Kahdesta Nartusta...

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Heidi Rinkelo

Kahdesta Nartusta...

Viesti Kirjoittaja Heidi Rinkelo »

Moi ! Olisin kysellyt onko kenelläkään kokemuksia "liikaa" pomottavasta nartusta ? Joten itselläni on kohta 1,5 vuotias narttu ja ystävälläni 5kk narttu minun koira pomottaa sitä koko ajan niin ettei nuorempi saa edes liikkua 10 senttimetriä enempää ja viimeksi kun näkivät niin oma koira puri pennulle reijän poskeen. :( Paikka ei ollut kummankaan ns. reviiriä . Olisiko mahdollista ratkaista tilannetta mitenkään vai onko omalla koirallani vaan niin "iso ego" :lol:
Miretta Seppälä

Viesti Kirjoittaja Miretta Seppälä »

Mulla on itelläni tollanen "liikaa pomottava narttu". Kaverillani on melkein saman ikäinen (10 päivää nuorempi) narttu, myöskin sakemanni. Nää on 8-viikkoisesta saakka leikkineet yhdessä, alusta asti tää mun narttu on ollu leikeissä paljon rajumpi. Jossain vaiheessa touhu meni kuitenkin pelkäksi alistamiseksi ja rähinäksi mun koiran puolelta, oltiin kuitenkin touhulle sokeita ja kuitattiin se vaan et "No se on vaan sakemannien leikkiä, ne nyt on tunnetusti rajuja ja äänekkäitä..." :rolleyes:

Monet ihmettelivät, et minkä ihmeen takia päästetään nää koirat edes yhteen, tää nuorempi kun vielä muutenkin on luonteeltaan tosi alistuva ja herkkä, niin toi mun koiran pomotus ei todellakaan tehnyt hyvää. Mut pitihän niiden saada leikkiä :doh:

Jossain vaiheessa, näiden ollessa lähellä vuoden ikää me viimein herättiin ja puututtiin tähän mun koiran käytökseen. Pienimmästäkin rähähdyksestä ja alistamisen yrityksestä kunnon kielto. Ei menny kauaa, kun kumpikin koira voi silminnähden paremmin yhteislenkeillä: kummallakaan ei ollut enää karvat pystyssä (ennen ne oli vähän väliä...) ja niillä oli selkeesti parempi olla, kun toisen ei tarvinnut enää jatkuvasti olla alimmaisena ja mielistellä ja toinen tajus et mä oon pomo niissäkin tilanteissa, et sen tehtävä ei oo ku kuunnella mitä sanon.

Teidän tilanne kuullostaa paljon hurjemmalta kun mitä meidän oli koskaan... Ne kun ei ole samaa laumaa, niin jos sä et saa omaa koiraas kuriin et antaa pennun olla rauhassa, niin älkää päästäkö niitä yhteen! Tuo ei todellakaan tee sille nuoremmalle hyvää.

Tässä malliks vielä pari videonpätkää, molemmissa siis samat koirat...

Leikkiä noin 5kk ikäisenä:
http://s23.photobucket.com/albums/b387/ ... ehuu28.flv

"Leikkiä" suunnilleen 9kk ikäisenä:
http://s23.photobucket.com/albums/b387/ ... aDina5.flv
Viimeksi muokannut Miretta Seppälä, 29 Maalis 2007 11:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Suvi Alanko

Viesti Kirjoittaja Suvi Alanko »

Harvemmin eri lauman koirat tulee toimeen keskenään,se tekee joskus tiukkaa saman lauman koirillekin.Ei nyt kannata ainakaan sille pennulle aiheuttaa mitään traumoja sillä että antaa toisen hyökkiä ja kiusata.Sen trauman aiheuttama pelko on sitten tiukassa,koirasta saattaa tulla räyhä joka raivoaa kaikille koirille vaan sen takia kun leikkikaverina oli päällekäyvä koira.Pidätte koirat remmissä tästä lähtien.Ei koiran tarvitse hyväksyä vieraan lauman koiria.Meillä uroksella ei leikkikavereita juurikaan ole ollut,eikä muillakaan koirilla.Eikä tulisi mieleenikään leikittää omaa koiraani kaverin koiran kanssa.Sotahan siitä syttyis.Omistajan tehtävä on suojata pentua ja omaa laumaansa vierailta koirilta.Eli älkää "pilatko"pentua sillä että se joutuu pelkäämään.
Mervi Kähönen

Viesti Kirjoittaja Mervi Kähönen »

Samaa mieltä edellisten kanssa siitä, että ei pidä altistaa pentua tuollaiselle enää.
Siitä kuitenkin eri mieltä Suvin kanssa, että mun koirien tarvitsee kyllä hyväksyä muut koirat tarvittaessa jos minä niin haluan. Kaveerata ei tarvitse, mutta sietää kyllä. Ja kiusaamatta. Meillä on menty sillä metodilla että jos toinen on pieni/arka tai joutuu muuten liian rajuun käsittelyyn mun juniorilta on yksinkertaisesti kielletty riehuminen. Elikkä kun ulkoillaan esimerkiksi vapaana kaverin dobberinpennun kanssa on kaikkinainen vaaniminen, päin juokseminen tai hyökkiminen kielletty. Omiaan saa touhuta ja juosta ja leikkiä muiden kanssa, mutta heti kun aletaan pentua vähänkään vilkuilemaan "sillä silmällä" tulee käsky "anna olla!" tai "mars eteenpäin!" Jos ei uskota, tulee palautetta. Tällä metodilla mä lenkkeilen aika hyvässä rauhassa melkein kenen tahansa vieraan koirakon kanssa. Vaatii tietty kohtuu hyvän perushallinnan ja vähän koiranlukutaitoa että oppii huomaamaan pienet eleet mistä näkee koiran suunnittelevan jotakin....
Ja sama metodi käytössä siis myös niissä tilanteissa joissa meinaa tulla tappeluita (esim. samanikäiset nartut). Siinä edellytyksenä tosin että toisenkin koiran täytyy olla samalla tavoin hallinnassa, silloin tilanne on reilu molemmille koirille.

Lis. Edellytyksenä tietty että koiralle on opetettu mitä yo. käskyt tarkoittavat. Meillä esim. "anna olla" käytetään jos esim. kytätään lintuja/meinataan ottaa suuhun ulkoa jotain epämääräistä/kytätään remmissä vastaantulevaa koiraa... Sama asia kuin "Ei!", mutta sopii mun suuhun paremmin noissa tilanteissa.
Irene Routio

saman lauman koirat

Viesti Kirjoittaja Irene Routio »

Meillä 9v nivelrikkoinen narttu ja iso 1,7 v uros. Eräs tosiammattilainenkin kehui koirien touhuja, silloin pentu osasi väijyä ja suojautua hyvin, narttu jahtasi pentua. Sitten pentu kasvoi ja on pari kertaa lennättänyt mammaraisen selälleen ruokakuppia puolustaessaan. Enimmäkseen pentu haluaisia leikkiä ja alistuukin kohteliaasti nartun kiskoessa karvatuppoja turkista, Valitettavasti ikäeron takia metsässäkin pidän vuorotellen koiria kytkettynä. Jos nuorempi on kiinni, vanha narttu tulee jäkättämään ympärille ja haastaa painiskeluun tai takaa-ajoon. Nyttemmin päästän nuoremman tarhasta yksin pihalle purkamaan energiaa ennen vanhuksen mukaan tuloa. Ja korjaan ruokakupit ja luut pois.
Saa kommentoida. :?
Heidi Rinkelo

Kahdesta Nartusta...

Viesti Kirjoittaja Heidi Rinkelo »

Itsekkin olen samaa mieltä ettei saa pienemmälle koiralle tulla traumoja joten en ole omaa koiraa päästänyt sen jälkeen pennun luokse ettei satu ainakaan mitään pahempaa.
Vastaa Viestiin