Löytyykö urosta jalostukseen?

Jalostukseen liittyvät aiheet
Salla Vättö

Viesti Kirjoittaja Salla Vättö »

pirinen nina kirjoitti:onko perää asialla jos sekottaa käyttökoiraa ja näyttökoiraa niin siitä tulisi muka vahvempi ja terveempi?
Jalostuksessa kuten muussakaan toiminnassa koiraurheilussa ei yleistyksillä päästä puusta pitkään. Rotua ei jalosteta linjoilla, vaan yksilöillä, ja koirien yhteensopivuudet linjojen, sukujen, terveyden, luonteen ym. suhteen ovat aina tapauskohtaisesti määriteltäviä asioita. Silloinkin puhutaan lähinnä odotusarvoista, joiden realistisuus määräytyy vain kasvattajan kokemuksen ja asiantuntemuksen mukaan.

Jos jalostukselliset asiat olisivat niin yksinkertaisia kuin että yhdistetään esimerkiksi vahva koira ja heikko koira ja saadaan lopputulokseksi keskivertokoiria, ei jalostuksessa varmasti olisikaan juurikaan ongelmia. Geenit kuitenkin yhdistyvät sattumanvaraisesti ja sukupolvienkin takaa, joten jalostusvalintoja tehdessä täytyy olla todella vahvasti tietoa siitä, millaisia yhdistelmiä tekee - ja siltikin tulee yllätyksiä.

Jokaisessa yhdistelmässä, olivat yksilöt mitä linjaa edustavia tahansa, on otettava huomioon se, mitä ominaisuuksia itse nartussa on, mitkä ovat sen heikkoudet ja vahvuudet (niin sukutaustojen / -rasitteiden, luonteen ja käyttöominaisuuksien kuin terveyden ja rodunomaisen rakenteenkin suhteen), millaisella yksilöllä niitä pyritään vaalimaan tai parantamaan seuraavassa polvessa ym.

Ennenkuin yksilön jalostuskäyttöä edes harkitaan, on mietittävä, mitä annettavaa koiralla on rodulle. Onko kyseessä niin poikkeavan hyvä yksilö terveyden tai käyttöominaisuuksien suhteen, että sitä kannattaa ylipäänsä käyttää. Heikon terveydentilan, luonteen tai jo olemassa olevan heikohkon jälkeläisnäytön omaavan koiran jalostuskäyttö on arveluttavaa. Uros ei yksin pysty pelastamaan tuhoontuomittua yhdistelmää, vaikka olisi varustettu millaisilla ominaisuuksilla tahansa.
itse olen sitä mieltä ettei vaikuta mitään!
Kuten sanottu, koiria on syytä tutkia yksilöinä, ei niputtaa niitä mihinkään kategoriaan ja muodostaa johtopäätöksiä niiden perusteella.
Täytyy myöntää etten noista käyttölinjasista tiedä oikein mitään,jotakin tuloksia ne kai vaatii kauheesti että esim jalostukseen kannattaa käyttää vai :oops: ?
Koiria ei jalosteta tulosten perusteella, eivätkä tulokset periydy. Sen sijaan ominaisuudet, jotka mahdollistavat monetkin niistä tuloksista, voivat periytyä, vaihtelevasti ja koirista / yhdistelmistä riippuen. Koiria tutkitaan siksi, että niiden ominaisuuksista saataisiin tietoa. Että tutkiminen ja arvioiminen (ja myös vertailu) olisi mahdollista, on kehitetty erilaisia koe- ja testimuotoja, joiden puitteissa koiraa ominaisuuksineen voidaan arvioida. Tuloksia ei siis hankita tulosten ilosta tai koiran linjan takia vaan siksi, että koirista saataisiin tietoa, jota myös jalostuspäätöksiin tarvitaan.

Tiedontarve ei rajoitu koiran linjoihin mitenkään, vaan tiedonkeruun tarpeen suhteen jokainen jalostukseen edes mietittävä koira on tasaveroinen.

Mieti tarkkaan syitä, miksi haluat koiraasi pennuttaa ja millaisille pohjille haluat oman tulevan kasvatustyösi perustaa. Onko käyttökoirarotu juuri se rotu, jonka jalostukseen haluat sotkeutua? On olemassa vaatimuksiltaan huomattavasti paljon helpompiakin rotuja kasvatettavaksi kuin saksanpaimenkoira.

Jos haluat kasvattaa saksanpaimenkoiria, hanki ensin tietoa, myös kasvattajan velvollisuuksista ja vastuista. Tehokkaimmin alat ymmärtää asioita, kun paneudut niihin käytännön toiminnan kautta hankkimalla koirillesi ensin esimerkiksi koulutustuloksia ja perehtymällä saksanpaimenkoiran luonteen monimuotoisuuteen.

Käytännön harrastustoiminnasta saat sitä tietoa ja niitä näkökantoja, joita kasvattajanakin tulet tarvitsemaan. Tutustut myös koiriesi ominaisuuksiin huomattavasti paremmin kuin kotioloissa koskaan, ja alat ehkä parhaassa tapauksessa hahmottaa omaa koiraihannettasi rotutyypillisten ominaisuuksien kautta.

Saksanpaimenkoirakasvattajaksi ryhtyminen on vuosien projekti, mutta jos intohimoa rotuun ja aiheeseen on, ehtii harrastustaipaleen aikana muodostua melkoisesti tietoa asioista.
pirinen nina

Viesti Kirjoittaja pirinen nina »

No juu perillä silleen olen noista asioista mutta väreistä en vielä täysin!Monta vuotta olen asiaa puljannu enkä saanut vielä mitään aikaiseksi,justiinsa sen takia kun ei välttämättä ole kannattaavaa alkaa kasvattamaan sakuja!Ajatus oli kokonaan katkolla jonkun aikaa kunnes nyt taas ajattelin jospa sitä nyt jotakin alkaisi tekemään!Täytyy myöntää että itsellä ei tullut mieleen käyttää edes tota omaa rouvaani mihinkään.Ajattelin juuri noita mitä on jälkeensä jättänyt.Tosin urokset kellä koiraa on joskus astutettu,niin on jättäny paskaa myös muiden koirien kanssa!
Juttelin vaan parin kasvattajan kanssa ja he sanoivat että kannattas astuttaa vielä ja tätäkin asiaa olen pohtinut pitkän aikaa.Saku ei todellakaan ole helppo rotu kasvattaa ja vaatii tietotaitoa todella paljon.Kuitenkin kokoajan oppii uutta matkan varrella.Mikään ei ole itsestään selvää ja pettymyksiä tulee aina oli rotu sitten mikä tahansa!
riitta vainiontaus

Viesti Kirjoittaja riitta vainiontaus »

On meillä paljon huononpiakin kasvatuksen aloittajia.
Kun lukee Ninan kysymyksiä, niin ne ovat aivan samoja, joita itse esitin jo yli 20-vuotta sitten. Silloin vain käyttökoirista ei puhuttu linjana vaan värinä harmaat.

Itse aloitin Deimos Caisalla ja harrastin, kävin näyttelyissä ym.
Yrittäessäni valita koiralleni sopivaa urosta halusin rotujärjestöltä tietoa ja neuvoja valinnassa.

Silloinen jalostustoimikunnan puheenjohtaja kommentoi, että mitä sitä astutat, jos et edes tiedä millä ja sen isää Eroa, sitä paskaa ei olisi koskaan pitänyt edes Suomeen tuoda.

Siinä sitä nuori Riitta sitten seisoi huulipyöreänä puhelin kädessä. Täh, voiko sakemanni ihmiset olla tällaisia. Sellaisia olivat silloin ja samanlaisia ovat osa edelleen.

Onneksi Karimin Pirjo oli juuri muuttanut Jyväskylään ja hän auttoi minua etsimään sopivaa urosta koiralleni. Kiitos Pirjo.

Niinpä sitä satoa on niitetty 20-vuotta.

Ensimmäinen sakemanni pentueeni syntyi 11.2.1987 Ja siitä Bellapepita on isomummona viimeisimpään 23.1.2007 syntyneeseen pentueeseen.

Vaikka Rotujärjestön puheenjohtaja olikin sitämieltä, että suku on paska, niin on sieltä mielestäni tullut ihan mukiin meneviä koiria. Puutteineen.

Riitta Vainiontaus

Tämä on minun mielipiteeni - Ei ainut ja oikea

Paljon on iloja ja suruja mahtunut noihin vuosiin.
Sonja Lehtinen

Viesti Kirjoittaja Sonja Lehtinen »

Paljon huonompia? Herramunjee, siis noi viimeset kysymykset kyllä räjäytti potin, koska ihan rehellisesti väitän että olen ymmärtänyt sakemannien perimästä 10 vuotiaana enemmän kuin nuo kysymykset paljastavat aloittajan tietävän. Eniten ihmetyttää että miksi lähteä kasvattamaan jos jalostusasiat eivät oikeasti kiinnosta niin paljoa että imuroisi kaiken mahdollisen ja mahdottoman tiedon, jota itselle saatavilla, tai no ehkä mä oon vaan friikki :valistus:
Sillä vaikka olisi kuinka paljon tietoa ja osin todennäköisyyksiä, lähes kaikki oletukset voi k*sta . Mutta hkä se onnistuminenkin on helpompaa jos tavoitteet ei oo liian korkeella (kivoi kotisessei joita edes läpivalaisu ei rasita)
Sirpa Hörkäs

Viesti Kirjoittaja Sirpa Hörkäs »

pirinen nina kirjoitti:se nyt vaan näyttää olevan näitten yleisten palstojen vitsaus että aina tulee sanomista jostakin!
Miä kyllä näkisin,että tässä on nyt enempikin vitsauksena noi sun pennutussuunnitelmat. :D

Voisin vannoa,että ihmiset,ketkä tässä ketjussa on kritisoinu sun suunnitelmia,ei taatusti ole tehneet sitä vaan siitä ilosta,että "pääseepä keskustelupalstalla sanomaan".
Eiköhän tässä olla vaan ja ainoastaan huolissaan siitä,minkälaista koiramateriaalia maailmalle pukkaa.Monia kun sattuu kiinostamaan rodun tila,muutakin kuin sen oman hurtan osalta.

Eihän kukaan oleta,että alottelva tai edes pitkään kasvattanut tuottaa vaan huippupiskejä tai omaa jo ennen ensimmäsitä pentuetta kaiken mahdollisen tietotaidon.Mutta nykypäivänä on jo niin paljon tietoa saatavana,että tätä päivää ei varmasti voi verrata parinkymmenen vuoden takaiseen tilanteeseen.
Aloittajan tietotaito-taso EI kyllä pääse häikäisemään edes tällästä ihmistä,mikä ei kasvattamisesta ymmärrä yhtikäs mitään.

Minua häiritsi jo se,että jos sun vanha narttu on jättänyt noinkin paljon "risaa" taakseen,ni miks siä suunnittelet siitä jättäväs ittelles vielä jalostusmateriaalia? :shock:
Tyhmä kysymys,mutku ei tiiä ja tahtoo kuitenki. :harhar:
Tuula Siimes

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

pirinen nina kirjoitti:No olen käynyt monia uroksia läpi ja puntaroinut taustoja jälkeläisiä ja muuta!Kasvatustyö on aina riski eikä koskaan varmaan sitä ainoaa oikeaa urosta löydy mistään!Tuo koira mikä mulla tossa on niin oli mulla sijotuksessa enkä siis itse ole vielä sitä astuttanut kertaakaan.Nyt kun se on oma niin mietin josko siihen löytyisi hyvä uros jostakin.Olen ikääkin miettinyt että kannattaako vai eikö kannata astuttaa enää!
Mutta niinkuin sanoin asia on kunnossa jo!
Juu, helpoiten sen uroksen näyttää löytävän laittamalla viestin tänne :D
Toivotan onnea sinulle valitsemallasi tiellä :tsemp:
Muu sanomisen arvoinen on jo tullut muiden näppäimistöltä.
Seija Kulmala

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

riitta vainiontaus kirjoitti:On meillä paljon huononpiakin kasvatuksen aloittajia.
Kun lukee Ninan kysymyksiä, niin ne ovat aivan samoja, joita itse esitin jo yli 20-vuotta sitten. Silloin vain käyttökoirista ei puhuttu linjana vaan värinä harmaat.
Niinpä, kukaan ei ole seppä syntyessään. Jostakin on aloitettava.
Uskon että Nina saisi kovasti lisää tietoa SPL:n kasvattajakurssilta esim.

Uskon myös, että olisi huomattavasti hedelmällisempää antaa sitä tietämystä, jota palstalaisilta näyttää löytyvän, Ninalle, muussakin muodossa kuin yleisen ilkeilyn muodossa, eikö?

Nina, voit laittaa minulle sähköpostia tai soittaa 0500 475036, jos haluat jotakin kysyä. Ja uskon että esim Riitta joka on paljolti neuvonut minua, auttaa pyyteettömästi.
Tea Tuomikoski

Viesti Kirjoittaja Tea Tuomikoski »

Siis ihanko totta se on vaan alottelijuutta että kysyy tuleeko käyttis-näyttisyhdistelmästä harmaita vai pitääkö uroksenkin olla harmaa? Voi HALOO! :shock: Jotain rajaa sentäs. On eri asia olla seppä ja ees jotenkin edes niinkuin minimaalisesti perillä biologiasta.

Joo, alottelevia kasvattajia on onneksi moneen lähtöön.
Sonja Lehtinen

Viesti Kirjoittaja Sonja Lehtinen »

Anteeksi jso kuulosti kommenttini ilkeilyltä, mutta mielestäni ei ole jalostusta että koiralle etsitään juoksun alettua urosta. Jostain on toki alettava mutta miksi niin kiireellä? Miksei ensin ota asioista selvää ja tee päätöksiä maltilla narrttu ei kuitenkaan ole niin vanha että esim uroksien etsimistä voisi pidentää seuraavaan juoksuun.

Toisaalta jos kattoo pelkkiä indeksejä+ vaatimus että uroksella jo jalostusnäyttöä lista aika lyhyt (siis että molemmat indeksit pentueelle olisivat vähintään 100 (pitäisi olla 101))
http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoir ... &PentueA=1 sitten kun vielä toivottavasti on muitakin kriteerejä, ei kovin lupaavalta näytä :(
Tea Tuomikoski

Viesti Kirjoittaja Tea Tuomikoski »

Tää koko keskustelu on oikeesti surkuhupaisa. Jos googleen lyö hakusanoiksi saksanpaimenkoira + periytyminen, niin se tuottaa 184 sivua. Joista mm. jalostuksen tavoiteohjelma on neljäntenä järjestyksessä. Sanoisinko siis, että melko helposti löydettävissä...

Siitä kun alkaa tarkentamaan, ni taatusti löytyy tietoa, niin hyvässä kuin myös siinä mitä ei halua kuulla.
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

:shock: Juuri tuollaista jalostustyötä en sitten mitenkään päin käsitä ja ymmärrä.... Tai no, tämä taas selventää rodun nykyistä terveystilannetta. Kuinka surullista!!

Kunhan on hyvät lonkat niin muulla ei mitään väliä - pentuja vaan maailmaan. :viha:

Itku pääsee.
Sirpa Hörkäs

Viesti Kirjoittaja Sirpa Hörkäs »

Seija Kulmala kirjoitti: Uskon myös, että olisi huomattavasti hedelmällisempää antaa sitä tietämystä, jota palstalaisilta näyttää löytyvän, Ninalle, muussakin muodossa kuin yleisen ilkeilyn muodossa, eikö?
Juu,varmasti olis hedelmällisempää,mutta voisko tätä sanoa asiaan tyrmistyneenä reagoijien paniikkiratkasuks,kun ihminen on ettimässä kovalla kiireellä nettipalstalta juoksevalle nartulleen urosta ja asiaanvihkiytyminen on tota luokkaa?

Eipä siihen tiedon jakamiseen (itte en tosin siihen edes kykene) tai sen sisäistämiseen ole pal aikaa.Ja ihmisen,kenen pitäis sitä tietoa ottaa viimetingassa ämpäritolkulla vastaan,pitää kritisointia vaan turhana nettihuuteluna.

Mitenköhän tälläsille ihmisille esitetään nätisti,että istuis ny alas ja opiskelis ja antais nartun juosta juoksunsa.Sitte ku on tietoa tarttunu takaraivoon vähän enemmän,ni kattelis,onko käsillä sellasta matskua,mitä kannattais jatkojalostaa.

Miä en osaa tän nätimmin asiaa esittää.
Viimeksi muokannut Sirpa Hörkäs, 17 Touko 2007 14:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

Pirinen kirjoittaa:
"Juttelin vaan parin kasvattajan kanssa ja he sanoivat että kannattas astuttaa vielä...."

Millaiset kasvattajat suosittelevat mainitsemasi nartun käyttöä jalostukseen? Kuinka kokeneita kasvattajia he ovat ja millaisia tuloksia koirillaan tehneet, millaisia pentueita kasvattaneet?

Miettisit vielä kerran narttusi astutusta, jooko?! Odota edes, että sinulla olisi joskus oikeasti hyvä koira, jota koulutat ja käytät kokeissa, joka on terve, ja jonka lähisuku on tervettä, hyväluonteista ja kokeissa tuloksia tehnyttä. Ja toivottavasti kerrot ja ilmoitat rehellisesti mahdollisten pentujen ostajille, että tämän koiran kuvatut jälkeläiset ovat pääasiassa risalonkkaisia... Ei auta aina syyttää aiemmin käytettyjä uroksia, vika voi olla myös omassa nartussasi.

Saksanpaimenien kuten muidenkin rotujen jalostusta suunnittelevan tulee perehtyä rotuun erinomaisen hyvin vuosikausia! Ei ainoastaan omaan ihanaan koiraan, joka on niin kiva ja a-lonkkainen, vaan laajasti koko kirjoon, terveyteen, luonteisiin, jne.

Valitettavasti välillä itselläni on käynyt rodun vaihtokin mielessä, vaikka oma koira onkin niin ihana ja upea harrastuskaveri, kuten oli aiempikin. Tätä menoa vaan alkaa kovasti rapistua luotto... Onneksi tiedän useita kasvattajia, jotka todella ajattelevat rodun parasta ja suuntaavaat jalostustyöllään rotua terveempään suuntaan ja jättävät tekemattä ne pennut, jotka eivät vie rotua eteenpäin.
riitta vainiontaus

Viesti Kirjoittaja riitta vainiontaus »

Yli 20-vuotta rodunparissa harrastaneena tiedän, että jos joku on päättänyt narttunsa astuttaa, niin se sen tekee, sanoit mitä tahansa.

Mitä enemmän haukut ja hillut, sitä huonompi lopputulos ykeensä on.

Eikö kuitenkin olisi hyvä etsiä nartulle mahdollisimman hyvä partneri, jos sitä kerran käytetään jalostukseen kuitenkin.

Juuri tällaiset hyökkäykset ajavat ihmiset teettämään niitä paperittomia yhdistelmiä. Joka on mielestäni se kaikkein viheliäisin muoto koira "jalostusta". On paljon helpompi astuttaa se oma narttu naapurin kuvaamattomalla koiralla, kuin kuunnella usealta kasvattajalta haukut ja moittimiset. Kuten nyt Ninalle on käynyt.


Pitää jaksaa neuvoa ja opastaa, ei haukkua ja halveksua.

Jokaine täälläkin kirjoitteleva voi mennä ihan sinne omien jalostuskoiriensa sukutauluihin ja katsella mitä sieltä löytyy.

Malka ei ole aina pelkästään, vierustoverin silmässä.

Riitta Vainiontaus

tämä on minun mielipiteeni - ei ainut ja oikea.
Laura Helve

Viesti Kirjoittaja Laura Helve »

Nina,

täällä palstalla on varmasti monta lukijaa joita kiinnostaa kenties syntyvä pentueesi. Löytäisitkö mahdollisesti itseltäsi sen verran aikaa, että vastaisit Marko Kurkisen esittämiin kysymyksiin (ketjun ensimmäisellä sivulla)? Olet kuitenkin pentuetta miettiessäsi joutunut niihin itsellesi vastaamaan, ja moni näistä pennuista kiinnostunut haluaisi myös varmasti tietää ajatuksesi. Minä ainakin olisin kovin kiinnostunut kuulemaan vastauksia että miksi.
Vastaa Viestiin