Ihanneprofiilit luonnetestiin ja MH-kuvaukseen

Jalostukseen liittyvät aiheet
Seppo Hursti
Viestit: 3
Liittynyt: 29 Marras 2008 14:07

Re: Ihanneprofiilit luonnetestiin ja MH-kuvaukseen

Viesti Kirjoittaja Seppo Hursti »

Harri Norkko kirjoitti
Saksanpaimenkoiriin erikoistunut tuomaritestasi koiran A jonka totesi olevan saksanpaimenkoiran ihanne. Toinen saksanpaimenkoiriin erikoistunut tuomari totesi saman koiran olevat epätyypillinen saksanpaimenkoira.

Luonnetestiä ei voi uusia eikä koiraa testata uudelleen ellei: kokonaispisteet ole alle 75 pistettä tai testi on keskeytetty. Luennetesti tuomarit eivät erikoistu millekkään rodulle vaan arvostelevat kaikkia rotuja tasapuolisesti arvosteluohjeen mukaisesti.
En tunne yhtään merkittävää tai merkityksetöntä työkoirakasvattajaa jonka koirat olisivat esiintyneet luonnetesti tilastoissa merkittävästi muita enemmän.

24 kysymyssarjaasi vastaaminen vaatisi 4 tunnin luennon tai 16 sivun kirjoitelman. Siihen ei ole mahdollisuutta, vaikka ajattelenkin susikoiran parasta.(joskus)

Terv S"S"H
Riitta Vainiontaus
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Tammi 2008 20:39

Re: Ihanneprofiilit luonnetestiin ja MH-kuvaukseen

Viesti Kirjoittaja Riitta Vainiontaus »

Jotenkin näitä jalostustekstejä lukiessani minua on jo pitkään vaivannut sanan jalostus käyttö. Jos rotua jalostetaan ja tehdään jalostussuunnitelmia ne ovat minimissään 10 vuoden mittaisia. Silloin jo on todellakin hätä tehdä jotain nopeasti. Oikein ja rakentavasti tehty jalostus suunnittelu on 20-25 vuoden mittainen rupeama. Itse olen kasvattanut kohta 30-vuotta. Puhutaan rotumääritelmästä ja sen mukaisesta koirasta. Aina kun tulee jokin riita ja hallitukset rotujärjestöissä menee uusiksi (koskee niin rodun emämaata kuin meitäkin), myös rotumääritelmän tulkinta muuttuu, sen politiikan mukaiseksi mitä sen hetkinen politiikka määrää. Harva kasvattaja edes jaksaa kasvattaa sitä 10 vuotta saati sitten 25 vuotta.

Terveisin Riitta

PS: Seinäjoen näyttelystä hurtta hallissa. Olin Seinäjoen näyttelyssä ja kyllä vieressäni olleet sakemannit mölisivät 2 tuntia vaihtelevalla menestyksellä ja vielä pöllömmät omistajat seisoivat avustamassa koiriaan collie kehässä. Edes collie tuomarin ensimmäinen pyyntö poistua kehästä ei saanut ihmisiä siirtymään kehästä, kun hän oli sijoittamassa koiria. Sakemanni ihmiset olivat 3. ja 4. sijoituslapun kohdalla. Tuntui nololta, ettei kunnioiteta toisten näyttelysuoritusta. Hyvin hitaasti nuristen kolmannen pyynnön jälkeen suostuttiin siirtymään pois collie-kehästä ja silloinkin juuri ja juuri. Kehään menijöiden oli välillä vaikeuksia päästä kehään ja sieltä pois. Itse paikka oli ahtaudestaan huolimatta mukava.
Riitta Vainiontaus
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Tammi 2008 20:39

Re: Ihanneprofiilit luonnetestiin ja MH-kuvaukseen

Viesti Kirjoittaja Riitta Vainiontaus »

Olen ihmetellyt monesti miksi luonnetestiä ei saa uusia, kuin alle 75 pistemäärällä tai jos luonnetesti on MVA arvon mittari, niin tietyin edellytyksin silloin saa myös uusia. Itselleni kasvattajana olisi mielenkiintosta alkaa testauttamaan koirat 2 tai 3 kertaa. 2 vuotiaana 5 vuotiaana ja juuri ennen yläikää. Tällöin pystyisi jo 10 vuoden päästä arvioimaan mitenkä eri sukuisten koirien käyttäytyminen muuttuu ja kehittyy iän karttuessa.

Kiinnostaisko asia ketään muuta?

Muistaakseni uusi LT tuomarikurrssi on 2015. Tarvitsemme lisää hyviä pk-puolen tuntevia tuomareita lt tuomareiksi.

terveisin Riitta
Harri Norkko
Viestit: 14
Liittynyt: 06 Joulu 2013 15:50

Re: Ihanneprofiilit luonnetestiin ja MH-kuvaukseen

Viesti Kirjoittaja Harri Norkko »

Luonnetestituomari Seppo Hursti

1) Kertomani esimerkki ei vaadi luonnetestin uusimista. Kyseisessä tapauksessa testi videoitu ja näytetty 6 luonnetestituomarille ja kahdelle luonnetestituomarikouluttajalle. Jätän arvailtavaksi kuinka monta erilaista arviota sain.

Kuten aikaisemmin mainitsin, koirasta saadaan parhaimmassakin tapauksessa vain OSAtotuus selville. Kun lisäksi huomioidaan inhimilliset, suuretkin tuomareiden arviointierot, on testin anti kaukana totuudesta, mutta voi opettaa koiran omistajaa tuntemaan koiransa paremmin, jopa tuoda yllätyksiä ja näin palvella omistajan ja koiran yhteistyötä mm. koulutusrintamalla.

Kun pyritään hyvään lopputulokseen, missä tahansa asiassa, on kahden asian oltava läsnä, LAATU JA MÄÄRÄ. Mikäli toinen puuttuu, ei lopputulos ole hyvä, vaikka mitä muuta väitettäisiin. Jäsenten on syytä tarkasti ITSE tykönänsä miettiä, spl testiä, tallenttia, luonnetestiä jne. sekä viedä koiransa vain niihin testeihin joissa molemmat parametrit ovat läsnä. Ei liene epäselvää, missä näistä kolmesta mainitsemastani testissä laatu ja määrä ovat eniten mukana.

2) Luonnetestituomarit erikoistuvat eri rotuihin oman taustansa kautta. Teoriassa olet oikeassa, etteivät luonnetestituomarit erikoistu erikseen mihinkään rotuun, käytäntö toinen. Me kaikki olemme oman historiamme vankeja. LUONNETESTITUOMARIT, JOTKA ESIM. OVAT KASVATTANEET JA KOULUTTANEET SAKSANPAIMENKOIRIA 30 VUOTTA, OVAT ERIKOISTUNEET SAKSANPAIMENKOIRIIN. LISÄKSI KERTOMILLANI TUOMAREILLA VANKKA TAUSTA SAKSANPAIMENKOIRISTA TYÖKOIRAPUOLELTA.

3) Siihen en halua ottaa kantaa, mitä kenneleitä tunnet ja mitä et.

4) Helpotan urakkaasi seuraavasti. Vastaisitko kolmeen ensimmäiseen kysymykseeni. Luonnetestituomarilta ja koira-alan asiantuntijalta vastaukset tulevat selkäytimestä kolmessa minuutissa, vastauksien kirjoittaminen vie 5 minuuttia, joten vien ajastasi vain 10 minuuttia.

5) Odotan myös jalostustoimikunnalta, hallitukselta vastauksia 3 ensimmäiseen kysymykseen.

6) Ihanneprofiilin tiimoilta ei jäsenistö ole edelleenkään saanut tulkintoja eikä perusteluja niihin, ei edes kohtaan 5b johon Koivulahti esitti tulkinnan.
Olen julkisesti väittänyt Koivulahden, sitä kautta hallituksen ja jalostustoimikunnan tulkinnan olevan väärän, joten odotan, odotamme edelleen vastauksia.

7) Kuinka oikeana voidaan pitää perusteluja asian eteenpäin viemiselle kennelliiton vaatimusta. Nähdäkseni saksanpaimenkoiraliitolta ei kukaan voi vaatia mitään, ellemme itse anna aseita muiden käsiin.

8) Jäsenistön on syytä muistaa että testeillä ohjataan saksanpaimenkoiran koko olemusta aina määrättyyn suuntaan testien laatijoiden mieltymysten mukaan, esim. suojelupainoitteisesti vedoten milloin mihinkin, esim. rodun emämaahan.

9) Luonnetestituomari Hursti otti esille useita kohtia,mm. kovuuden hyvän esimerkin avulla, mainiten kovan koiran olevan vaikea koulutettava, tämähän ei pidä paikkansa, vai pitääkö, yleistykset ovat vaarallisia, sitähän kaikki testi ovat.
Säännöstön mukaan kovuudella tarkoitetaan koiran muistin taipumusta muistaa epämiellyttäviä tapahtumia pidemmän tai lyhyemmän aikaa.Kovuus ja pehmeys ovat toistensa vastakohtia.Jos koira on liian pehmeä, on vaara, että se ottaa pahakseen kaikki epämieluiset tapahtumat ja se voi olla vaikeasti koulutettava alistuvuutensa ja pelokkuutensa takia.Koiran kovuutta voidaan tutkia joko sattumanvaraisten tilanteiden perusteella tai järjestämällä kokeita.
Oppimispsykologian kautta tiedämme ettei koiran kovuus tee koirasta oppimisominaisuuksiiltaan poikkeavaa.
Kovuudella on vain merkitystä koulutusmenetelmiin, ei koiran oppimiskykyyn ja omaksumiseen.

YLEISTYKSET OVAT VAARALLISIA, TULEVAT NE HALLITUKSILTA, TOIMIKUNNILTA, ASIANTUNTIJOILTA, JNE.

Terveisin Harri Norkko
Esa Koivulahti
Viestit: 134
Liittynyt: 04 Joulu 2007 18:27

Re: Ihanneprofiilit luonnetestiin ja MH-kuvaukseen

Viesti Kirjoittaja Esa Koivulahti »

Olen tänään keskustellut kahden MH-kuvaajan kanssa testin kohdasta 5b. Myönnän meidän tulkintamme olevan väärä ja olen esittänyt kohdan muuttamista "ei osoita uhkauseleitä" kohtaan.
Vertasin muita kohtia ruotsalaisten laatimaan ihanteeseen ja se vastasi meidän laatimaamme paitsi kohdan 7d osalta. Toinen näistä MH-kuvaajista (ajeli muuten juurikin kotiin kouluttamasta toimihenkilöitä MH-testiin) piti tulkintaamme kohdasta oikeana ja jopa toivottavana, ellei uteliaisuuteen sisälly epävarmuutta.

Ruotsalaisten ihanteessa on paikoin jopa kolme kohtaa ihanteelliselle käyttäytymiselle. Tällöin toki saadaan laajempi skaala mahtumaan siihen, mutta minusta ihanteeksi pitäisi löytyä vain yksi kohta. Jokaisella meistä voi ja pitääkin olla mielikuva ihanteellisesta saksanpaimenkoirasta. Tämä ei voi kuitenkaan tarkoittaa sitä, että Saksanpaimenkoiraliiton määrittelemä ihanne pitäisi myötäillä niitä kaikkia.

Harri Norkko on kova esittämään kysymyksiä, mutta mitään konkreettisia esityksiä mitä pitäisi muuttaa ei kuitenkaan tule?

Lisäksi minua häiritsee asenteellisuus.
Harri Norkko kirjoitti: Jäsenistön on syytä muistaa että testeillä ohjataan saksanpaimenkoiran koko olemusta aina määrättyyn suuntaan testien laatijoiden mieltymysten mukaan, esim. suojelupainoitteisesti vedoten milloin mihinkin, esim. rodun emämaahan.
Henkilökohtaisesti vaikka olenkin suojelukoiraharrastaja en halua ajaa asiaa noin, vaan rotumääritelmä ohjenuorana. Minulla on ollut saksanpaimenkoiria 70-luvun lopulta saakka ja voin vakuuttaa, että mm. koirien käyttäytyminen kotona lasten kanssa ja muutoin on ollut erittäin tärkeää. Totesin aiemmin ja toistan itseäni, rotumääritelmän mukainen saksanpaimenkoira sopii lähes lajiin kuin lajiin. Mikäli jollain on halua kehittää saksanpaimenkoiraa enemmän seurakoiratyyppiseksi, pitää miettiä jotain muuta rotua.
Harri Norkko kirjoitti:Kuinka oikeana voidaan pitää perusteluja asian eteenpäin viemiselle kennelliiton vaatimusta. Nähdäkseni saksanpaimenkoiraliitolta ei kukaan voi vaatia mitään, ellemme itse anna aseita muiden käsiin.
Valitettavasti Kennelliitto rekisteröi koirat tällä hetkellä joten siksi sillä on aika suuri merkitys jalostuksellisesti.

Minusta olemme jalostustoimikuntana pyrkineet hyvään päämäärään (lukekaa JTO ja Pevisa-esitys) saksanpaimenkoiran luonteen osalta. Lähtökohtana oli ja mikäli minusta, riippuu myös tulevaisuudessa jalostukseen käytettävien saksanpaimenkoirien pitäisi osallistua johonkin luonnetta mittaavaan testiin.

Avoimuudesta kertoo tämäkin keskustelu täällä.
Avatar
Eija Käyhkö
Keskustelun ylläpito
Viestit: 55
Liittynyt: 18 Elo 2003 08:16

Re: Ihanneprofiilit luonnetestiin ja MH-kuvaukseen

Viesti Kirjoittaja Eija Käyhkö »

Minusta olemme jalostustoimikuntana pyrkineet hyvään päämäärään (lukekaa JTO ja Pevisa-esitys) saksanpaimenkoiran luonteen osalta. Lähtökohtana oli ja mikäli minusta, riippuu myös tulevaisuudessa jalostukseen käytettävien saksanpaimenkoirien pitäisi osallistua johonkin luonnetta mittaavaan testiin.
Rivijäsenen näkökulmasta katsottuna tämän hetkinen jalostustoimikunta on ensimmäinen, jonka itse koen todella yrittävän tehdä jotain konkreettista rodun luonteen huomioon ottamiseksi jalostuksessa. Toimikunnassa istuu henkiöitä, joiden oletan henkilökohtaisesti painottavan jalostuksessa koiran suojeluun kouluttamista, ja jalostusmateriaalin käyttämistä rodunomaisessa kokeessa, mutta toimikunta ei ole silti jäänyt pelkästään hokemaan, että rodunomainen koe on jalostuksen mittari luonteen osalta. Kaikki eivät voi, pysty tai halua kouluttaa koiraa suojeluun, joten nyt on annettu erilaisia mahdollisuuksi todentaa koiran luonnetta edes jollakin tasolla. Matala taso on parempi, kuin ei mitään tasoa. Tämän hetkisen jalostustoimikunna aikana on myös luotu urospäivät, jonne koulutuksen lähtötaso on nolla, ja tapahtuma on ilmainen osallistujille = konkretiaa. Kasvattaja ei voi jalostukseen käyttämänsä koiran suhteen enää vetäytyä suojelukoulutuksen ongelmallisuuden (maalimiehet, matkat, aika jne) taakse, vaan jokaisen jalostukseen käytettävän koiran on mahdollista saada joku "todistus" siitä, että koira edustaa edes normaalin, elämää kestävän koiran käytöksen. Joku näistä ehdotetuista matalan kynnyksen testeistä (MH, luonnetesti) pitää olla minimivaatimus Pevisaan, edes tulevaisuudessa.
Birgit Johansson

Re: Ihanneprofiilit luonnetestiin ja MH-kuvaukseen

Viesti Kirjoittaja Birgit Johansson »

Samaa mieltä kuin edellä. Mä kuiteskin soisin tuos lt ihanteessa kans, että olis useampi vaihtoehto. Se kuitennii on niin, niin kuin kaikissa ihmisten arvostelemissa, et tuomarieroja on ja tulee aina olemaankin. Silti samaa mieltä Vainiontauksen kanssa, et toivottavasti jos lt, Mh:kin saa suosiota, tulis myös uusia tuomareita ihan oman rodun piiristä.

Hurstilta kysyisin, et mitä tarkoittaa 'epäjohdonmukainen taistelunhalu', mulla men tää ihan ohi...tuota mainittua, et koira ei pysty lopettamaan + liiallinen terävyyskö... tuota termiä en oo siis kuullut ennen.
Vastaa Viestiin