normaali/pitkäkarvainen astutus

Jalostukseen liittyvät aiheet
Juha Puurunen
Viestit: 604
Liittynyt: 04 Joulu 2007 08:30

normaali/pitkäkarvainen astutus

Viesti Kirjoittaja Juha Puurunen »

Epävirallisen, vielä vahvistamattoman tiedon mukaan FCI on käsitellyt asiaa 8.2 pidetyssä kokouksessa. Saadun, epävirallisen tiedon mukaan aiemmin tehty päätös kieltää normaali/pitkäkarvainen yhdistelmät on kumottu. Kennelliitto ei tänään, 17.2, voinut vahvistaa tietoa, koska virallista pöytäkirjaa kokouksesta ei ole tullut. SPL tiedottaa asiasta virallisesti heti kun vahvistettu tieto saadaan.

JuhaP
Seppo Goman

Re: normaali/pitkäkarvainen astutus

Viesti Kirjoittaja Seppo Goman »

Hei,
Täältä http://www.fci.be/circulaires/4-2012-annex.pdf löytyy tiedon (huhun) alkulähde. Juhan lailla SKL tiedotusta odotellen.
Birgitta Johansson
Viestit: 165
Liittynyt: 06 Joulu 2007 01:41
Viesti:

Re: normaali/pitkäkarvainen astutus

Viesti Kirjoittaja Birgitta Johansson »

Päivän paras uutinen, kiitos :D :D ! Linkki vie FCI:n viralliseen tiedotteeseen FCI:n nettisivuille, joten hyvältä näyttää...!!
Päivi Ollikka
Viestit: 268
Liittynyt: 25 Joulu 2007 19:46

Re: normaali/pitkäkarvainen astutus

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

Ei olla näköjään kennelmaailmassa ihan tolloja!
Ihan ykkösuutinen. Hienoa!
Vesa Hirvioja
Viestit: 276
Liittynyt: 03 Tammi 2008 19:23

Re: normaali/pitkäkarvainen astutus

Viesti Kirjoittaja Vesa Hirvioja »

Otsikossa mainittuun asiaan on tullut nyt virallinen vahvistus.

Ohessa ote SKL:n JTT:n pöytäkirjasta 1/2012
JTT:n päätös 9.2.2011 (1/2012):
Rotujärjestöjä pyydetään tekemään muunnosten välisestä risteyttämisestä FCI:n ohjeistuksen mukaiset esitykset rotukohtaisiin erityisehtoihinsa. Esitykset tulee toimitta toimikunnan elokuun kokoukseen mennessä ja muutosten on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2013 alusta.
Jalostustieteellinen toimikunta päättää rodun rotukohtaisista erityisehdoista, vaikka rotujärjestö ei toimittaisi omaa esitystään määräaikaan mennessä.
FCI:n ohjeistuksen mukaiset koirarekisteriohjeen kohdan 5 mukaiset poikkeuslupa-anomukset, joita rotujärjestö puoltaa, voidaan hyväksyä toimistotyönä.
Toimikunta toteaa myös, että JTT 1/11 päättämä saksanpaimenkoiran karvanlaatumuunnosten risteyttämisen salliva siirtymäaika 30.6.2012 saakka muuttuu FCI:n yleiskokouksen 2011 hyväksymän listan perusteella pysyväksi ja rodun karvanlaatumuunnoksia saa risteyttää 30.6.2012 jälkeenkin. Rotukohtaisiin erityisehtoihin kirjataan, että rodun karvanlaatumuunnoksia saa risteyttää keskenään.pysyväksi ja rodun karvanlaatumuunnoksia saa risteyttää 30.6.2012 jälkeenkin. Rotukohtaisiin erityisehtoihin kirjataan, että rodun karvanlaatumuunnoksia saa risteyttää keskenään.

V-P Hirvioja
Pirjo Niskanen

Re: normaali/pitkäkarvainen astutus

Viesti Kirjoittaja Pirjo Niskanen »

Hienoa....tapahtuu tässä maailmassa selkeesti jotain hyvääkin :P .
Birgitta Johansson
Viestit: 165
Liittynyt: 06 Joulu 2007 01:41
Viesti:

Re: normaali/pitkäkarvainen astutus

Viesti Kirjoittaja Birgitta Johansson »

:D *Hyppy- ja tanssihymiöitä* :D

(Mulla ei muuten näy kuin mutama hymiö tossa oikealla, punasia rukseja vaan...)
Birgitta Vesa-Lehtinen

Re: normaali/pitkäkarvainen astutus

Viesti Kirjoittaja Birgitta Vesa-Lehtinen »

Todella hyvä uutinen - vaikka itse en kasvatakaan.
Birgitta Johansson
Viestit: 165
Liittynyt: 06 Joulu 2007 01:41
Viesti:

Re: normaali/pitkäkarvainen astutus

Viesti Kirjoittaja Birgitta Johansson »

Törmäsinpä sitten sellaiseen, että vaikka FCI suosittelee karvamuunnosten risteyttämisen sallimista ja se on Suomessa sallittu, niin rodun emämaan rotujärjestö SV Saksassa ei sitä sallikaan :roll:! (RSV2000-rotujärjestön kannasta asiaan en löytänyt tietoa heidän www-sivuiltaan.)

Miten mahtaa saksalainen uroksen omistaja suhtautua, jos haluaa suomalaisen nartun astuttaa saksalaiselle pitkäkarvalla tai päinvastoin, ja onko heille edes sallittua ilman sanktioita... Tämä sitten seuraavaksi selvitettävä.

Kellään tietoa/kokemuksia asiasta?

Tämä oli kyllä aika kylmää vettä niskaan, koska itse käyn yleensä Saksassa astuttamassa, eikä FCI:n hyvästä suosituksesta näin ollen mahdollisesti olisikaan mitään hyötyä... Ennen karvamuunnosten eriiyttämistä omiksi roduikseen tein Saksassa kaksi pitkäkarva-lyhytkarva yhdistelmää, ja tuntuu kyllä tosi ankealta ja takapajuiselta, jos tilanne on mennyt huonompaan suuntaan :(.
Riitta Vainiontaus
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Tammi 2008 20:39

Re: normaali/pitkäkarvainen astutus

Viesti Kirjoittaja Riitta Vainiontaus »

SV säännöt kieltävät rekisteröinnin myös tuloksettomilta koirilta. Silti en saavat astua ulkomaisten omistamia koiria, joilla ei ole tuloksia. Itse syksyllä kyselin tuota ja vastaukseksi sain, että ei estettä.

Miksi et muuten käytä suomalaisia uroksia? Niistähän on kuitenkin eniten terveys ja luonnetietoa kerättynä jo useammalta sukupolvelta. Suuri osa on myös kokoluustokuvattuja ja hyvillä lääkäreillä arvosteltu. Itsekin käytän paljon rodun kotimaan koiria, mutta myös paljon myös kotimaisia uroksia.

Riitta
Päivi Ollikka
Viestit: 268
Liittynyt: 25 Joulu 2007 19:46

Re: normaali/pitkäkarvainen astutus

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

Itse juuri astutin pitkäkarva nartun normikarva uroksella - ei mitään kyselyjä tms. Muinakaan kertoina ei olla kyselty mitään. Ainoa mihin joudun aina kommentoimaan näiden tukkakoirien kanssa on että miksei näitä ole tarkastettu. Vastaukseksi on riittänyt, koska Suomessa ei ole tarkastuspakkoa. Näyttelytulos ja suojelukoetulos on omilta koirilta aina löytynyt.

Nyt en sitten tiedä tuleeko ongelmia, jos on rekisteröity Suomessa pitkäkarvoihin.

Riitan tavoin minäkin liputan Suomikoirille, silloin kun suvut nappaa. Tietojen luotettavuus on aivan eriluokkaa kuin Saksan koirilla. Itse olen kuitenkin veden taakse lähtenyt, koska kyseisiä sukuja ei ole ollut Suomessa tarjolla. Toivon, että omat kasvatit joskus voisivat paikata noiden sukujen puuttumisen Suomen kennelkartalta. Nyt vaikuttaa vielä lupaavalta 8)
Birgitta Johansson
Viestit: 165
Liittynyt: 06 Joulu 2007 01:41
Viesti:

Re: normaali/pitkäkarvainen astutus

Viesti Kirjoittaja Birgitta Johansson »

Kiitti!

Toi juuri pitäis vielä varmistaa, että jos on niin, että vaikka se saksalainen uros on rekattu pitkätukkiin ja suominarttu normikarvaisiin (tai päinvastoin), niin mitäs sitten, onko sen uroksen omistajalle SV:n/RSV:n puolesta astutus ok, ettei tule sanomista...

Olisi monestakin syystä tosi kiva ja ihanan helppoa käyttää suomalaisia uroksia, ja mieluiten niin tekisi vaikka joka kerta, mutta että kaikki omat terveyteen, luonteeseen ja käyttöominaisuuksiin liittyvät vaatimukset (joita voi lukea tuolta kohdasta 5: http://www.sonorian.fi/Kasvattajahaasta ... 1-2006.htm) natsaisi sellaisessa, ei vain ole viime aikoina toteutunut.

Minulle saa TOSI mielellään ilmoittaa suomalaista uroksista, jotka täyttävät nuo linkissä olevat kriteerit. Ehkä en ole niitä vain löytänyt! (Ei tuontiuroksia, eikä niitä tarvitsis löytyä ihan läheltä sukutaulustakaan, on niistä vähän huonoja kokemuksia, ja niillä ihan "riittämiin" pentuja muutenkin.)
Ville Salmia
Viestit: 395
Liittynyt: 04 Joulu 2007 15:11

Re: normaali/pitkäkarvainen astutus

Viesti Kirjoittaja Ville Salmia »

Niinpä niin. Nythän SPL on lanseerannut tapahtuvaksi "Urospäivät" keväälle. Mielestäni sinne pitäisi saada mahdollisimman kattavasti kotimaista urostarjontaa esille. Eipä taida olla keltään pois. Käsittääkseni pelkästään hyödyttää kaikkia.

Ville Salmia
Riitta Vainiontaus
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Tammi 2008 20:39

Re: normaali/pitkäkarvainen astutus

Viesti Kirjoittaja Riitta Vainiontaus »

Olen jo vuosia yrittänyt pyytää kaikissa järjestöissä, että jättäisivät kokoukset ja tapahtumat pois muutamalta viikonlopulta. Esim. äitien- ja isienpäivä, pääsiäinen, joulu, juhannus. Ainakin itselläni nämä ovat perhekeskeisiä päiviä. Olen luvannut ne perheelle ja sitä lupausta en enää aio rikkoa. Kasvataja/harrastaja joutuu toiminnassaan muutenkin aina tasapainotteemaan kasvatuksen/harrastuksen sekä avioliiton ja lasten välillä. Kaikki nuo kolme tarvitsevat aikansa ja vaalimisensa pysyäkseen hyvänä ja laadukkaana suhteena.
Vaikka tämäkin tilaisuus on järjestetty lauantaiksi, niin silti se on äitienpäiväviikonloppu.
Monessa perheessä on isoäidit ja kaikkein onnillisimmilla vielä isoisoäiditkin mukana elämässä. Siis ihanaan juhlimiseen menee koko viikonloppu.
Tästä syystä ei ainakaan minua kyseisessä tapahtumassa näy. Eikä muissakaan em. päivinä järjestetyissä tapahtumissa.

Toivotan kuitenkin hyvää tapahtumaa niille, jotka sinne pääsevät.

Riitta Vainiontaus
Vastaa Viestiin