Röntgen kuvista

Jalostukseen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Sonja Lehtinen
Viestit: 140
Liittynyt: 04 Joulu 2007 00:09

Röntgen kuvista

Viesti Kirjoittaja Sonja Lehtinen »

pongasin tuolta kennelliiton sivuilta päätöksen, jotta röntgenkuvia siellä säilytettäisiin enää 10v. Olisiko mitenkään mahdollista että saksanpaimenkoiraliitto pyytäisi nämä hävitettävät saksanpaimenkoirien kuvat itselleen? kukaan yksityinen niitä tuskin saa
Seija Kulmala

Re: Röntgen kuvista

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

Olen samaa mieltä Sonjan kanssa. Jos ne olisivat SPL:llä, niitä voisi omistaja myös pyytää lainaksi, kuten Kennelliitosta. Tätä mahdollisuutta tuli itse käytettyä parikin kertaa, harmittaa etten tuolloin digikuvannut kuvia ja tallentanut omalle koneelle.

Esim. jalostustoimikunta voisi ehkä ottaa Kennelliittoon yhteyttä ja pyytää itselleen nämä kuvat? Hävittää niitä ei saa sen varmasti kaikki tajuaa.
Marko Kurkinen
Viestit: 948
Liittynyt: 20 Huhti 1996 14:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Röntgen kuvista

Viesti Kirjoittaja Marko Kurkinen »

Hyviä pointeja.
Täytyy kysyä Kennelliitosta että kuvat saadaan turvaan.
Tuosta tiedotteesta ei ihan täysin selvinnyt että mistä tuo 10 vuotta aloitetaan laskemaan. Eli säilytetäänkö kaikkia kuvia tästä päivästä 10 vuotta eteenpäin, vai tuhotaanko esim. vuonna 2003 tulleet kuvat muuta vuoden päästä. Mutta kysymällähän tuo selviää.

Tosiaan Kennelliitosta voi kysyä kuvia lainaan, tai sitten kuvista voi tilata kopion reilun 40 euron hintaan.
Pia M Kiili

Re: Röntgen kuvista

Viesti Kirjoittaja Pia M Kiili »

Kuvia saa lainaksi kun pyytää kirjallisesti. Mutta en ole koskaan tajunnut sitä, miksi meidän pitäisi maksaa kopioista, kun olemme itse maksaneet kuvauksen ja Kennelliiton ell lausunnosta. Itse olen pyytänyt eläinlääkäriltä kopiot suoraan kuvista ja hintaa ei ole tullut lisää. Onneksi toisissa paikoissa on tapana jo tallentaa CD:lle, niin tilaakaan ei mene niin paljon kotona.

Jos Kennelliitto hävittää kuvat, niin miksei omistaja voisi niitä itselleen saada. Mehän ne olemme maksaneet.

Jos ihminen käy yksityisesti röntgenkuvissa, niin silloinhan kuvat ovat omia, joita sitten lainataan lääkärille, jos niin halutaan. Ja jos on sairaalassa kuvattu, kuvat saa lainaksi kun menee luukulta vain pyytämään ja kun olemme digitaalisessa ajassa, niin kopioivat myös CD:lle, maksaa meillä ainakin noin parikymppiä.
Hely Nyström

Re: Röntgen kuvista

Viesti Kirjoittaja Hely Nyström »

Olen kyllä täysin samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa!
Marko Kurkinen
Viestit: 948
Liittynyt: 20 Huhti 1996 14:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Röntgen kuvista

Viesti Kirjoittaja Marko Kurkinen »

Varmaan Kennelliitto voisi periaatteessa kuvat antaa omistajille yhtä hyvin kuin heittää ne roskiinkin.
Epäilen vaan että ongelma taitaa olla että tähän tarvittaisiin resursseja. Nykyäänhän aika tarkkaan 50% rekisteröidyistä koirista kuvataan, eli tarkoittaa vuositasolla noin 1000 röntgenkuvattua koiraa. Kymmenen vuoden aikana lähes 10000 koiraa. Näiden kuvien tilausten vastaanottaminen, lähettely ja käsittely ei liene ihan ilmaista, joten helpompi ratkaisu tietenkin on vain tuhota ne kaikki.
Sonja Lehtinen
Viestit: 140
Liittynyt: 04 Joulu 2007 00:09

Re: Röntgen kuvista

Viesti Kirjoittaja Sonja Lehtinen »

ja tuskin kaikkien koirien omistajatiedot , osoite mm ovat ennallaan. Mutta tärkeää että kuvat edes jonnekin jäisi, ei sitä koskaan tiedä jos tulevaisuudessa niistä pystytään arvioimaan enemmänkin asioita.
Birgitta Vesa-Lehtinen

Re: Röntgen kuvista

Viesti Kirjoittaja Birgitta Vesa-Lehtinen »

Tulee vain mieleen, että kun kuvat on lausuttu, niin eikö niitä jo siinä vaiheessa voisi palauttaa omistajalle samalla kun hänelle lähetetään lausuntokin?
Sonja Lehtinen
Viestit: 140
Liittynyt: 04 Joulu 2007 00:09

Re: Röntgen kuvista

Viesti Kirjoittaja Sonja Lehtinen »

tämä taas lienee ihan FCI säännöissä jotta kuvia säilytetään keskitetysti, myös mikäli koiraa joskus uusinta kuvataan, on myös ne vanhat kuvat vertailtavana, ja jos omistaja lähettäisi sen vanhankin kuvan uudestaan, mielestäni riski väärinkäytöksiin olisi suuri. Ideaalitilanteessa heti kuvaustilanteessa jäisi myös omistajalle tämän niin halutessa kuva, ja nykyaikana laitteiden digitalisoiduttua niin usein käykin.
Maarit Hänninen

Re: Röntgen kuvista

Viesti Kirjoittaja Maarit Hänninen »

Mulle Kennelliitto lähetti pyytämättä äskettäin postitse kotiin polvista otetut röntgenkuvat.
Vastaa Viestiin