pitkäkarvaiset sakemanninpennut

Jalostukseen liittyvät aiheet
tanja lindholm

pitkäkarvaiset sakemanninpennut

Viesti Kirjoittaja tanja lindholm »

olen täs jonkin aikaa ettinyt pitkäkarvaista pentua näiltä eri ilmotuspalstoilta,ja ihmettelen kovasti näiden ei rek pentujen hintoja!monet ovat jopa kalliimpia kuin lyhytkarvaset ja rekisteröidyt pennut.mun käsittääkseni nämä pitkiksethän ovat kasvattajalle ei toivottuja pentuja???ei sillä,jos mieleiseni pennun löydän,voin mä siitä maksaa,mutta kyllä sillon pitää olla paperit kunnossa,vanhemmista dokumenttia jne.ja kun näiltä ei rek koirien myyjiltä olen kysynyt miksi pennut ei rekattuja,ni haukut olen saanu.jos pennun hinta on 500-650 ni kyl mä haluan jotakin tietää taustoista.haluaisinki nyt tietää mitä OIKEAT kasvattajat pitkiksestä pyytää??voiko joku auttaa....
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Kun on kysyntää,niin voi pyytää enemmän.

Ja jos koiralla on muutakin annettavaa kuin karvan pituus,niin alennuskaan ei ole mikään itsestään selvyys.
tanja lindholm

Viesti Kirjoittaja tanja lindholm »

juu,en sitä sanokkaan et enkö hyväpäisestä maksas!ja teidän,ettei paperit mitään takaa,oli karvan pituus mikä hyvänsä,mut mun mielestä ostajalla on oikeus kysyä vanhemmista.ja mulle vastaukses ei riitä et terveitä ja komeita on.toiset myyjät on tosi ymmärtäväisiä,ovat pistäneet kuvaa ym.mut tosiaan haukkujaki on tullu.onha kuitenki oikeus kysyä.ja sillä on kyl saanu niit tehtailijoita rajattuu vex....elikkä etsintä jatkuu...
wilhelmiina kallio

Viesti Kirjoittaja wilhelmiina kallio »

Ja sitten kun sä ostat tällaisen rekisteröimättömän tai muuten vaan tarkoituksella tehdyn pitkäkarvaisen pentueen niin tuet kyseistä toimintaa. Eli ei tarvii hintoja ihmetellä kun näköjään maksajia löytyy :roll:
tanja lindholm

Viesti Kirjoittaja tanja lindholm »

pointtihan täs mun kirjotukses oli,et haluisin paperillisen pitkiksen et nimenomaan saan tietää,mitkä ovat pennun taustat.sorry,en taida osata laittaa ymmärrettävää tekstiä :| .ja se mitä tällä kirjotuksella halusin tuoda ulos,oli just ihmetykseni näitä tehtailijoita kohtaan jotka tarkotuksella tekee paperittomia pitkiksiä,paperittomilla pitkisvanhemmilla.ja kun olen syytä paperittomuuteen kysyny,saan haukut uteliaisuudestani.mä en ole tähän aikasemmin törmänny,kun en ole pentuja ettiny.mulla on täälä 9v sake,ja sillon viimex olen koirakauppaa tehny.ja sillon lyhytkarvasta hain,ja tietty kennelistä,ja tarkotus käydä näyttelyis.mut hammaskaluston takia,ei tosta näyttelyihin ollu.eli toinen pointti oli tämä nykyajan "raakuus"koirabisneksessä.toki olen siit lukenu ym.mutta nyt näen sen kongreettisesti,noita ilmotuksia kun olen seurannu.eli siis vaik pitkistä haluan,haluan sen "kunnolliselta kasvattajalta".ja olen valmis maksamaan siitä,että saan tietoa just vanhemmista ja perintötekijöistä.
Irene Routio

hintapalaute

Viesti Kirjoittaja Irene Routio »

Hei!

Oma pentuni osoittautui pitkäkarvaiseksi. Maksoin siitä 2v sitten 800e ja virallinen "karva-alennus" kuulemma 200e. Muistaakseni n 10v sitten vanhan koiran kasvattaja sanoi myyvänsä pitkäkarvaiset 2500 mk, muistaakseni muut 4500mk.
Onhan pitkäkarvaiset kauniita, mutta mielestäni epäkäytännöllisiä. Turkkia pitää vaalia, muuten tulee etenkin korvien taakse rastat tai jopa huovutetut "sarvet". Turkki on pehmeä ja kuivuu nopeasti, mutta imee vettä. Saunan lattia lainehtii, kun uimasta täytyy kiirehtiä tietty sisätiloihin ravistelemaan. Pakkasta kestää hyvin, mutta aikamoiset paakut tassujen välissä, ennen lumikelejä karvat syytä parturoida. Ja kesällä pitkäkarvainen haluaa nukkua viileässä verannalla ja haukkua pitkin yötä pienriistaa...
Mutta pääasiahan on luonne ja terveys.
Törmäsin koiraa aioinaan etsiessä jonkinsortin perussakemannitehtailijhoihin, us koiria, aikuinen myytävänä, mutta eivät sitten myyneetkään, kun narttu olikin raskaana...Ja narttua ei ollut kannattanut rekisteröidä, kun vanhemmilla oli D-lonkat. Mutta kuulemma papereilla oli merkitystä vain jos aikoo näyttelyihin...
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

"Pakkasta kestää hyvin".

Turkkinsa puolesta ei kestä,yhtä hyvin kuin ns normaali turkkinen.

Alusvillaa,kun ei ole/ei ole yhtä paljon.
Kaisu Kainulainen

Viesti Kirjoittaja Kaisu Kainulainen »

^ kyllä kestää pakkasta ihan yhtä lailla ja pitkävillaisellakin voi olla ihan yhtä vahva alusvilla kuin muillakin tai jopa vahvempikin. Itellä ollut yksi tuulitukka ja sillä oli kyllä vielä tiheämpi ja paksumpi alusvilla kuin muilla koirilla samaan aikaan, samoissa olosuhteissa asuen.

Niin ja maksoin ihan normaalihinnan pitkävillaisesta, enkä edes pyytänyt mitään hinnan alennusta turkin pituuden takia.... pitkävillaista en toki tarkoituksella hakenut, pentulootasta just sen kyllä valitsin, mutta en turkin pituuden vaan ihan muiden asioiden perusteella.
Suvi Alanko

Viesti Kirjoittaja Suvi Alanko »

Kyllä meidänkin pitkäkarvaiset on kestäny pakkasta,yhden alusvilla oli niin paksu ettei harjatuksi tahtonu saada.
Marisa Lundström

Viesti Kirjoittaja Marisa Lundström »

Sama täällä.

Pitkismummu jolla on hervoton aluskarva. Pärjää tuulessa, tuiskussa ja pakkasessa.

Kestää kyllä kauan ennenkuin on sateen, uinnin tai pesun jäljiltä kuivunut.

Karvanlähtöajat on kyllä aivan ihania... :D
Irene Routio

Viesti Kirjoittaja Irene Routio »

Peruskarvainen tulee pakkasella sisään nopeammin ja hoitolassa sai pakkasulkoilusta kurkunpääntulehduksen. Pitkäkarvainen pitää raahata hangesta sisälle.
Marika Wasström

Viesti Kirjoittaja Marika Wasström »

Oletko jo löytänyt pitkäkarvaisen pennun? Mä saattaisin tietää yhden joka vielä on vapaana..
Birgitta Vesa-Lehtinen

Viesti Kirjoittaja Birgitta Vesa-Lehtinen »

Meilläkin on pitkäkarvainen ja alusturkki on niin mahtava, että kastuttuaan kun turkki on pöyheä näyttää ylen syöneeltä porsaalta :shock: .
Enemmän sillä on villoja kuin edesmenneellä hoffilla ja turkki on aivan yhtä helppohoitoinen - ei tule takkuja edes korvien taakse. Ainoa huonopuoli tuossa turkissa on se, että se todella on niin paksu, että minkään sortin kampa ei kerralla läpi mene, vaan turkki pitää kammata osissa, onneksi sitä ei kuitenkaan tarvitse kammata useasti :) . Tiedän kyllä pitkäkarvaisia, joilla on pehmeä ja takkuuntuva turkki - onneksi omallani ei ole.
Tarkoitan tällä kirjoituksella sitä, että yleistäminen on kaikessa pahasta. Eivät kaikki pitkäkarvaiset ole kylmänarkoja eivätkä kaikki lyhytkarvaiset kylmänkestäviä, onhan noita nylkkyturkkisiakin nähty nimittäin.
Jukka Haataja

Viesti Kirjoittaja Jukka Haataja »

Mikäs se sellainen nylkyturkki on?
Birgitta Vesa-Lehtinen

Viesti Kirjoittaja Birgitta Vesa-Lehtinen »

:D Sellainen, millä on lyhyt karva ja ei alusvillaa
Vastaa Viestiin