Löytyykö urosta jalostukseen?

Jalostukseen liittyvät aiheet
Laura Helve

Viesti Kirjoittaja Laura Helve »

Nina,

täällä palstalla on varmasti monta lukijaa joita kiinnostaa kenties syntyvä pentueesi. Löytäisitkö mahdollisesti itseltäsi sen verran aikaa, että vastaisit Marko Kurkisen esittämiin kysymyksiin (ketjun ensimmäisellä sivulla)? Olet kuitenkin pentuetta miettiessäsi joutunut niihin itsellesi vastaamaan, ja moni näistä pennuista kiinnostunut haluaisi myös varmasti tietää ajatuksesi. Minä ainakin olisin kovin kiinnostunut kuulemaan vastauksia että miksi.
Terhi Ojala

Viesti Kirjoittaja Terhi Ojala »

Sen enempää jalostukseen puuttumatta tahtoisin itse kysyä tän kirjoituksen aloittajalta että onko sinulla tietotaitoa jotta pystyt ohjeistamaan/auttamaan tulevia pennun ostajia? Itse en uskaltaisi ostaa koiraa ihmiseltä joka kyselee näitä asioita netissä. Mitä jos pennun ostajalla tulee jokin ongelma pennun kanssa? Sairaus? Koulutukseen liittyvä? Pystytkö antamaan tukea? Entä jos pennun ostaja hakee sinulta korvauksia kun pentu ei ole terve, onko sinulla rahaa maksaa pennun hinnasta takaisin (tai vaikka napatyrän leikkaus joka siis kuuluu kasvattajan maksettaviin leikkauksiin ainakin)?

Mielestäni Kasvattaja on se jolle soitetaan kun tarvitaan apua, tietoa ja tukea. Kasvattajalla on myös vastuu omista tuotoksistaan.

Mä en itse koskaan lähtisi kasvattamaan. Mulla ei ole niin hyvää työpaikkaa että saisin kaikki kulut katettua. Ei ole varaa maksaa takaisin jos pentuun tulee jonkin "vika". Enkä usko että pystyisin antamaan sellaista tukea ja apua pennun ostajille joita he joissain vaiheissa ehkä tarvitsisivat (ja noloa olisi sanoa että mee nettii ja eti tietoa).

Eräs tuttava perhe päätti kanssa tehdä nartullaan pennut kun urbaani legenda oli että koiralle tulee kohtuun ja nisiin ongelmia jos ei saa pentuja. Ja olisihan ne pennut suloisia ja meinasivat sitten ottaa siitä yhden narttu pennun itselleen. Kävi niin että kaksi vuotta koittivat astuttaa narttua mutta kieltäytyi agressiivisesti uroksilta. Kahdenvuoden jälkeen narttu pakko astuttiin uroksen kanssa jolla ei ole sen enempää annettavaa tälle rodulle kuin nartullakaan. Synnytys ei mennyt putkeen. Koira piti leikata ja mahassa oli kaksi pentua uros ja narttu. Vain uros jäi henkiin. Astutus maksu tässä pentueessa oli 300e ja keisarinleikkaus päälle 700e. Koiran ruokinta jne jne muut yhteen meni reilusti yli yhden pennun hinnan. (valitettavasti tämä narttu astutetaan uudelleen syksyn juoksuista, pitäähän niitä pentuja saada kun eka pentue meni päi kuusta)

Tahtoisin itse myös kuulla vastauksesi Marko Kurkisen kysymykseen.

Enkä tahdo lannistaa tai jokainen tekee mitä itse parhaaksi näkee, mutta mieti tarkkaan ennenkuin teet pentueen. Pystytkö vastaamaan pennuista ja auttamaan omistajia.
pirinen nina

Viesti Kirjoittaja pirinen nina »

:D :D kylläpä teijän juttuja on hauska lukea!Täällä näköjään saa riidan aikaseks vaikka koiran ruoka ajoista!Mutta eipä tuo haittaa,onpahan viihdettä kerrakseen palstan lukijoille!
Hyvää kesää koirille ja omistajille,pitäkää koisuleista huolta ja hyviä hetkiä kaikille!
pirinen nina

Viesti Kirjoittaja pirinen nina »

Eikä mun tarvii enää vastata kenenkään kysymyksiin yhtään mitään :o Asia on kunnossa,mutta kiva silti seurata mitä te täällä päähän saatte ja keksitte :P Ihan mielenkiinnolla seuraan tätä keskustelua kuinka pitkälle mahtaa edetä!Pidätte ihan idioottina...ja kukaan ei tiedä oikeesti kuinka monta pentuetta olen saanut kasvatettua maailmaan ja täysin terveenä!Joten oikeesti,kattokaa peiliin ja puhukaa sitten vasta :)
Sanna Varpula

Viesti Kirjoittaja Sanna Varpula »

Kaikella ystävyydellä, noilla kommenteilla saat lisää ystäviä :roll:

Hyvää kevättä ja kasvattaja-uraa.
pirinen nina

Viesti Kirjoittaja pirinen nina »

Erityiskiitokset näille kasvattajille jotka yhtyivät tähä keskusteluun!Tämmösiä ihmisiä oletin täällä olevan enemmänkin,jotka oikeesti ymmärtää asioista jotakin,mutta paskaa silti sain niskaani heti näiltä tyypeiltä!Sitä näköjään ollaan nin koiran kouluttajaa ja kasvattajaa vaik ei mitään ymmärretä edes :D Mutta en silti lannistu kun on saanut paskaa niskaan niin täältä on yksi ja ainoa tie..nousta ylös pääpystyssä ja unohtaa toisten kommentit!
Kiitos Seija Ja Riitta!
Sirpa Hörkäs

Viesti Kirjoittaja Sirpa Hörkäs »

Juu,kyllä se on paras nyt lähteä kattelemaan vaan itteään peilistä. :D
pirinen nina

Viesti Kirjoittaja pirinen nina »

Olen tänään kattonu itteeni aika monta kertaa peilistä :D
Tuula Siimes

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

pirinen nina kirjoitti:Eikä mun tarvii enää vastata kenenkään kysymyksiin yhtään mitään :o Asia on kunnossa,mutta kiva silti seurata mitä te täällä päähän saatte ja keksitte :P Ihan mielenkiinnolla seuraan tätä keskustelua kuinka pitkälle mahtaa edetä!Pidätte ihan idioottina...ja kukaan ei tiedä oikeesti kuinka monta pentuetta olen saanut kasvatettua maailmaan ja täysin terveenä!Joten oikeesti,kattokaa peiliin ja puhukaa sitten vasta :)
Tähän mä vielä kommentoin.
Ihan oikeesti joku meistä saattaa tietää sinusta enemmänkin :D
Kyllä me kaikki toivotaan että kasvattamasi pennut ovat terveitä ja toimivia saksanpaimenia :tsemp:
Mihin urokseen päädyit?
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

"Eikä mun tarvii enää vastata kenenkään kysymyksiin yhtään mitään"

Hyvä alku.
Elina Ahola

Viesti Kirjoittaja Elina Ahola »

Eikä mun tarvii enää vastata kenenkään kysymyksiin yhtään mitään :o
Sitä näköjään ollaan nin koiran kouluttajaa ja kasvattajaa vaik ei mitään ymmärretä edes :D
Juu, "hyvä" periaate varmasti. Etenkin, kun suuri osa niistä oli varsin asiallisia ja täynnä sinulle osoitettuja kysymyksiä, joita ehkä oletkin jo miettinyt, joten mikset sitten voisi niihin vastata?

Ja tuohon jälkimmäiseen, aika vahvaa dissausta :roll: . Hohhoijaa.
Laura Helve

Viesti Kirjoittaja Laura Helve »

Joku meistä voisi olla kiinnostunut pennuistasi ja sitä kautta olisi mukava tietää minkä tyyppisiä koiria kasvatat ja millä asenteella olet pentueita teettämässä. Sitä ajatellen kaipailin Kurkisen kysymyksiin vastauksia.
wilhelmiina kallio

Viesti Kirjoittaja wilhelmiina kallio »

Nämä vastaukset vain paljastavat kuinka lapsellinen ketjun aloittaja on :D ! Mihinkään ei tule mitään kunnon perusteluja ja heti kaikki haukutaan kun joku uskaltaa kritisoida hänen narttuaan...
pirinen nina

Viesti Kirjoittaja pirinen nina »

No mulla olis muutama urosvalinta,joita tässä nyt pähkäilen mietintä myssy päässä :roll: Joteski vaan on kauheen vaikeeta ja asia ajankohtainen ensiviikon alussa!En oikeesti ole ollenkaan varma astutanko yhtään mitään.Tossa olis tuota nuorisoo jota voisin harkita jossakin vaiheessa,mutta sekään ei vielä ajankohtainen asia.Pennuista oltas kyllä kiinnostuneita,joten kyllä ne myytyä saisi mutta ei tosiaan ole kiva paskaa myydä!Toi cicon's kenneli muutenkin aika tuntematon ja suurin osa täällä varmaan tietää mitä sille on tapahtunut :( Koitan tässä metsästää noita oman koiran sukulaisia,mutta vielä ei ole tulosta tullut.Olis kiva tietää niistäkin jotain!
Tea Tuomikoski

Viesti Kirjoittaja Tea Tuomikoski »

Täällä esitetyt kysymykset on kaikki sellaisia mihin mun mielestä pitää hyvältä kasvattajalta löytyä vastaus ja nurisematta. Ne kun on sellaisia mitä itse mm. kysyn kasvattajalta pentua harkitessani. Riskejä on jokaisessa yhdistelmässä, joissain suuria, joissain pienempiä, mutta kasvattajan pitää pystyä PERUSTELEMAAN miksi ne riskit näkee ottamisen arvoisiksi.

Ja oikeasti, mikäli nyt oikean koiran koiranetistä bongasin, niin miettisin kyllä tuhannesti, että onko mitään järkeä. Etenkin jos et edes tiedä mitä koirasi sisarukset tai muut sukulaiset esim. ovat.

Hätiköimällä ei tule kuin pispäisiä mukuloita, pätee ikävän usein myös koiriin.
Vastaa Viestiin