HS la 6.9 rotukoiria jalostetaan kipeiksi

Jalostukseen liittyvät aiheet
Satu Immonen

HS la 6.9 rotukoiria jalostetaan kipeiksi

Viesti Kirjoittaja Satu Immonen »

:o artikkeli oli tosiaan eilisessä hesarissa ja mukana oli myös saksanpaimenkoira kuvan kanssa todettiin taas kerran miten näyttelypuolella mennään liiallisuuksiin varsinkin köyryselkä sekä laskeva lantio onneksi meillä ollaan vielä pysytty kohtuuden rajoissa vaikka kyllä muutamia koiria näkee meidänkin näyttelyissä. Käyttöpuolella onkin ymmärrettävästi pyritty pitämään sukupuu puhtaana näyttelykoirista käyttöominaisuuksien takia. Valitettavasti en pysty kuvaa laittamaan tähän mukaan mutta kyseinen juttu löytyy C18 Tiede.
Satu Immonen

Viesti Kirjoittaja Satu Immonen »

:P Kiitos Mia!!!
Pekka Nykyri

Viesti Kirjoittaja Pekka Nykyri »

Kuva on todella kamalan näköinen, mutta miettikäpä heiman miten se on saatu aikkaan. Koiralla on kuvan perusteella aivan normaalit raajojen ja rungon mittasuhteet, takaraajat eivät ole edes poikkeuksellisen pitkäluiset. Kuvan näköinen selkälinja syntyy vääntämällä koira täysin luonnottomaan asentoon. Pienellä harjoittelulla koira kuin koira seisoo tuolla tavalla. Vika on esittäjissä ja tietenkin kaikkein eniten tuomareissa, jotka suosivat tuollaista esittämistä. Kuvan koiraa ei valitettavasti voi nähdä liikkeessä, mutta kaikki itse näkemäni koirat ovat aina nousseet jaloilleen tuollaisesta asennosta liikkeelle lähtiessään. Jos ei nouse, se on ongelma!!
Todelliset rakenteen ongelmat ovat koirien köyryissä lanneosissa ja puutteellisissa etuosissa. Ne näkyvät koirien liikkeissä ja vaikuttavat olevan yleisiä kaikissa sukulinjoissa.
t. Pekka N
Pekka Nykyri

Viesti Kirjoittaja Pekka Nykyri »

Näissä videosta kaapatuissa kuvissa on todella kyse tyypillisestä amerikkalaisesta "hirviöstä", jolla takaosa on täysin ylikulmautunut ja muutenkin aivan erityyppiä kuin lehtikuvassa esitetty venytetty koira ja "tavalliset" eurooppalaiset koirat. On yleisesti tiedossa, että USA:ssa ja myös Englannissa on tällaisia sp-kantoja. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä näyttelytoiminta automaattisesti johtaisi tällaiseen koiratyyppiin niinkuin aloitusartikkelissa väitetään. Kyllä ratkaisevaa on tuomarikunnan ja kasvattajien käsitys toivotusta rakenteesta. Euroopan puolella asiat takaosan rakenteen suhteen ovat kohtalaisen hyvin, vaikka täälläkin koirat saadaan väännettyä kuvausta varten kelkkamäiksi.
Tuula Siimes

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

En kyllä tältä istumalta usko tuohon Pekan väittämään että koira kuin koira saadaan tuohon asentoon. Tiedän kyllä että painamalla kintereestä saadaan esim polvikulmaa lisää mutta että noin paljon?!?
Tässä kuva koirasta josta väitän ettei kukaan saa siitä tehtyä lehtikuvan näköistä.
Kuva
Pekka Nykyri

Viesti Kirjoittaja Pekka Nykyri »

Juuri nimenomainen lehtikuva on sellainen, jossa koira on pilattu epäluonnollisella asennolla. Koiran kulmaukset ovat jonkinverran, mutta eivät paljoa voimakkaammat kuin Tuulan esittämässä kuvassa. Tästäkin koirasta takuulla saa kelkkamäen näköisen, jos sellaisen haluaa. Tuulan kuva on kuitenkin esimerkki hyvästä kuvasta, jossa koira seisoo tasapainoisesti kaikilla jaloillaan.

Ylipäätänsä koirien rakenteen arviointi kuvien perusteella on falskia hommaa varsinkin, jos kuvat on ammattikuvaajien mainostarkoituksiin tekemiä. Kuvia ja koiria manipuloidaan yhtälailla eurooppalaiseen kuin amerikkalaiseenkin makuun. Eurooppalaisissa koirissa kannatta takaosan siasta ihmetellä pikemmikin etuosaa ja selkää (köyryä s.) . Niistä löytyy kuvien kusetukset ja tuomareiden mustat aukot.
Minna Koltes

Viesti Kirjoittaja Minna Koltes »

:twisted: :twisted: :twisted:

Well...Mia...Help!!!!!!!!

....trying to upload ....URL !!!! :twisted: :twisted:
Lari Luoma

Viesti Kirjoittaja Lari Luoma »

On yleisesti tiedossa, että USA:ssa ja myös Englannissa on tällaisia sp-kantoja. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä näyttelytoiminta automaattisesti johtaisi tällaiseen koiratyyppiin niinkuin aloitusartikkelissa väitetään. Kyllä ratkaisevaa on tuomarikunnan ja kasvattajien käsitys toivotusta rakenteesta
Näyttelytoiminta = tuomareiden ja kasvattajien näkeymykset? Vai olenko nyt aivan väärässä? Jos jokin koiratyyppi on tuomarin mielestä hyvä ja ko. koirasta tulee valio, (näyttely)kasvattajat alkavat käyttää ko. koiraa jalostuksessa.

Miksi koiria ei haluta esittää luonnollisina poseerauskuvissa? Mielestäni Tuulan kuvassa koira on paljon edustavamman näköinen kuin tuossa jenkkikuvassa. Vaikea on myös uskoa Pekan väitettä, että koiran kuin koiran saa väännettyä tuohon asentoon...
Tuula Siimes

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Entäpä jos tuomarit kieltäisivät koirien asettelemisen?
Olen joskus esittänyt koiraa tällaiselle tuomarille joka sanoi kaikille; älä koske siihen, anna koiran seisoa sillä rakenteella joka sillä on.
Ei välttämättä hassumpi ajatus, varsinkaan minun mielestäni jonka käsissä koira usein seisoo todella hienosti kun asettuu itse. Sitten kun vajavaisilla handlerin taidoillani asettelen sitä niin se ei näytä puoliksikaan niin "kauniilta" :D
Pekka Nykyri

Viesti Kirjoittaja Pekka Nykyri »

Olen muiden keskustelijoiden kanssa samaa mieltä siitä, että amerikkalainen esitystapa kamala. Minun näkemykseni mukaan koira on aina parhaimmillaan, kun se saa itse seistä vapaasti. Tuomarin työhön tällä koiran vääntämisellä ei ole suurta merkitystä, koska koiran todellisen rakenteen näkee heti kun se ottaa muutaman askeleen. Valitettavasti tuomarilla ei yleensä ole aikaa puuttua monenkaan esittäjän tyyliin, räikeimpiin kyllä itse puutun.

Tässä kaiketi on samat asiat todettu monessa viestissä. Kuitenkin se mistä lähdettiin liikkeelle oli HS:n kuva, jossa koira oli väännetty karseaan asentoon. Kuvassa on oleellisesti kyse koiran esittämistavasta ei niinkään koirasta, joka tässä tapauksessa ei edustanut pahinta amerikkalaista tyyppiä, niinkuin Minnakin paremmin Aamerikan oloja tuntevana vahvisti.

Vielä kun saisi teidät innostumaan keskusteluun koirien etusosien rakenteesta - se olisi meidän koirakantojen kannalta hyödyllisempää.
t. PN
Vastaa Viestiin