Ihanneprofiilit luonnetestiin ja MH-kuvaukseen

Jalostukseen liittyvät aiheet
Eero Lukkari

Ihanneprofiilit luonnetestiin ja MH-kuvaukseen

Viesti Kirjoittaja Eero Lukkari »

Saksanpaimenkoiraliiton hallitus on jalostustoimikunnan esityksestä tehnyt päätöksen saksanpaimenkoiran ihanneprofiileista luonnetestiin ja MH-kuvaukseen.

Ihanneprofiileihin voi tutustua tästä (PDF-tiedosto).
Avatar
Miia Heikkinen
Viestit: 151
Liittynyt: 07 Tammi 2009 12:10
Viesti:

Re: Ihanneprofiilit luonnetestiin ja MH-kuvaukseen

Viesti Kirjoittaja Miia Heikkinen »

Mielenkiinnosta kysyisin, miksi etäleikissä on laitettu sakemannin ihanteeksi osoittaa useampia uhkauselkeitä osion ensimmäisessä ja toisessa osassa? Tulee vaan mieleen, että koira pitää pelottavana etäleikkijää jos sille pitää alkaa uhoamaan. Ei kai sitä nyt sentään pidä pelätä :)

Entä mitä MH:n 3 kohdan ihanteet on?
spn FCI IFH1 BH Oligotrofic´s Amaryllis
R.I.P. spn FI KVA FI TVA RM1-11 JK3 EK3 FH2 TK4 SchH1 HK1 Wolfrock´s Blitz
R.I.P. spu HK2 JK2 (TOKO VOI2) Anesin Babar
+ muutama muun rotuinen harrastuskaveri matkan varrella
Eero Lukkari

Re: Ihanneprofiilit luonnetestiin ja MH-kuvaukseen

Viesti Kirjoittaja Eero Lukkari »

Ensimmäiseen kysymykseen saa vastata joku muu, sillä itse en ehdottanut kyseistä kohtaa noin. Toiseen kysymykseen, kohtaan kolme ei ole valittu ollenkaan ihannetta, koska kohdan ei katsota mittaavan mitään saksanpaimenkoiralle tärkeää ominaisuutta. Täsmensin tiedostoon asiaa.
Avatar
Miia Heikkinen
Viestit: 151
Liittynyt: 07 Tammi 2009 12:10
Viesti:

Re: Ihanneprofiilit luonnetestiin ja MH-kuvaukseen

Viesti Kirjoittaja Miia Heikkinen »

Ok. Kiitos vastauksesta :)
spn FCI IFH1 BH Oligotrofic´s Amaryllis
R.I.P. spn FI KVA FI TVA RM1-11 JK3 EK3 FH2 TK4 SchH1 HK1 Wolfrock´s Blitz
R.I.P. spu HK2 JK2 (TOKO VOI2) Anesin Babar
+ muutama muun rotuinen harrastuskaveri matkan varrella
Juha Puurunen
Viestit: 604
Liittynyt: 04 Joulu 2007 08:30

Re: Ihanneprofiilit luonnetestiin ja MH-kuvaukseen

Viesti Kirjoittaja Juha Puurunen »

Miia, tarkoittanet kohtaa 5b? Testissä siinä kohtaa etäleikkijä tekee koiraa kohti uhkauseleitä joihin sen kuuluu reagoida vastaamalla niihin.
Avatar
Miia Heikkinen
Viestit: 151
Liittynyt: 07 Tammi 2009 12:10
Viesti:

Re: Ihanneprofiilit luonnetestiin ja MH-kuvaukseen

Viesti Kirjoittaja Miia Heikkinen »

Ok. Kiitos vastauksesta. Itse en kyllä ihanteena nyt valittua kohtaa pitäisi, mutta ehkä ymmärrän asian samalla tavalla joskus myöhemmin :)
spn FCI IFH1 BH Oligotrofic´s Amaryllis
R.I.P. spn FI KVA FI TVA RM1-11 JK3 EK3 FH2 TK4 SchH1 HK1 Wolfrock´s Blitz
R.I.P. spu HK2 JK2 (TOKO VOI2) Anesin Babar
+ muutama muun rotuinen harrastuskaveri matkan varrella
Avatar
Miia Heikkinen
Viestit: 151
Liittynyt: 07 Tammi 2009 12:10
Viesti:

Re: Ihanneprofiilit luonnetestiin ja MH-kuvaukseen

Viesti Kirjoittaja Miia Heikkinen »

Juha Puurunen kirjoitti:Miia, tarkoittanet kohtaa 5b? Testissä siinä kohtaa etäleikkijä tekee koiraa kohti uhkauseleitä joihin sen kuuluu reagoida vastaamalla niihin.
Googletin vielä etäleikistä videon nähtäväksi tähän keskusteluun ja mä en kyllä nää mitään uhkauseleitä koiraa kohtaan etäleikissä. Tuollaisia alun sadetakkihiippareita tulee metässä vastaan marja ja sieni aikaan enkä ainakaan minä haluais koirani kokevan että sitä uhataan kun ei sellaista edes tapahdu. Leikkivaiheen omituinen tyyppi voi tulla vastaan arjessa vaikkapa lapsena, humalaisena tai mielenterveyspotilaana enkä siinäkään vaiheessa toivoisi koirani alkavan uhkailemaan, vaan että toivoisin että koiraa tarvii oikeasti uhata eikä olla muuten vaan kummallinen ennen kun se alkaa puolustamaan.

https://www.youtube.com/watch?v=SvWA40-wqEY

Mielenkiinnosta kysyisin vielä onko näitä ihanteita mietittäessä ollut mukana kokeneita asiantuntijoita, jotka ovat hyvin perehtyneet luonnetestiin ja MH-luonnekuvaukseen ja jotka ymmärtävät minkälaisia hännänheiluttajia minkäkin rastin takana olevan tekstin sisään mahtuu?
spn FCI IFH1 BH Oligotrofic´s Amaryllis
R.I.P. spn FI KVA FI TVA RM1-11 JK3 EK3 FH2 TK4 SchH1 HK1 Wolfrock´s Blitz
R.I.P. spu HK2 JK2 (TOKO VOI2) Anesin Babar
+ muutama muun rotuinen harrastuskaveri matkan varrella
Tuula Siimes

Re: Ihanneprofiilit luonnetestiin ja MH-kuvaukseen

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Saman haluaisin tietää kuin Mia. Ketkä nämä ovat laatineet? Esim. luonnetestissä arvio taisteluhalusta erittäin suuri tarkoittaa että koira on viirapää joka ei pysty lopettamaan kerran aloitettuaan :) Toinen kohta on tuo kovuus, todella kova koira ei ole enää koulutettavissa.
Päivi Ollikka
Viestit: 268
Liittynyt: 25 Joulu 2007 19:46

Re: Ihanneprofiilit luonnetestiin ja MH-kuvaukseen

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

^ Samaa mietin minä. Itse en ainakaan halua tuon tyylistä koiraa saksanpaimenkoirasta. Eihän noita pysty enää kukaan kouluttamaan. Jos haluaa erittäin kovan taistelutahdon +1 on koiran oltava hieman pehmeä jotta sen kanssa pystyy harrastamaan edes jotenkin.
Tulee noista profiileista mieleen, että asiaa on tarkasteltu suojelukokeen termein :)
Avatar
Miia Heikkinen
Viestit: 151
Liittynyt: 07 Tammi 2009 12:10
Viesti:

Re: Ihanneprofiilit luonnetestiin ja MH-kuvaukseen

Viesti Kirjoittaja Miia Heikkinen »

Päivi Ollikka kirjoitti:Tulee noista profiileista mieleen, että asiaa on tarkasteltu suojelukokeen termein :)

Kyllä! Pitää tietää millaista moppea mikäkin kohta LT:ssä ja MH:ssa pitää sisällään, jotta voi määritellä ihanne profiilia tai määritellä mikä on ehdoton ei saksanpaimenkoiralle. Monessa kohdassa skaala on laaja ja pitää ymmärtää myös se miten mikäkin osa-alue yhdistettynä toisiinsa vaikuttaa kokonaisuuteen.
spn FCI IFH1 BH Oligotrofic´s Amaryllis
R.I.P. spn FI KVA FI TVA RM1-11 JK3 EK3 FH2 TK4 SchH1 HK1 Wolfrock´s Blitz
R.I.P. spu HK2 JK2 (TOKO VOI2) Anesin Babar
+ muutama muun rotuinen harrastuskaveri matkan varrella
Esa Koivulahti
Viestit: 134
Liittynyt: 04 Joulu 2007 18:27

Re: Ihanneprofiilit luonnetestiin ja MH-kuvaukseen

Viesti Kirjoittaja Esa Koivulahti »

Ihanneprofiilit ovat jalostustoimikunnan määrittelemät. Keskusteluja niiden osalta käytiin ja niin kuin Eeron viestistä käy ilmi, ei niistä kaikilta osin oltu täysin yksimielisiä. Hallitus on ihanneprofiilit lopullisesti päättänyt ja mm. luonnetestin osalta päätyi vain yhteen ihanteeseen, jalostustoimikunnan esityksen ollessa useampaan kohtaan kaksi mahdollisuutta.
Mikäli koette, etteivät ihanneprofiilit ole saksanpaimenkoiralle sopivat, tehkää perusteltu esitys jalostustoimikunnalle, että niitä pitää muuttaa.
MH-testin kohta 5b uhka/agressio on tulkittu niin, että koiraa uhataan, jolloin sen pitää myös siihen vastata. Perustelut marjastajista yms. ovat mielestäni turhia. Saksanpaimenkoiraa ei tule muokata siihen suuntaan, ettei se reagoi mihinkään vaan on "hajuton ja mauton". Kokonaisuutta kun katsotaan ko. kohdassa, koira joka pelkää ei varmasti jatkossa mene avustajan luo ilman apua.
Luonnetestin osalta taistelutahdon kohdalla oli alunperin kaksi kohtaa esitettynä, suuri ja erittäin suuri. Kumpi tahansa kohta valitaan, ei se mielestäni tee koirasta "viirupäätä" tai se näkyy seuraavassa kohdassa hermorakenne.
Kovuus kohtaan oli myös esitettynä kova ja kohtuullisen kova. Pitää muistaa että kovuus on myös sitä, että koira unohtaa epämiellyttävät asiat nopeasti.
Kuten sanottua, tämmöiset päätökset saatiin tällä ammattitaidolla ja eivät ole ainakaan minulle henkilökohtaisesti mitään kynnyskysymyksiä, joten tehkää esityksiä paremmasta..
Tuula Siimes

Re: Ihanneprofiilit luonnetestiin ja MH-kuvaukseen

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Tuskin nämä nyt kenellekään mitään kynnyskysymyksiä on :)
En sitten tiedä kuinka vaikeaa toimikunnan olisi ollut kysäistä noita asioita ihmisiltä joilla on LT-arvosteluoikeudet ja ajantasainen käsitys testin osa-alueista.
Avatar
Miia Heikkinen
Viestit: 151
Liittynyt: 07 Tammi 2009 12:10
Viesti:

Re: Ihanneprofiilit luonnetestiin ja MH-kuvaukseen

Viesti Kirjoittaja Miia Heikkinen »

Esa Koivulahti kirjoitti:
Saksanpaimenkoiraa ei tule muokata siihen suuntaan, ettei se reagoi mihinkään vaan on "hajuton ja mauton".

Kuten sanottua, tämmöiset päätökset saatiin tällä ammattitaidolla ja eivät ole ainakaan minulle henkilökohtaisesti mitään kynnyskysymyksiä, joten tehkää esityksiä paremmasta..
Minunkaan mielestä sakemannia ei tule muokata hajuttomaksi ja mauttomaksi. Korostan nyt kuitenkin vielä että kyseessä on kohta etäLEIKKI jossa koiran kanssa LEIKITÄÄN ystävällisesti, mutta omituisesti. Uhka ja aggressio tarkoittanee koiran reagtiota, ei LEIKKIJÄN.

Uskon, että olette vilpittömästi hyvää ehdotusta yrittäneet tehdä ja ihanneprofiilit ideana on hyvä asia. Lopputulos on mielestäni valitettavasti epäonnistunut. MInä en ainakaan ala tekemään esitystä paremmasta. En ole MH enkä LT asiantuntija enkä koe myöskään olevani saksanpaimenkoiran jalostukseen riittävästi perehtynyt henkilö. Sen verran kuitenkin olen näistä MH ja LT -jutuista kiinnostunut, että ymmärän sen, etten noiden LT ja MH ihanteiden mukaisia koiraa halua kotiin enkä harrastuskoiraksi.
spn FCI IFH1 BH Oligotrofic´s Amaryllis
R.I.P. spn FI KVA FI TVA RM1-11 JK3 EK3 FH2 TK4 SchH1 HK1 Wolfrock´s Blitz
R.I.P. spu HK2 JK2 (TOKO VOI2) Anesin Babar
+ muutama muun rotuinen harrastuskaveri matkan varrella
Petri Petajajarvi

Re: Ihanneprofiilit luonnetestiin ja MH-kuvaukseen

Viesti Kirjoittaja Petri Petajajarvi »

Ottamatta kantaa luonnetestin tai MH-kuvauksen ihanneprofiilien hyyvyyteen tai huonouteen niin olisiko arvon jalostustoimikunnalla mahdollista avata ja perustella ko. testin ja kuvauksen ihanneprofiilien taustat? Ajatteln niin, että tuommoinen avaaminen antaisi kaikille jäsenille mahdollisuuden tarkastella ja arvioida valittujen profiilien perusteluita ja tämän myötä keskustella rakentavasti mahdollisista vaihtoehdoista. On huono lähtökohta jos jo tässä vaiheessa nousee esiin aatoksia siitä, että luonnetestin ja MH-kuvauksen ihanneprofiileissa haetaan vain ideaalia suojelukoiraa ja unohdetaan rotumääritelmässä mainitut sekä käytännössä vahvassa roolissa olevat seura-, vahti- ja palveluskoiravaateet, eli ihanneprofiilien takaa pitäisi löytyä luonteellisesti sellaista koiramateriaalia joka täyttää monipuolisen käyttö-, palvelus- ja paimenkoiran saappaat.
Birgit Johansson

Re: Ihanneprofiilit luonnetestiin ja MH-kuvaukseen

Viesti Kirjoittaja Birgit Johansson »

Mun mielestä lt:n kovuus mittaa enempi kovuus vs ympäristöärsykkeet. Ei välttämättä niinkään ohjaajakovuutta tai pehmeyttä. Siis voivat olla mun mielestä eri asioita. Metsästyskoirat esim helposti saa arvosanan kova, mutta sen lisäksi nämähän ovat hyvin itsenäisiä koiria ja siksi vaikeita koulutettavia, lisäksi vielä usein vaikeita motivoitaviakin. Sakuilla taasen kuten paimen-rotuisilla yleensä on ja kuulukin olla se laumapuoli, joka tekee siitä toimivan kumppanin kaikkeen palveluskoiratoimintaan. Tässähän iso osuus on sillä ohjaajan auktoriteetillä, eli hyvinkin tää on kuin veteen piirretty viiva. Ohjaajakovuus/koulutettavuus selviää sitten ihan niissä tottis ym palveluskoirahommissa, vaikka siin suojelussakin. ja miksipä ei osin kotioloissakin... Näin mun mielestä.

Tuost MH:stä mä mitään tiedäkään.
Vastaa Viestiin