NARTUT(KOIRAT) MESTARUUSKISOISSA?

Jalostukseen liittyvät aiheet
Birgit Johansson

Re: NARTUT(KOIRAT) MESTARUUSKISOISSA?

Viesti Kirjoittaja Birgit Johansson »

Menneitä muistellen, mä tykkään, et ilmiö = urokset suositumpia, on ollut olemassa jo aikana ennen kuin suojelusta on tullut se päälaji rodulla. Ainahan niitä on haluttu kisa-, työ- ja ihan yhtä lailla suositumpi on ollut koitikoirienkin keskuudessa.
Marko Kurkinen
Viestit: 948
Liittynyt: 20 Huhti 1996 14:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: NARTUT(KOIRAT) MESTARUUSKISOISSA?

Viesti Kirjoittaja Marko Kurkinen »

Eerohan voisi ihan mielenkiinnon vuoksi lisätä näihin jokin aika sitten julkaistuihin luonnetestituloksiin pari uutta tilastokaaviota, eli urosten ja narttujen eri ominaisuuksien keskiarvot.
Jussi Planting
Viestit: 116
Liittynyt: 21 Maalis 2008 22:27

Re: NARTUT(KOIRAT) MESTARUUSKISOISSA?

Viesti Kirjoittaja Jussi Planting »

Nartun kanssa kisaaminen ja samalla pennuttaminen aiheuttaa tietynlaista pitkäjänteistä suunnittelua. Ensimmäiset pennut nuorena. Sen jälkeen luokat ja mahdollisesti ensimmäiset kisat. Tässä vaiheessa koira pitäisi olla koulutettu jo sille tasolle, että kouluttaminen on periaatteessa enää ylläpitävää ja sen huippusuorituksen hakemista itse kisoihin. Eli koiran harjoituttaminen ei ole enää niin intensiivistä, kuin mitä se on ollut aikaisemmin. Näin ainakin itse asiasta ajattelen.

Pennut vievät nartun treenaamisesta 5 kuukaudesta eteenpäin. Riippuen kuinka hyvin narttu niistä palautuu. Eikä kaikilla nartuilla varmaan pentuja tehdä vaikka niillä kisattaisiinkin.

Itse olen osallistunut nartulla 2 kertaa SM kisoihin ja kumpanakin vuonna ko nartulla on myös ollut talvipennut. Omasta mielestäni se ei ole tuonut koiran harjoitteluun juurikaan poikkeusta. Muutenkin talvisin hankittu peruskuntoa. Samoin olen myös huomannut että aktiivisesti harrastava / kisaava narttu palauttaa pentujen jälkeen lihaksistonsa nopeammin.

Mutta toivottavasti niitä narttuja kentillä, kokeissa ja kisoissa tulevaisuudessa nähtäisiin enemmän. Itse sitä ainakin toivon!
Eero Lukkari

Re: NARTUT(KOIRAT) MESTARUUSKISOISSA?

Viesti Kirjoittaja Eero Lukkari »

Marko Kurkinen kirjoitti:Eerohan voisi ihan mielenkiinnon vuoksi lisätä näihin jokin aika sitten julkaistuihin luonnetestituloksiin pari uutta tilastokaaviota, eli urosten ja narttujen eri ominaisuuksien keskiarvot.
Kokonaispisteissä urosten keskiarvo on 163 ja narttujen 159. Osa-alueiden mielekäs vertailu vaatii mielestäni pisteytyksen muuttamisen lineaariselle asteikolle, luonnetestissä kun tuo arvosteluasteikko on varsin epälooginen. Muuttaminen on osin mielipidekysymys eli erilaisilla tulkinnoilla saadaan varmasti erilaisia tuloksia.

Mutta omassa versiossa olen asteikon linearisoinut* ja kyseisen vertailun saan siinä tehtyä. Sen mukaan urokset ovat hieman narttuja terävämpiä ja taistelutahtoa on enemmän. Puolustushalua ja kovuutta on uroksilla myöskin enemmän, mutta ero on pienempi. Toimintakyvyssä, hermoissa, temperamentissa ja luoksepäästävyydessä ei eroa juuri ole. Vertailussa on uroksia 1323 ja narttuja 1345.

* käytin melko pitkälti samoja arvoja kuin Riitta Liimatainen pro gradussaan "Luonnetestissä mitattujen ominaisuuksien periytyminen rottweilereilla"

Kuva
Jussi Planting
Viestit: 116
Liittynyt: 21 Maalis 2008 22:27

Re: NARTUT(KOIRAT) MESTARUUSKISOISSA?

Viesti Kirjoittaja Jussi Planting »

Aika tasaseltahan tuo taulukko vaikuttaa?
Ville Salmia
Viestit: 395
Liittynyt: 04 Joulu 2007 15:11

Re: NARTUT(KOIRAT) MESTARUUSKISOISSA?

Viesti Kirjoittaja Ville Salmia »

No niin ja meikäläisen "Jaakopinpaini" senkun kovenee...uos vai narttu...narttu vai uros...ei oo helppoa. Ja te hyvät ystävät senkun paatte lisää löylyä kiukaille :shock:
Joanne S A Vähämaa

Re: NARTUT(KOIRAT) MESTARUUSKISOISSA?

Viesti Kirjoittaja Joanne S A Vähämaa »

NARTTU :D Tosin... meillä nyt 5 narttua ja parinviikon sisällä syntyvistä pennuista olen kyllä haaveillut jättäväni uroksen kotiin ja yks narttu sijotukseen. Äijät kuitenkin aina äijiä :) Ja omaan käteen sopii paremmin vähän "jäyhähkö" yksilö. Haaveeseen saattaa myös vaikuttaa tällähetkellä valeraskaana oleva loppasuu joka pyytää anteeksi jokaista liikettään ja MIELISTELEE. Tottiksessa pyydystelee hyttysiä ilman minkään valtakunnan kontaktia :evil: Tuollasia uroksia en oo nähny ikinä missään :)
Sauli Vatanen
Viestit: 43
Liittynyt: 04 Joulu 2007 19:55

Re: NARTUT(KOIRAT) MESTARUUSKISOISSA?

Viesti Kirjoittaja Sauli Vatanen »

Narttujen puolustukseksi täytyy sanoa, että kyllä hyvä vahva narttu menee kisakoirana ihan siinä ku uroskin.

Useampaa narttua olen ohjannut ja yhtään "oikukasta" ei ole sattunut kohdalle. Peiliin on saanut aina katsoa, kun homma ei ole toiminut. Väittäisinkin, että aika usein ne narttujen ongelmat on puutteellisiin ominaisuuksiin liittyviä tai vakavia koulutusvirheitä. Se täytyy kyllä myöntää, että nartuista oikeasti hyvän löytäminen on paljon vaikeampaa kuin uroksista.
Sonja Lehtinen
Viestit: 140
Liittynyt: 04 Joulu 2007 00:09

Re: NARTUT(KOIRAT) MESTARUUSKISOISSA?

Viesti Kirjoittaja Sonja Lehtinen »

Mä en tuohon usko, vaan enemmän se että keskinkertainen uros kuitenkin taistelutilanteissa pysäyttää maalimiestä massallaan, sillä on jo kokonsa puolesta usein hiukan matalampi ja uskottavamman kuuluinen haukkusoundi.
Jos uros ja narttu toimivat täysin samalla tavoin on uros näyttävämpi, nartun tulee siis aina olla hiukan parempi :)
Päivi Ollikka
Viestit: 268
Liittynyt: 25 Joulu 2007 19:46

Re: NARTUT(KOIRAT) MESTARUUSKISOISSA?

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

^ Jep Sonja :)
Mulla on ollut vain narttuja harrastuskoirinani - ja yhtäkään "hormoonit hyrrää ja tekee valeraskautta" ei ole mun koirissa ollut. Ne on ihan samanlaisia oli kiimankiertokohta mikä tahansa. Sen kyllä valeraskaus tekee, että koira näyttää hieman enemmän turpealta.
Jari Vihersalo
Viestit: 40
Liittynyt: 06 Joulu 2007 08:43

Re: NARTUT(KOIRAT) MESTARUUSKISOISSA?

Viesti Kirjoittaja Jari Vihersalo »

Mun paras koira on ollut narttu. Pentujen tekeminen ei mielestäni
vaikuta koiran kouluttamiseen jos ne tekee talviaikaan.
Päivi Ahola

Re: NARTUT(KOIRAT) MESTARUUSKISOISSA?

Viesti Kirjoittaja Päivi Ahola »

Itsellä tällä hetkellä narttu josta pidän kovasti, ja paras koiristani tähän asti..selkeä työkoira..ei ehkä kuitenkaan niin kisakoira vaan työkoira:)..loppumaton työmoraali erilaisisssa maastolajeissa. Suojeluhommat kulki aika pitkälti ominaisuuksien varassa ja se on luokkansa tehnyt nopeaan ja ei niihin kovinkaan valmiina, loppupeleissä.
Juoksut (hormoonikierto) eivät ole olleet treenaamisen eikä kilpailemisenkaan kannalta mikään ongelma eikä asia joka olisi jotenkin vaikuttanut koulutukseen.. Ennen juoksua saalispuoli vähän enemmän pinnassa , tärppipäivien jälkeen selkeästi se toinen puoli alkaa nousta enemmän esiin, ja sitten tasapainottuu omaksi itsekseen.
Erittäin terävä, röyhkeä ja voimakkaankin aggression omaava koira.. voimakkaaksikin voisin sanoa, mutta sehän onkin reiska..nimeltään. Vuosi sitten kohtupoistettu, toinen juoksu päällä.. ei mitään eroa käyttäytymisessä. Vääryyttä olen sille paljon koulutuksen aikana tehnyt .. itsekkin aika aggressiivinen ja terävä.. vaan kaiken se on anteeksi antanut:)..
Tämä narttu on opettanut että käsissäni voisi joskus olla toisenkin kerran.. narttukoira. C-osan ohjaaminen on aina tämän kanssa ollut kokemus jossa ohjaajana viihtyy niin harjoituksissa kuin kokeissa; puutteineenkin. Koira pursuaa ja terävänä koirana.. ohjaajan on mietittävä hengityksensäkin kohdilleen.
päxä
Jussi Planting
Viestit: 116
Liittynyt: 21 Maalis 2008 22:27

Re: NARTUT(KOIRAT) MESTARUUSKISOISSA?

Viesti Kirjoittaja Jussi Planting »

No niin... Nyt kun kisat ovat ohi ja tuli suorituksia seurattua aamusta iltaan, täytyy toivottaa ohjaajille lämpimät onnittelut suorituksista. Etenkin narttu koirien ohjaajille.

Itse asiaan eli suorituksia tuli seurattua tarkemmin ja enemmän ajatuksella tänä vuonna ja täytyy sanoa, että narttukoirien suoritukset olivat itselle positiivinen yllätys. Mielestäni suorituksissa oli enemmän varmuutta varsinkin soujelun eri osissa. Pääsääntöisesti nartuilla oli mielestäni paremmat vartioinnit kuin monella uroksella. Muutama narttu katsomosta katsottuna pistivät maalimiehelle "hanttiin" paossa ja kuljetuksissa.

Mitäs mieltä muut kisoja paikan päällä seuranneista näistä suorituksista oli mieltä?
Päivi Ollikka
Viestit: 268
Liittynyt: 25 Joulu 2007 19:46

Re: NARTUT(KOIRAT) MESTARUUSKISOISSA?

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

Sama huomio täältä :)
Ville Salmia
Viestit: 395
Liittynyt: 04 Joulu 2007 15:11

Re: NARTUT(KOIRAT) MESTARUUSKISOISSA?

Viesti Kirjoittaja Ville Salmia »

Valinta senkun vaikeutuu?! Kiitti :wink:
Vastaa Viestiin