa

Viesti Kirjoittaja Marja Wuorimaa »

En elänyt vuonna keppi ja kivi vaikka vanha olenkin,
mutta salailu ei näemmä ole yhtään entisistä ajoista parantunut.

Sähköisen "jalostuksen" aikana on tullut uusia sairaita piirteitä mm. jalostusurosten parjaaminen ja niille uusien periytyvien sairauksien keksiminen ja näitten "tietojen" levittely kotisivuilla ja maileilla.

Kouluttakaa hyvät kasvattajat koirianne, käykää kokeissa näyttämässä mikä on koirienne koulutustaso, opetelkaa tuntemaan materiaalinne kunnolla ja pistäkää tietokone vaikkapa vain viikoksi kiinni.
Viikossa saa koiran kanssa jo kummia aikaan, mutta tietokoneen ääressä ei kovinkaan moni koira hioudu tuhkasta timantiksi.

Toto
ridvall tiina

Viesti Kirjoittaja ridvall tiina »

Turha näihin asioihin on vedota henkilökohtaisellta kantilta, "verinen loukkaantuminen" ei ole enää muodissa kun elämme tosiaan 2000 lukua.

Meillä on geeniteknologia :idea:

Hannes Lohen työryhmä tekee töitä sen eteen, että tulevaisuuden jalostusvalinnat perustuvat "toteen näytettyyn" tietoon, eikä kenenkään mutu-tuntumaan.
Siihen asti jalostusvalintoja ja -kriteerejä valvoo jokainen kasvattaja itse. Tämä asia voi muuttua jo parin vuoden kuluttua, kun geenitutkimuksen perusteeella voidaan poistaa sairaat yksilöt jalostuksesta.

Sitten jää nähtäväksi toteutuuko tämä, eli tutkitaanko jokainen jalostukseen käytettävä narttu ja uros :?:

Itse olen ainakin aikaa sitten lähettänyt terveestä nartustani EDTA-putkellisen verta geenitutkimukseen.

Joten jos/ kun joku kasvattaja haluaa ilkeyttään pilailla vakavien asioiden kanssa, pitäisi tämmöinen tyyppi saattaa edesvastuuseen.

Itse haluan terveitä koiria koska harrastan ja kilpailen, joku haluaa rahaa, joku haluaa ulkonäköä, jokaisella meillä on tarkoitus, kun haluamme käyttää narttuamme tai urostamme jalostukseen, jokainen on myös itse vastuussa valinnoistaan, ei niitä tarvitse puida mutu-tuntumalla.
Vastaa Viestiin