Mahalaukun kiertymä

Terveyteen liittyvät aiheet
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Kuinka moni vatsalaukun kiertymästä kärsinyt koira söi kuivamuonaa ja oliko sellaisia koiria jotka eivät syöneet?
Hanna Rikkonen

Viesti Kirjoittaja Hanna Rikkonen »

Minun koirani ruoka oli Royalin GSD kuivamuonaa (turvotettuna), Neuta tai Eebaa. Lihainenrasva, sekä kalaa + kasviksia. Teollisen kuivamuonan osuus oli alle puolet.
Elli söi kaksi tai kolme kertaa päivässä. Ruoan määrä oli mielestäni annoksina pieni. Ei tarvinnut syöttää paljon koska ruoka on laadukasta.

Vesi tarjoiltiin pieninä annoksina. Hyvin nesteytettynä ei reenin jälkeenkään koiralla ollut "kamala" jano. Eli ei koskaan saanut mahaansa litrakaupalla nestettä.
Kuulin että yksi koira sai vatsalaukunkiertymän juotuaan vettä ja juostuaan rappusia alas.

Eikös tästä ole tehty joku tutkimus teollisen ruoan vaikutuksesta vatsalaukunkiertymään ?!?! Etin sitä netistä mut ei osunu silmään...
Tai sit mä oon nähny unta :lol:
Mervi Malio

Viesti Kirjoittaja Mervi Malio »

:(
Viimeksi muokannut Mervi Malio, 15 Marras 2006 20:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Mietin vaan mikä on ruokinnan osuus ja mikä on huonon yksilön osuus...
Tuula Siimes

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

milko: Mahalaukun kiertymää on tutkittu ja yritetty syitä selvitellä, käsittääkseni ei kuitenkaan selviä syyllisiä ole löydetty.
Koiran menettäminen on aina sen omistajalle ikävä paikka ja suru on suuri. Jospa jättäisit nyt syyttelyt ruokinnan vääryydestä ja yksilöiden huonoudesta tähän.
Sonja Lehtinen

Viesti Kirjoittaja Sonja Lehtinen »

Mitä itse olen mahalaukun kiertymän syitä kaivellut ja miettinyt oman kohtaloa, niin syyksi voi sanoa koiran koon, eli riski on suurempi suurilla koirilla, mutta pitäisikö sakemanni muuttaa kääpiökoiraksi? Toki myös rintakehän rakenne vaikuttaa eli syvä ja kapea ei ainakaan auta verenkierron kulussa jos kiertymä tapahtuu, mutta niinpä ne mahalaukut kiertyy rotikoilta ja bernhandilaisilta, eikä ne mitään silakoita ole.
Ruokinnan osalta vaikutusta lienee aínoastaan annoskoolla, ja tässäkin tulee koko mukaan eli suurella koiralla on suuret annokset, toki kannattaa pyrkiä pieniin annoskokoihin mahdollisuuksien mukaan, mutta uskoisin että ison koiran annos on jopa pienenä riittävän suuri aikaan saamaan olosuhteitten mennessä vituralleen kiertymän.
Oman koiran kohdalla uskoisin että kiertymän syynä oli muuton aiheuttama stressi+ jokin vatsapöpö mikä on vatsaa ärsyttänyt. Kuitenkin stressaavia tilanteita on ollut paljon pahempiakin ilman viitteitä kiertymään/kaasuuntumiseen.
Sirpa Hörkäs

Viesti Kirjoittaja Sirpa Hörkäs »

Saksanpaimenkoira-lehdessä nro:5/2005 on juttua laajentumasta ja kiertymästä.

Lämmin osanotto kaikille kaverin menettäneille. :(
Nina Nicol

Viesti Kirjoittaja Nina Nicol »

Ihminen on kai sellainen että ikävät asiat kuten menetykset,niihin pitäisi saada järjellinen selitys jotta asian voisi jotenkin ymmärtää ja hyväksyä.Ikävä kyllä kaikkeen ei aina selitystä löydy.Kun itse kyselin eläinlääkäriltä näitä järkeenkäypiä selityksiä hän sanoi mm.että jo oksentelu sinäänsä on voinut saada aikaan kiertymän.
Jonna Putkonen

Viesti Kirjoittaja Jonna Putkonen »

Olen aivan samaa mieltä Tuulan kanssa ettei tällaisessa asiassa syyttelyt auta, pahentaa vain. Tiedän kyllä minkälaista on menettää rakas ystävä, ja olen todella onnellinen että minulla on tällä hetkellä ihana sakutytteli jota rakastan sydämeni pohjasta!!!
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Syyttely on eri asia kuin kysely.
Mervi Malio

Viesti Kirjoittaja Mervi Malio »

:evil:
Viimeksi muokannut Mervi Malio, 15 Marras 2006 20:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Hanna Keskinen

Viesti Kirjoittaja Hanna Keskinen »

Itse epäilen hieman, että nuorena syötetyn ruoan määrä on ainakin osin vaikuttanut koiran kiertymään. Eli Jami söi nuorena isoja annoksia, sillä kulutus oli melko suuri. Ruoka oli kuitenkin vahvaa. Todennäköisesti mahalaukku on tuolloin päässyt venymään.

Mutta kukaanhan ei osaa suoraan syytä sanoa. Meillä oli onni matkassa ja Jami siis selviytyi leikkauksesta. Meilläkään ei putkella saatu mahaa tyhjättyä vaan maha avattiin rintakehästä takajalkojen väliin. Mahalaukku oli kiertynyt kokonaan ympäri. Mahaa ei saatu myöskään tyhjättyä helposti, vaan koira oli käännetty kirjaimellisesti ympäri ja kaadettu/kaivettu sisältö pois (ruohoa, sulamatonta ruokaa jne.). Leikkauksen aikana oli kuulemma mennyt lähes kaikki mahdollinen pieleen ja selviytymismahdollisuudet todella olemattomat. Lääkäri ei tosiaan ollut koskaan vastaavaa leikannut ja ei meinannut nytkään leikata. Paikalle oli saatu myös vanhempi lääkäri, mutta hänelläkään ei ollut kokemusta. Kaverini joutui toimimaan nukutuslääkärinä ja koiraa seuraamalla päättelemään, koska lisätä nukutuslääkeettä.

Lääkäri sanoi jälkeenpäin, että kysesellä asemalla on ollut n. 5 vastaava tapausta, mutta jokainen valitettavasti kuollut. Nykyään eivät kuulemma edes lähde leikkaamaan. Onneks onnistuin kuitenkin suostuttelemaan :)

Itse olen sen jälkeen pelännyt sitä, että ukkosen aiheuttama pelokkuus aiheuttaa kiertymän uudestaan...ilmeisesti en ihan turhaa siis pelkää. Jami siis läähättää ja on rauhaton ukkosella. Kiertymän jälkeen en ole antanut koiralle ruokaa silloin, kun ukostaa.

Muuten en ole koiran menoa mitenkään rajoittanut enkä rupea rajoittamaankaan. Ikää on nyt kuitenki jo 7,5v ja jos kiertymä uudestaan tulee, niin kyllähän se on sitten aika päästä koira menemään...
Heidi Similä

Viesti Kirjoittaja Heidi Similä »

Meillä on kaksi kertaa alkanut koiralla vatsa kaasuuntumaan, mutta molemmilla kerroilla ollaan itse kiertymältä selvitty. Syitä on ainakin se että ennen muinoin koiran ruokakoot ovat olleet suuria ja niitä on muutoinkin ollut vähemmän kuin nyt. Ennen siis ruoka annettiin kerran päivässä, nyt kolme kertaa päivässä. Tästä johtuen vatsalaukku on varmasti venynyt.

Nyttemmin koira syö 50/50 allergianappulaa ja pakastetäysravintoa. Koira on muutenkin taipuvainen oireilemaan vatsallaan ja ruoka-aine allergiaa on myös. Nyt koira täyttää siis 8.vuotta ja viimeksi kaasuuntuminen tapahtui noin vuosi sitten, sitä edellinen melkein tarkalleen vuosi siitä kun toinen kaasuuntuminen tapahtui. Mitään poikkeavaa ei oltu kumpaisenakaan kertana tehty, ruoka oli ihan tasan tarkkaan annettu samaan aikaan ja annokset samankokoisia. Emme olleet lenkittäneet ennen eikä jälkeen ruokinnan 1-2 tuntiin. Joten who can say, todennäköisesti Miralla on rakenteellinen ja muutenkin fyysinen taipumus kaasuuntumiseen, heikon vatsansa vuoksi.
Hanna Keskinen

Viesti Kirjoittaja Hanna Keskinen »

Päivitetäänpäs vähän tätä ketjua.

Aikaisemmin kerroin, kuinka nuorempi koirani selvisi vastalaukun kiertymästä viime kesänä.

11.7.2007 vanhempi koirani lopetettiin 10,5v iässä saman vaivan takia :(.

Ruoasta oli jälleen useampia tunteja. Oli kyllä saanut lusikallisen jauhelihaa juuri ennen oireiden alkua, mutta en sitten tiedä on mahalaukku ollut jo kiertynyt ja ruoan antaminen sitte "laukaisi" oireet. Eli koira oli hieman rauhaton ja pyysi ulos. Vielä ei mitään hälyyttävää vaan käyttäytyi kuten ennenkin, jos maha ripulilla tai oksettaa.

Vein koiran ulos ja koira kävi ulostamassa. Ihan normaalia oli. Melkein heti rupesi sitten yökkäilemään, jota osasin odottaakin. Ensimmäisellä kerralla tuli siis jauheliha pihalle. Tämän jälkeen koira jatkoi yökäilyä, mutta tajusin heti jotain olevan vialla, kun koira vähä vinkui siinä samalla. Juoksin hakemaan puhelin ja soitin kaverilleni, jolla oli siis ollut vuosi sitten tuo nuorempi hoidossa, kun sai kiertymän. Koira oksenteli valkoista vaahtoa, mutta olo oli hieman tuskainen ja se pyöri välillä vähän kuin paikkaa hakien. Välillä saattoi vähän vinkaista. Maha ei ollut kuitenkaan normaalia isompi.

Isäntä oli pian kotona ja koira autoon samantien ja klinikalle. Koira kuviin ja kuvista selvisi, että maha on kunnolla kiertynyt ja ilman leikkausta ei selviä. Kyllähän minä olin jo viime vuonna tehnyt päätöksen, että vanhemman kohdalla ei yritetä leikata. Vaikeaa se kuitenkin oli sitten itse tilanteen osuessa kohdalle. Toisaalta olin jotain tälläistä toivonutkin, sillä koiralla oli jo 3v sitten todettu selässä spondyloosi muutoksia ja vaikka se ei vielä kipulääkkeillä elänytkään, niin kyllähän se selkä jatkuvasti vaivasi. Kaatuili helpommin, ei hyppinyt paljoa, asfalttilenkkejä ei voitu tehdä, nouseminen lattialta oli hidasta jne. Ei tosiaan kuitenkaan kipuillut mitenkään suuremmin (en toki voi sanoa, ettei ollenkaan, koska kestävä koira).

Gimma jäi sitten eläinlääkärin lattialle. Ikävä on suuri ja taas tietenkin miettii tuota nuorempaakin, kun kuitenkin riski normaalia suurempi vuosi sitten sattuneen kiertymän takia.
Viimeksi muokannut Hanna Keskinen, 18 Elo 2007 09:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sarianne Karhu

Viesti Kirjoittaja Sarianne Karhu »

Oma sakemannini nukkui viimeiseen uneen neljävuotiaana vuonna -95, ensin luultiin mahalaukun kiertymää mutta todellinen syy oli se, että koko suolipaketti oli kiertynyt ympäri ja suolisto lähes kokonaan kuoliossa. Tämä selvisi vasta leikkauspöydällä, eikä ollut enää muita vaihtoehtoja kuin lisätä nukutusainetta ja päästää tyttö taivaan tarhoihin.

Nartulla epäiltiin haimavikaa ennen tuota tapahtumaa, ja eläinlääkärikin arveli että se saattoi olla hyvinkin olla osasyynä. Kuitenkaan koiruus ei sen kummemmin harrastanut mitään normaalia koiranelämää kummempaa sinä päivänä, alkoi vain iltapäivästä yhtäkkiä oksentaa ja tuli tuskaiseksi. Vaikka oltiin leikkauspöydällä jo vajaa kaksi tuntia oireiden alusta, oli kaikki jo myöhäistä.

Sittemmin koirieni kanssa olen ollut ehkä ylivarovainenkin juuri kiertymien suhteen, eikä niitä ole ainakaan vielä noilla kolmella muulla ollut. Toivottavasti ei tulekaan. Yhden koirani menetin pari vuotta sitten epilepsia-diabetes-yhdistelmän aiheuttamaan shokkiin, joka vei nopeasti koomaan, eikä muuta ollut enää tehtävissä kuin viimeinen piikki. Olihan sillä jo ikääkin, 12 vuotta, mutta silti tuntuu että vieläkin on vaikeaa.

Jotain positiivistakin on, että tuttavan koiralla oli mahalaukun kiertymä viitisen vuotta sitten ja kun se siitä toipui, ei ole ainakaan vielä uusiutunut.
Viimeksi muokannut Sarianne Karhu, 10 Marras 2007 02:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin