HS la 6.9 rotukoiria jalostetaan kipeiksi

Jalostukseen liittyvät aiheet
Kalevi Helminen

Viesti Kirjoittaja Kalevi Helminen »

Moro! Laitan tässä taas tuolta saj:n sivuilta muutaman lauseen jotka koskevat rakennetta ja liikuntaa.

Näyttelyssä tarkastellaan kävelyä ja ravia, mutta ei laukkaa.Käynti paljastaa erinomaisesti lantion rakenteen ja raajojen kulmaukset, asennon ja niiden kiinnitykset, ravi näiden lisäksi selän pitävyyden ja ennen kaikkea liikunnan helppouden, raskauden tai vaikeuden.

Kolme tärkeää lausetta liikunnan arvostelusta:

1. lopulliset johtopäätökset koiran rakenteesta näyttelyssä tulee tehdä vasta, kun koiran liikunta ja liikkeet on tutkittu;
2. liikkeet paljastavat ruumiinrakenteen mittasuhteet, suhteellisen kokonaisuuden ja yleisen harmonian tai näiden puutteen;
3. hyvin rakentunut koira ei voi seistä eikä liikkua huonosti.

Eli tuntuu siltä,että kyllä nuo sakemannit tuolla näyttelyissä ainakin ravaavat hienosti,mutta vapaasti seisovia ei näy muuten kuin ne käyttöpuolen edustajat joille haetaan pakollista näyttelytulosta.
Tuula Siimes

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Taitaa ne käyttöpuolen näyttelytuloksen hakijatkin yleensä esiintyä seisonta-arvostelussa asetettuna :wink:
Ainakin ne jotka minä olen nähnyt...

Sakemannien ja ajokoirien näyttelyttämisessä ja varsinkin liikuttamisessa on paljonkin eroja.
Ajokoira harvoin vetää raviosuudessa (ainakaan se ei ole toivottavaa), sakuilla se taas näyttää olevan erittäinkin toivottavaa ja yleistä. Kaikkihan varmasti tietävät sen että monikin oikein esiintymään opetettu sakemanni näyttää aivan erilaiselta kun se hieman vetää, verrattuna löysällä taluttimella liikkumiseen.

Olen muutaman kerran esittänyt ajokoiran näyttelyssä ja samalla tietysti seurannut muita samassa kehässä olevia. Mielenkiintoista oli se että koiran mittaaminen oli enemmän sääntö kuin poikkeus. Samoin värien jakautuminen tuntui olevan tärkeä arvosteluperuste, liikaa valkoista tai epätasaisesti (esim. oikeassa etujalassa pitemmällä kuin vasemmassa) oli huono asia.

Sorry, keskustelunhan ei tietenkään ollut tarkoitus muuttua eri rotujen näyttelyssä esittämisen erojen pähkäilyksi :oops:
Minna Koltes

Viesti Kirjoittaja Minna Koltes »

Mia,

Kiitos paljon, että laitoit edellä olevat linkit...

Todella mielenkiintoista! Eroja tietenkin löytyy meidän koiriin verrattuna.

Haluasin nähdä muidenkin koirien kuvia, näyttely asennossa tai aivan vaan luonnollisina...

Terv. Minna
Timo Tokola

HS la 6.9 rotukoiria jalostetaan kipeiksi

Viesti Kirjoittaja Timo Tokola »

Tuolta löytyy linkistä joitakin kuvia Suomen päänäyttelyn kärkipään koirista 2003 http://wnet.suomi.net/kotisivu/riitta.tokola

Timo
Minna Koltes

Viesti Kirjoittaja Minna Koltes »

:voitto2:

kiitti Timo!

Terv. Minna
Katri Pelttari

Viesti Kirjoittaja Katri Pelttari »

Saksanpaimenkoiran jalostuksesta en tiedä juuri mitään, mutta maallikon silmin pakko kommentoida, että kovin montaa hyvännäköistä koiraa ei tuolta Timon päänäyttelylinkistä löydy. Siis ihan puhtaasti näiden kuvien perusteella arvioituna.
Suoraan sanottuna, olen järkyttynyt jos tuo on se, miltä sakemannin pitää näyttää - aseteltuna tai ei.
Sitten vielä, suurin osa koirista oli ainakin minun silmään vielä älyttömän rumasti aseteltuja, seisoivat kuin p****t housussa! Takaosaa oli yritetty asetella vaikka miten mutta etuosat miten sattuu.
Hui, sanon minä! :shock: *Painelee lukemaan jälleen kerran sitä rotumääritelmää*
Erkki Läike

Viesti Kirjoittaja Erkki Läike »

En voi olla vastaamatta. Kävin katsomassa Timon kuvia - en kyllä osannut löytää mitään kauheuksia.
Etuosat ovat ns normaaleita, jkvn löytyy puutteita niin olkavarren asennossa kuin pituudessa. Etuosan korrektius edestä katsoen ei sivukuvassa ole täysin arvosteltavissa mutta eivät ne siltäkään osin kauheilta vaikuta.
Takaosan kulmauksissa joitakin, joilla ollaan hieman rajoilla mutta mitään kauheuksia ei vielä nähdä. Takaosan kulmauksista nyrkkisääntönä voi pitää, että kun koira seisoo niin, että kinner on kohtisuorassa maata kohden tulisi istuinkymystä piirretyn kohtisuoran osua muutama cm tassujen etupuolelle. Usein nähdään, että esittäjät vetävät takaraajat liian pitkälle - tällöin sen näkee siitä, että kinner ei enää ole kohtisuorassa maata kohden. Ylikulmautuneilla koirilla on usein reiden ja säären mittasuhde "pielessä" - niiden tulisi olla likipitäen yhtä pitkät - sääri on usein liian pitkä ja tämä tuo mukanaan kintereiden heikkouden.
Selkälinja asettuu usein liian luisuksi kun koiran takaraajaa vedetään liian pitkälle. Tuomari näkee eron liikkeen aikana. Valokuvia otettaessa tulisi aina varmistaa, että kinner on oikeassa asennossa.
Mutta muistetaan, että sittenkin kauneus on aina katsojan silmässä ja ehdotonta ja absoluuttista kauneutta ei ole olemassakaan. Älkäämme kuitenkaan sekoittako keskenään kauneutta ja oikeata rodunomaista rakennetta. Oikea rakenne voi jonkun silmään olla ruma ja toisen kaunis, siihen meillä kaikilla on oikeus.
Meillä on kotona tällä hetkellä vain kaksi puhtaasti käyttölinjaista sakemannia mutta molemmilla on oikea saksanpaimenkoiran rakenne (13 vuotiaalla jo vähän vuosien runtelema) ja saattavat joidenkin mielestä olla kauheita - etenkin nuoremmalla löytyy kulmauksia aivan kuten näyttelylinjaisillakin ja selkälinjaakin vaikka vähän pitkä selkä onkin. Joten ei käyttölinjaisenkaan tarvitse olla sahapukki.
Nyt kun on mahdollista saattaa myös kuvia keskustelupalstalle olisi mukavaa jos erilaisia mielipiteitä edustavat laittaisivat oman mielensä mukaisista koirista kuvia ja keskustellaan avoimesti.

P.s. mitä tulee päänäyttelyn koiriin ja kuviin olen syyllinen joidenkin sijoittumiseen ja edelleenkin olen sitä mieltä, että sairaita rakenteita ei liian korkealle palkittu sen enempää allekirjoittaneen kuin muidenkaan tuomrareiden toimesta - mutta jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensä. Keskustellaan.
Katri Pelttari

Viesti Kirjoittaja Katri Pelttari »

Kiitos Erkki asiantuntevasta vastauksesta. :tsemp:
Makuasioitahan nämä ovat, ja tosiaan niin kuin totesin, katsoin ja katson koiria täysin maallikon silmin. Täytynee hankkiutua näyttelyihin ja kentän laidalle hankkimaan lisää tietoa ja katselemaan koiria ihan livenä :wink: .
Tarpeeksi kauan kun ihastelee omaa koiraansa niin selvähän se on, että siitä saa juuri oikeanlaisen ja maailman parhaan!
Valitettavasti en saa kuvia koneelle/nettiin :( .
Minna Koltes

Viesti Kirjoittaja Minna Koltes »

Kiitos Erkki asiantuntevasta mielipiteestäsi! :!:

Terv. Minna
Tuula Siimes

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Ihan just siitä mun mieleisestä rekusta mulla ei ole hyvää seisomakuvaa...mutta...keskustellaan vaikka noista Turun erkkarin kuvista. Minun silmääni miellyttivät kuvat 017 ja Lauantai 002 heti ensimmäisellä sivulla.
017 turkki näytti vähän pitkähköltä mutta rakenne miellytti.
Minna Koltes

Viesti Kirjoittaja Minna Koltes »

nyt kun juttelemmeTurun erkkari kuvista...

itseäni miellyttivät (kuvien perusteella);

013,016

lauantai 002,004,007,019,020,023,033,047

lewis, sonja 014, sonja 016 ja sonja 023


kiitos kuvista!
Terv. Minna
Sonja Lehtinen

Viesti Kirjoittaja Sonja Lehtinen »

täytyy kyllä sanoa nyt näin julkipellenä, että ois kiva jos vois noi ohjaajan vääntelyt vielä käsitellä kuvista, eli miksiköhän ne tottikset on olleet 70, 68 ja 70???
Rakenteeltaan mielestäni erinomainen koira löytyy vika lehdestä eli Maailmallakin menestynyt Bc Xabarovsk, ainoa mitä toivoisin enemmän on pigmentti.
Satu Immonen

Viesti Kirjoittaja Satu Immonen »

Pyytäisin Erkki Läikettä arvostelemaan nuo ameriikan koirat joita ollaan kuvissa nähty, minua lähinnä häiritsee tuo takajalkojen outo asento (pitkä?) ja jotenkin näyttää koiran ryhtikin lyyhistyneeltä säkä-selkälinjalta :shock:
Vastaa Viestiin