lonkkalausunnot

Jalostukseen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Sonja Lehtinen
Viestit: 140
Liittynyt: 04 Joulu 2007 00:09

Re: lonkkalausunnot

Viesti Kirjoittaja Sonja Lehtinen »

Ei tapaturman takia vammautunutta niveltä arvostella, eli jos koiralta on vaikka oikea lonkka murtunut, niin lausunto on B/- Jos taas reisiluu on murtunut tai koiraa ruokittu miten sattuu tms, niin lonkat arvostellaan ihan normaalisti.
Riitta Vainiontaus
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Tammi 2008 20:39

Re: lonkkalausunnot

Viesti Kirjoittaja Riitta Vainiontaus »

Tiedän tuon, mutta eläinlääkärin mielestä tuo vakava nivelrikko oli kehittynyt siksi, että koiralla hoitamattomat pahat murtumat. Ei sillä mitään merkitystä ole tämän koiran tapauksessa, mutta yleisellä tasolla ajattelin kysell ämitenkä muut kasvattajat tekevät tällaisissa tilanteissa lähettävät kuvat vai jättämät lähettämättä.

Riitta
Joanne S A Vähämaa

Re: lonkkalausunnot

Viesti Kirjoittaja Joanne S A Vähämaa »

Olis kyllä hyvä saada tuonne tietokantaan joku osio mihin erilaisia sairauksia ja niiden aiheuttajia vois esim koiran kasvattaja käydä merkkaamassa. Tokihan sinne sit varmaan e:lonkkasten koirien kohdalla olis usein selitystä "huonosta ruokinnasta" :) Mut jokaisella kasvattajalla olis käyttäjätunnus oman kennelnimensä alle ja vois käydä päivittämässä kasvattiensa terveyden tilaa. Onhan nytkin se omakoira mut mun kasvattien omistajat ei vissiin yksikään ole sinne kirjautunut. Ja enpäs ole kyllä edes katsonut että pystyykö omakoiran kautta edes merkkailemaan itse mitään muuta kuin kuolinsyyn :?:

Mut itse kysymykseen vastaus: Saattaisin jättää lähettämättä.

Ja ennenkuin joku kerkee markkinoimaan että sakemanneille on olemassa tällainen tietokanta, niin olen tietoinen asiasta ja olen kyseistä tietokantaa käyttänyt, mutta se ei ole kuitenkaan sama asia kuin kennelliiton virallinen jtk. Vaikka hyvä onkin :D
Jaana Paavola

Re: lonkkalausunnot

Viesti Kirjoittaja Jaana Paavola »

Koska kaikki koiranomistajat eivät ole Omakoira-palvelussa, soisi kasvattajalle annettavan oikeuden merkitä kuolinpäivä ja -syy.
Riitta Vainiontaus
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Tammi 2008 20:39

Re: lonkkalausunnot

Viesti Kirjoittaja Riitta Vainiontaus »

Olen Jaanan kanssa samaa mieltä.
Riitta
Riitta Vainiontaus
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Tammi 2008 20:39

Re: lonkkalausunnot

Viesti Kirjoittaja Riitta Vainiontaus »

Jos ihan virallisia halutaan olla, niin kennelliiton pitämä omistajarekistei ei ole oikeastaan mikään virallinen omistajarekisteri. Se kuka on kauppakirjassa ostaja, omistaa koiran, ei se, jonka nimi on kennelliiton omistajatodistuksessa.
Tämä on sellainen asia, että harva kasvattaja muistaa sanoa sen myydessään pentua. Itsekkään en aina muista mainita asiaa.

Nytkin on omistajatodistuksessa kohta, johonka rastitetaan tietoja ja siinä voisi lukea myös, kasvattajalla on oikeus päivittää tietoja koirani terveydestä ja kuolinsyystä omakoiranetin kautta ja rasti ruutuun, jos ei käy. Näin helposti kasvattajalla olisi oikeus päivittää tietoja.

En usko kovinkaan monen kasvatinomistajan riitauttavan sitä, että kirjoitetaan sairauksista, ennemminkin on varmasti niinpäin, että kasvattajat eivät anna lupaa laittaa tietoja eteenpäin.

Riitta Vainiontaus

PS.Pyydän anteeksi lukioilta lukuisia kirjoitusvirheitäni. Kirjoittaminen on välillä hieman hankalaa, kun sormet eivät aina paina niitä nappuloita, kuin oletan niiden tekevän. Eiköhän silti tule selväksi mitä tarkoitan, joskus tulee hauskojakin virheitä ja lause muuttuu aivan toiseksi kuin on aikonut :D
Vastaa Viestiin