Alistamisesta...

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Timi Palmroth

Alistamisesta...

Viesti Kirjoittaja Timi Palmroth »

Kun koirani oli pieni 10vk niin alistin sitä jos ei uskonut minua ja haukkui minulle,koska yksi kokenut koiran kouluttaja sanoi että se auttaa.Itse en pitänyt siittä joten kysyn teiltä että oliko tuo väärin vai ihan oikein?
Jos oli väärin niin mitä se tekee koiran luonteelle tai muuttaako se koirassa mitään?
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Kovalle koiralle ei muuta mitään,pehmeän kanssa joutuu tekemään töitä luottamuksen palauttamiseksi.

Koiraahan ei voi alistaa jollei se itse halua,saat sen maahan/vedettyä kuonoon,mutta jos koira on kova,niin periksi se ei annan vaikka "alistaisit" kuinka.

Hyvä johtajuus ja kunnioitus tulee muualta kuin alistamisella.

Jos koirasi ei pelkää/väistä sinua,niin se on sen verran kovapäinen,ettei vahinkoa ole käynyt.

Hyvä johtaja on kova,mutta reilu.
Timi Palmroth

Viesti Kirjoittaja Timi Palmroth »

milko naumanen kirjoitti:Kovalle koiralle ei muuta mitään,pehmeän kanssa joutuu tekemään töitä luottamuksen palauttamiseksi.

Koiraahan ei voi alistaa jollei se itse halua,saat sen maahan/vedettyä kuonoon,mutta jos koira on kova,niin periksi se ei annan vaikka "alistaisit" kuinka.

Hyvä johtajuus ja kunnioitus tulee muualta kuin alistamisella.

Jos koirasi ei pelkää/väistä sinua,niin se on sen verran kovapäinen,ettei vahinkoa ole käynyt.

Hyvä johtaja on kova,mutta reilu.
Tämä taitaa olla sitä kovaa luokkaa!Joutuu vasta tosissaan suuttumaan kunnes uskoo ja jälkeen päin mulle tulee aina semmonen olo että ymmärsiköhän nytten koiruus että miksi suutuin sille.
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Älä suutu.

Koira saa vähän "sikailla",anna pennun olla pentu.

Jos koira on ahne,sillä pystyy opettamaan monta asiaa.

Jos koira sikailee anna tukkapöllyä ja ohjaa tekeminen sallittuun tekemiseen/pistä koira jäljestämään/tekemään temppuja yms.

Pentua ei kannata pistää lyttyyn,anna koiran sikailla,kotikasvatus kuntoon ja vasta sitten myöhemmin voi koiraa ottaa hiukan kovemmin,kun sen pää kestää.

Esim.koira puree käsiä/yms,kielto ei,jos ei lopeta,tukkapöllyä ja siirto vaikka luun luokse,että pure tätä ja siinä se.
Päivi Ollikka

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

10 vk on niin pieni, ettei se vielä luo suhdettaan laumaan. Laumanmuodostuken kausi alkkaa n 12vk eteen päin. Silloin pentu haluaa olla osa laumasta ja pyrkii kontaktiin ohjaajan kanssa. Vielä silloinkaan sen paikka ei ole alimmaisena laumassa vaan sen paikka on koko lauman keskpisteenä. Sudet pitävät pentujaan puolivuotiaaksi lapsina, joita hoitaa koko lauma ja ne huomoidaan voimakkaasti lauman toiminnassa. Sen jälkeen ne alkavat kulkea metsällä mukana pieniä lenkkejä, totteleminen ja lauman sääntöjen noudattaminen alkaa todenteolla.

Noin pienen pennun kanssa mennään ohjaillen sitä oikeaan toimintaan. Kuitenkin kovin aggressiiviset tunteen purkauksen lopetetaan kokonaan. Jos kieltämisestä suuttuu ja tarraa kiinni niin sitte vaan lätkäsee sen irti ja jatkaa matkaansa. Jos tulee uudestaan "kimppuun" niin sama juttu. Kolmannella sitten jo ymmärtää, että ohjaajalle ei suututa. Omalta nuorelta nartultani otin ohjaajan puremisen kokonaan pois yhdeksän viikkoisena, kun aina kieltä'misestä sai "raivarin". Syöksyi kiinni kuin pieni alligaattori :) Kiinni oli ja pysyi - esim puseron edustassa roikkumassa :D Tälläinen toiminta kitketään pois. Hermoja ei menetetä pentunakaan, vaikka ei saakkaan asioita.
Sitten myöhemmin se pystyy käsittelemään asioita kielletty/sallittu akselilla vaikeammissa asioissa.
Tällä hetkellä on teidän tärkeintä yhteistäaikaa. Luottamus vakaaseen ja rauhalliseen ohjaajaan luodaan nyt. Pentu on tärkein koko maailmassa -mitään muuta ei ole. Myöhemmin asetelma sitten kääntyy toisin päin, sinä olet koiran koko maailma -jos olet sen ansainnut. :|
Vastaa Viestiin