pentu ja millaiselta kasvattajalta LUKEKAA!!!

Jalostukseen liittyvät aiheet
anne kurunsaari

pentu ja millaiselta kasvattajalta LUKEKAA!!!

Viesti Kirjoittaja anne kurunsaari »

Sainpa taas kokea kun eräiltä sivuilta luin myynti ilmoituksen saksanpaimenkoirasta pitovaikeuksien vuoksi.Kasvattaja oli tietoinen kyseisen nuoren koiran myynnistä eikä ollut valmis ostamaan koiraa takaisin omistajalta.Kasvattaja ei ole piitannut kenelle pennut menee ja pentueen vanhemmatkin oli ostettu aikuisina "joltakin kasvattajalta." Tämä koira on saanut viettää viisikin päivää ruokkimatta lukkojen takana.
Neuvoksi uusille pennun ostajille johon itsekin lukeudun (vaikkakin koirakokemusta 23v.) selailkaa kasvattajien nettisivuja,jalostustietojärjestelmiä,näyttelyitä,tilatkaa lehti(jäseneksi liittymällä)ja seurailkaa eri linkkejä.tulette löytämään varmasti varteen otettavia kasvattajia ja hyviä pentueita.Itse tein näin n.1,5v. ja voin sanoa että kannatti todella olla kärsivällinen.Tämä teksti tukee omaa käsitystäni aiheisiin kannattaako omat "kotikoirat" astuttaa.
Niin ja tietysti pennun ostaja on myös tärkeä(huom. etten vain antaisi käsitystä että kaikki on kasvattajan syytä)

Mainostaisin mielelläni ihailemiani kasvattajia ja urosten omistajia,mutta jätän sen tekemättä,silti sanon julkisesti KIITOS omasta 1v. harmaasta.
:tsemp:
maiju savolainen

Viesti Kirjoittaja maiju savolainen »

Valitettavasti tällaisia tapauksia on aivan liikaa ja nimenomaan saksanpaimenkoiran kohdalla. :|

Pentuja on myynnissä liian paljon, vielä kun mukaan luetaan kaikki rekkaamattomat ja muut sakemannisekoitukset. Hyviä koteja ei ole tarjolla joka oksalla. :cry:
Marika Virtanen

Viesti Kirjoittaja Marika Virtanen »

Ensimmäinen koiran pentuni oli juuri ns näiltä huonoilta kasvattajilta, Olin innoissani koska olin saanut luvan koiran ostoon ja kaikki oli mukavasti siihen saakka kun koira täytti 8 kk, silloin tuli lonkkaviat, kyynärpäiden liikakasvut yms, koira ei päässyt enään kävelemään mihinkään suuntaan :cry:
Kasvattaja oli vaihtanut numeroa ja kun ajoimme sinne mistä olimme hakeneet koiran oli jopa muuttanut eikä mitään ilmoitellut...Ikävä jäi suureksi koska en antanut koiran sitten kärsiä vaan jouduin lopettamaan sen niin nuorena
kati kerkkonen

Viesti Kirjoittaja kati kerkkonen »

Huh huh!
Mun on pakko kehua meidän kasvattajaa. Meillä siis todettu ahtaumaa pennulla selkäydinkanavassa (+ kyynärät, olat, lonkat huonot). Meillä kasvattaja lupasi heti korvata uudella pennulla. Mutta eihän tuota poitsua mikään voi korvata.. Elämän on jatkuttava silti, ei tähän suruun voi kietoutua ikuisesti.
Astutettava narttu on jo valittu ja nyt etsimme yhdessä mustaa isäehdokasta.
Sanna Joronen

Viesti Kirjoittaja Sanna Joronen »

Moi Kati!

Saako udella, että miksi juuri "mustaa isäehdokasta"?
kati kerkkonen

Viesti Kirjoittaja kati kerkkonen »

Uusi narttu on musta ja kasvattaja haluaa mustan uroksen. Nartun suvusta en vielä tiedä mitään, mutta olen mustia poitsuja bongaillut kasvattajien sivuilta.
Ja mulla on ollut aina haaveena musta. Nyt kaksi musta rusekinmerkein väristä, toinen käyttis (vanha) ja sitten näyttelylinjainen tuo 10 kk:n ikäinen. Pääasia kumminkin että olisi terve.
Black Chancen ja Royal Coctailin urokset ovat hienoja.
Hilkka Takala

Viesti Kirjoittaja Hilkka Takala »

Pakko kommentoida että jos jo yksi sairas koira on ollut, niin käytä nyt ihmeessä jotain muuta kriteeriä kuin väri.

Ja kyseisten kenneleiden kasvatustyö eroaa toisistaan kuin yö ja päivä, se että molemmista kenneleistä voi tulla mustia koiria tai et niillä on mustia uroksia, ei sano sitä et ne kyseisten kenneleiden koirat olisi käyttöominaisuuksiltaan tai terveydeltään mitenkään samanlaisia keskenään.
kati kerkkonen

Viesti Kirjoittaja kati kerkkonen »

Lukekaa paremmin edellinen...
Hilkka Takala

Viesti Kirjoittaja Hilkka Takala »

No minulle ei viestistäsi ainakaan muuta kriteeriä selvinnyt, joten selventäisitkö itse itseäsi.
Irene Routio

Viesti Kirjoittaja Irene Routio »

Luin uudelleen, johtopäätökset: Aika huolestuttavaa. Nartusta ei mitään tietoja, onko tuloksia näyttelyt/luonnekuvaus/kokeet? Terveys?
Mustat on kauniita ja voi olla rohkeitakin, mutta tarkkana kannattaisi olla. Harrastusrajoitteinenkin tai allerginen koira voi elää todella vanhaksi, mutta kannattaako todella ottaa riskiä?
kati kerkkonen

Viesti Kirjoittaja kati kerkkonen »

NARTUN SUVUSTA EN V-I-E-L-Ä TIEDÄ MITÄÄN.
PÄÄASIA ETTÄ OLISI TERVE. Siis myös uros.
Voi herrajee sentään.
Irene Routio

luotettava kasvattaja?

Viesti Kirjoittaja Irene Routio »

No olet varmaan löytänyt luotettavan kasvattajan ja olet siinä onnellisessa asemassa, että et joudu itse pohtimaan jalostusasioita. Hienoa, että olet noin onnekas.
Olet hankkimassa pentua riskirodusta. Lycka till!
Eipähän asia minulle kuulu, mutta olen elänyt 10v nivelrikkoisen spk kanssa, jolla on valtava toimintatarmo. Nyttemmin vähän murehdin 2v loistokaverin selkäasioita, voi olla turhaakin, kuvauksissa ei olla käyty.
En tiedä taustaasi, mutta jalostuksesta on keskusteltu näillä sivuilla tosi paljon.
Hienoa, että voit luottaa uuden pentusi hankinnassa kasvattajaan noin paljon, vastoinkäymisistä huolimatta!
Täällähän vastuulliset kasvattajat kertovat joskus ihan rehellisesti epäonnistumisistaan, kovasta hyvästä taustatyöstä ja rodun jalostuspäämääristä huolimatta.
Jos olet hankkimassa pelkästään kaunista kotikoiraa sohvakoristeeksi, mahdollisuutesi löytää itsellesi sopiva koira ovat tietysti aika hyvät. Jos haluat kestävän harrastuskoiran, kannattaa miettiä asiaa tarkkaan.
En tunne taustaasi tai tavoitteitasi, toivottavasti saat itsellesi sopivan terveen, yhteiskuntakelpoisen pennun.
Itse olen ainakin pitänyt tämän palstan rehellisestä ja avoimesta linjasta. Ihmiset tuntevat vastuuta omista koiristaan ja rodun tulevaisuudesta.
Susanna Sälelinna

Viesti Kirjoittaja Susanna Sälelinna »

jos joku hakee mustaa urosta mustalle nartulle, niin mitä sitten? saa kait sitä kysellä... ja jos joku haluaa mustan sakun, niin mitä sitten? saa kait sitä haluta tietyn värisen koiran! Ei kait se sitä tarkota että jos on joku kriteeri itsellä koiran valinnassa kuten väri, ettei terveydellä olisi merkitystä...
Riski rotu? Eikös jokaisessa rodussa ole omat riskinsä? jos aina ajattelee riskejä niin koiraa ei edes kannata hankkia! Itselläni on ollut pelkästään terveitä koiria (sakuja) esim. ystävälläni meni huonommin koirien suhteen (ei pelkkiä sakuja). Mut hei, se on elämää... aina ei voi onnistaa. Kaikkihan kuitenkin koittaa löytää hyvän ja terveen yksilön itselleen! Repikäähän tästä...
Katille onnea sopivan koiran löytämiseen! :wink:
Veijo Kinnunen

Viesti Kirjoittaja Veijo Kinnunen »

Tällaisena vanahana ukon höpäkkänä kun lukee näitä hyvin hienoja moraalisaarnoja, miten ei saa ottaa pentua, mistä ei saa ottaa pentua, hämärtyy mielessäni se Suomen Kennelliiton säännöissä oleva kohta, "Kenneltoiminta on Suomessa vapaa ehtoista toimintaa."
Olisi minulta aikoinaan kauan kauan sitten jäänyt ensimmäinen koiran pentu ottamatta, jos siitä olisin voinut tänne nettiin kirjoittaa.
Olisi siitä ollut tädeillä sanomista! Mutta 12 vuotta koirani antoi minulle itsestään kaikki, toivottavasti olin sen arvoinen. Ja antoi harrastuksen, jota on jatkunut jo hmm... 35 vuotta!
Sanna Varpula

Viesti Kirjoittaja Sanna Varpula »

"Asiahan ei minulle kuulu, mutta...." -Masa "Pätkä" Niemi-


Viestejä luettuani en todellakaan usko, että vastalijoilla olisi mitään koiran väriin ym asioihin vastaansanomista. Ainut asia, joka mua ja monia muita harrastajaa yleensäkin saksanpaimenkoirien jalostuksessa kiinnostaa on se, että meille kaikille rakas rotu pysyisi edes suht´ terveenä.

Kati, kaikella ystävyydellä. Luin viestisi moneen kertaan ja mäkään en ymmärtäny sun pointtia. Jalostus on mulle suurta salatiedettä ja siksi en sitä tuu koskaan tekemään. Pitäisi ottaa huomioon sukusiitosprosentit, mahdolliset kertaukset, periytyvät sairaudet, lonkkaindeksit... Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Siksi sun mainitsemasi väri saattoi olla syy moiseen ihmetykseen, johon mäkin yhdyn. Mulle on miltei sama, vaikka jalostaisivat vaaleanpunaisia saksanpaimenkoiria, tärkeintä on koiran terve pää terveessä ruumiissa.
Vastaa Viestiin