Tuontien indexit, missä viipyy??

Jalostukseen liittyvät aiheet
Birgit Johansson

Tuontien indexit, missä viipyy??

Viesti Kirjoittaja Birgit Johansson »

Siis nyt on voimassa lonkissa se rekisteröintiehto - oletus pentueelle, parempi kuin sata. Missä viipyy jalostustietonetistä tuontien indexit, heitänkö omasta hatusta sen saksalaisen käännettynä vai onko se se sata? Kennelliittokaan ei osannut antaa vastausta. Eivät pidä kirjaa muiden maiden indexeistä, jonkun pitäisi ne sinne toimittaa? Jolla kulla narttu saattaa olla kohtsillään tärppipäivillään ja jalostusvastaava kuulemma ulkomailla...
Tuula Siimes

Re: Tuontien indexit, missä viipyy??

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Onko se voimassa kun SKL:n sivuilla on vaan se vanha raja-astejuttu?
Anyway, lehdessähän on ollut se laskentakaava.

Eli; jos saksalaisella koiralla on saksan indeksi 76 on sen indeksi täällä 124, mikäli olen oikein ymmärtänyt (100+ (100-x) x on saksalainen indeksi. Jos en (matikka ei ole vahvin lajini) niin varmasti joku viisaampi selittää miten se sit menee.
Birgit Johansson

Re: Tuontien indexit, missä viipyy??

Viesti Kirjoittaja Birgit Johansson »

Kenneliitossa oltiin aika ulkona koko asiasta, kysyin asiaa, että miksi kaikilla ei indexia vielä ole... puhuivat että se on se sata, vasta kun mainitsin nuo luvatut saksalaiset, sanoi sitten, että jonkun muun ne pitää toimittaa...

Nii, matikka ei ole munkaan vahva laji. Kauhuskenaario: Mitäs jos tavikselle sattuukin laskuvirhe, katsottu SV.n sivuilta väärä koira jne: Rekkarit tulis bumerangina takas - pennut jää rekisteröimättä = katastrofi. Riittäkö se muutenkaan, jos nartun omistaja vaan kertoo sen käännetyn indexin, laittaa paperien kulmaan ylös... Kyllä jalostustietonetissä pitäisi olla jo, siis olla ollut ekasta päivästä alkaen, joku lukema joka koiran kohdalla. Nartut ei odottele sitä, että joku toimikunta kokoontuu... Ni ei olis sitten niin epavarman tuntuista homma. Muutenkin nuo indexit saattaapi monelle olla aika hepreaa.

Mä ny muokkaan vielä ja sanon senkin suoraan, että ei riitä tuo oma tekemä käännös ilmeisesti, SKL:stä saamani tiedon mukaan, eli kyllä kasvattajilta ny jää saksalaisten indexi hyödyntämättä, kunnes joku susikoiraliitosta ne SKL:ään toimittaa...

Mä en ny halua ketään syyttä moittia, mutta kyllä nyt tuntuu, ettei tätä asiaa oikein ole hoidettu tai ajateltu loppuun asti.
Tuula Siimes

Re: Tuontien indexit, missä viipyy??

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Sanoiko ne kennelliitossa että ohjelma on voimassa? Vai onko tilanne nyt se että meillä ei ole mitään voimassaolevia rajoituksia?
Täytyy myöntää että itsekin olen ihmetellyt kuka on jättänyt tekemättä ja mitä kun ei SKL:n sivuille ole ilmaantunut mitään tietoja.
Birgit Johansson

Re: Tuontien indexit, missä viipyy??

Viesti Kirjoittaja Birgit Johansson »

No niin kuin sanoin, olivat vähän ulkona, kele, ihan pihalle tässä on jo itsekin mennyt... puhelu siirrettiin Rantasalolle, paremmin tietävälle.. Varsinaisesti ei puhuttu siitä, että onko se voimassa, kun ite mainitsin että nyt pitäisi olla, ni ei kieltänytkään. Kennelliitosta ovat kuulemma kyselleet noista saksalaisista SPL:ltä, mutta vastausta ei ole kuulunut. Mutta älköön kukaan siis astuttako narttuaan omin päin lasketulle indexille saksalaisista, ennen kuin ainakin varmistaa asian. Siihen uskoon jäin, että SKL vaatii dokumentin siihen jonka sen pitäisi tulla SPL:stä. Ei ollut SKL:n sivuillakaan tätä Pevisa rajoituksissa, ainakaan eilen en löytänyt, oli vain 2009 vuoden loppuun asti voimassa ollut. Aika hidasta, kun tosiaan ne nartut ei odottele.
Tuula Siimes

Re: Tuontien indexit, missä viipyy??

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Tollanen löytyy skl:n sivuilta;
Saksanpaimenkoira * Pentueen vanhempien lonkkaindeksien keskiarvon tulee astutushetkellä olla yli 100.
Jos toinen vanhemmista on tuontikoira tai ulkomainen uros jolle ei ole Kennelliiton lonkkaindeksiä,
huomioidaan sen mahdollinen ulkomainen BLUP-indeksi. Saksassa laskettu indeksi huomioidaan
arvona 100 + (100 - X), missä X on saksalainen BLUP-indeksi. Mikäli ulkomaista indeksiä ei ole
käytettävissä, voidaan paritus tehdä vain sellaisen koiran kanssa, jonka indeksi on vähintään 101.

http://www.kennelliitto.fi/NR/rdonlyres ... liite1.pdf

maininnalla; Ohjelma voimassa, jos JTO hyväksytään.

Melkosen paska tilanne jos narttu on kohta tärpeillään eikä mistään saa tietoa.
Tuula Siimes

Re: Tuontien indexit, missä viipyy??

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Alna kannattaa näköjään ääneen ihmetellä. Saamani tiedon mukaan JTO on toimitettu SKL:n 30.12.2009!
Birgit Johansson

Re: Tuontien indexit, missä viipyy??

Viesti Kirjoittaja Birgit Johansson »

Mitähän tuo JTO:n toimitus sinne sitten mahtaa tarkoittaa? Mä ymmärsin, että jonkun (liiton) pitäisi toimittaa dokumentit myöskin niistä saksalaisista indexeistä, ennen kuin ne olisi voimassa ja ehkä siis toivottavasti ilmestyisivät jalostustietonettiin, missä niiden kuuluisi kaiketi näkyä jo.
Tuula Siimes

Re: Tuontien indexit, missä viipyy??

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Tarkoittaa sitä että SKL ei ole voinut hyväksyä ohjelmaa koska se toimitettiin niin myöhään. Heillä ei ole ollut mitään mahdollisuutta tarkistaa onko pyydetyt korjaukset tekstiin tehty.
Viisikö vuotta tätä on nyt väännetty? Korjauksia on kai ns. "tehty" koko viime vuosi.
Luin tuossa juuri skl:n jalostustoimikunnan kokouksen pöytäkirjaa joka koski nimenomaan saksanpaimenkoiran JTO:ta, erittäin mielenkiintoinen se "korjauslista".
Birgit Johansson

Re: Tuontien indexit, missä viipyy??

Viesti Kirjoittaja Birgit Johansson »

No voi hemm.. mä tippusin ihan kokonaan siis, siksi kysyin, koska olin ja elin uskossa, että tuo toimitettiin kohta sen jälkeen silloin kun hylky tuli... eihän tuosta hommasta sitten tullut yhtään mitään ja ehkä se jääkin vain puheeksi kauniiksi, oli vain paljon melua tyhjästä. Ei kyllä tiennyt kertoa tuota Kennelliitossakaan puhelimeen vastanneet.
Päivi Ollikka
Viestit: 268
Liittynyt: 25 Joulu 2007 19:46

Re: Tuontien indexit, missä viipyy??

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

^^ Missäs tuo on luettavissa?
Tuula Siimes

Re: Tuontien indexit, missä viipyy??

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Sen saa pyytämällä itselleen mut mä voin sen sulle lähettää.
Petteri Nummela

Re: Tuontien indexit, missä viipyy??

Viesti Kirjoittaja Petteri Nummela »

Olemme keskustelleet Rantasalon kanssa ja hän uskoo, että JTO ja pevisa astuu voimaan mutta he eivät voi vielä laittaa sata varmaa tietoa sivuilleen, kun se pitäisi ilmeisesti vielä hyväksyttää heidän kokouksessaan 21.1..
Emme voineet muutakuin ihmetellä Rantasalon kanssa tätä, kun me kasvattajat emme todellakaan tiedä missä mennään.
SPL on nyt sitten itsenäisesti ilman jäsenistön hyväksyntää tehnyt melkoisen isojakin muutoksia JTO:hon.
Eikö SPL:n olisi pitänyt hyväksyttää tuo viimeisinkin versio jäsenistöllä ? Ja miten siinä oli vielä noin paljon hienosäätöä, kun se alkuperäinen oli kuulemma tehty yhteistyössä Kennelliiton väen kanssa ??
Birgit Johansson

Re: Tuontien indexit, missä viipyy??

Viesti Kirjoittaja Birgit Johansson »

No niin on, ihan uskomaton farssi. pitää vielä purnata, että siksi tipuin totaalisesti nyt, kun lehdessähän nro 7 vielä oli tuo indexien laskukaava ja kumminkaan ei siis ollutkaan olemassa mitään faktatietoa siitä, että ohjelma olis edes voimassa :kauhistus: . Kyllä mä käsitän, että eri ihmisillä on eri toimintatavat, mutta mutta... ihan pelletouhua tää on monin tavoin (ehkä mä alan olla liian kypsä tähän hommaan), pare ollakin vaan omissa pikkuympyröissä ja kasvattaa koiria omaan tarpeeseen ja sellaisilla kriteereillä, jotka ihan itse on hyviksi katsonut.
Marko Kurkinen
Viestit: 948
Liittynyt: 20 Huhti 1996 14:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Tuontien indexit, missä viipyy??

Viesti Kirjoittaja Marko Kurkinen »

Lehdessä on ollut uuden PEVISAn esittely, ja uusi PEVISA on voimassa tämän vuoden alussa.
Vastaa Viestiin